LED-strips in de keuken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-06-2024
Hallo,

Ik zoek LED-strips voor in de keuken: boven het kookvuur en in een keukennis, waarin een espressotoestel komt. Ik dacht altijd dat IP65 de juiste keuze was (met ev. IP67, ook al is dat wat overkill), maar het probleem is dat mijn electricien graag LED-strips van Integratech voorstelt. Deze lijken me zeer goed, maar ze hebben enkel IP20 en IP67 in het aanbod. Met IP67 daalt de max. lichtsterkte toch al sterk (IP20 beschikbaar met meer dan 2000 lm, maar IP67 'slechts' rond de 1500 lm)... Mijn electricien en de keukenbouwer denken dat IP20 geen probleem voor me is, maar Integratech zelf raadt toch de IP67-variant aan.

In welke mate zou IP20 volstaan of veilig genoeg zijn voor mijn use cases?
Welke lichtsterkte zouden jullie verkiezen voor boven een kookvuur? Is 1500 meer dan voldoende of is 2000 of meer toch echt wel een pluspunt?

Bedankt!

Pedro

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:52
1500lm per meter? Ga je autopsies filmen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb een uitvoering: Philips Hue Lightstrip Plus 2 meter in een LED diffuser profiel geplakt en deze onder de keukenkastjes gemonteerd. Die gaat tot 1600lm maar heb hem eigenlijk nooit feller dan 800lm.. vanaf 1200 krijg je een soort tandarts TL-buis verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

PadrePedro schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:35:
In welke mate zou IP20 volstaan of veilig genoeg zijn voor mijn use cases?
Dat hangt er wat mij betreft af van de strip zelf en hoe je die toepast.

Over de rating zelf:
Een rating van IP20 betekent niet per definitie dat een product niet waterdicht is, maar het is in ieder geval niet gegarandeerd getest.

Over de strip en toepassing:
Los van het probleem dat stoom kan opleveren wordt boven je fornuis wordt alles erg snel vet door het bakken en braden. Dat wil je goed schoon kunnen maken. Een led-strip zonder IP-rating die in een silicone profiel zit lijkt me dan prima. Maar een IP-65 ledstrip in een onhandig profiel of met onregelmatigheden zou ik dan juist niet toepassen, omdat het een hel is om schoon te maken.

Verder wordt het met strips op 5 of 12 volt niet zo snel gevaarlijk, ik denk dat je vooral rekening moet houden met de strip zelf die stuk gaat door stoom en/of vet. Niet dat jijzelf het gevaar loopt geëlektrocuteerd te worden.

Laatste aandachtspunt: heb je echt zoveel licht nodig? Zo ja, als het smalle strips zijn kun je die natuurlijk ook dubbel aanleggen als een enkele strip niet genoeg licht geeft. Desnoods strak tegen elkaar aan zodat het 1 dubbeldikke strip lijkt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-06-2024
Bedankt voor de feedback!

Het probleem in mijn geval is dat ik niet de real life ervaring heb om in te schatten welke minimale "maximale lichtsterkte" ik best moet hebben voor de 2 scenario's (enerzijds boven kookvuur, anderzijds in een nis met schappen). Voor boven het kookvuur wordt vaak gezegd "kies maar zoveel mogelijk dat je zeker bent dat je steeds genoeg licht hebt", maar in welke mate dat nog opgaat voor waarden boven 1000 of zeker 1500 lm is maar zeer de vraag. Als ik het hier zo lees, zou rond de 1500 zeker veilig genoeg moeten zijn. Voor alle duidelijkheid: ik ben geen autopsie van plan ;-)

Wat veiligheid betreft: de strips die nu "op tafel" liggen, zijn 24V, dus dat zou ook veilig (genoeg) moeten zijn.

Ik heb het ook wel voor strips waar je de kleurtemperatuur kan wijzigen, maar die halen steeds echt een lage max. lichtsterkte: 760 lm. Zoals ik hier lees, volstaat dit typisch wel, maar veel marge is er toch niet meer. Het valt bvb. niet uit te sluiten dat soms toch es die hogere lichtsterkte gewenst is (zeker boven kookvuur) en dan is het misschien beter een ruimer dimbaarheidsbereik te hebben op het vlak van lichtsterkte dan ook per se kleurtemperatuur erbij te moeten hebben.

Nogmaals bedankt voor alle nuttige tips!
Gr,
Pedro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is allemaal laagspanning, dus over de IP zou ik me hier niet zo druk maken. Zou me meer druk maken over hoe mooi diffuse het licht is, hoe goed schoon het te maken is en over de lichtkwaliteit. De eerste twee kan je tegelijk oplossen door een profiel (ook goed voor de warmteproductie). Voor het laatste zou ik zeker in de keuken voor CRI90 of hoger gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Core-Pc
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Is er nog een update in dit topic? Ben wel even benieuwd waar je voor gekozen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljo13
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-05 20:54
Uiteraard geen idee wat de topicstarter gedaan heeft, maar hier bij mijn in de keuken hangen intussen al 3 jaar gewone IP20 ledstrips en daar ben ik sinds ze geplaatst zijn, niet meer aan geweest. Ze hangen ook boven het kookeiland en ik zie geen problemen ontstaan.

Ook schoonmaken is niet echt een issue want het meeste gaat toch wel echt door de afzuigkap en niet naar de ledstrips.

https://smarthome-fixer.be

Pagina: 1