Nieuwe PC crashed bij afspelen video's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:56

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een nieuwe PC gebouwd voor een vriend zodat hij foto's kan bewerken en af en toe een videootje. Alles gaat goed totdat ik een video afspeel (mp4's) want dan crashed de videokaart driver. Soms blijft de video even lopen voordat de driver crashed. Voor het moment dat de video loopt, is het ook heel choppy. Ik krijg dan vervolgens een even zwart beeld en dan weer Windows met de video player open maar een wit vlak waar de video hoort te staan. Ik zie ook een melding van de AMD software dat de driver een time-out heeft gegeven en dat ik een crash report naar AMD kan versturen. De video's doen het op mijn main PC gewoon goed zonder problemen. Ik speel de video's af vanaf een USB stick maar ook als ik ze bijvoorbeeld naar de desktop kopieer en dan afspeel, heb ik hetzelfde probleem. Het maakt ook niet uit met welke video player ik gebruik. Is dit een hardware of een software fout?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware:
CPU: AMD 7700X
CPU koeler: Noctua NH9US
Moederbord: Asus TUF Gaming B650M-Plus
Geheugen: Corsair Vengeance DDR5 Expo 2x16GB CMH32GX5M2B5600Z36K
Videokaart: onboard
Voeding: Corsair RM650x
SSD: Samsung 980 Pro 1TB
Kast: Be Quiet Pure Base 500 FX
OS: Windows 11 22H2 met alle updates en de meest recente drivers van Asus website (chipset, LAN, Wifi, Bluetooth, Audio) en de meest recente versie van AMD Adrenaline namelijk 22.11.2.
Video players: Windows Media Player en VLC Media Player

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Tot 2x toe Windows 11 Pro opnieuw geinstalleerd en 2x een "nieuwe" USB stick gemaakt met de media creation tool
- Verse drivers gedownload van Asus website die bij het moederbord horen (chipset, LAN, Wifi, Bluetooth, Audio) en de meest recente versie van AMD Adrenaline namelijk 22.11.2.
- Ook versie 22.11.0 van de Adrenaline software geprobeerd maar deze geeft hetzelfde probleem
- 4K video's van YouTube werken wel
- De 4K video's op mijn laptop en mijn main PC afgespeeld met VLC en dit loopt smooth en zonder problemen.
- Temperaturen gecontroleerd en dit is allemaal zeer goed. PC wordt totaal niet warm.

Ik ben een beetje ten einde raad en ik vroeg mij af wat ik nog meer kon proberen. Ik vind het lastig om vast te stellen of het een hardware ding is (defecte iGPU?) of tóch een softwarematig probleem. Dat laatste vind ik frappant aangezien ik tot 2x opnieuw ben begonnen met installeren en alles vers gedownload heb en de video's het wel doen op twee andere computers. Ik heb ook een keer de Auto Detect software van AMD laten draaien na een verse install en ook met de drivers die dan gedownload worden heb ik hetzelfde bij het afspelen van video's.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Beste antwoord (via Techno Overlord op 04-12-2022 21:51)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Laatste bios erop staan?

Er staat bij performance verbetering bij in elk geval bij die bios:

https://www.asus.com/moth...b650m-plus/helpdesk_bios/

[ Voor 37% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2022 20:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:11
Even tijdelijk een (bijvoorbeeld jouw) videokaart erin stoppen, om te kijken of het aan de iGPU ligt, is geen optie?

The devil is in the details.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Laatste bios erop staan?

[ Voor 37% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2022 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:56

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:34:
Even tijdelijk een (bijvoorbeeld jouw) videokaart erin stoppen, om te kijken of het aan de iGPU ligt, is geen optie?
Dat is mogelijk maar wel een lastige klus gezien ik een vertical GPU mount heb en het mij veel moeite gekost heeft om de GPU stroomkabels custom heb laten maken en de gelseevde kabels met kammetjes precies kaarsrecht heb zitten en dat weer helemaal uitgelebberd wordt als ik de kabels los trek.
freaky35 schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:38:
Laatste bios erop staan?

Stom dat ik hier niet aan gedacht heb.

Nu wordt het nog vreemder. De huidige bios versie van het moederbord is 0421. Ik download de zip vanaf precies dezelfde link als jij (gedubbelchecked) en pak de zip uit. Dit is versie 0823. Vervolgens draai ik BiosRenamer.exe om de bestandsnaam aan te laten passen gezien de instructie bij de downloadlink. Als ik de bios flash met de EZ flash utility in de bios en de cap file wordt ingelezen, zie ik de bevestiging van de versie, het type moederbord en de releasedatum van de bios. Als ik dan bevestig gaat de pc uit en vervolgens weer aan. Daarna gebeurt er helemaal niets. Zwart scherm en monitorlampje knippert. Ventilators draaien gewoon en verlichting werkt. Ik heb tot 2x toe meer dan 10 minuten gewacht. Normaal duurt het flashen niet zo lang want hier heb ik ervaring mee. Ik heb de pc uitgezet door de knop ingedrukt te houden. Als ik dan na 15 seconden weer start dan duurt het even maar dan krijg ik een failsafe naar de vorige status. Gelukkig werkt de pc daarna weer en is de bios niet gebricked. BiosRenamer.exe niet gebruiken en dus de lange bestandsnaam hanteren (wat ik in YouTube vids zie) geeft dezelfde procedure. Twee keer geprobeerd met twee nieuwe verse downloads. Ik zie ook maar één versie (0823) staan op de site van Asus. :X

Edit:
Ik zag de status LEDs op het moederbord bij DRAM branden op het moment dat ik dus de bevestiging gaf om de bios te flashen en na de herstart het zwarte scherm bleef zien. Dat triggerde mij om de default bios settings te laden aangezien ik het Expo profiel geladen heb om de 5600MHz en bijbehorende timings te gebruiken. Nu ging het flashen wel goed. En dit heeft ook mijn initiële probleem opgelost. Scrollen door de mp4's en mkv's gaat nu gewoon vloeiend zonder te hakkelen en geen driver crashes meer.

Weer wat geleerd over die timings terugzetten naar standaard profiel want anders kun je niet flashen. _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Techno Overlord op 04-12-2022 21:51 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Jep altijd defaults laden voor een biosflash.

Maar nog mooier dat het geholpen heeft! :)