Wie kan er met me meedenken met het volgende gedachte-experiment ihkv ‘duurzame’ energie / zelfvoorzienendheid:
Het perceel van mijn huis is voorzien van een vrij lange oprit, voorzien van betonklinkers met daaronder direct zand (zitten midden op de Veluwe). Voor zover bekend geen leidingwerk aanwezig van electra, water of afvoer onder de oprit. Grondwater zit zeker 20-25 meter diep.
Afmetingen oprit:
- De lengte van de oprit is 31,7 meter
- De breedte van de oprit is 4,40 meter
Overig:
- Ik heb een geschikt dak voor het plaatsen van meerdere zonneboilers.
- Daarnaast is er ruimte voor ca. 54 zonnepanelen in oost-west opstelling.
Stel
- Ik laat onder de gehele oprit geïsoleerde tanks ingraven die met water gevuld worden (zie bijv. de ondergrondse opslagvaten van foamglas).
- Ik laat meerdere zonneboilers plaatsen die de gehele zomer lang middels warmtewisselaars en circulatiepompen het water in de tanks onder de oprit opwarmen.
Vraag:
- Kan ik (gedurende de zomer) zoveel warmte opslaan in de tanks dat ik hiermee het huis in de winter kan verwarmen? Eventueel enkel met warmtewisselaar opstelling en geen warmtepomp?)
- Weet iemand vergelijkbare projecten die als voorbeeld kunnen dienen?
Details huis:
- Vrijstaand; voorzien van vloerverwarming (vvw) op de begane grond)
- Spouwmuurisolatie
- Dubbel glas (geen HR++), dak niet geïsoleerd, wordt aan gewerkt
- Gasverbruik 1500 – 2000m3 per jaar, waarvan ca. 250 – 300m3 per jaar tapwater
Het gedachte-experiment wil ik als referentie qua energieverbruik en kosten gebruiken naast een opstelling met warmtepomp(en).
De prijs van de tanks heb ik nog niet uitgezocht om te zien of de kosten beheersbaar blijven t.o.v. een warmtepomp opstelling.
groeten, Bram
Het perceel van mijn huis is voorzien van een vrij lange oprit, voorzien van betonklinkers met daaronder direct zand (zitten midden op de Veluwe). Voor zover bekend geen leidingwerk aanwezig van electra, water of afvoer onder de oprit. Grondwater zit zeker 20-25 meter diep.
Afmetingen oprit:
- De lengte van de oprit is 31,7 meter
- De breedte van de oprit is 4,40 meter
Overig:
- Ik heb een geschikt dak voor het plaatsen van meerdere zonneboilers.
- Daarnaast is er ruimte voor ca. 54 zonnepanelen in oost-west opstelling.
Stel
- Ik laat onder de gehele oprit geïsoleerde tanks ingraven die met water gevuld worden (zie bijv. de ondergrondse opslagvaten van foamglas).
- Ik laat meerdere zonneboilers plaatsen die de gehele zomer lang middels warmtewisselaars en circulatiepompen het water in de tanks onder de oprit opwarmen.
Vraag:
- Kan ik (gedurende de zomer) zoveel warmte opslaan in de tanks dat ik hiermee het huis in de winter kan verwarmen? Eventueel enkel met warmtewisselaar opstelling en geen warmtepomp?)
- Weet iemand vergelijkbare projecten die als voorbeeld kunnen dienen?
Details huis:
- Vrijstaand; voorzien van vloerverwarming (vvw) op de begane grond)
- Spouwmuurisolatie
- Dubbel glas (geen HR++), dak niet geïsoleerd, wordt aan gewerkt
- Gasverbruik 1500 – 2000m3 per jaar, waarvan ca. 250 – 300m3 per jaar tapwater
Het gedachte-experiment wil ik als referentie qua energieverbruik en kosten gebruiken naast een opstelling met warmtepomp(en).
De prijs van de tanks heb ik nog niet uitgezocht om te zien of de kosten beheersbaar blijven t.o.v. een warmtepomp opstelling.
groeten, Bram