Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:34

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Sinterklaas is bij ons geweest, en heeft voor ons zoontje een elektro knutsel project achtergelaten. Dit is een discobal met enkele onderdelen die op elkaar geklikt moeten worden. Onderdelen worden middels drukknopen aangesloten op elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97TCLl24bZxlArdasCvgO4ZAzxg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UC3pG4WTr0zYfJfnYN0dpKBM.jpg?f=user_large

Links: discobal-motor met led-lampjes
Midden: de "stroombruggen", waarvan 1 schakelaar
Rechts: batterij-vak. Betreffen nieuwe batterijen welke per stuk ongeveer 1,57 volt leveren.

Wat is het probleem? De discobal werkt niet.... Hij is opgebouwd volgens tekening. Tot na de brug, aan de discobal-zijde, meet ik 4,75 volt. Tot zover goed. Echter weigert de bal te gaan draaien. Draai je het staafje met de hand dan drijf je de motor genoeg aan om de lampjes te laten branden.

Tussen punt linksboven (in het verlengde van de blauwe brug) en schakelaar meet ik ook nog 4,75 volt dus er lijkt wel spanning aan te komen op de discobal.

Maak ik sluiting tussen de schakelaar en het punt rechts/midden van de bal met de multimeter zag ik het rode ledje heel licht flitsen als ik de verbinding weer verbrak. Tussen die 2 punten met ik af en toe een kleine weerstand die iets minder word, en daarna oploopt tot deze oneindig word.

Kortom, de vraag is natuurlijk... Is er iets stuk,

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Beste antwoord (via The Executer op 04-12-2022 10:32)

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-05 17:47

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je weet zeker dat die 'disco module' niet een kwartslag gedraaid moet worden, zodat de tekst rechtop leesbaar is?

Bouw hem eens exact na zoals die op de doos staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_K7fYLnDsNVukCJd4n9FUhzCXc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4i0TblC6yI4VzHvNjjoyHW3s.jpg?f=user_large

Ook de oriëntatie van de batterijhouder hetzelfde, of zitten er instructies bij?

[ Voor 62% gewijzigd door Accretion op 04-12-2022 10:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:29

MsG

Forumzwerver

Andere batterijen al geprobeerd?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je weet zeker dat die 'disco module' niet een kwartslag gedraaid moet worden, zodat de tekst rechtop leesbaar is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_K7fYLnDsNVukCJd4n9FUhzCXc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4i0TblC6yI4VzHvNjjoyHW3s.jpg?f=user_large

Ook de oriëntatie van de batterijhouder hetzelfde, of zitten er instructies bij?

[ Voor 62% gewijzigd door Accretion op 04-12-2022 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

Accretion schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:21:
of 180 graden ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Op de verpakking staat alle tekst op de onderdelen in dezelfde leesrichting i.t.t. hoe je de opbouw gedaan hebt. Ik denk dat de contactpunten daar ook op afgestemd zijn, dus dat daar inderdaad de oorzaak zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter

[Afbeelding]

Oh wat slecht dit :X 8)7 ... Ik heb de oriëntatie van de discobal over het hoofd gezien...

Ik wist dat ik brak was deze zondag, maar dit slaat wel alles.

Thanks, vooral namens ons zoontje! Hij is helemaal happy oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:11
Als het goed is zit er ook een handleiding bij die meer uitleg geeft over de functie van al die drukknoppen op de discobal. Ik gok, gezien al die knoppen, dat er veel meer mogelijkheden zijn dan wat je nu aan het werk hebt.

(zoon van m'n vriendin heeft een vergelijkbare elektro-ding, niet dezelfde maar wel uit dezelfde serie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

The Executer schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:34:
[...]

Oh wat slecht dit :X 8)7 ... Ik heb de oriëntatie van de discobal over het hoofd gezien...

Ik wist dat ik brak was deze zondag, maar dit slaat wel alles.

Thanks, vooral namens ons zoontje! Hij is helemaal happy oOo
Dan heeft ie meteen geleerd dat het bij elektronica uit maakt hoe je iets aansluit.
Ik vraag me nu wel af waar die andere connectiepunten dan voor zijn?

In theorie, als je de discobal (of batterij) nu nog eens 180 graden draait; zou de bal andersom moeten draaien, het omdraaien van de polen zou namelijk de motor andersom moeten laten draaien.

De LED's zouden dan uit moeten blijven; dat zijn diodes, met maar een stroomrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

[Afbeelding]

8 plus voor dat ?
Wel ironisch dat de enige technisch interesante onderdelen(de lampjes en motor) nu juist ingebouwd zijn zodat je daar nog niets aan kunt zien hoe dat werkt

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:23

paularts

Paulux !!!!!!

heuveltje schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:12:
[...]

8 plus voor dat ?
Wel ironisch dat de enige technisch interesante onderdelen(de lampjes en motor) nu juist ingebouwd zijn zodat je daar nog niets aan kunt zien hoe dat werkt
schijnbaar is 8 nog te jong, aangezien zelfs TS er moeite mee had :+ :+ :+

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]

8 plus voor dat ?
Ja, klopt.

Het idee met die drukverbindingen is wel leuk.
En, voor een eerste projectje wel leuk toch?

Op de middelbare hadden we zo'n unit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxTImplot8atJIXJhczfAedvh2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPdisiESOaA1ZQglY4mAUEb4.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was echt genieten, maar waarschijnlijk ook een stukje duurder.

[ Voor 50% gewijzigd door Accretion op 04-12-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Accretion schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:43:
[...]

Dan heeft ie meteen geleerd dat het bij elektronica uit maakt hoe je iets aansluit.
Ik vraag me nu wel af waar die andere connectiepunten dan voor zijn?

In theorie, als je de discobal (of batterij) nu nog eens 180 graden draait; zou de bal andersom moeten draaien, het omdraaien van de polen zou namelijk de motor andersom moeten laten draaien.

De LED's zouden dan uit moeten blijven; dat zijn diodes, met maar een stroomrichting.
Waar de andere connectiepunten voor zijn is niet duidelijk. De handleiding toont het globale plaatje hoe het ding in elkaar moet zitten (Als ongeveer op mijn foto zeg maar), verder totaal geen beschrijving welk punt wat is etc.

Ik heb hem ook nog even gedraaid, meerdere malen 90 graden, maar geen enkel ander punt zorgt er voor dat het spul gaat draaien, welke kant dan ook op (behalve dan natuurlijk het wisselen van de polariteit vanaf het batterij-station).
[...]

8 plus voor dat ?
Idd, best wel jammer. Ook het feit dat er totaal verder geen enkele beschrijving bij zit, viel mij wel een beetje tegen.
paularts schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:21:
[...]

schijnbaar is 8 nog te jong, aangezien zelfs TS er moeite mee had :+ :+ :+
En bedankt hè ;) ... Ik wist dat deze zou komen :P .

Pagina: 1