versleutelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-05 19:37
IK heb voor een laptop die ik kocht en alleen ik gebruik die een aantal mappen in verkenner in windows 10 die ik zou willen versleutelen. Na wat opzoekwerk zag ik de mogelijkheid om in verkenner op een bepaalde map naar eigenschappen> geavanceerd te gaan en daar het vinkje van versleutelen te gebruiken maar diot staat grijs van mij en ik kan er niet aan. Moet ik ergens wat meer rechten vrijmaken, nietetegenstaande dat ik admin van mijn eigen pc ben? Wanneer ik in eigenschappen naar de deelrubriek 'beveiligen' kijk dan heb ik volledig beheer'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rwm6rtb-az2y9xmEfkk4B-Tlz2s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lQPEIwFzWsgqEnFYlZeuvJwY.png?f=user_large

Beste antwoord (via Veance op 04-12-2022 16:58)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Draait je EFS service wel?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Draait je EFS service wel?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
Ik kon EFS service wel aanzetten maar blijkbaar kun je in de home versie van windows dit versleutelen niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Klopt, daar is Windows Pro (of een enterprise) licentie voor nodig. Alternatief: iets als Cryptomator.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
wat FJK zegt, een ander goed alternatief is veracrypt (omdat die uiteindelijk ook op andere besturingsystemen goed werkt en je. het versluetelde bestand dus eenvoudig op een usbstick mee kunt nemen.

maar cryptomator kan in derdaad ook (heb ik verder weinig ervaring mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
ik kan het nu idd niet uitproberen maar wat als je windows 10 pro hebt, de efs draaiiende hebt. En je versleutelt een bestand, plaatst het op een usb stick. Blijft die dan versleuteld als je dat op een windows 10 home probeert te openen? Aangezien er daar geen versleuteling is...

[ Voor 5% gewijzigd door Veance op 08-12-2022 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Veance schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:23:
ik kan het nu idd niet uitproberen maar wat als je windows 10 pro hebt, de efs draaiiende hebt. En je versleutelt een bestand, plaatst het op een usb stick. Blijft die dan versleuteld als je dat op een windows 10 home probeert te openen? Aangezien er daar geen versleuteling is...
Op die andere machine heb je ook het certificaat niet wat je nodig hebt om dat bestand te openen. Eén van de uitdagingen van EFS is dat het met certificaten werkt. Dat certificaat staat standaard alleen op de PC waar je het bestand ge-encrypt hebt.
Mijn tip als je met EFS wilt spelen: Doe het niet ;)

Zorg in elk geval dat je de haken en ogen van EFS snapt voordat je het gebruikt om bestanden te versleutelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:23

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@Veance
Zie mijn laatste post in:
Bestanden versleuteld met geel slotje...

EFS is erg tricky en je kunt jezelf makkelijk buiten sluiten als je het verkeerd doet. @downtime het werkt idd per user. Je hebt het lokale OS (en mimikatz) nodig om de key te recoveren als je iets fout doet en geen key export gedaan hebt. :X Ik denk niet dat je op Home er bij kan omdat het geen EFS ondersteund. Heb echter geen Home editie om te testen.

Ga eerst even na of je alleen bestanden wil versleutelen of je hele disk. Afhankelijk daarvan kun je software kiezen.

Veracrypt werkt voor de volledige disk of met een container voor individuele bestanden. Makkelijk uit te wisselen. EFS werkt bv niet als je het op een netwerkdrive wil zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door sh4d0wman op 14-12-2022 02:48 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sh4d0wman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 02:40:

Ga eerst even na of je alleen bestanden wil versleutelen of je hele disk. Afhankelijk daarvan kun je software kiezen.

Veracrypt werkt voor de volledige disk of met een container voor individuele bestanden. Makkelijk uit te wisselen. EFS werkt bv niet als je het op een netwerkdrive wil zetten.
Bij twijfel: Kies voor disk encryptie of containers. Ik ben zelf een fan van Bitlocker wat een veel fijner product dan EFS is. Omdat het per computer & disk en niet per user & file werkt. Omdat het afdwingt dat je de encryptiekey op een andere disk backupt. Omdat de encryptie wordt verwijderd als je het bestand naar een niet-encrypted disk kopieert. Je kan met elke encryptie de mist ingaan als je niet begrijpt wat je doet maar Microsoft heeft in Bitlocker echt geleerd van de fouten die ze met EFS hebben gemaakt.

Ik heb VeraCrypt wel gebruikt toen het nog TrueCrypt heette maar tegenwoordig zou ik voor de meeste scenario’s Bitlocker aanraden als je Windows gebruikt. Maar Windows Home Edition kent volgens mij geen Bitlocker dus als je dat gebruikt kom je misschien wel bij VeraCrypt uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:23

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Klopt allemaal. Met file encryptie loop je natuurlijk ook het probleen van temporary files of onbedoelde lek over je netwerk. EFS is idd echter een draak van een product hehe

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Pagina: 1