sd card voor oudje : Casio Exilim Ex-F1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birello
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-07-2024
Mijn vraag
...
Ik heb voor een zacht prijsje een oude Casio Exilim EX-F1 gekocht, puur voor het opnemen van mijn golfswing.

Ik moet nog een SD card kopen en lees in de handleiding, “ aanbevolen wordt een kaart van een maximale overdrachtssnelheid van minstens 10mb per seconde. “

Ik kan als tekstschrijver alleen maar denken : “dat maximaal is toch in tegenspraak met ‘minstens” . Maar dat zal wel komen omdat ik hier weinig verstand van heb.

Zijn de huidige sd cards met veel hogere overdrachtssnelheden te snel voor dit ‘oudje’ en moet ik echt op zoek naar een ‘oud’ maar nog goed kaartje? Of kan ik die nieuwe kaartjes wel gebruiken? Wat kan ik het beste kopen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Waarom zou een "snellere" kaart niet goed kunnen werken? ik zou het niet weten eigenlijk..

dat je misschien geen SDHC / SDXC kaart kan gebruiken bij een ouder apparaat..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:28
Zou een non-HC SD kaart mee bedoeld kunnen worden. Deze zijn nog wel te vinden en zijn max. 2 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:45
Ik zou zeggen, gewoon proberen, volgens mij kan het geen kwaad als je een te nieuw kaartje gebruikt, het werkt gewoon niet.

Wat betreft de snelheid kan een kaartje nooit te snel zijn, elk kaartje heeft een maximale snelheid, vaak een klasse genoemd.
Het enige wat roet in het eten kan gooien is dat alle kaarten tegenwoordig SDXC zijn, en je camera dat mogelijk niet ondersteund.
Veel SDXC kaarten zijn "backwards compatible" maar dat betekend nog niet dat je camera dat ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Dit zegt Sandisk erover: https://pct1.sandisk.com/ProductList.aspx?DeviceID=1951

Gewoon erin stoppen wat je hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:24

Illusion

(the art of)

Maar wel expliciet een kaartje van 32GB of kleiner. Groter gaat waarschijnlijk niet werken.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:14
Birello schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:25:
...
“ aanbevolen wordt een kaart met overdrachtssnelheid van minstens 10mb per seconde. “
Ik lees hem gewoon zo.

Sneller zal geen probleem zijn, formaat inderdaad wel, oude apparaten kunnen vaak niet zo goed om gaan met grote geheugenkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Illusion schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:30:
Maar wel expliciet een kaartje van 32GB of kleiner. Groter gaat waarschijnlijk niet werken.
Die lijst is niet meer aangepast sinds 2010 toen deze camera op de markt was. 32 GB was toen het groot groter grootst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:58

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat zinnetje in de handleiding zegt dat je een geheugenkaartje nodig hebt die minstens een bepaalde snelheid haalt.

De camera ondersteunt SDHC.
Recording Media

SDHC Memory Card / SD Memory Card / MultiMediaCard / MultiMediaCardplus compatible
http://arch.casio-intl.com/asia-mea/en/dc/ex_f1/spec/
Dit zegt WD (Sandisk is door WD overgenomen) erover:
SD High Capacity (SDHC™) kaart is een SD™ geheugen kaart gebaseerd op een SDA 2.0 specificatie.

SDHC capaciteiten zijn van 4GB tot 32GB

Standaard formaat FAT32

Omdat SDHC anders werkt dan standaard SD kaarten, is dit nieuwe formaat NIET backward compatible met apparaten die enkel SD (128MB - 2GB) kaarten gebruiken. De meeste kaart lezers en apparaten die gemaakt zijn na 2008 zouden compatibel moeten zijn met SDHC.

Om zeker te zijn van compatibiliteit, zoek naar het SDHC logo op kaarten en andere apparaten (camera's & camcorders enz.)
https://support-nl.wd.com/app/answers/detailweb/a_id/35707
Een SD Extended Capacity (SDXC™) kaart is een SD™ kaart gebaseerd op de SDA 3.0 specificatie.

SDXC capaciteiten zijn van 64GB tot 2TB

Standaard formaat: exFAT

Omdat SDXC een ander bestandsysteem gebruikt, genaamd exFAT, en anders werkt dan standaard SD kaarten, is dit nieuwe formaat niet backwards compatible met apparaten die alleen SD (128MB - 2GB) gebruiken. De meeste apparaten gemaakt na 2010 zouden SDXC compatibel moeten zijn.

Om zeker te zijn van de compatibiliteit, zoek naar het SDXC logo op kaarten en apparaten zoals camera's camcorders enz.

OPMERKING: Interne kaartlezers op laptops van voor 2008 en eerder kunnen de SDXC kaarten mogelijk niet ondersteunen. SDXC kaarten werken in SDHC compatibele kaartlezers (niet in SD kaartlezers) als het computer besturingssysteem het exFAT formaat ondersteund.
Voor meer informatie over exFAT zie: Besturingssystemen die het exFAT bestandsysteem ondersteunen.
32GB SDHC Class 10 (minstens 10 MB/s write om aan dat zinnetje in de handleiding te voldoen) is voor minder dan 10 euro te koop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/so8tHfKBc88Iv6L6xtVPIrupiKs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G0mrkSQNaZsUzqwEKY3qPvqT.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:56
pennywiser schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:46:
[...]

Die lijst is niet meer aangepast sinds 2010 toen deze camera op de markt was. 32 GB was toen het groot groter grootst.
Alles groter dat 32GB is SDXC. Dat hoeft geen probleem te geven als je hem herformatteerd naar FAT32, maar mogelijk werkt het ook in het geheel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik heb nog een oudere Z57, handleiding spreekt over max 2GB maar 64GB werkt ook mits de partitie FAT32 (dus max 32GB) is geformatteerd. Snelheid is geen enkel probleem.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Laat de camera zelf formatteren en kijk wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birello
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-07-2024
Dank voor de uitgebreide reacties, ik weet genoeg!
Pagina: 1