Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Wulfric92
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11 18:56
Ik zal vast niet de enige zijn. Maar mijn buren hebben de verwarming volledig uitgedraaid.

Op zich is het wel begrijpelijk, maar ik woon in een sociale huurwoning. Het is een flatje van +/- 45 vierkante meter. Vrij nieuw, energie label B. Afgelopen maand was mijn gasverbruik 50m3. Waarbij de verwarming op 18,5 graden staat wanneer ik thuis ben. De afgelopen dagen zit ik op meer dan 3m3 per dag..

Het "probleem" is dat ik aan het stoken ben voor mijn buren. De helft van de bewoners hier, woont er niet. Maar gebruiken het als een postadres... De vloeren zijn niet meer dan een betonplaat. Waardoor de kou van mijn onderburen makkelijk intrekt, en de warmte ook zo weer verdwijnt. Met een dubbele paar ski sokken vriezen je voeten er nog steeds vanaf.

Wanneer de verwarming buiten staat, is het binnen een halve dag. 14,5 graden binnen.

Is er überhaupt iets wat ik kan doen om het nog een beetje behagelijk te houden? Vooral om de kou vanuit de onderburen, tegen te houden?

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-11 22:33
Isoleren is niet kou tegen houden, maar warmte binnen houden. Misschien helpt een vloerkleed iets, en anders een andere vloer met aandacht voor isolatie.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Wulfric92 schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:38:
Ik zal vast niet de enige zijn. Maar mijn buren hebben de verwarming volledig uitgedraaid.

Op zich is het wel begrijpelijk, maar ik woon in een sociale huurwoning. Het is een flatje van +/- 45 vierkante meter. Vrij nieuw, energie label B. Afgelopen maand was mijn gasverbruik 50m3. Waarbij de verwarming op 18,5 graden staat wanneer ik thuis ben. De afgelopen dagen zit ik op meer dan 3m3 per dag..

Het "probleem" is dat ik aan het stoken ben voor mijn buren. De helft van de bewoners hier, woont er niet. Maar gebruiken het als een postadres... De vloeren zijn niet meer dan een betonplaat. Waardoor de kou van mijn onderburen makkelijk intrekt, en de warmte ook zo weer verdwijnt. Met een dubbele paar ski sokken vriezen je voeten er nog steeds vanaf.

Wanneer de verwarming buiten staat, is het binnen een halve dag. 14,5 graden binnen.

Is er überhaupt iets wat ik kan doen om het nog een beetje behagelijk te houden? Vooral om de kou vanuit de onderburen, tegen te houden?
Wat heb je:
- stadsverwarming of warmtepomp?
- Vloerverwarming of radiatoren?

Als je de verwarming aan laat staan, blijft het dan wel op temperatuur?

Hoe lang duurt het voor de woning weer op temperatuur is?
Als je in een halve dag namelijk ± 4 graden verliest en je vervolgens een halve dag bezig bent om dat weer op te warmen… Dan heeft nachtverlaging helemaal geen functie!

Anders gewoon bij je verhuurder melden, uiteindelijk is het hun probleem om dit op te lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 04-12-2022 10:49 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Wulfric92 een enorm gewilde sociale huurwoning waar mensen vele jaren voor op een wachtlijst staan als postadres gebruiken is natuurlijk niet de bedoeling. Heb je hierover al eens een balletje opgegooid bij de woningbouw?
Ze zullen wel boven het dauwpunt moeten verwarmen, anders krijgen ze schimmel. Wat waarschijnlijk door die huurder als “niet hun probleem” wordt ervaren.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik had voorheen tapijt en eigenlijk nooit kou gevoeld op de vloer maar nu met laminaat is het gewoon fris. Heb al een vloerkleed maar ga er meer van aanschaffen en daarbij ga ik ook weer over op gordijnen. Dat scheelt een hoop om warmte binnen te houden.
Heb bijna 10 jaar geleden plafondisolatie laten aanbrengen en dat verminderde de stookkosten tot de helft terwijl mijn buren boven nu 4 keer zoveel stoken. Plus door mijn isolatie krijgen ze mijn warmte ook niet meer en boven mijn buren is een onverwarmde zolder met slecht geïsoleerd dak. De huurwoning waar ik in zit is barslecht geïsoleerd.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• kladblokje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:20
CyBeRSPiN schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:47:
@Wulfric92Heb je hierover al eens een balletje opgegooid bij de woningbouw?
Voor adres en woonfraude moet je waarschijnlijk een melding doen bij de gemeente. Voorbeeld: https://www.schagen.nl/adres-en-woonfraude

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:52
Het is nu wel wat kouder dan afgelopen maand dus daarmee vergelijken heeft geen zin.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:15
Je buren zijn niet verplicht te stoken natuurlijk. Als jij op kaal beton zit dan wordt het vanzelf wel koud ja.

• Wulfric92
Vloerkleed zat ik inderdaad ook al aan te denken.

De woning zelf wordt verwarmd met een cv ketel + radiatoren geen stadsverwarming of iets dergelijks.

Er is wel een wtw installatie. Maar meer voor de sier (energielabel) dan dat het daadwerkelijk iets toevoegt. In en uit laat zitten 20cm van elkaar in elke ruimte en zo dicht mogelijk bij de cv.

Nja daar zat ik wel aan te denken om richting de woningbouw te stappen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

alwind schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:52:
Je buren zijn niet verplicht te stoken natuurlijk. Als jij op kaal beton zit dan wordt het vanzelf wel koud ja.
Ik vraag het me af wat de verhuurder ervan vindt als er schimmel ontstaat door niet voldoende te stoken. Maar of het contractueel verplicht is..

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:33

Fiber

Beaches are for storming.

Wulfric92 schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:53:

De woning zelf wordt verwarmd met een cv ketel + radiatoren geen stadsverwarming of iets dergelijks.

Er is wel een wtw installatie. Maar meer voor de sier (energielabel) dan dat het daadwerkelijk iets toevoegt. In en uit laat zitten 20cm van elkaar in elke ruimte en zo dicht mogelijk bij de cv.

Weet waar je aan begint...

Je hebt nu wel lekker rustige buren, straks gaat je volgende topic over geluidsoverlast of zo... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:21
CyBeRSPiN schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:47:
@Wulfric92 een enorm gewilde sociale huurwoning waar mensen vele jaren voor op een wachtlijst staan als postadres gebruiken is natuurlijk niet de bedoeling. Heb je hierover al eens een balletje opgegooid bij de woningbouw?
Ze zullen wel boven het dauwpunt moeten verwarmen, anders krijgen ze schimmel. Wat waarschijnlijk door die huurder als “niet hun probleem” wordt ervaren.
Dat gebeurd heel vaak, gaan samenwonen, 1 huis blijft leeg mocht de relatie uitgaan je nog terug kan en niet weer 15 jaar op de wachtlijst staan om vervolgens noodgedwongen bij je ouders of ergens op een camping in the middle off... te moeten wonen.
Het is een actie/reactie op de wachtlijsten, gebeurd in mijn woonwijk ook veelvuldig ze wonen er niet, meubels etc staan er nog wel in om een bewoonde indruk achter te laten.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• alwind
CyBeRSPiN schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:56:
[...]

Ik vraag het me af wat de verhuurder ervan vindt als er schimmel ontstaat door niet voldoende te stoken. Maar of het contractueel verplicht is..
CV kan best op 15 graden staan. Er is niet echt bewijs dat niemand stookt. Het is een vermoeden omdat de vloer koud is. Misschien staat het huis wel vol vochtvreters.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

CyBeRSPiN schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:56:
[...]

Je hebt als huurder gewoon een zorgplicht.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Wulfric92
Bij een warmteverlies van 4 graden in een halve dag in een vrij goed geïsoleerde woning. Kan je ervan uitgaan dat het kouder bij de buren binnen moet zijn. Het enige wat dus niet goed geïsoleerd is zijn de vloeren/ plafond.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-11 22:18

Dergelijke situaties heb je altijd in een flat/portiekwoning toch? Je hebt links rechts en boven onder vaak buren. Die mogen zelf weten wat en hoe ze wel of niet stoken.
Wat dacht je van een hoekhuis, rijtjeshuis of nog erger.. een vrijstaand huis.. zonder buren... Dat is pas koud, want dan verwarm je de buitenlucht als jou verhaal doortrek...;)

Je hebt met een hok onder je tenminste nog een luchtbuffer. Zal nooit zo koud zijn als helemaal niks onder je me dunkt.
Je eigen vloer is toch hopelijk ook geen betonplaat zonder iets erop? Want dat is altijd ijskoud natuurlijk...

Enneh... Niet dat het me wat aangaat, maar waar wonen al die mensen dan eigenlijk wel als de helft het alleen als postadres gebruikt vraag ik me af?
Klinkt eerder als antikraak dan sociale woningbouw?!?

• mr_evil08
alwind schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:58:
[...]

CV kan best op 15 graden staan. Er is niet echt bewijs dat niemand stookt. Het is een vermoeden omdat de vloer koud is. Misschien staat het huis wel vol vochtvreters.
We gaan offtopic.
Het schimmelprobleem valt wel mee, zeker in een appartement.

Ik heb zelf ook 2 jaar in een jaren 60 appartement gewoond waar het uiteindelijk 8 graden was in de winter(nooit verwarming aan want was er nooit behalve slapen), zolang het actief ventilatiesysteem maar aanblijft en roosters open valt het allemaal wel mee.
Schimmel treed meestal op bij plekken waar een koudebrug / stilstaand lucht zit zoals achter een gordijn of bij een hoek, door meubels/gordijnen etc niet vlak tegen de muren zetten kun je veel voorkomen.

Zolang je maar een luchtstroming houdt in de woning zeg maar.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 04-12-2022 11:06 ]

• GeeEs
mr_evil08 schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:56:
[...]

Dat gebeurd heel vaak, gaan samenwonen, 1 huis blijft leeg mocht de relatie uitgaan je nog terug kan en niet weer 15 jaar op de wachtlijst staan om vervolgens noodgedwongen bij je ouders of ergens op een camping in the middle off... te moeten wonen.
Het is een actie/reactie op de wachtlijsten, gebeurd in mijn woonwijk ook veelvuldig ze wonen er niet, meubels etc staan er nog wel in om een bewoonde indruk achter te laten.
Dat het gebeurt, vast... Maar een halve portiekwoning/flat leeg? Maja... Het zal wel, zal vast wat aangedikt zijn ook.
De kosten lopen dan ook wel door, lijkt me echt volkomen kansloos. Je betaalt dan samen zomaar meer dan je in de vrije sector zou aftikken voor een veel mooier huis. 2x standaard sociaal huurtje is toch al snel 1000 - 1400 euro per maand?!?

• Wulfric92
GeeEs schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:06:
[...]

Dat het gebeurt, vast... Maar een halve portiekwoning/flat leeg? Maja... Het zal wel, zal vast wat aangedikt zijn ook.
De kosten lopen dan ook wel door, lijkt me echt volkomen kansloos. Je betaalt dan samen zomaar meer dan je in de vrije sector zou aftikken voor een veel mooier huis. 2x standaard sociaal huurtje is toch al snel 1000 - 1400 euro per maand?!?
Je vergeet alle subsidies en toeslagen.

• mr_evil08
GeeEs schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:06:
[...]

Sociale huur is wel minder dan dat per maand met alle vrijstellingen/toeslagen etc.
Een sociaal huur appartement kost rond 300-500 p/m onderaan de streep, nog veel geld dat klopt.

• GeeEs
Nee hoor, subsidie zal allemaal best ontvangen worden ook. Maar het blijft kansloos vind ik. Want die subsidie stop je vervolgens in een woonruimte die je niet gebruikt. Je kan hem niet opeten EN de huur ermee blijven betalen. T is ook meer een lichte morele verontwaardiging hier ;)

Maargoed.. Erg offtopic inderdaad...

Sterkte met de kou! Blijf ook zeker in beweging, dat helpt het beste! En bedek die vloer met wat warms/kleed

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:19
Wulfric92 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:00:
Bij een warmteverlies van 4 graden in een halve dag in een vrij goed geïsoleerde woning. Kan je ervan uitgaan dat het kouder bij de buren binnen moet zijn. Het enige wat dus niet goed geïsoleerd is zijn de vloeren/ plafond.
Ik zie hier best een grote aanname staan.....

Ik woon in een nieuwbouw woning van 2004, dus ook zeer goed geïsoleerd. Maar als mijn pelletkachel weer uitgaat, red ik deze daling ook.

Ik denk dat jij er vanuit moet gaan, dat jij eerst eens weten is meten moet doen, voordat je zulke aannames doet.

Vergeet niet voordat beton opgewarmd is, moet je er echt een heel hoop energie in steken.
Ik heb hier vloerverwarming liggen, en voordat die "warm" is, staat de kachel echt wel even een hele lange tijd flink te loeien. Dit is dan nog directe warmte en dus niet gewone verwarmde lucht, zoals een normaal huis heeft.
Daarom moet je een vloerverwarming ook eigenlijk nooit terug draaien in temperatuur.

Ik ben bang dat je aannames doet die niet kloppen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rolfie op 04-12-2022 11:16 ]

• alwind
Als je echt een oplossing wil moet je met een warmtecamera door je huis. Je doet nu aannames.

• GeeEs
mr_evil08 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:11:
[...]

Sociale huur is wel minder dan dat per maand met alle vrijstellingen/toeslagen etc.
Een sociaal huur appartement kost rond 300-500 p/m onderaan de streep, nog veel geld dat klopt.
Sociale huur is tot 763 euro kale huur! Ja je leest het goed. 763 euro...
500 is al zeer goedkoop. 350? Dat heb ik 10-15 jaar geleden voor het laatst gezien hier in de omgeving...
Bestaat dat nog? En wat heb je dan?

Vergeet ook niet dat zeker niet iedereen toeslagen ontvangt in een sociale huurwoning...

[ Voor 8% gewijzigd door GeeEs op 04-12-2022 11:25 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat gasverbruik is niet gek met deze omstandigheden, zgn stookmaanden van 50m3. gasverbruik in zo'n flatje zal ~ 600m3 per jaar zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
GeeEs schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:18:
[...]

500 is al zeer goedkoop. 350? Dat heb ik 10-15 jaar geleden voor het laatst gezien hier in de omgeving...

Vergeet ook niet dat zeker niet iedereen toeslagen ontvangt in een sociale huurwoning...
Lijkt mij onwaarschijnlijk dat veel mensen zoveel betalen voor lange termijn voor een postadres. Kijk als je net gaat samenwonen dat je dat nog even doet kan ik begrijpen, maar niet jarenlang.

Echter, gaan we wel subsidies en uitkeringen meerekenen, dan kan het zomaar eens gratis zijn (huurtoeslag + (hogere) uitkeringen), danwel geld opleveren.

• GeeEs
Als je fraudeert wel. Want dat is het in feite.
Als je formeel samenwoont ga je nooit 2x huurtoeslag krijgen. Ook andere toeslagen worden anders/minder als je samenwoont.

Maargoed, ook offtopic hier.

• Techbuster
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:24
Ik vind het verbruik wel meevallen.
Hier de laatste dagen, op 90 m2 , ca 8 m3 per dag.
Wel hele dag thuis.
Verbruik zal hier nog wel wat hoger komen te liggen.

Nb zoals al eerder gezegd, dec T/m febr mrt zijn de stookmaanden!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-11 12:46
Wij hadden in de gang beneden een plavuizen vloer liggen die van de zomer echt lekker koel was maar zodra het kouder werd voelde je dat hier op 1 hoog wel.
De oplossing zou zijn geweest om de vloer er uit te haken en dan na het egaliseren laminaat er in te leggen maar we hebben besloten om daar PVC laminaat met deze vloer platen te gebruiken https://www.hornbach.nl/p...0-mtr-dikte-5-mm/7901326/
het scheelt echt in de kou maar we hebben wel de dikkere PVC laminaat genomen.
In de keuken hebben we nog "gewone" laminaat en als ik daar op me sokken over heen loop dan merk ik toch dat daar wel kou vanaf komt en ook daar liggen deze vloer plaatjes onder daarom gaat na de verbouwing deze er onder https://www.hornbach.nl/p...-2mm-1x10-meter/10509859/ dat zou moeten helpen.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:00
Wulfric92 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:00:
Het is de afgelopen dagen kouder dan daarvoor, dus je vergelijking in de OP klopt niet. Daarnaast koelt mijn woning ook in 12 uur ongeveer 4 graden af, niet echt bijzonder denk ik.

Je logica klopt niet, dat het je vast wat meer energie kost zal best maar dat is niet te meten. Het is overdag nu rond de 0c á -1c, dat kost nu eenmaal wat extra energie.

[ Voor 5% gewijzigd door Nopheros op 04-12-2022 18:21 ]

• mr_evil08
Wulfric92 schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:53:

Een WTW voegt wel degelijk iets toe, het apparaat functioneert alleen goed als binnen gestookt wordt(en apparaat onderhouden wordt zoals op tijd filters vervangen wat vaak niet gebeurd), warmte wat je naar buiten ventileert zal die terug winnen wat je anders kwijt was geweest.

Stook je weinig dan zal de WTW ook weinig doen, zie het maar als een thermoskan, koud water erin zal niet ineens opwarmen.

Wil je van de kou af zul je de vloer moeten isoleren(isolatieplaten toebrengen) of vloerverwarming neerleggen dit is wel ingrijpend, even een tapijtje neerleggen maakt het voor het gevoel minder koud maar lost verder niets op.

Ook al zouden je buren op 15 graden verwarmen dan nog blijf je die koude vloer houden, om een beetje warme vloer te krijgen zullen je onderburen aardig moeten stoken.
Een WTW heeft het voordeel dat hij de tocht bij de vloer wegneemt.

De goedkoopste oplossing is pantoffels aandoen of op zitplekken een klein verwarmde infrarood vloerkleed neerleggen die dingen nemen weinig energie zolang je geen overdreven groot kleed neemt.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 04-12-2022 18:40 ]

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:23
Nou ik heb ook een onderbuurman die sinds de laatste verhogingen van de energie prijzen zijn kachel vermoedelijk niet meer aanzet.
Waar ik voorheen weinig hoefde te stoken is mijn verbruik aanzienlijk omhoog gegaan ook lijkt mijn woning vochtiger te zijn als voorheen.
Ik zie buurman ook nooit ventileren/luchten, en van de week zag ik het water op de ramen staan.

Op zich kan ik het wel begrijpen als je de stijging van de energie prijzen ziet maar dan je binnenklimaat dusdanig te laten verpieteren dat je er zelf gezondheidsklachten van kan gaan ondervinden kan er bij mij toch niet in.

Ik gebruik dus op het moment de mobiele airco elke dag een uur om te ontvochtigen om daarna door te stoken tot 19.5 graden met als resultaat dat de luchtvochtigheid binnen 2 a 3 uur van 45% oploopt tot 60/65% zou dit voort kunnen komen door het slechte stookgedrag van de buren ?

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-11 15:06

TRAXION schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:56:
Nou ik heb ook een onderbuurman die sinds de laatste verhogingen van de energie prijzen zijn kachel vermoedelijk niet meer aanzet.
Waar ik voorheen weinig hoefde te stoken is mijn verbruik aanzienlijk omhoog gegaan ook lijkt mijn woning vochtiger te zijn als voorheen.
Ik zie buurman ook nooit ventileren/luchten, en van de week zag ik het water op de ramen staan.

Op zich kan ik het wel begrijpen als je de stijging van de energie prijzen ziet maar dan je binnenklimaat dusdanig te laten verpieteren dat je er zelf gezondheidsklachten van kan gaan ondervinden kan er bij mij toch niet in.

Ik gebruik dus op het moment de mobiele airco elke dag een uur om te ontvochtigen om daarna door te stoken tot 19.5 graden met als resultaat dat de luchtvochtigheid binnen 2 a 3 uur van 45% oploopt tot 60/65% zou dit voort kunnen komen door het slechte stookgedrag van de buren ?
Die mensen krijgen toch 190 euro van de overheid deze en volgende maand? cheapskates!

[ Voor 29% gewijzigd door mugenmarco op 04-12-2022 21:09 ]

• mr_evil08
Techbuster schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:32:
Ik vind het verbruik wel meevallen.
Hier de laatste dagen, op 90 m2 , ca 8 m3 per dag.
Wel hele dag thuis.
Verbruik zal hier nog wel wat hoger komen te liggen.

Nb zoals al eerder gezegd, dec T/m febr mrt zijn de stookmaanden!
November ook hoor, dit jaar was een uitzondering. ;-)
April is ook nog een stookmaand.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
… sociale huurwoning.

Maar gebruiken het als een postadres...

Is er überhaupt iets wat ik kan doen … ?
Ja, melding van maken bij de woningbouwvereniging. Het lijkt me in de huidige woningmarkt niet de bedoeling dat een woning bezet word gehouden door mensen die elders wonen en enkel een postadres nodig hebben. Dit riekt ook nog eens naar fraude, op de één of andere manier.

In veel modelhuurcontracten staat vaak een vergelijkbare clausule:
Huurder zal het gehuurde gedurende de huurtijd feitelijk bewonen en de woonruimte daadwerkelijk voor hemzelf en de leden van zijn huishouden gebruiken. Huurder zal in het gehuurde zijn exclusieve hoofdverblijf houden. Indien huurder het gehuurde niet feitelijk bewoont, dan wel het gehuurde zonder toestemming van verhuurder geheel of gedeeltelijk heeft onderverhuurd, in huur heeft afgestaan of aan derden in gebruik heeft gegeven, rust de bewijslast dat huurder onafgebroken het hoofdverblijf in het gehuurde heeft behouden op huurder.
Met daarbij deze aantekening:
Dit betekent dat de huurder zich niet houdt aan de huurovereenkomst (als in de huurovereenkomst de plicht tot feitelijke bewoning is opgenomen). En dat kan voor de verhuurder een reden zijn voor het beëindigen van de overeenkomst. Mocht de huurder de woning niet vrijwillig verlaten na opzegging van de huurovereenkomst, dan kan de verhuurder ontruiming van de woning vorderen bij de rechter. Vervolgens kan de corporatie overgaan tot huisuitzetting. Hiervoor is altijd toestemming nodig van de rechter.
Te vinden op: https://aedes.nl/schulden...iet-hun-woning-verblijven

En deze is daarbij ook handig: https://www.hulpbijhuren....k_van_de_huurwoning_.html

[ Voor 59% gewijzigd door sypie op 04-12-2022 22:31 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:19
GeeEs schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:00:
Wat dacht je van een hoekhuis, rijtjeshuis of nog erger.. een vrijstaand huis.. zonder buren... Dat is pas koud, want dan verwarm je de buitenlucht als jou verhaal doortrek...;)

Je hebt met een hok onder je tenminste nog een luchtbuffer. Zal nooit zo koud zijn als helemaal niks onder je me dunkt.
Je eigen vloer is toch hopelijk ook geen betonplaat zonder iets erop? Want dat is altijd ijskoud natuurlijk...
Dit is een incorrect vergelijk, zeker bij een recente goed geisoleerde woning. Jij en je buren bevinden zich binnen dezelfde geisoleerde schil, dat is een volledig andere situatie dan een vrijstaande woning.

Een niet geisoleerde spouwmuur en betonvloer hebben maar een fractie van de warmteweerstand van een geisoleerde buitenmuur. Met een goed geisoleerde woning ben je waarschijnlijk beter af met een hoekwoning dan een buurman die niet stookt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-11 23:50
Toerq schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:51:
Het is nu wel wat kouder dan afgelopen maand dus daarmee vergelijken heeft geen zin.
Is ook het eerste wat ik dacht. Het verschil in stookkosten tussen een zomermaand en een wintermaand kan best een factor 10 zijn: 5 minuten douchen is een fractie van de stookkosten van een hele dag een heel huis verwarmen.

• Trichoglossus
  • Laatst online: 18:55
GeeEs schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:18:
[...]

Ja het bestaat, en nee het is niet enorm groot uiteraard.

349 euro: https://www.woonfriesland...t-68-leeuwarden-2022-2713
402 euro: https://www.woonfriesland...at-9-leeuwarden-2022-2677

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:52
Ik vind het nogal logisch dat dat gasverbruik omhoog is gegaan. Het is ineens een pak kouder buiten hoor.
8° afname per dag met een ventilatiesysteem is heel logisch. Ik zie geen reden om te denken dat je buren met je warmte gaan lopen. Dit effect zal lager zijn dan dat van de dalende buitentemperatuur.

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-11 12:46
Een tip voor als je radiatoren gebruikt,
Radiator folie houd warmte tegen maar niet een koude buitenmuur de oplossing daarvoor is heel eenvoudig polystyreen ofwel piepschuim platen achter je radiator met daar op stevige aluminiumfolie of radiator folie dit houd de warmte en kou tegen.
Kan je "wat" meer uitgeven dan kan je PIR platen nemen deze isoleren het allerbeste en zijn ook verkrijgbaar met een aluminiumplaat er op vast geplakt alleen zijn deze wel moeilijker op maat te maken.
Er is nog een voordeel t.o polystyreen dat PIR bij een evt brand niet gaat druppelen maar wegsmelt en iets minder gevaarlijke stoffen vrij komen.
Deze platen worden nu gebruikt voor spouwmuren bij nieuwbouw maar ook als je de binnenzijde van een muur wilt isoleren kan je het beste PIR met gips nemen je kan deze platen gewoon vast lijmen scheelt weer boren:)
polystyreen kan je het beste met waterkit doen, lijm met oplosmiddelen doen ze namelijk weg smelten.
Pagina: 1