Vraagje ivm aansluiting voor een Atmos set-up

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goblin13
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-02-2023
Hallo allemaaal,

Ik zit met een vraag ivm de aansluiting voor een Atmos set-up waar ik niet uit geraak. Ik heb nieuwe speakers gekocht waarbij ik mijn set-up verander nu.

Mijn vorige set-up:

Versterker: Marantz SR 7012
Center: Canton Chrono 505
Front: 2x Focal Chorus V 714
Subwoofer: Canton Chrono AS 525
Rear: 2x Cambridge Minx Min 22
Front Height 1: 2x Cambridge Min 12
Rear Height 2: 2x Cambridge Min 12

Nu met de upgrade heb ik 2 nieuwe zuilspeakers gekocht nl de Focal 826 D. Deze hebben een upfire ingebouwde atmosspeaker, zij gaan de andere Focals vervangen. En ik heb mijn rear height speakers verwijderd omwille optische redenen dus teruggevallen naar 5.1.2.

Dus voor de aansluitingen heb ik naar Atmos gericht 2x cambridge height die ter hoogte van het plafond zijn gemonteerd en mijn nieuwe Focals die een upfire Atmosspeaker hebben die via het plafond weerkaatsen naar achteren toe.

Mijn vraag: Hoe sluit ik die Focal atmos speaker aan? Via de rear Atmos ingang (ook al staat de speaker vooraan?

Had advies gevraagd via Stassen Hifi en kreeg 2 verschillende antwoorden.
1. Ontkoppel uw Focal Atmos speaker en gebruik alleen de front Cambridge omdat deze gericht staat en betere effecten geeft. Het gaat om de effecten dus upfire gaat steeds minder zijn.
2. Sluit de focal atmos aan op de rear Height aansluiting om zo de 5.1.4 terug te hebben.

Ik weet het niet meer zo hoor.
De winkel geeft me 2 verschillende antwoorden en Stassen Hifi staat erom bekend voor goede service.

Hopelijk wordt ik hier wat wijzer in…
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

Antwoord twee van Stassen lijkt me niet wenselijk. Dan heb je Rear Height vanuit de front positie. Dan zou je de Chora 826D helemaal naar achter moeten verplaatsen. Voor de Surround Rear voor de gewone setup en de Rear Height voor Atmos.

Als je Rear Height verwijderd hebt dan is het volgens mij keuze om Front en Front Height te laten doen door de gehele Focal Chora 826D of antwoord 1 van Stassen alleen de Chora 826D gebruiken voor Front en de Cambridge voor Front Height. Laatste lijkt mijn persoonlijk het beste 5.1.2 effect geven omdat je dedicated werkt en niet met reflectie.

Edit:
Afbeelding in de handleiding van de Focal Chora 826D laat ook de weerkaatsing van de Front Height zien. Lijkt mij sowieso een aparte constructie om de Front speakers via reflectie de Rear Height te laten doen. Dan moet het signaal anders weerkaatsen dan in de handleiding afgebeeld.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 04-12-2022 20:09 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goblin13
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-02-2023
Bedankt voor je feedback. De afbeelding is wat misleidend omdat het alsof richting rear gaat vandaar. Ik heb dus beter een 826 gewoon gekocht ipv een 826D? Al zijn ze heel mooi. Ik dacht hoe meer ik atmos heb dus 5.1.4 ipv 5.1.2 dat het beter zou zijn. Maar de effecten zijn misleidend? Met de film Bird Box was het effect heel knap met 5.1.4 via de rear set-up. Heb nog niet veel kunnen testen.