Computer kan nieuw draadloos netwerk niet vinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aalfs
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 12:38
Mijn vraag
...zojuist ben ik overgestapt op glasvezel internet. hiervoor is er een nieuw draadloos netwerk aangelegd. alle apparaten (desktop/telefoons/etc) functioneren hier prima op. helaas kan een laptop dit nieuwe draadloze netwerk niet vinden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...windows laptop van circa 3 jaar oud.
KPN is de internet provider.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...ik weet eerlijk gezegd niet waar ik moet beginnen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Dan moet je het 5GHz netwerk en 2.4GHz netwerk gaan scheiden. Waarschijnlijk iets oudere/budget laptop die niet kan omgaan met 5GHz WiFi.

[ Voor 4% gewijzigd door Dracoz op 04-12-2022 14:36 ]

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Even inloggen op de modem en kijken hoe het zit met 2.4GHz en 5GHz inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:09
als je box12 gebruikt van kpn, wordt wifi 6 uitgezonden je laptop kaart ziet dat niet.
dan in de box 12 wifi 6(ax) uitzetten terug na max wifi5(ac)
andere wat vaak helpt is drivers updaten van wifi kaart of losse wifi dongle kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-06 22:58

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dracoz schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:34:
Dan moet je het 5GHz netwerk en 2.4GHz netwerk gaan scheiden. Waarschijnlijk iets oudere/budget laptop die niet kan omgaan met 5GHz WiFi.
Waarom zou je de netwerken moeten scheiden? Als je zowel een 2.4 als een 5 GHz netwerk uitzendt op hetzelfde SSID, zal een client die alleen 2.4 GHz heeft gewoon het 2.4 GHz netwerk zien. Het feit dat je ook op 5 GHz uitzendt, maakt niet dat 2.4 GHz-only clients er niks meer mee kunnen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Compizfox schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:39:
[...]

Waarom zou je de netwerken moeten scheiden? Als je zowel een 2.4 als een 5 GHz netwerk uitzendt op hetzelfde SSID, zal een client die alleen 2.4 GHz heeft gewoon het 2.4 GHz netwerk zien. Het feit dat je ook op 5 GHz uitzendt, maakt niet dat 2.4 GHz-only clients er niks meer mee kunnen.
omdat je bezig bent met fout opsporing.
en daardoor duidelijk wilt krijgen wat en waarom.

ik heb bijvoorbeeld clients die 2.4 niet kunnen zien wanneer het een gedeelde ssid is.
een singel 2.4 geeft geen problemen...

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jack zomer schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:47:
[...]

omdat je bezig bent met fout opsporing.
en daardoor duidelijk wilt krijgen wat en waarom.

ik heb bijvoorbeeld clients die 2.4 niet kunnen zien wanneer het een gedeelde ssid is.
een singel 2.4 geeft geen problemen...
TS geeft in het geheel geen info over de situatie. Eerste stap is om die situatie helder te krijgen. Voordat we dat weten is het ronduit voorbarig om hem te vragen dingen te veranderen. Als je niet weet waar je vandaan komt weet je ook niet waar je naartoe gaat :o

Wat je omschrijft komt voor bij slechtgeprogrammeerde IoT. Bij laptops ligt dat een stuk minder voor de hand. Waarschijnlijker is iets met regio-instellingen en/of beveiliging.

TS, geef eens wat duidelijke informatie:

Hardware
- welk apparaat/welke apparaten verzrogen "een nieuw draadloos netwerk"? Is dat een gateway van de provider? Of een set AP's ("mesh")? Of iets anders? Geef merk en modelnr en wees daarbij specifiek (niet "gewoon, normale wat provider geeft" of "Experiabox", maar kijk onderop het apparaat. Daar staat altijd merk+model)
- welk laptop kan hier niet mee verbinden? Merk + model - en hoe oud is het?
- wat voor draadloze adapter zit in die laptop? (rechterklik op netwerk-icoontje, Network & Internet Settings kiezen, dan afhankelijk van versie Windows iets als Adapter Settings)

Instellingen (zoek deze op in de GUI/app van je nieuwe draadloze netwerk):
- op welk kanaal draait het nieuwe netwerk in 2.4GHz? en in de 5GHz?
- welk kanaalbreedte heeft het nieuwe netwerk in 2.4GHz en in de 5GHz?
- welke beveiliging en encryptie staat ingesteld op het nieuwe netwerk?
- kun je bovenstaande totaal niet achterhalen? Draai dan op een laptop die *wel* verbinding heeft het volgende en post het resultaat hier:
code:
1
netsh wlan show interface

Uitlezen
- draai op de laptop in kwestie in een command prompt het volgende en post resultaat hier:
code:
1
netsh wlan show interface

- doe hetzelfde voor:
code:
1
netsh wlan show networks

Op basis daarvan kunnen we hopelijk zien waar het mis gaat, zo niet kunnen we in ieder geval veel zaken uitsluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aalfs
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 12:38
Allen, bedankt voor het meedenken. het verschil tussen 2.4/5GHZ is een heel goede richting waar ik nog niet aan gedacht had. ik ga het een en ander proberen wanneer ik weer op het respectievelijke adres ben. bedankt!
Pagina: 1