Ethernet led dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-05 02:43
Ik zoek een dimmer met TCP/IP interface voor led lampen. Ivm een reeds bestaande (30 jaar oud) ster topology moet de dimmer geschikt (te maken) zijn voor DIN-rails.

Ik kwam in mijn zoektocht 1 (prijzige) dimmer tegen die lijkt te voldoen aan mijn eisen. Kent iemand onderstaand bedrijf?
http://p5automation.com/i...IP_6x2ADdatasheetv1.0.pdf

De Shelly Pro 4PM ziet er fantastisch uit, maar daar is helaas geen dimmer variant van. Gaat die er komen en moet ik nog even wachten?

[ Voor 70% gewijzigd door Travee op 04-12-2022 20:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
Ik zal mijn eigen post hier even beantwoorden. Dit is wat er op dit moment (Q4 2022) beschikbaar is:

https://community.home-as...et-switch-dimmer/444359/8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat je vaak ziet is dat je een "gateway", bijvoorbeeld een Moxa voor ethernet<->RS485 hebt en dan aan die busverbinding losse dimmers aansluit.

Of zelfs volledige aansturing via PLCs?

Of een systeem waarin dit allemaal zit zoals KNX / DALI of een ethernet->DMX unit.

D'r zijn eigenlijk best veel bedrade (en dure) professionele verlichtingssystemen, voor de consument is d'r wel het e.e.a draadloos.

Het is mij niet heel duidelijk wat je nu exact zoekt.

- Iets waar je zelf een app/software voor kan/moet schrijven of zelf in home assistant moet plaatsen? Of kant&klare app?
- Iets professioneels of consument?
- LED dimmers of 230V dimmers?
- lopen al de kabels van de lampen naar een centraal punt met voldoende ruimte en netwerk beschikbaar?
- mag het draadloos zijn?
- hoe wil je de lichtknoppen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
Eigenlijk heb ik dezelfde vraag als de persoon op het HA forum (zie vorige post). Met de antwoorden uit die forumpost kan ik al een heel eind komen denk ik.

Ik zoek een snelle en relatief goedkope oplossing voor mijn LED spots. Ben niet vies van DIY, maar mijn tijd is beperkt. Het huidige systeem wat er ligt is 30 jaar oud, functioneert (door waterlekkage) niet meer en wordt ook niet meer ondersteund. Ik wil die vendor lock-in ook niet meer.

KNX vind ik te prijzig. DMX kan ik mij in gaan verdiepen. Ik had al gezien dat je dat over cat-5 kan draaien. Maar eigenlijk zoek ik een soort Shelly Pro 4PM, de dimmer variant.

Eisen/wensen:
- Ondersteuning voor Home Assistant.
- DIN-rail (heb een star topology met meerdere kasten. Lampen lopen naar meerdere centrale punten)
- Bedraad (draadloze protocollen veranderen mij te vaak)
- MQTT ondersteuning zou mooi zijn
- Lichtknoppen: de huidige moeten allemaal vervangen worden. Ik moet eerst uitzoeken hoe ik de niet-standaard bekabeling die er ligt kan hergebruiken. Maar ik zou het niet erg vinden om die knoppen helemaal niet meer te gebruiken. Ik heb bij een collega gezien hoe een Loxone huis werkt, en daar wordt nooit een lichtknop aangeraakt. Uiteraard moet ik dan ook gaan kijken naar lichtsensoren etc.

P5 heeft ook een 12 channel low voltage ethernet dimmer. Voor het aantal kanalen dat je krijgt is die module relatief goedkoop. Ik moet de LED spots nog aanschaffen. Wellicht is de overstap op 12-24v spots nog een optie. Ik zoek verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
Ik heb vernomen dat Shelly tevens met een Pro dimmer gaat komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walter_widmore
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-04 14:28
@Travee Waar heb je dit gelezen? Is ook exact wat ik zoek voor mijn nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
Op de facebook pagina van Shelly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Travee voor Shelly's zijn adaptertjes te printen waarmee je de niet-DIN varianten ook gewoon op een DIN-rail kunt hangen :)

Voorbeeld 1
Voorbeeld 2

edit: ik zie nu dat je er per se een netwerkkabel in wilt kunnen steken. Dan helpt bovenstaande oplossing je natuurlijk niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 19-12-2022 14:37 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1