Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Beste allen,

(Update op 15 januari: startpost nieuw geschreven o.b.v.alle feedback)

Eind februari 2023 zijn wij in het bezit van een jaren 60 (hoek)woning die volledig gemoderniseerd en verduurzaamd moet gaan worden. Wij zijn nu met 2 personen en wellicht later met kinderen. We hebben ons via dit forum al zo goed mogelijk proberen te verdiepen en willen jullie middels dit forum meenemen in onze ervaringen en keuzes m.b.t. het verduurzamen.

Kenmerken huis
• 135 m2; 3 verdiepingen, energielabel e
• Geen spouw- vloer- en dakisolatie
• Afgeschreven cv-ketel (staat nu op zolder)
• Huis gaat grotendeels helemaal open; dus leidingen kunnen we overal gaan leggen. Onze wens is ook om ons huis klaar te maken voor de toekomst en gasloos te kunnen leven.

Isoleren
• Gevelisolatie inspuiten, spouwmuur (7cm ruimte)
• Kruipruimte isoleren (90 cm ruimte)
• Isoleren voordeur.
• Dakisolatie is uit 2022; dus wellicht is dat nog voldoende?
• Glas vervangen met HR++

Installaties
• Full-electric mono bloc warmtepomp (l/w)
• Vloerverwarming op de begane grond (woonkamer, hal en toilet) voor verwarmen en beetje koelen.
• Mogelijk vloerverwarming op 1e verdieping; anders met elektrische verwarming. 2e verdieping sowieso elektrisch verwarmen.
• Infraroodpaneel/convector/verwarmde spiegel in badkamer
• SWW-Warmtepomp boiler (200 a 300 liter)
• Qooker in keuken
• Technische ruimte op de begane grond met de SWW-warmtepomp, omvormer en vw-verdeler
• Meterkast zal ook verplaatst worden
• Wasmachine aansluiting op zolder

Ventilatie
• Ventilatie D balans-systeem aanleggen (wtw)
• Ingeschat benodigde capaciteit = 330 dm3
• Inclusief een luchtvochtiger
• Inclusief een verdamper/luchtkoeler voor koeling
• Vraag gestuurd door co2 en luchtvochtigheid sensoren

Domotica
• Raspberry p1 in meterkast + home asisstent
• Gebruik maken van een snelle meter
• Gebruik eigen opwekking optimalisren
• Slim maken waar dat kan en handig is/ geen spraaksturing

Opstaande punten:
• Gaan we ook de 2e etage voorzien van vloerverwarming?
• Moeten we het dak opnieuw isoleren?
• Verder uitwerken domotica

[ Voor 63% gewijzigd door Pieter2 op 15-01-2023 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 15:31
Meeste komt logisch over, paar zaken;

- is het huis geschikt voor ventilatie type d? Past het fysiek? Ik woon in een jaren 70 huis, en hier past het fysiek niet goed
- hoeveel ruimte is er in het gebouw voor isolatie? heb je dat bekeken, hoe ziet de dakopbouw er uit? Hoe is de spouw er aan toe?
- Hoe is de ligging van het huis tov zon? Dat heeft impact op je zonnepanelen, maar ook de warmte die je door je ramen naar binnen krijgt.
- ik lees sowieso niets over ramen, hoe wil je die aanpakken? Als je radicaal wil gaan zou ik nieuwe kozijnen + triple beglazing aanraden
- hoeveel verwacht je van de koeling van een warmtepomp en hoeveel wil je koelen? Naar wat ik er van weet en heb gehoord moet je er niet teveel van verwachten, niet zoals een airco van 30 naar 20, maar eerder 2-3 graden
- hoe zit het huis in elkaar? Wat voor verdiepingsvloeren heb je? Ik vermoed hout, ivm jaren 60, hoe goed is het?
- waarom de verdiepingsvloeren niet isoleren? Denk ook aan geluid tussen de slaap en woonkamers
- Wat is het budget? Er zit een hoop ambitie in je plannen, maar bedenk wel dat het geen goedkoop plan is. Wil je het huis full electric verwarmen, dan zal je de warmtevraag fors moeten doen afnemen tov een niet geisoleerd huis

Een jaren 60 huis naar het nu transporteren gaat niet zonder grondige veranderingen, ze bouwden niet met deze vraagstukken (isolatie, ventilatie, etc) in het achterhoofd. Een muur werd niet per se schoon aan de binnenzijde opgemetseld zodat jij geen last hebt van cementbaarden die je een schone spouw geven, dat soort zaken bijvoorbeeld.

Je plan lijkt mij een goede basis, maar ik zou goed kijken naar de wat praktischere kant, denk aan kosten, de beperkingen van het huis zelf, maar ook aan zaken als levertijden en je eigen deadline. Warmtepompen en installateurs zijn niet ruim op voorraad.

Dat laatste was voor de reden om toch naar aircos te gaan, anders zaten we nog heel wat langer te wachten.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Airco kan ook in verlaagd plafond, of met fancoils.

Alle verdiepingen isoleren, anders is het op zolder 6 graden warmer dan de woonkamer. :P
Al gedacht aan opdek/voorzetwanden van PIR/hout/gips? Kost je een paar centimeter binnenruimte maar je hebt wel een dichte schil. WTW ventilatie er bij, plaats bedenken voor warmtepomp en buffervaten op de begane grond (misschien met wasmachine enzo er bij).
Accu is leuk als je bijvoorbeeld meer stroom wilt dan de netbeheerder af geeft, maar om het salderen op te lossen ga je het in de standaard rijtjeshuizen niet redden. Reken op 50-70 panelen en een bijkeuken vol accu's als je de winter door wilt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 08:10
Ik heb zelf ook een jaren 60 hoekwoning 135m2, dus ik heb een redelijke vergelijking denk ik zo. Verder weinig opmerkingen, specifiek even ingaand op de airco, hoeveel glas heb je en hoe staat je huis? Ik heb hier een uitbouw(zijkant huis) welke op het zuiden staat en in totaal redelijk wat glas, en met spouwmuur isolatie, HR++ glas en zonwering + gordijnen is de warmte gewoon niet buiten te houden, wordt en blijft ontzettend heet.

Uiteindelijk zijn we toch voor airco's gegaan om te koelen. Enige advies wat ik je mee kan geven hierin is kijk het een zomer aan, maar houd de optie in ieder geval open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
simon schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:49:
Meeste komt logisch over, paar zaken;

- is het huis geschikt voor ventilatie type d? Past het fysiek? Ik woon in een jaren 70 huis, en hier past het fysiek niet goed
Dank voor de opmerkingen!

- Of er voldoende ruimte is type d moeten we nog een beter beeld bij vormen; je bedoelt dan met name of er voldoende ruimte is voor de buizen?
- Het is een zadeldak met nokverhoging; maar het dak hebben we nog niet goed kunnen bekijken; zelfde geldt voor spouw
- Het zijn houten verdiepingsvloeren.
- We verwachten inderdaad niet veel van het koelen via de vloerverwarming; maar we dachten misschien dat niet nodig te hebben door goede isolatie en zonneschermen
- Het is inderdaad een flinke opgave; we gaan uit van ongeveer 100k aan budget voor de hele woning.

Verdiepingsvloer toch maar isoleren als ik het lees. Jij bent voor airco's gegaan ipv een warmtepomp door de levertijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
jadjong schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:49:
Airco kan ook in verlaagd plafond, of met fancoils.

Alle verdiepingen isoleren, anders is het op zolder 6 graden warmer dan de woonkamer. :P
Al gedacht aan opdek/voorzetwanden van PIR/hout/gips? Kost je een paar centimeter binnenruimte maar je hebt wel een dichte schil. WTW ventilatie er bij, plaats bedenken voor warmtepomp en buffervaten op de begane grond (misschien met wasmachine enzo er bij).
Toch maar de verdiepingsvloeren isoleren dus; dank!

Ik had inderdaad het idee om het zadeldak en de muur aan de buitenzijde van binnen te isoleren met PIR platen. De kant met de buren wellicht minder nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Tijgertje schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:08:
Ik heb zelf ook een jaren 60 hoekwoning 135m2, dus ik heb een redelijke vergelijking denk ik zo. Verder weinig opmerkingen, specifiek even ingaand op de airco, hoeveel glas heb je en hoe staat je huis? Ik heb hier een uitbouw(zijkant huis) welke op het zuiden staat en in totaal redelijk wat glas, en met spouwmuur isolatie, HR++ glas en zonwering + gordijnen is de warmte gewoon niet buiten te houden, wordt en blijft ontzettend heet.

Uiteindelijk zijn we toch voor airco's gegaan om te koelen. Enige advies wat ik je mee kan geven hierin is kijk het een zomer aan, maar houd de optie in ieder geval open.
Het glas valt wel mee; de 'vrije' zijkant grens aan de garage dus geen glas. Enkel de tuinkant heeft een grote schuifpui met glas.Woning is noord-zuid georiënteerd.

Heb je naast spouwmuurisolatie ook extra van binnenuit geïsoleerd; of is dat niet logisch?
Wat voor aircosysteem heb je gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 15:31
Pieter2 schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:41:
[...]

Dank voor de opmerkingen!

- Of er voldoende ruimte is type d moeten we nog een beter beeld bij vormen; je bedoelt dan met name of er voldoende ruimte is voor de buizen?
- Het is een zadeldak met nokverhoging; maar het dak hebben we nog niet goed kunnen bekijken; zelfde geldt voor spouw
- Het zijn houten verdiepingsvloeren.
- We verwachten inderdaad niet veel van het koelen via de vloerverwarming; maar we dachten misschien dat niet nodig te hebben door goede isolatie en zonneschermen
- Het is inderdaad een flinke opgave; we gaan uit van ongeveer 100k aan budget voor de hele woning.

Verdiepingsvloer toch maar isoleren als ik het lees. Jij bent voor airco's gegaan ipv een warmtepomp door de levertijden?
- Jazeker, want je verdiepingsvloer heeft primair natuurlijk een constructieve functie, en die buizen zijn niet klein. Hier heet probleem dat de balken van de woonkamer 90 haaks staan op die van de rest van het huis, waardoor een buis tussen de balken door compleet onmogelijk is zonder rare situaties boven of onder de vloer. Uiteindelijk gaat het decentrale WTW worden.

- Laat die spouw snel bekijken, dan weet je hoeveel isolatie er in kan. Hier hebben we tussen de 6 en 7 cm schone spouw, dat levert een Rd van 1,9-2 op. Verwacht er niet direct wonderen van, het is een absolute boost, en zal je energievraag sterk doen zakken, maar dat is ook logisch omdat je van een lege spouw naar een gevulde gaat. Maar veel ruimte zit er in zo'n spouw ook eigenlijk niet, dus als je hoopt op een koel huis in de zomer, ja het is koeler, maar bedenk dat met klimaatverandering je moet kijken naar het klimaat over enkele jaren (zeker als je zegt, ik wil er probleemloos jaren in kunnen zitten), en dat het misschien niet zo gek is om aan voorzetwanden te gaan denken.

- Wij hebben een houten 1e verdiepingsvloer en broodjes beneden. Bedenk dat je eigenlijk wel wat op de vloer wil gaan leggen zoals Fermacell, ik weet niet of je kinderen hebt, maar waar de isolatie tussen de vloerbalken veel van het stemgeluid weg neemt hou je dan nog veel contact geluid over. Met fermacell (vooral de versie met minerale wol aan de onderzijde) krijg je een zwevende vloer die veel van het contactgeluid isoleert. Met oude houten verdiepingsvloeren geen gek idee, en het is goed te doen om zo een egale vlakke vloer te krijgen.

- Bij ons speelde met de warmtepomp paar dingen mee, we zaten met de volgorde van het werk (wij doen veel zelf, dus duren dingen langer), waardoor bepaalde isolatieklussen (nieuwe kozijnen etc) op zich laten wachten, en dat gecombineerd met behoorlijk lange levertijden voor de warmtepompen, het totale gebrek aan tijd van alle installateurs hier in de buurt, het compleet moeten vervangen van elke radiator (naar ltv radiatoren) het in totaal een erg prijzig klusje maakte. De warmtepompen waar wij naar keken hadden (en ik vermoed hebben) een levertijd van bijna een jaar. Dan zijn er nog een bak extra onderdelen nodig, er is een hoop werk nodig, en de totale investering voor de warmtepomp liep op tot 30.000 euro (warmtepomp zo tussen de 8 en 10, nieuwe radiatoren was tussen de 5-8, veel leidingwerk voor de CV moet vervangen worden, etc). Dat tikte aardig aan. 3 airco's doen voor enkele duizenden euro's nu het werk, en met 1x 5Kw, en 2x2,5 trekken die het moet ik zeggen best aardig.

Truth be told, het is geen gouden oplossing, het waait omdat ze als het koud wordt toch fors moeten blazen om efficient te blijven, het levert wat uitdagingen voor de anderen in huis op om ze te bedienen, en ze maken geluid. Dat zouden LTV jaga's ook doen, maar wel in mindere mate. Hadden we de financiën en de tijd gehad om dat aan te pakken, dan had ik daar voor gekozen en misschien een extra airco voor de koeling. Maar, als ik kijk naar wat wij er aan kwijt zijn, en hoe het nu icm met onze zonnepanelen (15x410Wp) ons een behoorlijke betaalbare manier van het verwarmen van het huis geeft is het een goede oplossing, zeker voor een dhz klushuis is dit een goede fix.

Maar als je zegt, ik heb 100k te besteden, zou ik sowieso niet naar gewone airco's kijken als je die route bewandelt. Een vloer model of cassette (fan coils) is zeker geen gekke optie, kost iets meer, maar verwarmt iets passender.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-09 12:37
@Pieter2 @Tijgertje sommige ruiten zouden ook warmte-werend uitgevoerd kunnen worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:07
Wij hebben tussen augustus 2021 en maart 2022 een woning uit 1954 gerenoveerd en naar nu gebracht. Wij hebben hem volledig gestript en opnieuw opgebouwd en een aanbouw van 20m2 er bij aan gezet. Dus nieuwe betonvloeren, spouwmuren geïsoleerd, isolatie tussen de houten balken van de verdiepingsvloeren, nieuw installatiewerk, nieuwe kozijnen met triple glas, nieuwe keuken/badkamer, vaste trap naar zolder en de zolder volledig af laten timmeren. Die was niet als verdieping bruikbaar nog. Al met al hebben we zo ongeveer een nieuwe woning in een oude schil.

Belangrijkste: kijk naar je budget. Wij hebben zo ongeveer alles laten doen en waren ruim 150k kwijt. Met de huidige prijsstijgingen zal dat waarschijnlijk nu niet voldoende meer zijn. Ga je veel zelf doen dan kan het ongetwijfeld wél uit voor dat bedrag.

De verdiepingsvloer isoleren is wel echt een aanrader. Hier hebben we er 120mm steenwol (RC3) tussen gestopt en dat doet wel echt een hoop. Qua isolatie doet het veel, maar je hoort de persoon boven ook amper meer praten. Enkel het contact geluid (lopen bijv.) hoor je nog goed.

In je lijstje staat ook spiegelverwarming om de ruimte op temperatuur te houden. Dat gaat hem niet worden, de verwarming in de spiegel is echt alleen voldoende om hem condensvrij te houden tijdens het douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Paar overwegingen:
- vloerverwarming zou ik gewoon in alle ruimtes doorleggen inclusief kamers op zolder. En dan voor iedere kamer een aparte groep zodat je deze in/uit kan schakelen. Je bent nu toch al bezig en die paar M2 extra maken verschil niet. Later bijleggen kost een veelvoud als het al gaat.
- warmtepomp zou ik eerder in de voortuin dan de achtertuin zetten ivm geluid.
- binnenunit moet vlakbij de buitenunit staan. Dus ergens beneden in een kast of garage. Alternatief is een monoblock (zonder binnendeel, evt ook zelf te installeren) voor de verwarming/koeling en aparte wp boiler voor warm water (die dan op zolder kan staan).

Wil je nog iets van domotica installeren voor verlichting en verwarming per ruimte te kunnen regelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 05-12-2022 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
MSXBas schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:32:
@Pieter2 @Tijgertje sommige ruiten zouden ook warmte-werend uitgevoerd kunnen worden
dat kan maar is meestal ook weer niet handig want je wilt vaak in het tussenseizoen en de winter zoveel mogelijk zonnewarmte binnenhalen. warmte-werend is daarom een lastige afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 08:10
Pieter2 schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:49:
[...]

Het glas valt wel mee; de 'vrije' zijkant grens aan de garage dus geen glas. Enkel de tuinkant heeft een grote schuifpui met glas.Woning is noord-zuid georiënteerd.

Heb je naast spouwmuurisolatie ook extra van binnenuit geïsoleerd; of is dat niet logisch?
Wat voor aircosysteem heb je gekozen?
Dan zou het wel mee kunnen vallen. Verder nog geen isolatie van binnenuit, moet nog gebeuren komende jaren. Multisplit, 3 binnen 1 buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Insert12 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:56:
Wij hebben tussen augustus 2021 en maart 2022 een woning uit 1954 gerenoveerd en naar nu gebracht. Wij hebben hem volledig gestript en opnieuw opgebouwd en een aanbouw van 20m2 er bij aan gezet. Dus nieuwe betonvloeren, spouwmuren geïsoleerd, isolatie tussen de houten balken van de verdiepingsvloeren, nieuw installatiewerk, nieuwe kozijnen met triple glas, nieuwe keuken/badkamer, vaste trap naar zolder en de zolder volledig af laten timmeren. Die was niet als verdieping bruikbaar nog. Al met al hebben we zo ongeveer een nieuwe woning in een oude schil.

Belangrijkste: kijk naar je budget. Wij hebben zo ongeveer alles laten doen en waren ruim 150k kwijt. Met de huidige prijsstijgingen zal dat waarschijnlijk nu niet voldoende meer zijn. Ga je veel zelf doen dan kan het ongetwijfeld wél uit voor dat bedrag.

De verdiepingsvloer isoleren is wel echt een aanrader. Hier hebben we er 120mm steenwol (RC3) tussen gestopt en dat doet wel echt een hoop. Qua isolatie doet het veel, maar je hoort de persoon boven ook amper meer praten. Enkel het contact geluid (lopen bijv.) hoor je nog goed.

In je lijstje staat ook spiegelverwarming om de ruimte op temperatuur te houden. Dat gaat hem niet worden, de verwarming in de spiegel is echt alleen voldoende om hem condensvrij te houden tijdens het douchen.
We willen inderdaad veel zelf gaan doen; maar zullen nog steeds flink moeten investeren. Hoe zijn jullie de woning gaan verwarmen en koelen? Ik twijfel vooral nog over de ruimtes die je minder vaak wilt verwarmen zoals een slaapkamer of werkkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Sethro schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:09:
Paar overwegingen:
- vloerverwarming zou ik gewoon in alle ruimtes doorleggen inclusief kamers op zolder. En dan voor iedere kamer een aparte groep zodat je deze in/uit kan schakelen. Je bent nu toch al bezig en die paar M2 extra maken verschil niet. Later bijleggen kost een veelvoud als het al gaat.
- warmtepomp zou ik eerder in de voortuin dan de achtertuin zetten ivm geluid.
- binnenunit moet vlakbij de buitenunit staan. Dus ergens beneden in een kast of garage. Alternatief is een monoblock (zonder binnendeel, evt ook zelf te installeren) voor de verwarming/koeling en aparte wp boiler voor warm water (die dan op zolder kan staan).

Wil je nog iets van domotica installeren voor verlichting en verwarming per ruimte te kunnen regelen?
Vloerwarming vinden we wel erg comfortabel en is relatief makkelijk te leggen; dus daarom overwegen het zeker. Maar dan is wel de vraag of we voldoende kunnen koelen; of zou je dan daarnaast een airco/fancoil plaatsen op een aantal kamers?

Ik dacht ook ook aan een warmtepomp in de voortuin; maar wilde nog nagaan of je dan moet aan gemeentelijke regels (danwel vergunning) en of het hufterproof is. We hebben wel ruimte voor een binnenunit; dat moet wel lukken.

Ik denk dat als we met een thermostaat kunnen bedienen per ruimte in de kamer zelf is dat prima. Je bedoelt dat je dan met een profiel met 1 knop de verlichting en temperatuur kan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
simon schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:39:
[...]

- Jazeker, want je verdiepingsvloer heeft primair natuurlijk een constructieve functie, en die buizen zijn niet klein. Hier heet probleem dat de balken van de woonkamer 90 haaks staan op die van de rest van het huis, waardoor een buis tussen de balken door compleet onmogelijk is zonder rare situaties boven of onder de vloer. Uiteindelijk gaat het decentrale WTW worden.
Dank voor je reactie.

Decentrale WTW ziet er wel handig uit en wellicht handig als je niet veel units nodig hebt omdat je dan toch allemaal aparte units aan je buitengevel hebt hangen?

De tips over de spouw en fermacell voor de verdiepingsvloer ga ik zeker meenemen. Wellicht dat we de garage (direct naast het huis) aan de huiskant met voorzetwanden kunnen isoleren zodat het geen ruimte kost aan de binnenkant van de woonkamer.

Wel fijn dat jullie uiteindelijk goede oplossing hebben kunnen vinden. De alternatieven die ik nu begrijp zijn fancoil en ltv (jaga) om naast verwarmen ook beter te kunnen koelen als vloerverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Pieter2 schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:20:
[...]

We willen inderdaad veel zelf gaan doen; maar zullen nog steeds flink moeten investeren. Hoe zijn jullie de woning gaan verwarmen en koelen? Ik twijfel vooral nog over de ruimtes die je minder vaak wilt verwarmen zoals een slaapkamer of werkkamer.
In eerste instantie gewoon met een cv ketel. We hadden geen budget meer om meteen een warmtepomp te plaatsen. Dat gebeurt nu wel, vandaag is men begonnen met het plaatsen van onze warmtepomp.

Het is wat dat betreft wel belangrijk om maatregelen te nemen zodat je een goede plek hebt voor een warmtepomp, liefst op een betonvloer. Daar heb ik toch niet goed over nagedacht, de cv ketel hebben we op zolder gehouden namelijk. Het is daar krap en er is onvoldoende ruimte om een boiler te plaatsen. Had ik het nu opnieuw gedaan, dan had ik alles in de kelder laten zetten. Die gebruiken we verder niet namelijk. Als we dat nu allemaal aan willen passen dan moeten we weer flink gaan breken en daar passen we voor. Het is nu daarom een hybride warmtepomp geworden bij ons.

Voor je vloerverwarming is het trouwens belangrijk om een pomploze verdeler te nemen van kunststof of rvs zodat het geschikt is voor koeling. Toevoerleidingen van 28mm of groter in verband met de debieten zodat je met heel lage temperaturen kunt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
@Insert12 Dus als we toch alles open breken is handiger om de binnen unit beneden te plaatsen vlakbij de buitenunit? We zouden de buitenunit aan de voorkant kunnen plaatsen net tegen de muur waar de andere kant een hal + meterkast komt.

Plaatsing warmtepomp is goed gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Pieter2 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:48:
@Insert12 Dus als we toch alles open breken is handiger om de binnen unit beneden te plaatsen vlakbij de buitenunit? We zouden de buitenunit aan de voorkant kunnen plaatsen net tegen de muur waar de andere kant een hal + meterkast komt.

Plaatsing warmtepomp is goed gegaan?
Ik zou er sowieso rekening mee houden. Een boiler, evt buffervat, verdeler van de vloerverwarming en een binnenunit nemen wel een paar vierkante meter in. Als je alles kort bij elkaar hebt zitten en ook nog eens de buitenunit kort bij dan is dat het mooist.

De warmtepomp wordt morgen afgerond, vandaag kon ik niet thuis blijven en dus konden ze niet aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:40
Wij hebben bij de renovatie van onze jaren 60 woning er voor gekozen om in slaapkamers gewoon elektrische radiatoren (mill panel heaters) te plaatsen kosten 100 euro p.s.... Vloerverwarming is te traag en het is zonde om die kamers altijd te verwarmen. Er hangen 600 watt panelen en binnen een half uurtje is het al lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
BB-One schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:06:
Wij hebben bij de renovatie van onze jaren 60 woning er voor gekozen om in slaapkamers gewoon elektrische radiatoren (mill panel heaters) te plaatsen kosten 100 euro p.s.... Vloerverwarming is te traag en het is zonde om die kamers altijd te verwarmen. Er hangen 600 watt panelen en binnen een half uurtje is het al lekker warm.
Dank voor je tip; wel elegant design als ik het zo bekijk. Je hebt iets dergelijks als dit hangen? https://www.millstore.nl/...paneelverwarming-mb600dn/

Heb je dan voor alle kamers op de bovenverdieping dergelijke panelen en alleen beneden vloerverwarming? Het voordeel van vloerverwaming lijkt mij dan weer dat het wel een paar graden kan koelen.Hoe heb je dat opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Pieter2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:49:
[...]

Dank voor je tip; wel elegant design als ik het zo bekijk. Je hebt iets dergelijks als dit hangen? https://www.millstore.nl/...paneelverwarming-mb600dn/

Heb je dan voor alle kamers op de bovenverdieping dergelijke panelen en alleen beneden vloerverwarming? Het voordeel van vloerverwaming lijkt mij dan weer dat het wel een paar graden kan koelen.Hoe heb je dat opgelost?
Wij hebben deze in elke slaapkamer hangen, per slaapkamer 1:
https://www.bol.com/nl/nl...MY3jBfuLXXEkaAhA5EALw_wcB

Eentje is nog nooit echt aan geweest behalve om te testen en de andere regelmatig ivm het onverwachte thuiswerken tijdens corona ;)

Wat betreft koeling van de bovenverdieping, als je dak/huis goed geïsoleerd is én de benedenverdieping wordt gekoeld met de vloerverwarming (rare tekst zo...koelen met verwarming..) is er bij ons geen koeling nodig. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Bij ons was de afweging eerst kosten vs baten maar ook comfort. Om vloerverwarming aan te leggen op de verdiepingsvloer moest de vloer (iets) verhoogd worden. Wij hebben een nehobo vloer dus de vloerverwarming moet daar weer bovenop met nog wat andere technische uitdagingen. Plus de kosten van de buizen etc + aanleg. En daarbij het m.i. echt grote nadeel van vloerverwarming dat je eigenlijk gedwongen bent om altijd te verwarmen, zeker als je er ook dagelijks gaat zitten (kinderen die huiswerk moeten maken?) En wij slapen graag in een koele kamer.... Nu is het aanzetten en echt binnen een half uur is het aangenaam om te zitten.
Ik denk dat het onderaan de streep ook energetisch voordelig is, ondanks dat er met COP1 verwarmd wordt... twee uur per dag 600W vs 24 u per dag XXXW maar nooit echt goed daar naar gekeken (en ga ik ook niet doen er zijn grotere oorlogen te winnen...) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
BB-One schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:23:
[...]

Wij hebben deze in elke slaapkamer hangen, per slaapkamer 1:
https://www.bol.com/nl/nl...MY3jBfuLXXEkaAhA5EALw_wcB

Eentje is nog nooit echt aan geweest behalve om te testen en de andere regelmatig ivm het onverwachte thuiswerken tijdens corona ;)

Wat betreft koeling van de bovenverdieping, als je dak/huis goed geïsoleerd is én de benedenverdieping wordt gekoeld met de vloerverwarming (rare tekst zo...koelen met verwarming..) is er bij ons geen koeling nodig. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Bij ons was de afweging eerst kosten vs baten maar ook comfort. Om vloerverwarming aan te leggen op de verdiepingsvloer moest de vloer (iets) verhoogd worden. Wij hebben een nehobo vloer dus de vloerverwarming moet daar weer bovenop met nog wat andere technische uitdagingen. Plus de kosten van de buizen etc + aanleg. En daarbij het m.i. echt grote nadeel van vloerverwarming dat je eigenlijk gedwongen bent om altijd te verwarmen, zeker als je er ook dagelijks gaat zitten (kinderen die huiswerk moeten maken?) En wij slapen graag in een koele kamer.... Nu is het aanzetten en echt binnen een half uur is het aangenaam om te zitten.
Ik denk dat het onderaan de streep ook energetisch voordelig is, ondanks dat er met COP1 verwarmd wordt... twee uur per dag 600W vs 24 u per dag XXXW maar nooit echt goed daar naar gekeken (en ga ik ook niet doen er zijn grotere oorlogen te winnen...) ;)
Inderdaad een mooi apparaatje; esthetisch niet eens slecht. Voordeel ook dat je geen waterleidingen hoeft te leggen/vervangen zoals je wel bij ltv radiatoren waarschijnlijk zou moeten doen. Hebben jullie nog de boel opengehaald voor balansventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Pieter2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:12:
[...]

Inderdaad een mooi apparaatje; esthetisch niet eens slecht. Voordeel ook dat je geen waterleidingen hoeft te leggen/vervangen zoals je wel bij ltv radiatoren waarschijnlijk zou moeten doen. Hebben jullie nog de boel opengehaald voor balansventilatie?
Nee, wij hebben uiteindelijk roosters in de ramen. Balansventilatie was technisch niet goed mogelijk, beter gezegd niet mooi in te passen zonder erg veel geld uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Met dankzij jullie hulp hebben we al wat meer richting; we denken nu te gaan voor:
- Warmtepomp
- Vloerverwarming op begane grond
- Balansventilatie WTW door alle verdiepingen
- Elektrisch verwarmen op 1e en 2e verdieping
- Slaapkamers met paneelverwarming van bijvoorbeeld MILL (1e en 2e verdieping verdieping)
- Zonnepanelen

Buiten plaatsen we warmtepomp. In de hal beneden maken we een technische ruimte waar o.a. de boiler voor het warme water komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Pieter2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:12:
Met dankzij jullie hulp hebben we al wat meer richting; we denken nu te gaan voor:
- Warmtepomp
- Vloerverwarming op begane grond
- Balansventilatie WTW door alle verdiepingen
- Elektrisch verwarmen op 1e en 2e verdieping
- Slaapkamers met paneelverwarming van bijvoorbeeld MILL (1e en 2e verdieping verdieping)
- Zonnepanelen

Buiten plaatsen we warmtepomp. In de hal beneden maken we een technische ruimte waar o.a. de boiler voor het warme water komt.
Aanvullend hierop:

We gaan mogelijk voor een warmtepomp met een binnen en buitenunit inclusief een boiler voor warm tapwater en een buffervat voor de vloerverwarming op de 1e verdieping. Hiermee komt er ruimte vrij waar nu de cv-ketel staat geplaatst. Nu aan het kijken of ik een boiler wil die is geïntegreerd in het buffervat, of beide los. Wat zouden jullie overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:38
Als je de benedenverdieping voorziet van vloerverwarming die altijd open staat heb je geen buffervat nodig. Dat is weer gunstig voor je aanvoertemperatuur en maakt de temperatuurregeling simpeler en betrouwbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
basfromasd schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:53:
Als je de benedenverdieping voorziet van vloerverwarming die altijd open staat heb je geen buffervat nodig. Dat is weer gunstig voor je aanvoertemperatuur en maakt de temperatuurregeling simpeler en betrouwbaarder.
Als je geen buffervat gebruikt heb je dan nog een minimaal aantal m2 vloerverwarming nodig om als buffer te kunnen fungeren zodat die WP niet telkens aanspringt? Want ik lees dat je een buffervat zou willen zodat je WP minder pendelt en daardoor langer meegaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:38
Pieter2 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:38:
[...]

Als je geen buffervat gebruikt heb je dan nog een minimaal aantal m2 vloerverwarming nodig om als buffer te kunnen fungeren zodat die WP niet telkens aanspringt? Want ik lees dat je een buffervat zou willen zodat je WP minder pendelt en daardoor langer meegaat.
Je hebt vooral voldoende flow nodig. Je warmtepomp heeft een minimum debiet (bij mij bijvoorbeeld 16 l/minuut) en dat moet hij wel kwijt kunnen in je afgiftesysteem (vloerverwarming plus openstaande radiatoren etc.).
Wat betreft pendelen: moderne warmtepompen moduleren terug naar een laag vermogen als de retourtemperatuur de aanvoertemperatuur benadert. En als je een milde dag met weinig warmtevraag hebt zoals vandaag schakelt hij een paar keer per dag uit. Daar kan hij best tegen hoor. Een buffervat kan daar weinig verandering in brengen, want die is al in een paar minuten op temperatuur. De warmtecapaciteit van een betonvloer met verwarming erin is veel groter dan die van een buffer. In mijn geval zit de verwarming in 2000 kg leemstuc, plus een gemetselde binnenmuur, plus het nodige hout. Ook aardig wat massa.
Die warmtecapaciteit beperkt de schommelingen in temperatuur, waardoor je warmtepomp langdurig op hetzelfde vermogen kan draaien. Zonder buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
* warmtepomp in de tuin zetten. voldoende hoog en grind eronder.
* ventilatie D scheelt 30% verwarmingsvraag dus zo 1 a 2kw
* spouwmuur isolatie zal nooit perfect worden, maar misschien met goed glas/kozijnen/deuren is het goed zat.
* dak helemaal r7 of beter isoleren.
* bovenste verdieping minimaal ook een fancoil ophangen, hier is het dak r6 geisoleerd, geen ramen op de zon en zonnepanelen op Zuid en toch warmt het daar vanaf beneden toch wel wat op na een paar dagen/week.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Sethro schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:09:
En dan voor iedere kamer een aparte groep zodat je deze in/uit kan schakelen.
dat moet je dus juist niet doen. daar is het huis te klein voor om nu te hebben maar je verziekt wel je warmtepomp efficientie.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
flippy schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:50:
[...]

dat moet je dus juist niet doen. daar is het huis te klein voor om nu te hebben maar je verziekt wel je warmtepomp efficientie.
Okay dus jij stelt voor om zoiets als de zolder krijg te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sethro schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:54:
[...]

Okay dus jij stelt voor om zoiets als de zolder krijg te verwarmen?
nee, ik stel voor om de verdelers goed in te stellen zodat de temperatuur overal goed is. het is niet zo dat je in dit geval naar de zolder loopt en op een knopje drukt en het in 10 minuten warm is.
in de praktijk betekent het dat je door een goed afgesteld systeem op een zolder (helemaal met dit formaat huis) helemaal niks hoeft te doen qua verwarmen omdat je al practisch 24/7 stookt in de rest van het huis.
groepen dichtdraaien betekent dat je stooklijn omhoog moet om te compenseren en dat kost je gewoon harde centen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 07-01-2023 23:05 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
flippy schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:57:
[...]

nee, ik stel voor om de verdelers goed in te stellen zodat de temperatuur overal goed is. het is niet zo dat je in dit geval naar de zolder loopt en op een knopje drukt en het in 10 minuten warm is.
in de praktijk betekent het dat je door een goed afgesteld systeem op een zolder (helemaal met dit formaat huis) helemaal niks hoeft te doen qua verwarmen omdat je al practisch 24/7 stookt in de rest van het huis.
groepen dichtdraaien betekent dat je stooklijn omhoog moet om te compenseren en dat kost je gewoon harde centen.
Nee maar als je de halve week thuis bent is het wel lekker om zoiets als een zolder / werkkamer meer te kunnen verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
basfromasd schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:29:
[...]

Je hebt vooral voldoende flow nodig. Je warmtepomp heeft een minimum debiet (bij mij bijvoorbeeld 16 l/minuut) en dat moet hij wel kwijt kunnen in je afgiftesysteem (vloerverwarming plus openstaande radiatoren etc.).
Wat betreft pendelen: moderne warmtepompen moduleren terug naar een laag vermogen als de retourtemperatuur de aanvoertemperatuur benadert. En als je een milde dag met weinig warmtevraag hebt zoals vandaag schakelt hij een paar keer per dag uit. Daar kan hij best tegen hoor. Een buffervat kan daar weinig verandering in brengen, want die is al in een paar minuten op temperatuur. De warmtecapaciteit van een betonvloer met verwarming erin is veel groter dan die van een buffer. In mijn geval zit de verwarming in 2000 kg leemstuc, plus een gemetselde binnenmuur, plus het nodige hout. Ook aardig wat massa.
Die warmtecapaciteit beperkt de schommelingen in temperatuur, waardoor je warmtepomp langdurig op hetzelfde vermogen kan draaien. Zonder buffervat.
Dank voor je reactie; dus ik begrijp dat ik eerst nog even zou moeten uitrekenen of ik met het aantal meter vloerverwarming (ik heb geen geen radiatoren) voldoende flow kan bieden aan de beoogde waterpomp? En je kiest pas voor een buffervat als je twijfelt of je voldoende meters hebt?

Als ik dat beredeneer dan ik zou ik ook nog vloerverwarming kunnen leggen op de 1e verdieping in bijvoorbeeld de badkamer en slaapkamer. Het was nu vooral een kostenoverweging om het niet te doen op de 1e verdieping; maar een buffervat is ook 500 a 1000 euro.

En zijn het dan vooral marketingpraatjes van leveranciers die aangeven dat je vrijwel altijd een buffervat moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Sethro schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Nee maar als je de halve week thuis bent is het wel lekker om zoiets als een zolder / werkkamer meer te kunnen verwarmen
flippy schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:50:
[...]

Zou je dan kunnen zeggen dat je ruimtes met vloerverwarming t.o.v. elkaar regelt door de verdeler zo in te stellen dat de ene ruimte meer warm water krijgt dan de ander. Dus je draait niks dicht maar de warmteafgifte verschilt wel per ruimte.

Maar dit werkt dan wel o.b.v. 1 thermostaat die waarschijnlijk in de woonkamer hangt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sethro schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:34:
[...]

je hoeft niet meer te verwarmen want het is al warm.
Pieter2 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:37:
[...]

Dank voor je reactie; dus ik begrijp dat ik eerst nog even zou moeten uitrekenen of ik met het aantal meter vloerverwarming (ik heb geen geen radiatoren) voldoende flow kan bieden aan de beoogde waterpomp? En je kiest pas voor een buffervat als je twijfelt of je voldoende meters hebt?

Als ik dat beredeneer dan ik zou ik ook nog vloerverwarming kunnen leggen op de 1e verdieping in bijvoorbeeld de badkamer en slaapkamer. Het was nu vooral een kostenoverweging om het niet te doen op de 1e verdieping; maar een buffervat is ook 500 a 1000 euro.

En zijn het dan vooral marketingpraatjes van leveranciers die aangeven dat je vrijwel altijd een buffervat moet hebben?
buffervat heb je niet nodig. je vloerverwarming is meer dan genoeg buffer. laat die verhalen van de installatuers en fabrikanten asteblieft links liggen en GEEN buffervat installeren. met vleorverwarming heb je al letterlijk een paar honderd ton aan beton wat je buffer is. flow is dus ook geen probleem want je monteert gesloten verdelers zonder pomp.
Pieter2 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:42:
[...]

[...]

Zou je dan kunnen zeggen dat je ruimtes met vloerverwarming t.o.v. elkaar regelt door de verdeler zo in te stellen dat de ene ruimte meer warm water krijgt dan de ander. Dus je draait niks dicht maar de warmteafgifte verschilt wel per ruimte.

Maar dit werkt dan wel o.b.v. 1 thermostaat die waarschijnlijk in de woonkamer hangt?
dit noemen ze "waterzijdig inregelen". paar keer aan een knop draaien in een kast onder de trap is stuk goedkoper dan duizenden euros uitgeven aan een berg motortjes en thermostaten in elke kamer. en het is minder efficeint want dan heb je wel ineens flow problemen doordat ineens de situatie voorkomt dat alleen je badkamer warmtevraag heeft en dan heb je dus wel ineens een buffertank nodig omdat de warmtepomp aanmoet om een douche warm te stoken. zon installatie kost je letterlijk duizenden euros meer geld en kost je ook nog meer geld in bedrijf door alle pompen en motortjes die constant stroom gebruiken en dan ook nog je veel hogere stroomverbruik door de hogere watertemperaturen. dit is op diverse andere warmtepomptopics al tot in den treure behandeld en het zijn altijd probleemsystemenn ten opzichte van gewoon ff af en toe aan een kraantje draaien in het begin als je merkt dat de balans niet helemaal 100% is in je huis.

en de thermostaat is er allen om in te grijpen als het te warm word. de watertemperatuur word door een stooklijn geregeld in de warmtepomp. dus het water word warmer naarmate het steeds kouder word buiten. op die manier kan de warmtepomp de hele dag door op een laag pitje draaien en is zo efficeint mogelijk doordat je alleen de warmte aanvult die je huis verliest. niet meer of minder. en met 135m2 is je huis dan te klein om vershil te merken als gaat proberen actief te sturen op kamertemperatuur omdat de kamers te klein zijn en doorstralen naar elkaar.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 08-01-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
flippy schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:52:
[...]

je hoeft niet meer te verwarmen want het is al warm.

[...]

buffervat heb je niet nodig. je vloerverwarming is meer dan genoeg buffer. laat die verhalen van de installatuers en fabrikanten asteblieft links liggen en GEEN buffervat installeren. met vleorverwarming heb je al letterlijk een paar honderd ton aan beton wat je buffer is. flow is dus ook geen probleem want je monteert gesloten verdelers zonder pomp.

[...]

dit noemen ze "waterzijdig inregelen". paar keer aan een knop draaien in een kast onder de trap is stuk goedkoper dan duizenden euros uitgeven aan een berg motortjes en thermostaten in elke kamer. en het is minder efficeint want dan heb je wel ineens flow problemen doordat ineens de situatie voorkomt dat alleen je badkamer warmtevraag heeft en dan heb je dus wel ineens een buffertank nodig omdat de warmtepomp aanmoet om een douche warm te stoken. zon installatie kost je letterlijk duizenden euros meer geld en kost je ook nog meer geld in bedrijf door alle pompen en motortjes die constant stroom gebruiken en dan ook nog je veel hogere stroomverbruik door de hogere watertemperaturen. dit is op diverse andere warmtepomptopics al tot in den treure behandeld en het zijn altijd probleemsystemenn ten opzichte van gewoon ff af en toe aan een kraantje draaien in het begin als je merkt dat de balans niet helemaal 100% is in je huis.

en de thermostaat is er allen om in te grijpen als het te warm word. de watertemperatuur word door een stooklijn geregeld in de warmtepomp. dus het water word warmer naarmate het steeds kouder word buiten. op die manier kan de warmtepomp de hele dag door op een laag pitje draaien en is zo efficeint mogelijk doordat je alleen de warmte aanvult die je huis verliest. niet meer of minder. en met 135m2 is je huis dan te klein om vershil te merken als gaat proberen actief te sturen op kamertemperatuur omdat de kamers te klein zijn en doorstralen naar elkaar.
Dank voor je verhelderende reactie. Op basis jouw/jullie input tot dit plaatje gekomen; links is de toekomstige situatie.
Waarbij het goed is om te weten dat dit gedeelte van de woning op beton staat en er een toegankelijk (90 cm) kruipruimte aanwezig is. De buitenunit heb ik getekend achter een muurtje zodat de buren links daar geen last van kunnen hebben; het is alleen nog even kijken of het lukt met de garagedeur. De keuken komt in de woonkamer; de uitstulping die te zijn is op de foto rechts van de wc.

Ik ben al best tevreden over deze indeling. Zou het nog handig zijn om te kijken of de meterkast; als die toch verplaatst bij de techniekruimte geplaatst kan worden? En zien jullie nog uitdagingen m.b.t.leidingen los van het feit dat we flink gaan verbouwen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhYWXTil-CONhZOA7Q-AALTo2uw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WHAapucBf2wbGUc7BsYOtFFT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Pieter2 op 08-01-2023 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als de afstand zo kort is en de ruimte beperkt zou ik een monoblok kiezen zonder binnendeel. dus geen daikin of mitsubishi. de panasonic heeft geen binnendeel en heeft alles buiten zitten zoals de term monoblok ook echt waarmaakt. dat zou weer ruimte nuttige moeten opleveren. enigste wat je dan binnen hebt is 2 leidingen van 32mm die tussen de warmtepomp en de verdelers van je vloeren loopt en een 3 wegklep om te schakelen tussen verwarmen en warm water maken.

verplaatsen van de meterkast kan maar mag niet verder dan 3m van de voordeur zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 08-01-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
flippy schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:48:
als de afstand zo kort is en de ruimte beperkt zou ik een monoblok kiezen zonder binnendeel. dus geen daikin of mitsubishi. de panasonic heeft geen binnendeel en heeft alles buiten zitten zoals de term monoblok ook echt waarmaakt. dat zou weer ruimte nuttige moeten opleveren. enigste wat je dan binnen hebt is 2 leidingen van 32mm die tussen de warmtepomp en de verdelers van je vloeren loopt en een 3 wegklep om te schakelen tussen verwarmen en warm water maken.

verplaatsen van de meterkast kan maar mag niet verder dan 3m van de voordeur zitten.
Dank voor je reactie! Is de getekende ruimte denk jij te klein om de warmtepomp, verdelen en SWW-boiler te plaatsen of vooral gedacht om de ruimte te besparen? Ik zou dan ook de verdeler onder de trap kunnen plaatsen en alleen de SWW boiler naast de trap plaatsen. Binnen de 10 meter evan het monobloc buiten naar de vloerverwamingsverdelen is relatief dichtbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pieter2 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:54:
[...]

Dank voor je reactie! Is de getekende ruimte denk jij te klein om de warmtepomp, verdelen en SWW-boiler te plaatsen of vooral gedacht om de ruimte te besparen? Ik zou dan ook de verdeler onder de trap kunnen plaatsen en alleen de SWW boiler naast de trap plaatsen. Binnen de 10 meter evan het monobloc buiten naar de vloerverwamingsverdelen is relatief dichtbij?
zeg niet dat het te klein is (dat kan je beter zelf beoordelen) maar een "echt" monoblok heeft geen binnendeel. dus zeg maar geen CV blok/unit binnen. dat scheelt gewoon een berg ruimte in een klein hok en krijg je ook weer muuroppervlak erbij om andere dingen mee te doen zoals je nieuwe meterkast/onderverdeler.

voordeel is ook dat zo'n monoblok goedkoper is dan een splitsysteem en je zelf die kan installeren omdat het alleen stroomkabels en meerlaags buis is qua materiaal. geen aircoman of speciale installateur nodig of risico op toekomstige koelmiddellekkages. en 10 meter is geen probleem qua afstand.

je moet er alleen rekening mee houden dat de leidingen van de warmtepomp eerst naar de SWW tank met de 3wegklep om vanaf daar naar de rest van je verdelers te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
flippy schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:01:
[...]
je moet er alleen rekening mee houden dat de leidingen van de warmtepomp eerst naar de SWW tank met de 3wegklep om vanaf daar naar de rest van je verdelers te gaan.
Ga je dan uit van een SWW boiler die wordt verwarmd doordat er een spiraal met cv-water vanuit de warmtepomp doorheen loopt? Dan heb je na de warmtepomp een 3-wegklep die of warm water naar verdeler voor vloerverwarming kan sturen of na de SWW-boiler, zeg ik dat goed?

Ik had zelf ook nog als overweging een warmtepompboiler die separaat opereert van de warmtepomp; misschien dat je dan nog wat flexibel bent met plaatsen en omdat je warme lucht vanuit de ventilatie kan gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Pieter2 op 09-01-2023 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pieter2 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:10:
[...]

Ga je dan uit van een SWW boiler die wordt verwarmd doordat er een spiraal met cv-water vanuit de warmtepomp doorheen loopt? Dan heb je na de warmtepomp een 3-wegklep die of warm water naar verdeler voor vloerverwarming kan sturen of na de SWW-boiler, zeg ik dat goed?

Ik had zelf ook nog als overweging een warmtepompboiler die separaat opereert van de warmtepomp; misschien dat je dan nog wat flexibel bent met plaatsen en omdat je warme lucht vanuit de ventilatie kan gebruiken.
Ja dat zeg je goed.

Een losse warmtrpompboiler is zeker een oplossing en vaak handig om gezeik met leidingen te voorkomen. Qua prijs komt het op hetzelfde neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:26
Ik reageer even op basis van de 1e post, dus wellicht het 1 en ander dubbel ;)
Ik heb zelf een woning uit 1965 en ben sinds vorig jaar augustus helemaal van het gas af en overigens ook laadpaal dus qua profiel kom ik redelijk overéén.

Uiteraard overal waar mogelijk heb ik geïsoleerd. Spouwmuur isolatie was al aanwezig maar heb mijn twijfels of dat overal nog goed zit maar dat wordt voor mij een toekomstpuntje.
Ik heb ook overal vloerverwarming maar het puntje koelen kan je met een L/W warmtepomp niet vergelijken als dat met een L/L Warmtepomp (airco).
Qua zonwering heb ik een groot zonnescherm en boven ook rolluiken met daar achter triple beglazing. Maar dan nog loopt de temperatuur na een paar dagen op. Daarom ga ik ook airco's plaatsen voor de koeling.
Voor WP heb ik een split unit gekozen (Panasonic All-in-one met 180L DHW vat), deze zal je wel door een STEK monteur in bedrijf gesteld moeten worden.

WTW staat nog op mijn to-do maar dat komt pas nadat ik de airco's gereed heb. Kierdichting ga ik pas doen nadat WTW gereed is (zo heb ik nu nog wat natuurlijke ventilatie)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
flippy schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:25:
[...]

Ja dat zeg je goed.

Een losse warmtrpompboiler is zeker een oplossing en vaak handig om gezeik met leidingen te voorkomen. Qua prijs komt het op hetzelfde neer.
En je krijgt 2 maal subsidie; volgens mij 750 euro voor de warmtepompboiler.

Is het nog een belangrijk voordeel dat je warmtepomp gelijkmatiger kan gebruiken omdat zowel de vloerverwarming als de boiler er p is aangesloten zodat je wel voor een combinatie wilt gaan ipb een loss warmtepompboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
The-Source schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:32:
Ik reageer even op basis van de 1e post, dus wellicht het 1 en ander dubbel ;)
Ik heb zelf een woning uit 1965 en ben sinds vorig jaar augustus helemaal van het gas af en overigens ook laadpaal dus qua profiel kom ik redelijk overéén.

Uiteraard overal waar mogelijk heb ik geïsoleerd. Spouwmuur isolatie was al aanwezig maar heb mijn twijfels of dat overal nog goed zit maar dat wordt voor mij een toekomstpuntje.
Ik heb ook overal vloerverwarming maar het puntje koelen kan je met een L/W warmtepomp niet vergelijken als dat met een L/L Warmtepomp (airco).
Qua zonwering heb ik een groot zonnescherm en boven ook rolluiken met daar achter triple beglazing. Maar dan nog loopt de temperatuur na een paar dagen op. Daarom ga ik ook airco's plaatsen voor de koeling.
Voor WP heb ik een split unit gekozen (Panasonic All-in-one met 180L DHW vat), deze zal je wel door een STEK monteur in bedrijf gesteld moeten worden.

WTW staat nog op mijn to-do maar dat komt pas nadat ik de airco's gereed heb. Kierdichting ga ik pas doen nadat WTW gereed is (zo heb ik nu nog wat natuurlijke ventilatie)
Dank voor je reactie! Heb je dan ook vloerverwarming op de verdieping? Zoja hoe bevalt dat en had je ook zonder gekund? Ik heb nu het plan om geen vloerverwarming op de verdiepingen aan te brengen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
Pieter2 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Dank voor je reactie! Heb je dan ook vloerverwarming op de verdieping? Zoja hoe bevalt dat en had je ook zonder gekund? Ik heb nu het plan om geen vloerverwarming op de verdiepingen aan te brengen
Ja ik heb hier ook vloerverwarming. Ik heb de zolder (dak) wel geïsoleerd maar daar is het altijd een stuk koeler. En omdat zolder vloer niet geïsoleerd is komt die "kou" ook automatisch naar beneden.
Het kost mij toen (2020) ongeveer 1200 euro voor 40m2 inclusief verdeler(5groepen) met pomp waarbij ik het dichtsmeren van de sleuven wel zelf heb gedaan. De verdelers (heb er 2) worden in het voorjaar vervangen voor pomploos model.
Ik denk zelf niet dat ik voldoende afgifte wou hebben om alleen via BG te verwarmen, daarbij wel opgemerkt dat ik (vooral met het vele thuiswerken) niet goed tegen kou kan. Het is voor mij geen optie om continu in 17/18 graden te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
The-Source schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:03:
[...]

Ja ik heb hier ook vloerverwarming. Ik heb de zolder (dak) wel geïsoleerd maar daar is het altijd een stuk koeler. En omdat zolder vloer niet geïsoleerd is komt die "kou" ook automatisch naar beneden.
Het kost mij toen (2020) ongeveer 1200 euro voor 40m2 inclusief verdeler(5groepen) met pomp waarbij ik het dichtsmeren van de sleuven wel zelf heb gedaan. De verdelers (heb er 2) worden in het voorjaar vervangen voor pomploos model.
Ik denk zelf niet dat ik voldoende afgifte wou hebben om alleen via BG te verwarmen, daarbij wel opgemerkt dat ik (vooral met het vele thuiswerken) niet goed tegen kou kan. Het is voor mij geen optie om continu in 17/18 graden te zitten.
Dank voor je reactie. Vloerverwarming klinkt als een mooie investering.

Overigens heb ik de startpost bijgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Op je openstaande punten.
VW op 1e: ik zou zeggen ja met eigen verdeler. Nu is het later aanleggen qua frees werk relatief gezien wel goed te doen maar waar ga je de leidingen naar toe brengen? Bij mij lopen alle leidingen ook nog eens onder de badkamer vloer en zit de designradiator ook op de VW lus aangesloten, deze wordt natuurlijk niet heel warm met LTV verwarming (water temperatuur is 28C op dit moment ;) )
Domotica: als het budget het toelaat ja, maar kies voor iets waarbij je ook lokale bediening kan toepassen. Het is mij in de 13 jaar dat ik domotica heb al 2x voor gekomen dat er iets aan de hand was. (1x server moederbord dood, 1x zwave controller stick overleden) Met lokale bediening kan je in ieder geval gewoon je huis blijven gebruiken ware het niet dat je de domotica pluspunten ontbreken.

Dakisolatie: is bestaand aan de buitenkant of vanuit binnen geisoleerd? Als het aan de buitenkant zit dan kan je nog wel extra aan de binnenzijde isoleren, let wel goed op de vocht huishouding (damp open / damp dicht folie)
Is de isolatie al aan de binnenzijde dan is de vraag welke materialen er zijn gebruikt en of je met dezelfde dikte meer isolatiewaarde kan behalen/ afweging tussen de kosten tov besparing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:29
Om even tussen de hele vloerverwarming discussie door te fietsen:

Isoleren is de basis, dat lijkt mij het aller belangrijkste. Bovendien krijg je de kans het goed te doen, nu je alles open trekt. 7cm spouwmuurisolatie zal een goed effect hebben, maar is denk ik niet genoeg om het huis echt duurzaam te krijgen. Een extra laag isolatie aan de binnenkant (tegen de buitenmuren) is wel een must als je de warmtevraag omlaag wil krijgen + je kan daarmee de luchtdichtheid verbeteren. Dat laatste is ook een belangrijk speerpunt om je balansventilatie goed te laten werken.

En vergeet de kozijnen niet, zeker oude ramen zijn vaak niet heel luchtdicht en verliezen via kieren en spleten veel warmte. Als er nu roosters in zitten kan je die gelijk weg laten, je hebt ze immers niet nodig bij balansventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter2
P.K. schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:39:
Om even tussen de hele vloerverwarming discussie door te fietsen:

Isoleren is de basis, dat lijkt mij het aller belangrijkste. Bovendien krijg je de kans het goed te doen, nu je alles open trekt. 7cm spouwmuurisolatie zal een goed effect hebben, maar is denk ik niet genoeg om het huis echt duurzaam te krijgen. Een extra laag isolatie aan de binnenkant (tegen de buitenmuren) is wel een must als je de warmtevraag omlaag wil krijgen + je kan daarmee de luchtdichtheid verbeteren. Dat laatste is ook een belangrijk speerpunt om je balansventilatie goed te laten werken.

En vergeet de kozijnen niet, zeker oude ramen zijn vaak niet heel luchtdicht en verliezen via kieren en spleten veel warmte. Als er nu roosters in zitten kan je die gelijk weg laten, je hebt ze immers niet nodig bij balansventilatie.
We gaan inderdaad de buitenmuren aan de zijkant ook van binnen isoleren naast de spouwmuurisolatie. Ook overwegen we om alle kozijnen en ruiten te vervangen; helaas is dat wel heel erg prijzig. Alleen ben ik bang dat we wel moeten als we voor een all-electric wp gaan. Een nieuwe cv-ketel aanschaffen om hybride te gaan, voor het geval dat we het niet voldoende warm krijgen, vind ik ook zo wat.

Daarnaast twijfel ik nu of balansventilatie wel gaat lukken aangezien we betonnen verdiepingsvloeren hebben; we hebben we wat koofjes van de rioleringen; maar weet niet zeker of we daar ook de ventilatiebuizen in kunnen werken. Dat gaan we denk ik pas echt weten als we de boel kunnen gaan slopen. Anders worden het toch decentrale ventilatieunits wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
The-Source schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:52:
Op je openstaande punten.
VW op 1e: ik zou zeggen ja met eigen verdeler. Nu is het later aanleggen qua frees werk relatief gezien wel goed te doen maar waar ga je de leidingen naar toe brengen? Bij mij lopen alle leidingen ook nog eens onder de badkamer vloer en zit de designradiator ook op de VW lus aangesloten, deze wordt natuurlijk niet heel warm met LTV verwarming (water temperatuur is 28C op dit moment ;) )
Domotica: als het budget het toelaat ja, maar kies voor iets waarbij je ook lokale bediening kan toepassen. Het is mij in de 13 jaar dat ik domotica heb al 2x voor gekomen dat er iets aan de hand was. (1x server moederbord dood, 1x zwave controller stick overleden) Met lokale bediening kan je in ieder geval gewoon je huis blijven gebruiken ware het niet dat je de domotica pluspunten ontbreken.

Dakisolatie: is bestaand aan de buitenkant of vanuit binnen geisoleerd? Als het aan de buitenkant zit dan kan je nog wel extra aan de binnenzijde isoleren, let wel goed op de vocht huishouding (damp open / damp dicht folie)
Is de isolatie al aan de binnenzijde dan is de vraag welke materialen er zijn gebruikt en of je met dezelfde dikte meer isolatiewaarde kan behalen/ afweging tussen de kosten tov besparing.
We overwegen nu idd ook om vw op de 1e aan te leggen. Wel tof dat je de radiator ook op de vloerverwarming hebt.

Qua domotica zal ik alles ook inderdaad handmatig willen kunnen bedienen; maar het ijkt mij vooral handig qua het optimaliseren van de opbrengsten van de zonnepanelen.

Het dak is van binnenuit geïsoleerd; maar de gipsplaten zitten halverwege de houten latjes/balken dus we kunnen nog extra isoleren om het gelijkt te brengen met de houten latjes. Overigens kan het zijn dat er een dakkapel komt en dat zouden we waarschijnlijk binnen niet meer hoeven te isoleren.

Pompt de verdeler van de vw het water omhoog bij jouw of zit de verdeler op de 1e etage en pompt de wp het water omhoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Pieter2 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:40:
[...]

We overwegen nu idd ook om vw op de 1e aan te leggen. Wel tof dat je de radiator ook op de vloerverwarming hebt.

...

Pompt de verdeler van de vw het water omhoog bij jouw of zit de verdeler op de 1e etage en pompt de wp het water omhoog?
Die radiator zit niet echt op de lussen van de VW bedacht ik mij later. Vanaf de warmtepomp(zolder) zit direct 2 aftakkingen, 1x naar verdeler op zolder tbv VW 1e. De leidingen die naar BG gaan zit een aftakking op de 1e naar de radiator van de badkamer en gaan ze verder naar de verdeler op BG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Ik heb een eerste schets gemaakt voor het leidingplan. Met name om wat beter het gesprek met de installateur aan te kunnen gaan en na na te denken hoe de leidingen gaan lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iut3XVZSxV3SvRBpFY-fKPMwkTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ldtCqSXoCJc0t1XdZeJDiat4.png?f=fotoalbum_large

Het levert mij nog 2 specifieke vragen op:
- Kloppen de leidingen voor de warmtepomp?
- Klopt het dat je met een Qooker geen warmwaterleiding meer nodig hebt in de keuken?
- Ander tips of opmerkingen?

[ Voor 16% gewijzigd door Pieter2 op 19-03-2023 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:37

Rmg

Pieter2 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:24:

- Klopt het dat je met een Qooker geen warmwaterleiding meer nodig hebt in de keuken?
-
Mits je en Quooker mengventiel hebt ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
We zijn inmiddels lekker aan de slag en zijn nu bij de eerste kamer begonnen met het vernieuwen van de elektra. Nu heb ik veel gelezen en bekeken maar ik heb nog niet scherp hoe ik de elektra t.o.v. de rachels en de isolatie moet plaatsen en welke volgorde handig is. Ik heb naast een oude buis (die in het hout zit) een nieuwe gele buis geplaatst die onder de houten balk zit. Kan ik dit op deze manier met de rachels een isolatie die nog komen?

Mijn gedachte en bedachte volgorde is nu:
- Elektra aanleggen onder de houten balk
- Isolatiewol er tussen duwen
- De rachels plaatsen
- Gipsen

Hoe zouden jullie dit doen?
En hoe je weet op welke hoogt ede centraaldoos moet komen? Die moet enkel het aantal cm van de dikte van de gipsplaat onder de rachel uitkomen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-ZKu6wGoE96bhtY1F2Md0h-4h0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjDkJ17SYzeijozX6K8fyXwp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Pieter2 op 29-04-2023 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JSc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-09 07:51

JSc

@Pieter2 Hoe is het project uiteindelijk nog verlopen? Waar ben je tegenaan gelopen? Hoe heb je dit opgelost? Hoe is het eindresultaat qua woongenot maar ook qua kwaliteit?

Mijn vrouw en ik zijn rustig aan het kijken voor ons eerste koophuis en we proberen een afweging te maken tussen een nieuwbouwhuis vs. recent gebouwd huis vs. verduurzamen van een jaren 60 woning. Jouw ervaring zou ons hier erg mee kunnen helpen.

Ik ben erg benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-09 20:10
Pieter2 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:42:
We zijn inmiddels lekker aan de slag en zijn nu bij de eerste kamer begonnen met het vernieuwen van de elektra. Nu heb ik veel gelezen en bekeken maar ik heb nog niet scherp hoe ik de elektra t.o.v. de rachels en de isolatie moet plaatsen en welke volgorde handig is. Ik heb naast een oude buis (die in het hout zit) een nieuwe gele buis geplaatst die onder de houten balk zit. Kan ik dit op deze manier met de rachels een isolatie die nog komen?

Mijn gedachte en bedachte volgorde is nu:
- Elektra aanleggen onder de houten balk
- Isolatiewol er tussen duwen
- De rachels plaatsen
- Gipsen

Hoe zouden jullie dit doen?
En hoe je weet op welke hoogt ede centraaldoos moet komen? Die moet enkel het aantal cm van de dikte van de gipsplaat onder de rachel uitkomen?
[Afbeelding]
Ik zou eerst rachels 60 cm hart op hart plaatsen zodat je de isolatie erop kan leggen. Daarna rachels op 30 cm h.o.h, daarna elektra in orde maken en daarna gipsen. Je kan er ook voor kiezen om na de isolatie een tweede rij rachels onder de eerste rij rachels te plaatsen, 30 cm h.o.h. Zo creëer je meer ruimte tussen je gipsplaten en isolatiemateriaal. Dan heb je 4 cm lege ruimte voor als je bijvoorbeeld ledverlichting wil plaatsen in het plafond. Dit moet dan wel led verlichting zijn omdat halogeen en isolatie niet goed samen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter2
JSc schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:30:
@Pieter2 Hoe is het project uiteindelijk nog verlopen? Waar ben je tegenaan gelopen? Hoe heb je dit opgelost? Hoe is het eindresultaat qua woongenot maar ook qua kwaliteit?

Mijn vrouw en ik zijn rustig aan het kijken voor ons eerste koophuis en we proberen een afweging te maken tussen een nieuwbouwhuis vs. recent gebouwd huis vs. verduurzamen van een jaren 60 woning. Jouw ervaring zou ons hier erg mee kunnen helpen.

Ik ben erg benieuwd!
Leuk om hier op terug te blikken. We zijn nog niet klaar, maar de grootste hebben we achter de rug. Ik kan rustig 4 pagina's schrijven over onze ervaringen, maar dat lukt natuurlijk niet.

We zijn inmiddels gasloos en verwarmen het huis met de warmtepomp en hebben de woning ook redelijk goed kunnen verduurzamen/isoleren. Achteraf gezien zou ik dingen anders gedaan hebben maar ik heb zeker geen spijt van het niet kopen van een nieuwe woning. We hebben veel zelf gedaan, dat heeft gescheeld in de kosten en maakt dat je eigen tempo kan volgen en dat je flexibeler bent. Af en toe hebben we wel klusjesmannen gehad, het lastige daarvan is dat ze maar een deel doen en zich niet verantwoordelijk voelen voor de klus waar het raakvlakken mee heeft en dat maakt dat je soms moet herstellen/aanpassen.

- We hebben zelf vloerverwarming op de begane grond en 1e verdieping gelegd, dat bevalt goed. We hebben verschillende zones met eigen thermostaat. Hierdoor verwarmen we nu eigenlijk alleen de woonkamer en de slaapkamer tot 16 graden. De houtkachel doen we soms 's avonds aan om tot 18 graden te komen.
- Het effect van het isoleren vind ik lastig te meten, mede omdat we de zolder nog moeten isoleren. Maar ongetwijfeld dat het flink heeft geholpen.
- De installaties hebben veel ruimte nodig, we hebben alles in de garage geplaatst.
- Het woongenot is goed. Wel is het contactgeluid van de 1e begane grond beneden erg hoorbaar, dat hadden we misschien anders moeten doen. We hebben fermacell platen met egaline en pvc aangebracht.
- Het isoleren komt best wel nauw, lastig om te bepalen of we toch koudebruggen hebben gecreëerd omdat we het nooit gedaan hebben. Volgende keer neem ik eerst contact op met een leverancier en stuur ik wat foto's op bijvoorbeeld.
- Ik denk dat een goede indeling van de meterkast belangrijk is, zorg voor voldoende groepen, op tijd afspraken maken met de netbeheerder. Alles electricitisch zijn uiteindelijk veel groepen. Zelf heb alle electra aangelegd tot aan de meterkast, dat is goed te doen.
- We hebben zelf ongeveer 8 ISDE subsidie ontvangen, dus daarin verdiepen is de moeite waard.

Zomaar wat reacties. Specifieke vragen?

Waar ik nog over nadenk:
- Ik heb gebruik gemaakt met voorzetwanden voor de buitenmuren. Kan ik die muren ook nog extra vullen met spouwmuurisolatie, of zit ik dan met vochtproblemen?
- Ga ik een deel van holle bakstenenvloer nog voorzien van extra isolatie in de kruipruimte?
Pagina: 1