Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:33
Hallo,

Ik heb sinds afgelopen zomer een Elga Ace 4kw, aangesloten op een Remeha Tzerra ketel.

Op zich werkt alles naar behoren echter er valt mij 1 ding op. Nu het kouder is en de CV-ketel wordt aangesproken doet de Elga dat in mijn ogen op een wonderlijke manier.

1 minuut CV aan, 1 minuut CV uit en dat continu. Ik kan me voorstellen dat dat bedoeld is om mijn niet geweldig geïsoleerde woning op temperatuur te houden, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat een dergelijk aan-uit-aan-uit heel efficiënt of goed voor de ketel is. Wanneer ik in de handleiding of op internet zoek dan kan ik niets vinden wat hierop lijkt.

Alles is zo te zien goed aangesloten, CV-Ketel op ingang ACE, ACE op vloerverwarming/radiatoren.

Kortom, is dit normaal gedrag? Kan het kwaad?

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-11 21:43
Je vraag is al een maand oud, heb je al een oplossing voor je probleem? Zelf heb ik iets soortgelijks gehad, moeilijk te zeggen of bij jou hetzelfde speelt, maar hier wat voor mij werkte.

Als het een aan/uit regeling is, zal de ketel proberen zo snel mogelijk naar de ingestelde maximum aanvoer temperatuur gaan. Deze zal vast boven de door de warmtepomp gevraagde temperatuur liggen, de warmtepomp zal de ketel stoppen, zodra dit het geval is. En weer starten als de temperatuur er weer onder gezakt is.
Als het niet mogelijk is de ketel modulerend aan te sturen, kan je de Max aanvoertemperatuur en/of het maximaal gebruikte vermogen op de ketel proberen te verlagen. Het zal dan langer duren voor de door de WP gevraagde temperatuur bereikt is.

Als het modulerend aangesloten is, kan het zijn dat de ketel, die zal starten en enige tijd zal draaien op maximaal vermogen, zoveel vermogen heeft, dat deze voor hij gaat terugmoduleren de aanvoertemperatuur al boven het gevraagde setpunt heeft gebracht. Hierdoor zal de WP de ketel weer stoppen tot de temperatuur weer voldoende gezakt is.
In mijn geval heb ik het maximaal voor cv te gebruiken vermogen van de ketel fors teruggebracht, wat het probleem heeft opgelost.

Live PV Data

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:33
Ik stuur de pomp/ketel via opentherm aan, ik zie wel wat doorschieten qua temperatuur, ik zal eens kijken naar dat maximale vermogen. Dat zou best ook hier het issue kunnen zijn.

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-11 22:55
Ik had het hier ook,Elga solo geen issue, gaat de temp. zoals nu lekker onder 0 en draaien de elga(4kw) en remeha cv in duo om gewenste temp. te halen duurde dat eindeloos; bij elga gezeten en elke paar minuten stookte de cv op,
De toevoertemp schoot goed omhoog, vervolgens cv en elga weer uit etc.
Ondertussen bleef de gewenste kamertemp. maar mondjesmaat stijgen of zelfs zakken. Had de installateur gevraagd opentherm voor de cv aan te sluiten….blijkt vanavond dus op de on/off aangesloten. Dus zelf gewijzigd en als ze nu samen werken loopt de temp out rustig op en pendelen van de elga en cv is wegAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9LGxIsvaQsQ6igPO_gX_yJP6GA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpbG77tKn4NBAHNUDr1nvGzV.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:35
Het minimum vermogen van de brander van de Tzerra ace is maar liefst 6 kW

Dat is meer dan met afstand de meeste huizen nodig hebben om warm te blijven bij 0 graden. (6kW is wat je bij -10 als vuistregel nodig hebt als je jaar verbruik van gas 1200m3 is)

Ofwel: ik lijk heerlijk op een bekraste plaat: CV ketels zijn ondingen: zijn hebben het opgegeven vermogen puur en alleen voor het faciliteren van douchen. Wat wij als primaire taak zien - verwarmen - zijn ze eigenlijk als bijzaak voor ontworpen. De enige mogelijke oplossing is dus draaien in deeltijd. Aka pendelen / low load mode

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.