Vloerverwarming - geen warm water uit verdeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:09

BM

Moderator Spielerij
Topicstarter
We hebben hier in huis ondertussen zo'n 4.5 jaar vloerverwarming liggen, en heb eigenlijk nooit echt het idee gehad dat ie helemaal optimaal werkt. Nu met de extreme energieprijzen toch eens besloten er wat verder in te duiken, en conclusie is vooral dat ik er helemaal niks van snap :p

We hebben beneden vloerverwarming liggen met 7 lussen, maar volgens mij gaat er ergens iets niet helemaal goed. De CV ketel staat op dit moment flink te draaien, en dat voel ik ook aan de aanvoerbuis naar de verdeler, die is lekker warm, en de pompschakelaar staat ook aan, en de pomp daarmee ook (op de foto staat ie uit, die is van eerder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2bltrLZNBdM7IDxDsEnxhOO2zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tic3BXU19vNAgWXUKU68CSHg.jpg?f=fotoalbum_large
Cablemanagement is niet heel best :+

De retourleiding vanaf de verdeler is echter steenkoud, en de leidingen die daadwerkelijk de vloer in en uit gaan zijn ook koud. Alle kranen van de groepen staan vol open, maar lijkt allemaal niet zoveel effect te hebben. De temperatuur van ingaande en uitgaande circuit blijft rond de 20 graden hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMDjO_REJpU2i1bCH49O4kPrLXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bv0ziW8stRccNOL0mUiBF4J2.jpg?f=fotoalbum_large

Heb al aantal standen van de pomp geprobeerd, maar dat lijkt weinig effect te hebben. Nu lees is dat die ook vast zou kunnen zitten, maar ik heb het idee dat ie gewoon werkt, als het goed is zou de pompschakelaar er voor moeten zorgen dat ie regelmatig paar minuten draait.

Zijn er hier nog slimme mensen die hier wellicht een idee over hebben? Heb nu het vermoeden dat ons huis vooral verwarmt word door de vloerverwarming die boven ligt (die het opzich wel prima lijkt te doen).

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Stanaard check lijstje:

Ketel
- Is er warmtevraag?
- Wat is de aanvoertemp vanuit de ketel?

Verdeler
- Staat de afsluiter op de retour open?
- Wordt de aanvoerleiding warm bij de verdeler?
- Staan de ventielen per groep open?
- Beweegt het pinnetje in de thermostaatknop vrij?
- Staat de bijmengknop goed ingesteld?
- Staat de thermostaatknop voor de aanvoer op ong 30-40 graden?
- Staat de RTL thermostaatknop voor de retour op ong 20-30 graden?
- Zit er een ontluchting op de verdeler? Is er ontlucht?

Pomp
- Doet de pomp het?
- Draait de pomp de juiste kant op?
- Doet de temperatuursensor van de pomp het?

Leidingen
- Staat de bypass goed ingesteld? (indien aanwezig)

Te testen:
- wat is het effect als je alle groepen dicht draait en 1 groep open? Herhaal dit per groep
- op de 2e foto staat die rode kraan een stuk dichtgedraaid. Is dat bewust?

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 04-12-2022 12:26 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Topicstarter
Microkid schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:22:
Stanaard check lijstje:

Ketel
- Is er warmtevraag?
- Wat is de aanvoertemp vanuit de ketel?
Alleen de verwarming draait, er is verder geen warmtevraag.
Aanvoertemperatuur van de ketel is 39 graden (ingesteld op max 45), retourtemperatuur in ketel is 31,5
Verdeler
- Staat de afsluiter op de retour open?
- Wordt de aanvoerleiding warm bij de verdeler?
- Staan de ventielen per groep open?
- Beweegt het pinnetje in de thermostaatknop vrij?
- Staat de bijmengknop goed ingesteld?
- Staat de thermostaatknop voor de aanvoer op ong 30-40 graden?
- Staat de RTL thermostaatknop voor de retour op ong 20-30 graden?
- Zit er een ontluchting op de verdeler? Is er ontlucht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wie-JTpWJssDKdHMGDLTnrqA3Zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiTkmkbJvPhGZLo1r1IJAeuY.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens mij is de afsluiter die rode knop, die staat open (ik hoor ook dat de flow stopt als ik die omzet).
Aanvoerleiding word warm.
Alle ventielen staan open (althans, maximaal richting de + gedraait op de knop)
Pinnetje thermostaatknop, ik heb net even gekeken, maar ik zie zo niet hoe ik die knop eraf moet halen zonder dat ik vanalles los haal wat niet los moet.
Aanvoer staat op zo'n 45 graden, maar hoger of lager lijkt geen effect te hebben.
Heb een thermostaatknop voor de retour (dat is volgens mij die rode knop), maar die helemaal, of half open zetten lijkt weinig effect te hebben.
Ontluchter is aanwezig, en zodra ik die open draai komt er direct water uit, dus vermoed dat dat corrrect is.
Pomp
- Doet de pomp het?
- Draait de pomp de juiste kant op?
- Doet de temperatuursensor van de pomp het?

Leidingen
- Staat de bypass goed ingesteld? (indien aanwezig)
Pomp werkt (schroeverdraaier tegen pomp en oor geeft suisend geluid). Of hij de juiste kant op draait kan ik niet zien volgens mij.
Temperatuursensor is apart van de pomp, maar werkt prima. Heb 'm er voor nu tussenuit gehaald zodat pomp continu draait.
Bypass is zover ik weet niet aanwezig.
Te testen:
- wat is het effect als je alle groepen dicht draait en 1 groep open? Herhaal dit per groep
- op de 2e foto staat die rode kraan een stuk dichtgedraaid. Is dat bewust?
Ik ga zo even kijken wat er gebeurd als ik aantal groepen dicht draai.
Goed gespot dat die rode kraan stuk dicht staat, dat was van een poging paar dagen geleden om de flow te beperken, maar dat lijkt geen effect te hebben, en ondertussen staat ie gewoon weer open.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Knop kan je waarschijnlijk los halen door deze ring los te draaien. Gewoon linksom draaien. Wellicht moet je een beetje tegendruk geven op de knop ivm de veer die er in zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMH659bYAEKICKIA8m1FGipuCiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZTChAaDvmAT4NfyRxQrED9qM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Microkid op 04-12-2022 12:50 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Topicstarter
Microkid schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:45:
Knop kan je waarschijnlijk los halen door deze ring los te draaien. Gewoon linksom draaien. Wellicht moet je een beetje tegendruk geven op de knop ivm de veer die er in zit.
[Afbeelding]
Ga ik nog naar kijken! Had die ring wel gezien, maar was bang voor waterballet als ik die los zou draaien.

Ondertussen wel stap verder. Heb alle groepen op 1 na dichtgedraait, en ik zie gelijk de temperatuur op de verdeler oplopen richting 30, en de leiding van die groep word ook warm. Zal dat zo ook met de andere groepen proberen, maar snap nog niet helemaal waarom alles koud blijft als alle groepen open staan.

Edit: als ik elke groep alleen open zet krijg ik direct warm water in de leidingen. Ongeacht welke groep het is. Zodra is ze allemaal open zet daalt de aanvoertemperatuur direct weer naar 20 graden, en gebeurd er effectief niks meer.

Edit2: hoe meer groepen ik open zet hoe verder de aanvoertemperatuur lijkt te droppen. Ik begin nu te vermoeden dat de CV ketel misschien niet voldoende warm water kan leveren met de huidige instellingen. Daar zal ik later eens naar kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door BM op 04-12-2022 13:33 ]

Xbox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Staat er ergens een radiator open zodat er bijna geen ketelwater bij de vloerverdeler komt? Zo ja, zet die eens dicht en kijk wat er bij de vloerverdeler gebeurt met de temperaturen.

Maar wellicht is de pompsnelheid op de verdeler toch te hoog of bij de ketel te laag. Dat laatste zou zeker mogelijk zijn als de vloerverdeler wel warm wordt zodra alle verdere radiatoren dicht staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Lijkt er dus op dat er te weinig warmwater bij je verdeler komt. Als je alle groepen open hebt ontstaat er natuurlijk best wat weerstand. Ergens zit iets krom in de verdeling van het warme water naar je vloerverwarming en de overige systemen in je huis. Mogelijk je pomp harder zetten, check ook de cv.

edit: het zou natuurlijk ook kunnen dat de pomp toch defect is. In dat geval ben je immers volledig afhankelijk van de pomp in je CV en die heeft meestal niet genoeg vermogen om al het water door de groepen te persen...
Branden er lampjes op je pomp? Heb je instelmogelijkheden?

[ Voor 56% gewijzigd door Microkid op 04-12-2022 14:51 ]

Pagina: 1