Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe werkt deze vloerverwarming icm stadsverwarming?

Pagina: 1
Acties:

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-11 22:18
In mijn woning is bij de oplevering een aantal jaar geleden vloerverwarming geïnstalleerd in combinatie met stadsverwarming. In een poging de kosten wat te drukken wil ik proberen de vloerverwarming beter in te regelen. Ik begrijp echter niet volledig hoe de aansluiting precies werkt.

De onderste balk is volgens mij de aanvoer, waarvan de temperatuur te regelen zou moeten zijn met de thermostaatknop rechts. De bovenste balk is dan de retour, waarop ook een RTL knop gemonteerd is waarmee de retourtemperatuur naar de stadsverwarming gelimiteerd kan worden. Hierop is ook een temperatuurmeter en drukmeter die het aantal bar in de installatie aangeeft. Het eerste wat ik niet begrijp is dat als er geen warmtevraag is en de klep vanaf de stadsverwarming gesloten is, de druk vrij snel afneemt en terugloopt naar 0. Zodra de klep open gaat neemt de druk toe tot ongeveer 2 bar.

De thermostaatknop staat nu ongeveer op 38 graden, maar dit lijkt niet overeen te komen met de temperatuur die wordt weergegeven door de onderste temperatuurmeter, die eerder 27 graden aangeeft. Met de grote witte knoppen op de retourleidingen is denk ik de flow te regelen, maar achter de metalen kapjes op de aanvoerleidingen zit ook nog een soort schroef die te verstellen is?

Ik heb inmiddels temperatuursensoren op alle leidingen geplaatst zodat ik wat data kan verzamelen, maar is er iemand die me meer kan vertellen over hoe deze installatie hoort te werken en of het gedrag wat ik nu zie normaal is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_gfCj783AuGXssZaJGbV66MkzE=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/kF1DyJhsTLgJ34n3GoUF7uXO.gif?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaCzLqLKnZUJAjby-4vprNjkIoI=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/72nCgNOGPPhoi9aOQI2YKF2A.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CREleThJM8jjBPrxunYVJTEIDG0=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/hAdqVeqV2aIDqtzqYxnK3SC4.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WM_2vmw64KglWyuhaoAO1EXMPY=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/WHYrS72GxPQizKA9RDVFGY91.gif?f=fotoalbum_tile

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-11 13:05

BTS

Wat je ziet is normaal, het hete water van de stadsverwarming wordt gemengd met het koudere retour water wat door je vloer is geweest en zodoende zie je lagere temperaturen op de meters.

Heb je een kamerthermostaat?

www.highflow.nl

• Knopsje
BTS schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:31:
Wat je ziet is normaal, het hete water van de stadsverwarming wordt gemengd met het koudere retour water wat door je vloer is geweest en zodoende zie je lagere temperaturen op de meters.

Heb je een kamerthermostaat?
Ah ja dat is logisch inderdaad, helder. Heb inderdaad een kamerthermostaat die (via Home Assistant) de klep van Stadswarmte naar de vloerverwarming regelt.

Het feit dat de druk langzaam daalt, klopt dat ook? In een gesloten systeem zou dat toch eigenlijk niet moeten?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Knopsje schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:48:
[...]

Ah ja dat is logisch inderdaad, helder. Heb inderdaad een kamerthermostaat die (via Home Assistant) de klep van Stadswarmte naar de vloerverwarming regelt.

Het feit dat de druk langzaam daalt, klopt dat ook? In een gesloten systeem zou dat toch eigenlijk niet moeten?
Je sluit met de klep de aanvoer af, maar de retour richting je wijkcentrale staat gewoon open. Dus loopt je druk weg.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Knopsje
Microkid schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:01:
[...]

Je sluit met de klep de aanvoer af, maar de retour richting je wijkcentrale staat gewoon open. Dus loopt je druk weg.
Ah uiteraard 8)7

Waarme kan de flow dan het beste gereguleerd worden, de witte knoppen op de retour of deze ventielen op de aanvoer? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLoD6Gk2hm1CnVT3tDc67NOqJlc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ThYQd2S5ktIiCNYJy1YDbZPI.gif?f=fotoalbum_large

• BTS

BTS

Met de retour ventielen, de witte.

www.highflow.nl

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

BTS schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:28:
Met de retour ventielen, de witte.
Logischer is met de aanvoerventielen. Momenteel staan de witte kranen open, omdat het handmatige kranen zijn. Mochten die ooit eens vervangen worden door actuators zodat je per groep kan verwarmen, dan heb je geen andere keuze dan de flow te regelen via de aanvoerventielen.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• BTS

BTS

@Microkid aangezien hij een klepregeling gebruikt neem ik aan dat hij de groepen niet individueel nog gaat naregelen.

Aannames zijn wel gevaarlijk maar ik doe t toch. :9

www.highflow.nl

• Knopsje
BTS schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:37:
@Microkid aangezien hij een klepregeling gebruikt neem ik aan dat hij de groepen niet individueel nog gaat naregelen.

Aannames zijn wel gevaarlijk maar ik doe t toch. :9
De groepen kunnen regelen zou wel mooi zijn, maar het is een huurwoning en moet nog afwegen of dat de investering waard is... De slaapkamer heb ik liever koel, dus heb nu die gehele groep dichtgezet maar dat af en toe open kunnen zetten is wel heel fijn natuurlijk.

Voor nu ga ik dan inderdaad met de aanvoerventielen aan de slag. Is de verhouding van 0,7 tussen aanvoer en retour die ik overal lees bij vloerverwarming ook aan de orde?

• Knopsje
Ik heb de eerste data van de sensoren, erg interessant. Is het normaal dat de temperatuur na het dichtgaan van de klep zo snel weer daalt? Ik had het idee dat het een trager systeem zou zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USl4yyhW82D5pmhRbFqkG8sMAJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wIpNt30wpjN20sgag24fgwqa.png?f=fotoalbum_large

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:12
Knopsje schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:02:
Ik heb de eerste data van de sensoren, erg interessant. Is het normaal dat de temperatuur na het dichtgaan van de klep zo snel weer daalt? Ik had het idee dat het een trager systeem zou zijn. [Afbeelding]
Ja, het nog wel warme warmte zal warmte gaan afgeven aan het in het systeem aanwezig water tot ze min of meer even warm zijn. Dat zie je ook in de grafiek. Als je de pomp uitzet duurt het mogelijk langer.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Komt ws. ook omdat je een mengverdeler hebt. Retourwater wordt dus gemengd met nieuw heet water. Sluit je het hete water af, dan heb je alleen nog de temperatuur van het retourwater. Dan gaan aanvoer en retour naar elkaar toe qua temp. Waar heb je de sensors gemonteerd?

• Knopsje
Dank voor jullie antwoorden! De pomp uitzetten zodra de klep dichtgaat wil ik inderdaad gaan doen, wacht nog tot de schakelaar daarvoor binnen is.
Microkid schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:21:
Komt ws. ook omdat je een mengverdeler hebt. Retourwater wordt dus gemengd met nieuw heet water. Sluit je het hete water af, dan heb je alleen nog de temperatuur van het retourwater. Dan gaan aanvoer en retour naar elkaar toe qua temp. Waar heb je de sensors gemonteerd?
Ik heb ds18b20 sensoren met tie-wraps gemonteerd op de leidingen. Nu nog vrij lomp, ga ze nog beter vastzetten met aluminiumtape. Op het plaatje hierboven zijn ze te zien op 1 & 3 te zien (groep staat dicht dus overgeslagen) Knopsje in "Hoe werkt deze vloerverwarming icm stadsverwarming?"
Is dit op een andere manier nog beter te doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Knopsje op 05-12-2022 21:02 ]

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Knopsje schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:00:
Ik heb ds18b20 sensoren met tie-wraps gemonteerd op de leidingen. Nu nog vrij lomp, ga ze nog beter vastzetten met aluminiumtape. Op het plaatje hierboven zijn ze te zien op 1 & 3 te zien (groep staat dicht dus overgeslagen) Knopsje in "Hoe werkt deze vloerverwarming icm stadsverwarming?"
Is dit op een andere manier nog beter te doen?
dat werkt wel, ja. Ik zou ze alleen even netjes recht op de leiding monteren voor de beste warmteoverdracht, en er een stuk isolatiebuis overheendoen met tiewraps, zodat de sensor primair de leiding meet en je ook niet de omringende lucht meet.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:30
leuk filmpje voor je om te bekijken. weet niet of dit per defenietie bij jouw kan. en van toepasing is.
https://www.youtube.com/watch?v=0xjuQNBSBSU maar wel verplicht kijkvoer.

• DraZtic81
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-01-2023
verkeerde post... ex

[ Voor 98% gewijzigd door DraZtic81 op 05-01-2023 18:49 . Reden: verkeerde post ]

Pagina: 1