Schimmel nieuwbouw aangetroffen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlemarc
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-09 21:27
Ik heb een nieuwbouwhuis en toen het kouder begon te worden heb ik alle ventilatie roosters gesloten en na 1-2 weken zag ik op de kit laag van de ramen zwarte schimmel. Ik schrok me een hoedje.

Ik heb de schimmel meteen vermoord met azijn maar het probleem was uiteraard onvoldoende ventilatie. Het huis is nieuwbouw en met uitzondering van de mechanische ventilatie is hij potdicht dus alle vocht uit de muren kon niet weg dus ging het lekker bij de ramen condenseren.

Om dit probleem nu en verder in de toekomst voor te zijn overweeg ik een

Aquara M2 hub
+ Aquara vochtsensoren

in het huis aan te brengen zodat ik kan worden gewaarschuwd als het probleem terugkeert. Nu heb ik als opdracht dat de ramen en roosters per dag minimaal 30 min open moeten maar ja…over een tijd vergeet je het weer maar als ik de sensoren heb houdt het me scherp.

Heeft iemand ervaring met deze producten?

Ik heb al een Fibaro Flood Sensor en Smoke detectors maar helaas geen Fibaro compatible vocht en temperatuur sensor kunnen vinden. Ik ben geen fan om nog een extra platform me huis in te halen maar ja…wat is er meer?

Ik heb de Homey Bridge ook bekeken maar die zit blijkbaar in beta en vol met bugs. Ik vind de Homey Pro te duur gezien ik niet zo een power user ga worden.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 17:37
@Littlemarc je weer dat er in een nieuwbouwwoning enorm veel bouwvocht zit. Zeker als er nat gebouwd is. Ik zou niet in paniek raken, het opstookprotocol volgen en vooral het 1e jaar gewoon enorm veel ventileren.

Na een jaar is het meeste vocht er wel uit en kun je enkel met de MV aan de slag. Maar om nu geld uit te geven voor het monitoren van een tijdelijk probleem lijkt me niet de beste optie.

Zeker de eerste weken opstookprotocol volgen en roosters 24/7 open laten.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ventileren is sowieso niet iets van 30min maar meer van 24/7.

[ Voor 19% gewijzigd door Sethro op 04-12-2022 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:23
Ventileren lijkt me een vereiste, zeker zo vlak na de bouw.

Al mijn ventilatieroosters staan sinds oplevering in 2016 open..

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlemarc
Als ik de roosters 24/7 openlaat krijg ik dan niet veel energieverlies?

Ik heb 3 duco comfort system dozen in de technische ruimte. Ze kunnen online denk ik. Waar ik aan dacht is de motortjes met de sensoren koppelen aan homekit zodat de zone gaat zuigen zodra het te vochtig wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Littlemarc schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:56:
Als ik de roosters 24/7 openlaat krijg ik dan niet veel energieverlies?
Veel niet. Maar het moet wel gezond blijven in je huis! Hier staan ze ook sinds 2011 open, nooit dicht.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Littlemarc
Dan gaan ze allemaal weer open. Hiervoor zag ik namelijk nooit issues. Pas toen ze dichtgingen recentelijk zag ik de schimmel.

Echt eng hoe snel zoiets gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:27
Inderdaad. Je roosters mogen eigenlijk nooit dicht. Je weet dat je zuurstof nodig hebt om te leven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
Drogere lucht kost veel minder energie om te verwarmen, dus koude/droge lucht van buiten is sneller warm dan de vochtige lucht die al in je huis zit. Het zou dus zomaar kunnen dat je zelfs kan besparen door meer te ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

De woning is volgens nieuwbouw eisen gebouwd, en daarin wordt uitgegaan van 24/7 ventilatie. Voor je gezondheid. Dat kost inderdaad energie. Ik zou het voor lief nemen.
Je kan wellicht een check (laten) doen hoeveel er geventileerd wordt.
O88088 schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:01:
Drogere lucht kost veel minder energie om te verwarmen, dus koude/droge lucht van buiten is sneller warm dan de vochtige lucht die al in je huis zit. Het zou dus zomaar kunnen dat je zelfs kan besparen door meer te ventileren.
Dit is (helaas) een broodje aap verhaal. Droge lucht heeft wel minder energie inhoud dan vochtige lucht. Maar dat is in de orde grootte van 1-2%. Meer ventileren kost significant meer energie.

[ Voor 52% gewijzigd door bartvl op 04-12-2022 19:03 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:24

BCC

Het efficiëntst is in een plastic zak wonen met twee rietjes, maar dat is ook het ongezondst. Quote van een docent bouw in Delft.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mocht je op de badkamer geen luchtrooster hebben, dan zet je daar het raam open enkele uren na het douchen. Mechanische ventilatie is niet altijd voldoende.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlemarc
Ik dacht slim te zijn de roosters dicht te doen maar snapte er dus geen ene bal van.

Thanks iedereen. Alles is weer open dus dat een smart home oplossing niet nodig is.

Ik merk dat de lucht al in de woonkamer kouder en frisser is. Kost zeker meer energie maar beter dan schimmel.

Wat ik wel zou willen is roosters die automatisch opengaan afhankelijk van de RH waardes van sensoren. Maar dat doen we bij de volgende grote onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nieuwbouwhuis.. dus extreem veel vocht nog van de bouw.. volgend jaar weer kijken!

als je van je bank aftocht kan je altijd 1 roostertje dicht doen natuurlijk.. maar verder open houden!

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Littlemarc schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:23:
Ik merk dat de lucht al in de woonkamer kouder en frisser is. Kost zeker meer energie maar beter dan schimmel.
Ik denk dat je echt zwaar overschat hoeveel isolatiewaarde zo'n roostertje heeft. Het feit dat je die roostertjes hebt t.o.v. een dichte muur is al veel meer verlies dan rooster open t.o.v. rooster dicht.

Het enige verschil met rooster open is dat de lucht zich meer kan verplaatsen, met als nadeel dat koude lucht zich verplaatst, maar ook als voordeel weer dat warme lucht zich sneller verplaatst.

Het zal zeker een paar dagen wat kouder voelen dan de afgelopen dagen, maar als het eenmaal in balans is dan heb je gewoon gezonde lucht in huis en dan merk je er niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlemarc
Oon schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:43:
[...]

Ik denk dat je echt zwaar overschat hoeveel isolatiewaarde zo'n roostertje heeft. Het feit dat je die roostertjes hebt t.o.v. een dichte muur is al veel meer verlies dan rooster open t.o.v. rooster dicht.

Het enige verschil met rooster open is dat de lucht zich meer kan verplaatsen, met als nadeel dat koude lucht zich verplaatst, maar ook als voordeel weer dat warme lucht zich sneller verplaatst.

Het zal zeker een paar dagen wat kouder voelen dan de afgelopen dagen, maar als het eenmaal in balans is dan heb je gewoon gezonde lucht in huis en dan merk je er niks meer van.
Ik heb misschien een afwijkende situatie. Huis is vrijstaand en buitengevel benedenverdieping is vrijwel compleet glas.

De lucht voelt echt anders nu maar zoals ik eerder zei…alles is beter dan schimmel. Mijn mechanische ventilatie zou het in principe moeten kunnen doen met alles potdicht maar blijkbaar is theorie en praktijk anders.

Wat betreft isolatiewaarde heb je compleet gelijk. Ik deed mijn hand eronder en het voelde nog best koud dus dacht dat ze defect waren. Ik heb ze toen geïsoleerd met wat dingen die ik had tot ze ‘gerepareerd’ konden worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Littlemarc op 04-12-2022 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Je zegt dat je ventilatie het zou moeten doen als alles potdicht zit. Dad zou betekenen dat je een WTW unit / balansvetilatie hebt met toevoer en retour kanalen. Meestal/eigenlijk altijd heb je dan geen roosters bij het raam.
Dus ik denk dat je geen balans ventilatie hebt, maar mechanische afzuiging met natuurlijke toevoer. Heb je foto's of type van je ventilatie systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlemarc
bartvl schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:39:
Je zegt dat je ventilatie het zou moeten doen als alles potdicht zit. Dad zou betekenen dat je een WTW unit / balansvetilatie hebt met toevoer en retour kanalen. Meestal/eigenlijk altijd heb je dan geen roosters bij het raam.
Dus ik denk dat je geen balans ventilatie hebt, maar mechanische afzuiging met natuurlijke toevoer. Heb je foto's of type van je ventilatie systeem?
Ik heb 3 units van de DUCO WTW DucoBox Energy 570 2ZS. Vermoedelijk heeft elke verdieping eentje aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Oh dat is flink! Groot huis?
Er lijkt wel iets van zone regeling op te zitten of mogelijk te zijn. Weet je daar meer van?

Ik zou dan ook zeggen dat als alles goed werkt en draait dat roosters in de gevel/kozijnen dicht zouden moeten kunnen. De vraag is dan eigenlijk sowieso waarom ze er zitten?

Of bedoel je met ventilatieroosters de roosters (rozetten) van de mechanische ventilatie?

[ Voor 13% gewijzigd door bartvl op 05-12-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je bent er achter gekomen dat ventilatie type C (mechanische afvoer, natuurlijke aanvoer) niet comfortabel is bij koud weer. Het geeft namelijk een kil gevoel door koude tocht of kou die op de vloer blijft hangen. In de praktijk zetten veel mensen dan ook de roosters dicht in de woonkamer. Gezond is dat dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Admiral Freebee schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:28:
Je bent er achter gekomen dat ventilatie type C (mechanische afvoer, natuurlijke aanvoer) niet comfortabel is bij koud weer. Het geeft namelijk een kil gevoel door koude tocht of kou die op de vloer blijft hangen. In de praktijk zetten veel mensen dan ook de roosters dicht in de woonkamer. Gezond is dat dan weer niet.
Het punt is denk ik dat we onszelf op het verkeerde been hebben gezet. TS lijkt toch type D te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:41
Roosters permanent dicht. Als de wind verkeerd staat voel je de kou door het huis gaan.

Twitch kanaal Kepro_ - wot stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlemarc
bartvl schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:23:
Oh dat is flink! Groot huis?
Er lijkt wel iets van zone regeling op te zitten of mogelijk te zijn. Weet je daar meer van?

Ik zou dan ook zeggen dat als alles goed werkt en draait dat roosters in de gevel/kozijnen dicht zouden moeten kunnen. De vraag is dan eigenlijk sowieso waarom ze er zitten?

Of bedoel je met ventilatieroosters de roosters (rozetten) van de mechanische ventilatie?
Huis is ongeveer 750 m2 over 3 verdiepingen.

Ik heb geen idee waarom de roosters er zitten. Bij de bouw had ik niet echt keuze hierin. Misschien omdat heel wat van me ramen niet open kunnen? Dit is me enige manier in sommige delen van het huis iets van buiten te krijgen.

Ik heb contact met de aannemer gezocht om te kijken waarom me ventilatie niet naar wens werkt. Intussen is alles open maar mensen zijn wel boos dus als me ventilatie beter kan worden afgesteld met alles dicht is het zeker niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:12
750m2? Flink huis! Of bedoel je 750m3?

Hier overigens ook de meeste roosters dicht staan (type B). Hou wel de luchtvochtigheid en CO2-niveau in de gaten en die blijven zeer acceptabel. De meeste luchtroosters ventileren overigens ook als deze helemaal dicht staan.

[ Voor 75% gewijzigd door Ascension op 05-12-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Littlemarc schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:55:
[...]

Ik heb geen idee waarom de roosters er zitten. Bij de bouw had ik niet echt keuze hierin. Misschien omdat heel wat van me ramen niet open kunnen? Dit is me enige manier in sommige delen van het huis iets van buiten te krijgen.

Ik heb contact met de aannemer gezocht om te kijken waarom me ventilatie niet naar wens werkt. Intussen is alles open maar mensen zijn wel boos dus als me ventilatie beter kan worden afgesteld met alles dicht is het zeker niet verkeerd.
Heb je een voorbeeld/foto van zo'n rooster? Het zou kunnen gaan om een spui-voorziening. Die is standaard gesloten en kan geopend worden om een keer te spuien als er bijvoorbeeld een keer iets aangebrand is ofzo.

Ik denk dat het voor beantwoorden van jouw vraag fijn zou zijn om een aantal foto's en wellicht tekeningen te zien van jouw woning/kasteel. Het lijkt wat afwijkend te zijn van een gemiddeld woning :).

Aandacht voor:
- de WTW units, ook wat er op en aan zit (zone kleppen bijvoorbeeld)
- de roosters van het ventilatiesysteem (rozetten in het plafond?)
- de roosters in de gevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Littlemarc schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:55:
[...]

Wel vreemd, hoezo zou je roostertjes hebben als je een wtw-unit hebt? Op de bouwtekening (en door te voelen) kun je zien waar je toevoerventielen zitten.
Ik ben geen expert, maar volgens mij moet zo'n wtw-installatie toch genoeg lucht toe kunnen voeren om zelfstandig voor luchtverversing te zorgen. Een raam of roosters open verstoort dat proces dan alleen maar.

Mocht het toch op type C ingesteld zijn: het verschil tussen het huis van onze buurvrouw en ons eigen huis was absurd. Na vier jaar had zij overal zwarte schimmel in de kitnaden van de ramen zitten en kroop het zelfs het hout in. Bij ons waren de kitnaden afgezien van normale slijtage nog intact.
3x raden wie wél al die tijd de roosters opengelaten heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Littlemarc schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:00:
Dan gaan ze allemaal weer open. Hiervoor zag ik namelijk nooit issues. Pas toen ze dichtgingen recentelijk zag ik de schimmel.

Echt eng hoe snel zoiets gaat.
Wat raar...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je hebt mechanische ventilatie, dan heb je neem ik aan een appartement? Dan moet je eigenlijk altijd ventileren inderdaad. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:04
PD2JK schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:58:
Veel niet. Maar het moet wel gezond blijven in je huis! Hier staan ze ook sinds 2011 open, nooit dicht.
TereZz schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:00:
Inderdaad. Je roosters mogen eigenlijk nooit dicht. Je weet dat je zuurstof nodig hebt om te leven?
Deze binaire uitspraak zie ik vaak over dit onderwerp. Voor een ventilatie type A resulteert inderdaad ieder rooster dat gesloten wordt in minder ventilatie. In een ventilatie type B/C echter is er een mechanische ventilatie die de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt bepaalt.

Met de afstelling van de roosters is vervolgens in te regelen waar de verse lucht vandaan wordt aangevoerd. Alle roosters volledig open hoeft absoluut niet de beste oplossing te zijn. Teveel roosters te ver sluiten is inderdaad niet wenselijk, dit resulteert in hogere weerstand en daarmee capaciteitverlies, hoger stroomverbruik en meer geluid.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 05-12-2022 20:15 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Oon schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:43:
Dat valt echt allemaal wel mee, zo'n rooster isoleert net zo goed als ouderwets dubbelglas en het is maar een heel klein oppervlakte. De impact van ventilatie is echt wel vele malen groter maar is nu eenmaal een gevolg van het ontbreken van balansventialtie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Littlemarc schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:09:
Ik heb 3 units van de DUCO WTW DucoBox Energy 570 2ZS. Vermoedelijk heeft elke verdieping eentje aangesloten.
Balansventilatie met WTW dus, dat is nogal een belangrijk detail. In dat geval lijkt het me duidelijk; alle roosters dicht en alle ventilatie-units op maximale stand zo lang er nog bouwvocht is.
Littlemarc schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:43:
Ik ben geen fan om nog een extra platform me huis in te halen maar ja…wat is er meer?
Deze units hebben ook optie tot vraagsturing op basis van hygrometer, dat is dus ook nog te overwegen:
  • Vocht Boxsensor (Energy Premium) 0000-4374

[ Voor 48% gewijzigd door assje op 05-12-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-09 13:43

Sharky

Skamn Dippy!

bartvl schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:01:
De woning is volgens nieuwbouw eisen gebouwd, en daarin wordt uitgegaan van 24/7 ventilatie. Voor je gezondheid. Dat kost inderdaad energie. Ik zou het voor lief nemen.
Je kan wellicht een check (laten) doen hoeveel er geventileerd wordt.
[...]

Dit is (helaas) een broodje aap verhaal. Droge lucht heeft wel minder energie inhoud dan vochtige lucht. Maar dat is in de orde grootte van 1-2%. Meer ventileren kost significant meer energie.
En vochtige lucht voelt voor mensen een stuk warmer aan dan droge lucht. Of dat verschil met of zonder ventileren waarneembaar is weet ik niet.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:20
CH4OS schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:24:
Je hebt mechanische ventilatie, dan heb je neem ik aan een appartement? Dan moet je eigenlijk altijd ventileren inderdaad. :)
Als je het een beetje gelezen had hier dan was je er achter gekomen dat ts een vrijstaand huis heeft met 3 verdiepingen en een 3 dubbelle wtw installatie.

Ander verhaal, bij mijn huis (huur) zijn ze aan het renoveren en we krijgen nieuwe kozijnen met tripleglas maar geen roosters meer erin ondat de wtw dat overneemt. zelfs het kleine raampje op het toilet wordt vervangen door een die niet open kan. Wat ik dan raar vindt dat ze dan nog steeds ventilatieroosters in kozijnen gebruiken bij nieuwbouw.

[ Voor 30% gewijzigd door Toerq op 05-12-2022 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:04
Wij hebben afzuigkapfilter in de roosters gedaan. Je krijgt daarbij minder rotzooi binnen door de roosters en ze zitten dan iets meer dicht waardoor de lucht meer aangenaam is.

Maar het is geen wonder middel, als er een harde wind op de ramen slaat dan voel je dat nog steeds.

We zitten inmiddels in de 3e winter en kunnen nu de helft van de roosters dicht maken zonder dat we te hoge co2 waardes of een te hoge vochtigheid in huis meten. We zijn wel maar met 2 personen en een hond dus geen groot gezin.

Het eerste jaar is zoals gezegd het ergste qua energie verbruik ivm het bouwvocht. Wij kregen het toen ook af en toe niet tot 21 graden gestookt toen het buiten -10 was. Het 2e jaar hebben we daar geen last van gehad en nu hebben we met alles op 19 graden maar een klein beetje energie nodig.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1