-Update 4-12-2022 , 20:08- Gegevens bijgevuld nav vragen in cursief.
Dag allemaal,
Ik heb een apart probleem met mijn PC, of eigenlijk meerdere problemen. Tijdens het spelen van een spel (bijvoorbeeld RA3) gaat het beeld plotseling op zwart, hoor ik nog heel even wat geluid, en vervolgens valt al het beeld weg en doet de PC niets meer (beeldscherm heeft ook geen input meer). Een harde reset is het enige dat helpt, en daarna doet de PC het ook meteen weer.
Af en toe geeft de PC bij het opstarten ook 5 korte piepjes. Volgens AsRock zou dat de grafische kaart moeten/kunnen zijn. Die heb ik echter onlangs vervangen en het probleem blijft zich voordoen.
Bij een dag lang simpel computerwerk valt de PC vrijwel nooit uit.
De geheugen modules heb ik op A1 en B1 geplaatst, omdat ik problemen kreeg toen ik ze op A2 en B2 had zitten.
Wat ik al geprobeerd heb:
- Windows (11) opnieuw geïnstalleerd.
- Memtest86 uitgevoerd (meerdere uren) -> geen probleem
- CPU stresstest uitgevoerd -> geen probleem
- Graka stresstest uitgevoerd -> geen probleem.
- Behuizing staat open -> temperaturen geen probleem.
Build:
Asrock B450M Pro4. Bios versie 3.30 (vanaf 3.40 raadt Asrock aan niet te updaten als een Pinnacle Ridge hebt (zoals de Ryzen 2600).
Ryzen 2600
16 GB intern geheugen
Kingston SA2000M ssd
Amd Radeon 5700XT
2x 8gB F4-3000C16S-8GISB (op A1 en B1 in het moederbord).
Corsair TX650M 2021 PSU (net nieuw aangeschaft)
Iemand enig idee waar het aan kan liggen/wat ik moet doen om het op te lossen?
Dag allemaal,
Ik heb een apart probleem met mijn PC, of eigenlijk meerdere problemen. Tijdens het spelen van een spel (bijvoorbeeld RA3) gaat het beeld plotseling op zwart, hoor ik nog heel even wat geluid, en vervolgens valt al het beeld weg en doet de PC niets meer (beeldscherm heeft ook geen input meer). Een harde reset is het enige dat helpt, en daarna doet de PC het ook meteen weer.
Af en toe geeft de PC bij het opstarten ook 5 korte piepjes. Volgens AsRock zou dat de grafische kaart moeten/kunnen zijn. Die heb ik echter onlangs vervangen en het probleem blijft zich voordoen.
Bij een dag lang simpel computerwerk valt de PC vrijwel nooit uit.
De geheugen modules heb ik op A1 en B1 geplaatst, omdat ik problemen kreeg toen ik ze op A2 en B2 had zitten.
Wat ik al geprobeerd heb:
- Windows (11) opnieuw geïnstalleerd.
- Memtest86 uitgevoerd (meerdere uren) -> geen probleem
- CPU stresstest uitgevoerd -> geen probleem
- Graka stresstest uitgevoerd -> geen probleem.
- Behuizing staat open -> temperaturen geen probleem.
Build:
Asrock B450M Pro4. Bios versie 3.30 (vanaf 3.40 raadt Asrock aan niet te updaten als een Pinnacle Ridge hebt (zoals de Ryzen 2600).
Ryzen 2600
16 GB intern geheugen
Kingston SA2000M ssd
Amd Radeon 5700XT
2x 8gB F4-3000C16S-8GISB (op A1 en B1 in het moederbord).
Corsair TX650M 2021 PSU (net nieuw aangeschaft)
Iemand enig idee waar het aan kan liggen/wat ik moet doen om het op te lossen?
[ Voor 23% gewijzigd door geert_schrijver op 04-12-2022 20:13 ]