Vloerverwarming garage werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobin
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-12-2022
Goedemorgen,

Ik heb dit jaar een woning met bouwjaar 2014 gekocht waarin vloerverwarming ligt op de begane grond. In 2016 is de garage aangebouwd, waar toen ook vloerwarming is aangelegd. De vloerverwarming in de woonkamer werkt naar behoren. De verwarming in de garage helaas niet. Ik ben best een klusser maar van vloerverwarming en de verdelers en regelaars enzo weet ik dan weer helemaal niks nakkes noppes nada.

In de bijgevoegde foto van de garage heb ik de buizen die wel warm zijn met rood omlijnd. Alle andere buizen blijven dus koud. Thermostaat geeft wel aan dat hij warmte 'vraagt'. Zodra de thermostaat aanslaat hoor je ook in het vloerwarmingssysteem dat er iets gebeurt, alsof die ook 'aanslaat'. Vervolgens is er alleen niks te merken blijft de warm/koud situatie hetzelfde. Links zit een knop met 0,1,2,3,4,5. Die staat nu op 4, maar heb alle standen al geprobeerd zonder succes. Rechts zit een knop met temperatuur tot 50 graden, die staat op 45. Het lijkt er op dat het warme water wel 'gevraagd' wordt maar niet het buizensysteem instroomt, alsof het blijft hangen bij de witte cirkel.

Is er iemand die enig idee heeft wat het probleem kan zijn? En die me kan vertellen wat alle onderdelen op de foto's zijn en doen en betekenen?

Bijgevoegd foto's van situatie woonkamer en situatie garage. Nogmaals, probleem is alleen in garage want in de woonkamer werkt alles prima.

Bij voorbaat heel veel dank voor de hulp, ben nogal een leek hierin.....

RobinAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWQb4SZJg0ryaSKDvT8_XsZTJbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzVKmrd4zeuqLUge3Kx93xRG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfEkfCy7VbtxutEVlGPq6Y1oU4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIG2bIpqBmi47GL8LbBTl3YB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4bLArlqrj5p-tB48LhuZlSCLZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYTNX8G6beQWowUhSzmiLp9r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLG4LRXye6tZDMMdLSg7G7eOY0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xwkeXapSgbI4gdKb1TBBSgY.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:31
staan de rode knoppen open of dicht

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Welke hobbybob is hier bezig geweest? :( :( :S :S

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobin
ds23man schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:41:
Echt? Is het zo erg? Waarom dan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobin
ds23man schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:41:
Deze kan ik er zo vanaf trekken. Zitten los. Dit is een foto van wat er onder zit. Moet ik daar iets mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F29xDYRWD2B-31_8wMETIt7OycQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjqZPOX2VcMTbrFDZH93f6SY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egY7ZWjbNNxsz4BFuTrM38K4yoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/goacnHAgvkX7VRM6tPKQ8tUo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1sexIi-H2RIPHjWupRAjBRYR8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erFCHJepnvnXW2JWMoZBXiMJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:14
ok, bij t begin beginnen. Staat de zoneklep open? Das in het garage plaatje dat grijze ding rechts in het midden (van boven gezien). Daar zit een wit knopje aan de linker kant van het grijze ding in het rode vlak. Is deze in de 'open stand'? dat is naar beneden (richting de muur)

Wordt de aanvoer of retourleiding wel warm? Weet je welke welke is?

Als ik je installatie zie gok ik dat je stadsverwarming hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobin
Rainesh schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:40:
staan de rode knoppen open of dicht
Sorry bovenste post was bedoeld als reactie op uw bericht. Ben nog aan t wennen aan tweakers... Bedankt alvast voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobin
johanPo schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:25:
ok, bij t begin beginnen. Staat de zoneklep open? Das in het garage plaatje dat grijze ding rechts in het midden (van boven gezien). Daar zit een wit knopje aan de linker kant van het grijze ding in het rode vlak. Is deze in de 'open stand'? dat is naar beneden (richting de muur)

Wordt de aanvoer of retourleiding wel warm? Weet je welke welke is?

Als ik je installatie zie gok ik dat je stadsverwarming hebt?
Ja die staat open volgens mij.. zie foto...

Heb inderdaad stadsverwarming...

Edit: en echt alleen de rood omlijnde plekken op de 1e foto zijn warm, de rest is koud. Persoonlijk heb ik geen idee welke welke is hahaha
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kS1HkVMx-wnelstxxJsylWrOqts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdvpLtEhKng9502IQoRr5RtZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door schrobin op 04-12-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:54
Die rode kapjes moet je erweer opdraaien. Nu werkt het zeker niet. Als die pin naar buiten staat is de klep dicht. Er zit maar 0,5 cm verschil tussen open en dicht. Daar kun je zonekleppen opzetten (niet nodig in jouw geval)

Een paar dingen uitsluiten:
Draait de pomp? Die met het groene "wilo" logo. Je zou het moeten horen.

Waar staat die blauwe 'comap' thermostaat knop op? Die moet ervoor zorgen dat de vloertemperatuur niet te hoog wordt. Als de temperatuur juist is gaat die dicht en de pomp circuleert het water in vloerverwarming. 45c is veel te hoog. Dat moet eerder 35c zijn, zeker voor een garage.

De temperatuur meter op de verdeler geeft 20c aan. Er wordt teveel geknepen (defecte thermostaatknop) of de pomp is uit/defect (stekker eruit gehaald, want niet nodig in zomer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 13:25
Nee Ricko, die rode knoppen kunnen er af blijven. Als je goed kijkt zie je op die knoppen een + en een - wat inhoudt dat als de knoppen linksom gedraaid worden de pennetjes naar buiten komen en de afsluiter open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Beetje rare constructie ook. Lijkt wel alsof er een kortsluiting zit tussen aanvoer en retour (boven de rode zonekleppen), lastig te zien zo.
Die zonekleppen lijken trouwens inregelbaar te zijn, gezien de nummering op de grijze ring van 1 tot 10. Geen idee waar ze nu op staan.

[ Voor 32% gewijzigd door Microkid op 04-12-2022 22:20 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobin
Ricko1 schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:36:
Die rode kapjes moet je erweer opdraaien. Nu werkt het zeker niet. Als die pin naar buiten staat is de klep dicht. Er zit maar 0,5 cm verschil tussen open en dicht. Daar kun je zonekleppen opzetten (niet nodig in jouw geval)

Een paar dingen uitsluiten:
Draait de pomp? Die met het groene "wilo" logo. Je zou het moeten horen.

Waar staat die blauwe 'comap' thermostaat knop op? Die moet ervoor zorgen dat de vloertemperatuur niet te hoog wordt. Als de temperatuur juist is gaat die dicht en de pomp circuleert het water in vloerverwarming. 45c is veel te hoog. Dat moet eerder 35c zijn, zeker voor een garage.

De temperatuur meter op de verdeler geeft 20c aan. Er wordt teveel geknepen (defecte thermostaatknop) of de pomp is uit/defect (stekker eruit gehaald, want niet nodig in zomer?)
De rode kapjes zitten er nu weer op maar ik denk dat Mark gelijk heeft; er staat + en - op die knop en linksom is dus +, dus als ze eraf zijn dan zouden ze helemaal open moeten staan??

Die blauwe knop heb ik van 45 op 35 gezet. Het is een garage aan huis.

De pomp draait en alle stekkers zitten er in. Dus dan zou het de thermostaatknop kunnen zijn? Is dat de knop linksboven? Die staat op 4 ongeveer nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

schrobin schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:25:
[...]

Die blauwe knop heb ik van 45 op 35 gezet. Het is een garage aan huis.

De pomp draait en alle stekkers zitten er in. Dus dan zou het de thermostaatknop kunnen zijn? Is dat de knop linksboven? Die staat op 4 ongeveer nu..
De blauwe knop regelt de maximale temperatuur in je vloer. Die moet meestal tussen 30-40 staan zo'n beetje.

De knop linksboven is je retour-thermostaat, die zorgt dat het water alleen retour gaat indien dit koud genoeg is. Staat meestal op 20-30 graden. Lager dan de aanvoer knop dus.

Wat nog wel eens wil gebeuren: achter die thermostaatknoppen zit een pinnetje, dat de kraan kan afsluiten. Soms zit dat vast waardoor de kraan open of dicht blijft staan. Haal dus de thermostaatknop er af en controleer of het pinnetje vrij kan bewegen.

Belangrijkste vraag: heeft het ooit gewerkt?

[ Voor 34% gewijzigd door Microkid op 04-12-2022 22:34 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je weet wat je aanvoer is want die is warm. Je weet ook dat er water door stroomt, want anders zou hij afkoelen.
Waar de warmte stopt wordt het gemengd met het vloerwater die voornamelijk door de bypass gaat (schat ik in). Mogelijk is die dan ook stuk. Hij lijkt ook te lekken als ik de groene uitslag zie. Normaal zou hier alleen water doorheen moeten als de thermostaat dicht staat. Zonder die bypass kan de pomp zijn druk anders niet kwijt. Als hij open blijft staan dan circuleert het water alleen maar een wordt er maar een klein beetje warm bij gevoegd.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobin
Microkid schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:27:
[...]

De blauwe knop regelt de maximale temperatuur in je vloer. Die moet meestal tussen 30-40 staan zo'n beetje.

De knop linksboven is je retour-thermostaat, die zorgt dat het water alleen retour gaat indien dit koud genoeg is. Staat meestal op 20-30 graden. Lager dan de aanvoer knop dus.

Wat nog wel eens wil gebeuren: achter die thermostaatknoppen zit een pinnetje, dat de kraan kan afsluiten. Soms zit dat vast waardoor de kraan open of dicht blijft staan. Haal dus de thermostaatknop er af en controleer of het pinnetje vrij kan bewegen.

Belangrijkste vraag: heeft het ooit gewerkt?
Die knop linksboven heeft geen aanduiding van temperatuur maar van 0 t/m 5. Die heb ik nu tussen 2 en 3 gezet. Zal morgenochtend checken of het zin heeft gehad.

Het heeft zeker gewerkt, maar ik ben wel zelf aan t draaien aan knoppen geweest omdat eerst de vloer niet warm genoeg werd en hij later door bleef warmen ondanks dat de temperatuur op de thermostaat al bereikt was. Hoop kuren dus....

Als ik nu aan de 4 buizen voel die de grond in gaan is nog alles koud dus zal mij benieuwen... Ik zal t morgen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

xah5kiDe schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:48:
Je weet wat je aanvoer is want die is warm. Je weet ook dat er water door stroomt, want anders zou hij afkoelen.
Waar de warmte stopt wordt het gemengd met het vloerwater die voornamelijk door de bypass gaat (schat ik in). Mogelijk is die dan ook stuk. Hij lijkt ook te lekken als ik de groene uitslag zie. Normaal zou hier alleen water doorheen moeten als de thermostaat dicht staat. Zonder die bypass kan de pomp zijn druk anders niet kwijt. Als hij open blijft staan dan circuleert het water alleen maar een wordt er maar een klein beetje warm bij gevoegd.
Goede observatie. Lijkt mij dat er gewoon geen retour-flow is. Ofwel omdat de retourthermostaat verkeerd staat, of dat hij vast zit. Dan komt er inderdaad geen heet water in het systeem. Je kan pompen wat je wilt, maar het blijft een rondje...
Kan je die bypass als test eens dicht zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dV5-wqKwQ9a22Irwv3OmdFcCHdg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dVW2guRiPuWKk32f84i1exSM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 04-12-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Of je thermostaat kraan heeft last van zijn prostaat. Haal die er eens af en kijk of het pinnetje vrij kan bewegen.
Links boven in de retour zit ook nog wat wat op een thermostaat lijkt.

[ Voor 23% gewijzigd door xah5kiDe op 04-12-2022 23:00 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

xah5kiDe schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:59:
Of je thermostaat kraan heeft last van zijn prostaat. Haal die er eens af en kijk of het pinnetje vrij kan bewegen.
Links boven in de retour zit ook nog wat wat op een thermostaat lijkt.
Was al genoemd, wacht nog op reactie van @schrobin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobin
Microkid schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:02:
[...]

Was al genoemd, wacht nog op reactie van @schrobin :)
De aanvoer rechts is inderdaad heet. De thermostaatkraan rechtsboven staat nu op 35 en na die kraan is het ook nog warm, dus die knop moet goed werken. Klinkt inderdaad plausibel dat alles in een rondje pompt. Verklaar dat het op die hoek ineens niet meer warm is..

De knop linksboven heb ik op 80 verschillende atanden gehad... Die staat nu op 2,5. Is dat een goede stand? Hoe kan ik die er eventueel afhalen? Gewoon trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobin
Microkid schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:57:
[...]

Goede observatie. Lijkt mij dat er gewoon geen retour-flow is. Ofwel omdat de retourthermostaat verkeerd staat, of dat hij vast zit. Dan komt er inderdaad geen heet water in het systeem. Je kan pompen wat je wilt, maar het blijft een rondje...
Kan je die bypass als test eens dicht zetten?

[Afbeelding]
Is de bypass dat horizontale stuk? Hoe zet ik dat dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

schrobin schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:13:
[...]

De aanvoer rechts is inderdaad heet. De thermostaatkraan rechtsboven staat nu op 35 en na die kraan is het ook nog warm, dus die knop moet goed werken. Klinkt inderdaad plausibel dat alles in een rondje pompt. Verklaar dat het op die hoek ineens niet meer warm is..

De knop linksboven heb ik op 80 verschillende atanden gehad... Die staat nu op 2,5. Is dat een goede stand? Hoe kan ik die er eventueel afhalen? Gewoon trekken?
Meestal zit er een grote draai-ring achter de knop. Naar links draaien is los, dan moet je de knop eraf kunnen halen en moet het pinnetje zichtbaar worden. Zie voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tA-9aRoyqQFWLDV-s40-UTPbmvU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vmKM0p1UmfM8aS9xuGX9GlQd.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 04-12-2022 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Die knop linksboven bepaald het debiet.
Begrijp ik het goed dat je die zelf hebt versteld toen het nog wel werkte? Ik zou hem op 5 zetten. Je hebt geen flow beperking nodig lijkt me. Dat doet de thermostaat al.
Die zou ook verstopt geraakt kunnen zijn en als je hem geheel opent, zou je het kunnen opschonen. Maar je hebt hem al in alle standen gehad, dus...
Als je ook de thermostaat hebt gecheckt dan zul je toch echt wat los moeten halen (en het water er dus uit). Iemand met meer ervaring kan misschien al aangeven wat het meest waarschijnlijk is, de debiet regelaar of de shunt/bypass.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

xah5kiDe schreef op maandag 5 december 2022 @ 00:10:
Die knop linksboven bepaald het debiet.
Begrijp ik het goed dat je die zelf hebt versteld toen het nog wel werkte? Ik zou hem op 5 zetten. Je hebt geen flow beperking nodig lijkt me. Dat doet de thermostaat al.
Als het een RTL ventiel is zou ik hem zeker niet op 5 zetten, want dat betekend dat hij vrij warm water doorlaat. I.p.v. dat het warme water eerst afkoelt in de vloer gaat het linea recta retour naar de CV. Je stookt je dan suf (want er moet steeds nieuw warm water worden aangevuld), tevens stuur je warm water retour, waardoor je geen nette delta-T haalt. Beter is om hem wat lager te zetten, zodat er alleen afgekoeld water retour gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:54
Microkid schreef op maandag 5 december 2022 @ 06:30:
[...]

Als het een RTL ventiel is zou ik hem zeker niet op 5 zetten, want dat betekend dat hij vrij warm water doorlaat. I.p.v. dat het warme water eerst afkoelt in de vloer gaat het linea recta retour naar de CV. Je stookt je dan suf (want er moet steeds nieuw warm water worden aangevuld), tevens stuur je warm water retour, waardoor je geen nette delta-T haalt. Beter is om hem wat lager te zetten, zodat er alleen afgekoeld water retour gaat.
Hoe werkt dat als je al stuurt op de temperatuur bij het binnenkomende water? Er komt geen vacuum in dat systeem. Retour water moet aangevuld worden met binnenkomend water en andersom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Ricko1 schreef op maandag 5 december 2022 @ 06:37:
[...]

Hoe werkt dat als je al stuurt op de temperatuur bij het binnenkomende water? Er komt geen vacuum in dat systeem. Retour water moet aangevuld worden met binnenkomend water en andersom.
Retour water kan natuurlijk alleen weg als het aangevuld wordt idd. Dit systeem heeft 2 thermostaten:

1) een max-aanvoer thermostaat. Deze zit op de aanvoerleiding is is vaak met een sensor gekoppeld aan de aanvoer-verdeler. Deze zorgt er voor dat het water dat de vloer in gaat niet te warm wordt. Meestal 30-40 graden. Is de temp in de verdeler hoger dan de ingestelde waarde, dan sluit de thermostaat.
2) een retour-thermostaat. Deze zit op de retourleiding en is een RTL thermostaat (retour terugloop). Indien de temperatuur van het retourwater lager is dan de ingestelde waarde, dan is de kraan open. De RTL retourthermostaat heeft 2 doelen: 1) voorkomen dat het warme water meteen weer wegstroomt en 2) zorgen voor een mooie lage retourtemperatuur waar je CV ketel blij mee is (hoe lager de retour, hoe beter je HR-rendement).

Stel dat de aanvoer thermostaat dicht gaat omdat de max van 45 graden in de verdeler overschreden is, dan gaat er natuurlijk ook geen water retour. Na een poosje zal de temperatuur in het circuit dalen a.g.v. warmteafgifte aan de vloer. Dan gaat de aanvoerthermostaat weer open en zal het afgekoelde water wegstromen.

[ Voor 42% gewijzigd door Microkid op 05-12-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobin
Goedemorgen,

Vabmorgen een koude garage aangetroffen.

Ik heb de knop linksboven er af gehaald en de pin daaronder is niet vrij beweegbaar. Die zit vast. Heb 2 foto's bijgevoegd...

Nog steeds is het rood omlijnde stuk van de eerste foto warm en de rest koud.

Voor de duidelijkheid; we hebben hier stadsverwarming. Dus er is geen retour naar een CV ketel.

Lijkt erop dat ik maar iemand moet laten komen denk ik zo??Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ol1kERVEWCezwn3VrsJZVkIFFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLmgv7dFrv5mPD1Ni2aMk2yC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s71JbAQo4GfxRfrkrH6dLFnTz2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhcGGXYKnz6CudBTA9MKPoqE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door schrobin op 05-12-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

ja, die zit duidelijk naar binnen, en dus dicht...
Wat je kan doen:
- beetje DW40 spuiten
- tikken met een hamertje tegen de kraan, soms komt het pinnetje dan los
- heeeeel voorzichtig met een tangetje aan het pinnetje trekken. Niet eruit trekken!
- en anders inderdaad een loodgieter laten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48
Zodra de boel weer naar behoren functioneert zou ik ook kijken naar het aanschaffen van twee pompschakelaars. Zowel de pomp in de garage als die in de woonkamer lijken al wat ouder te zijn en dus stroomslurpers. Zonder pompschakelaar zullen deze nu waarschijnlijk 24/7/365 draaien en dat kan je maar zo 200-300 euro per jaar kosten (uitgaande van 50W per pomp en €0,35/kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobin
Dank voor de reacties. Ik ga maar niet aan die pin trekken als er blijkbaar een risico is dat ik die eruit trek. Laat wel een loodgieter komen. Bovendien ziet die pin er ook geoxideerd uit. Ben allang blij dat t probleem blijkbaar boven de vloer zit haha.

Nogmaals dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Met pompschakelaar bedoeld @ThinkPad dus een pomp met temperatuursensor. Die plaats je bijv. op de aanvoerleiding of verdeler. Zodra er warm water water stroomt, schakelt de schakelaar de pomp in. Scheelt dus energie en voorkomt dat er onnodig koud water rondgepompt wordt.
Het mooiste is een pomp met temperatuurschakelaar en ook instelbaar qua debiet. Kan je dan vaak instellen, bijv op 30W, 50W, 70W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schrobin
update: er is een loodgieter geweest en het probleem was simpelweg de thermostaatknop linksboven van de retour. Deze vervangen en alles werkt naar behoren. Allen bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 13:25
Mooi dat het gelukt is.
Pagina: 1