Hostname resolving probleem op een fritzbox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemdd
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-07 13:46
Ik heb een Fritzbox 7583 die gebruikt wordt als router en ook als lokale DNS server.

Ik gebruik hostname_synology.fritz.box:5001 voor toegang naar een Synology DSM server (DS918+). Soms werkt dit opeens niet meer. Ik login vanaf een Windows 10 PC.

Wat ik gevonden heb is dat als het probleem zich voordoet dat nslookup van het IP adres van de Synology een andere vage hostnaam resolved in plaats van hostname_synology.fritz.box . Na verloop van tijd verandert dat weer in de juiste hostnaam.

Gisteren heb ik de Fritzbox herstart, maar dat heeft niets geholpen. Heeft iemand een idee wat dit probleem kan veroorzaken?

FOUT:
C:\WINDOWS\system32>nslookup 10.0.0.226
Server: fritz.box
Address: 10.0.0.138

Name: e0693ef6895f4ded9cd7ca3f7289234b.fritz.box
Address: 10.0.0.226

C:\WINDOWS\system32>nslookup juistenaam.fritz.box

*** fritz.box can't find crownas.fritz.box: Non-existent domain

GOED:
C:\WINDOWS\system32>nslookup 10.0.0.226

Name: juistenaam.fritz.box
Address: 10.0.0.226

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

crownas.fritz.box = 'JuisteNaam' ? ;)

Maar: Probeer het eens als je op die Fritz alle IPv6 zaken uit zet voor zowel de LAN als WAN / Modem kant Het lijkt er op dat die 'crownas.fritz.box' naam op het internet resolved wil gaan worden (waarschijnlijk door de recente update naar FritzOS 7.50)?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemdd
IPv6 zaken staan allemaal uit. De Fritzbox is niet geupdate en zit op de laatste beschikbare FritzOS 7.31. Het vreemde is dat na een tijdje het resolven weer werkt. Ook is het natuurlijk bizar dat je af en toe een andere hostname (e0693ef6895f4ded9cd7ca3f7289234b.fritz.box) terugkrijgt.

Ik heb nog even getest en je krijgt dezelfde error als een host niet bestaat:

C:\WINDOWS\system32>nslookup hostbestaatniet.fritz.box

*** fritz.box can't find hostbestaatniet.fritz.box: Non-existent domain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:00
Het lijkt me een soort van uuid. Ik vond deze, wat me een soortgelijk probleem lijkt te zijn, helaas geen bruikbare reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-09 11:37
Beste hemdd,

wat vreemd dat je NAS soms niet op de hostname bereikbaar is.

Als je het altijd lukt je NAS op het IP-adres te bereiken, dan kan je testen of het ook met een MyFRITZ!-toegang lukt. Dit is een soort poortsharing die gekoppeld is op het MyFRITZ!-adres van je FRITZ!Box.

In de handleiding MyFRITZ!-toegang configureren vind je alle details.

Als je ook met de MyFRITZ!-toegang je NAS niet altijd kan bereiken, gaan we graag wat breder naar het probleem kijken. Stuur ons dan graag een bericht via de site https://nl.avm.de/service/fritzbox/ondersteuningsaanvraag/

Vriendelijke groet uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemdd
FRITZ!webcare schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:17:
Beste hemdd,

wat vreemd dat je NAS soms niet op de hostname bereikbaar is.

Als je het altijd lukt je NAS op het IP-adres te bereiken, dan kan je testen of het ook met een MyFRITZ!-toegang lukt. Dit is een soort poortsharing die gekoppeld is op het MyFRITZ!-adres van je FRITZ!Box.

In de handleiding MyFRITZ!-toegang configureren vind je alle details.

Als je ook met de MyFRITZ!-toegang je NAS niet altijd kan bereiken, gaan we graag wat breder naar het probleem kijken. Stuur ons dan graag een bericht via de site https://nl.avm.de/service/fritzbox/ondersteuningsaanvraag/

Vriendelijke groet uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam
Kun je mij uitleggen waarom ik dit zou moeten testen? Ik wil eigenlijk niet dat mijn NAS toegankelijk is van buitenaf.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 18:57

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Is het niet makkelijker om de NAS een static IP te geven (of een DHCP reservation) en tevens een static DNS entry aan te maken? A record nas.fritz.box > "static" IP.
Ik heb geen hoge pet op van Fritzbox apparatuur maar dit zou toch wel mogelijk moeten zijn.
Ohja dan wel natuurlijk de Fritzbox als DNS gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Je doet een reverse lookup van een IP. Waarom? Waarom verwacht je een werkende PTR voor dat IP? Een PTR record is een DNS record dat een IP adres koppelt aan een hostname. Ik ga er zomaar vanuit dat de Fritzbox dus automatisch PTR's aanmaakt uit de DHCP-allocaties of zo?

Als dat het geval is krijgt dus een ander apparaat het IP van de NAS. Dat zou je kunnen oplossen door een static IP aan de NAS of statische DHCP binding te maken. Koppel het MAC van de NAS dan aan het IP van de NAS via de DHCP instellingen.

Ter verificatie kun je het IP eens pingen, en dan "arp -a 10.0.0.226" in CMD te typen. Het MAC adres wat je dan ziet kun je opzoeken met een MAC lookup (even Googelen) en daarmee vind je vaak het type apparaat dat aan dat IP gekoppeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemdd
MasterL schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:13:
Is het niet makkelijker om de NAS een static IP te geven (of een DHCP reservation) en tevens een static DNS entry aan te maken? A record nas.fritz.box > "static" IP.
Ik heb geen hoge pet op van Fritzbox apparatuur maar dit zou toch wel mogelijk moeten zijn.
Ohja dan wel natuurlijk de Fritzbox als DNS gebruiken
De nas heeft een vast IP adres (10.0.0.226). Het probleem is juist dat bij het resolven van de juiste hostnaam soms geen anwoord komt. Bij het pingen van het ip adres wordt hostnaam e0693ef6895f4ded9cd7ca3f7289234b.fritz.box geresolved ipv de juiste hostnaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemdd
Yordi- schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:25:
Je doet een reverse lookup van een IP. Waarom? Waarom verwacht je een werkende PTR voor dat IP? Een PTR record is een DNS record dat een IP adres koppelt aan een hostname. Ik ga er zomaar vanuit dat de Fritzbox dus automatisch PTR's aanmaakt uit de DHCP-allocaties of zo?

Als dat het geval is krijgt dus een ander apparaat het IP van de NAS. Dat zou je kunnen oplossen door een static IP aan de NAS of statische DHCP binding te maken. Koppel het MAC van de NAS dan aan het IP van de NAS via de DHCP instellingen.

Ter verificatie kun je het IP eens pingen, en dan "arp -a 10.0.0.226" in CMD te typen. Het MAC adres wat je dan ziet kun je opzoeken met een MAC lookup (even Googelen) en daarmee vind je vaak het type apparaat dat aan dat IP gekoppeld is.
Ik doe een ping van het IP van de NAS om te laten zien dat er dan een vreemde hostnaam (e0693ef6895f4ded9cd7ca3f7289234b.fritz.box) wordt geresolved ipv de juiste hostnaam. De NAS heeft een statische IP (10.0.0.226).

C:\WINDOWS\system32>arp -a 10.0.0.226

Interface: 10.0.0.168 --- 0x6
Internet Address Physical Address Type
10.0.0.226 00-11-32-7b-32-4b dynamic

Op de NAS:
# ifconfig eth0
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:11:32:7B:32:4B

# cat /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0
DEVICE=eth0
BOOTPROTO=static
ONBOOT=yes
BRIDGE=ovs_eth0
IPV6INIT=off
IPADDR=10.0.0.226
NETMASK=255.255.255.0
SLAVE=yes
MASTER=ovs_bond0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:37
hemdd schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:39:
Kun je mij uitleggen waarom ik dit zou moeten testen? Ik wil eigenlijk niet dat mijn NAS toegankelijk is van buitenaf.
Terecht. Dat lijkt me geen oplossing én bovendien een onnodig risico.
Ik doe een ping van het IP van de NAS om te laten zien dat er dan een vreemde hostnaam (e0693ef6895f4ded9cd7ca3f7289234b.fritz.box) wordt geresolved ipv de juiste hostnaam.
Die hostname lijkt me iets van een DHCP client identifier (al dan niet afgeleid van een DUID). Daarmee is 'ie theoretisch niet zo 'vreemd'.

Je hebt je interface blijkbaar statisch geconfigureerd, dus daarom een wedervraag: hoe had jij verwacht dat de FritzBox de hostname van je Synology zou leren? De meest gangbare manier is meesturen met DHCP, maar volgens je config doe je dat niet. Dan is er uberhaupt geen reden waarom het zou horen te werken.

Aangezien je toch shelltoegang hebt tot je NAS: grep op de identifiers (juiste en 'vreemde' hostname) in de logs of maak een (voldoende lange) packetcapture van eth0 en doorzoek deze op de 'juiste' hostname en/of DHCP requests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Om antwoord te geven op je vraag: Je Fritz, die is verantwoordelijk voor DNS.
Maakt zowel een reverse als een regulier A record aan (is authoritive voor jouw zone)

Maar lijkt niet goed te werken. Zowel het A record als het PTR record niet. Oftewel het DNS mechanisme.
De ping en arp optie is goed, dan weet je iig dat je van het juiste IP antwoord krijgt.
Zit er overlap in je DHCP range?
En heb je toevallig meerdere( A/PTR)records voor dezelfde Synology? Met meerdere records gaat het DNS mechanisme Round Robin kiezen uit de set met records.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemdd
Thralas schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:47:
[...]

Terecht. Dat lijkt me geen oplossing én bovendien een onnodig risico.

[...]

Die hostname lijkt me iets van een DHCP client identifier (al dan niet afgeleid van een DUID). Daarmee is 'ie theoretisch niet zo 'vreemd'.

Je hebt je interface blijkbaar statisch geconfigureerd, dus daarom een wedervraag: hoe had jij verwacht dat de FritzBox de hostname van je Synology zou leren? De meest gangbare manier is meesturen met DHCP, maar volgens je config doe je dat niet. Dan is er uberhaupt geen reden waarom het zou horen te werken.

Aangezien je toch shelltoegang hebt tot je NAS: grep op de identifiers (juiste en 'vreemde' hostname) in de logs of maak een (voldoende lange) packetcapture van eth0 en doorzoek deze op de 'juiste' hostname en/of DHCP requests.
In de logfiles had ik al gezocht naar de vreemde hostname zonder resultaat. Ik heb nu de config op de NAS aangepast naar DHCP en in de Fritzbox het ip adres vastgezet.
De Fritzbox kende de hostname overigens wel (soms dan) toen de interface van de Synology nog statisch geconfigureerd was.
Nu even afwachten of dit de oplossing is.
Pagina: 1