Zonnepanelen verleggen ten behoeve van dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-06 19:03
In Q2 2023 wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. We hebben ervoor gekozen om naast de al geleverde zonnepanelen, het dak aan de achterkant vanuit de bouw helemaal vol te leggen. Dat gaat om in totaal 18 panelen (350wp per stuk + 3 fase GoodWe omvormer) met oost-zuid-oost oriëntatie op een schuin dak met een hellingshoek van 50 graden. Helaas heb ik nog geen verdere technische details van de panelen / omvormer.

Nu wil mijn vriendin toch graag gaan voor een dakkapel op de zolder. Dat betekent dat een gedeelte van de zonnepanelen verplaatst zal moeten worden. We hebben daarvoor een plat dak van de uitbouw of de dakkapel tot onze beschikking. Hoe kunnen we dat het beste doen met zo min mogelijk opbrengstverlies? Kunnen we het beste de panelen laten plaatsen op de aanbouw met dezelfde hellingshoek van 50 graden, andere hoek of juist op de dakkapel? (Al kan ik me niet voorstellen dat dat volledig op de dakkapel zal passen).

Verder weet ik niet of het relevant is, maar we willen ook het dak aan de voorkant voor zover mogelijk vol leggen met panelen. Dat dak heeft een west-noord-west oriëntatie. Ik neem aan dat dat geen probleem oplevert met het maximaal vermogen, gezien je dan een oost - west opstelling krijgt. Zouden we daar dezelfde omvormer kunnen gebruiken vanwege de orientatie? (Wellicht een betere optie om een gedeelte van de panelen naar de voorkant te verplaatsen?) Tot slot, in hoeverre is het handig om al rekening te houden met een toekomstige thuisbatterij of wellicht zelfs de aanschaf daarvan naar voren te halen?

[ Voor 7% gewijzigd door Hoedje op 04-12-2022 10:16 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:59

ericplan

5180 Wp PV

Met een dakkapel op OZO haal je ook heel veel warmte binnen op zolder. Goed om over na te denken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
ericplan schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:17:
Met een dakkapel op OZO haal je ook heel veel warmte binnen op zolder. Goed om over na te denken.
Goed punt. Voornaamste reden om voor de dakkapel te gaan is het licht in de ruimte. Daarnaast ook handig dat je meer bruikbare ruimte hebt. Er zijn nu alleen twee kleine ramen in de gevel op de zuid kant en dat maakt de zolder behoorlijk donker.

We willen natuurlijk gaan voor een goed geïsoleerde dakkapel. Daarnaast voegen we ook rolluiken of screens toe. Hopelijk kunnen we daarmee de warmte buiten houden. Voor alle ramen met oost en zuid oriëntatie hebben we voorbereiding voor zonnewering en daar willen we ook zeker voor gaan. De vloerkoeling met bodemwarmtepomp zal anders niet voldoende zijn.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
De gemiddelde installateur weigert aan de installatie van een ander te zitten, dus uitbreiding met dezelfde omvormer beperkt je keuze in een toch al moeilijke markt.

Verleggen van een aantal panelen kost je ook vrolijk een bak geld extra.

Kleine aantallen panelen werken slecht op 3 fase omvormers. 8 is een al lastig minimum.

Zo wordt het een idioot dure dakkapel;)

Kun je niet van de hele installatie afzien en dan binnen X tijd in 1x goed doen? De bouwer vraagt over het algemeen krankjorum hoge prijzen voor uitbreiding, dus dat is meestal ook geen fijne optie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-06 13:59
Een installatie laten aanleggen waarvan je nu al weet dat je die snel gaat verleggen is niet zo handig.
Je kunt kijken of j ede opdracht nog kan annuleren. Dan plaats je de dakkapel en ga je daarna de panelen leggen.
Of je laat de panelen nu al op een andere locatie leggen zodat ze niet in de weg zitten voor je toekomstige plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Al besproken met de bouwer van de woning of de panelen verplaatst kunnen worden ter voorbereiding van de dakkapel of eventueel niet gelegd. Helaas is beide geen optie (meer). Dat is wel nadeel van projectbouw.

Ik had de hoop een installateur te kunnen vinden die panelen op de voorkant legt en dan meteen de panelen aan de achterkant kan verplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Of de dakkapel aan de voorkant, vaak wel vergunning plichtig natuurlijk. Heb je ook meer ruimte en licht plus meer pv.
Win win win.

Ik snap die dakkapel rage in nederland nooit zo :?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoedje
Rol-Co schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:12:
Of de dakkapel aan de voorkant, vaak wel vergunning plichtig natuurlijk. Heb je ook meer ruimte en licht plus meer pv.
Win win win.

Ik snap die dakkapel rage in nederland nooit zo :?
Ook geen gek idee. Alleen zit je dan met vergunning. Grote kans dat dat niet doorgaat om het aangezicht te beschermen (allemaal nieuwbouw). Daarbij is het uitzicht aan de achterkant mooier. Gaan we wel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoedje schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:39:
Al besproken met de bouwer van de woning of de panelen verplaatst kunnen worden ter voorbereiding van de dakkapel of eventueel niet gelegd. Helaas is beide geen optie (meer). Dat is wel nadeel van projectbouw.

Ik had de hoop een installateur te kunnen vinden die panelen op de voorkant legt en dan meteen de panelen aan de achterkant kan verplaatsen.
Vraag dan of je gewoon de producten mag ontvangen zonder installatie, desnoods tegen dezelfde prijs. Dan kan je ze (of een gedeelte) als nieuw doorverkopen en e.e.a. later in 1x goed regelen.

De panelen aan 1 kant laten leggen kan sowieso weinig kwaad, je moet alleen zelf even een goede omvormer erbij kopen en 2 snoertjes aansluiten bij wijze van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:59

ericplan

5180 Wp PV

Hoedje schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:21:
[...]
Ook geen gek idee. Alleen zit je dan met vergunning. Grote kans dat dat niet doorgaat om het aangezicht te beschermen (allemaal nieuwbouw). Daarbij is het uitzicht aan de achterkant mooier. Gaan we wel overwegen.
Licht uit het noorden is mooi constant. Die vergunning is bijzaak, mogelijk zelfs vergunningvrij.
Uitzicht: plannen jullie een zithoek op zolder?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Aikon schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:58:
[...]

Vraag dan of je gewoon de producten mag ontvangen zonder installatie, desnoods tegen dezelfde prijs. Dan kan je ze (of een gedeelte) als nieuw doorverkopen en e.e.a. later in 1x goed regelen.

De panelen aan 1 kant laten leggen kan sowieso weinig kwaad, je moet alleen zelf even een goede omvormer erbij kopen en 2 snoertjes aansluiten bij wijze van.
Dat is wellicht ook geen gek idee. Dat ga ik morgen eens navragen.
ericplan schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:23:
[...]

Licht uit het noorden is mooi constant. Die vergunning is bijzaak, mogelijk zelfs vergunningvrij.
Uitzicht: plannen jullie een zithoek op zolder?
Nee, geen zithoek :). Wel o.a. een kantoor, waarbij het leuk zou zijn om een weids uitzicht te hebben vs. bij de overburen naar binnen te kijken. Alhoewel het licht wel een goed punt is. Als je dan tegen een rolluik of screen zit aan te kijken is het ineens een stuk minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Stel dat het lukt om de panelen nog niet te installeren of iemand te vinden die ze wil verplaatsen. Terug op mijn oorspronkelijke vraag. Wat zou een ideale opstelling zijn in deze situatie (met dakkapel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-06 20:31

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Plaatsing op je dakkapel mag vaak niet (garantie uitsluiting). Dakkapel geeft ook veel schaduw, dus ernaast kun je vaak ook niet veel kwijt. En op een uitbouw zal wel gaan, maar dan niet op dezelfde omvormer omdat je niet dezelfde hoek kunt aanhouden.
Ik heb zelf twee dakkapellen en heb ze zelf van panelen voorzien (daklast inschatten is een dingetje). Maar het schuine dak heb ik (voorlopig) nog even overgeslagen.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:48

swat!

computeraar

Hoedje schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:20:
[...]

Goed punt. Voornaamste reden om voor de dakkapel te gaan is het licht in de ruimte.
Als het voornamelijk om het licht gaat kun je overwegen van die dakramen te nemen, welke de afmetingen van een zonnepaneel hebben.

Kost je 1 of 2 panelen maar meer ook niet :)

[ Voor 3% gewijzigd door swat! op 04-12-2022 20:48 ]

EV6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@xah5kiDe er zijn dakkapellen die wel zonnepanelen kunnen dragen. Gewoon meenemen in eisen pakket dus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
xah5kiDe schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:39:
Plaatsing op je dakkapel mag vaak niet (garantie uitsluiting). Dakkapel geeft ook veel schaduw, dus ernaast kun je vaak ook niet veel kwijt. En op een uitbouw zal wel gaan, maar dan niet op dezelfde omvormer omdat je niet dezelfde hoek kunt aanhouden.
Goed om te weten. Naast de dakkapel zouden we aan beide kanten denk ik sowieso niet voldoende ruimte overhouden voor panelen.
Ik heb zelf twee dakkapellen en heb ze zelf van panelen voorzien (daklast inschatten is een dingetje). Maar het schuine dak heb ik (voorlopig) nog even overgeslagen.
Ronald schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:47:
@xah5kiDe er zijn dakkapellen die wel zonnepanelen kunnen dragen. Gewoon meenemen in eisen pakket dus.
Exact! De dakkapel moet nog aangeschaft worden, dus dat kunnen we meenemen bij de vereisten aan de dakkapel.
swat! schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:47:
[...]

Als het voornamelijk om het licht gaat kun je overwegen van die dakramen te nemen, welke de afmetingen van een zonnepaneel hebben.

Dat is ook geen verkeerde optie. Ga ik ook als optie meenemen naar de "baas" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-06 20:31

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

swat! schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:47:
[...]

Als het je om het licht gaat, hang dan op de plek waar het dakraam was gepland een led daglicht paneel. 2 panelen leveren je 800 kWh op. Daar kun je een 90W paneel continu op laten branden *O*

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
xah5kiDe schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:12:
[...]

Als het je om het licht gaat, hang dan op de plek waar het dakraam was gepland een led daglicht paneel. 2 panelen leveren je 800 kWh op. Daar kun je een 90W paneel continu op laten branden *O*
En een foto ervoor op transparant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 14:38
Hoedje schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:39:

ik zou kijken of je de keuze voor die 18 panelen (lijkt me extra t.o.v. de bouwvergunning) kunt annuleren naar zo weinig mogelijk. Wat jij wilt gaat veel issues opleveren, waarvan een paar al genoemd. Makkelijkst is zo weinig mogelijk panelen door de aannemer nu laten leggen, dan dakkapel bouwen, "oude" meuk eraf en verkopen op marktplaats en dan een beter systeem neerleggen. Paar antwoorden:

1. je kunt wel panelen op een uitbouw leggen maar nooit met 50 graden hellingshoek. op plat dak zijn je keuzes beperkt tot 5, 10 of 15 graden, andere systemen zijn simpelweg niet te koop.
2. als je verschillende dakvlakken wilt kun je beter solaredge overwegen, of een omvormer met meerdere trackers (MPPTs). lastige is dat zo'n 3-fase goodwe niet lekker gaat op maar 6 paneeltjes in 1 string bijv. en meer zie ik je niet zo snel op een uitbouw leggen.
3. die 350 Wp panelen die je bij de bouwer kunt laten plaatsen zijn hopeloos verouderd. Beetje paneel nu begint bij 390Wp, alles lager dan 380 zou ik niet overwegen tenzij het bijna gratis is (dat is het natuurlijk niet, je betaalt waarschijnlijk gewoon 500 euro per paneel bij de aannemer voor panelen die vorig jaar al achterhaald waren)
4. spul verleggen naar ergens anders kan wel, maar uitbreiden neit want 350Wp is praktisch niet meer te koop. Nog een reden om zo weinig mogelijk van deze 2021-lijn van panelen af te nemen bij de bouwer. reken er ook op dat verleggen van panelen prima kan maar gewoon minimaal een halve dag extra werk is, dus qua installatiekosten heftiger dan gewoon nieuwe panelen leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
En als de hele set niet te annuleren is deze op het dakdeel laten leggen wat de dakkapel niet gaat komen. De norm haal je met 18 op wnw ook wel.

Dan heb je niets te verleggen en kun je zelf het 2e dak om de dakkapel vol laten leggen

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 05-12-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
xah5kiDe schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:12:
[...]

Ronald schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:13:
[...]

En een foto ervoor op transparant?
Dat is wel heel creatief. Inmiddels met de "baas" besproken. Het wordt of een dakkapel op de achterkant of niets. We hebben de ruimte voorlopig nog niet nodig, maar het zou de zolder wel een stuk bruikbaarder maken. Meer ruimte, meer daglicht en ja, een tof uitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Fr33z schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:30:
[...]

ik zou kijken of je de keuze voor die 18 panelen (lijkt me extra t.o.v. de bouwvergunning) kunt annuleren naar zo weinig mogelijk. Wat jij wilt gaat veel issues opleveren, waarvan een paar al genoemd. Makkelijkst is zo weinig mogelijk panelen door de aannemer nu laten leggen, dan dakkapel bouwen, "oude" meuk eraf en verkopen op marktplaats en dan een beter systeem neerleggen. Paar antwoorden:

1. je kunt wel panelen op een uitbouw leggen maar nooit met 50 graden hellingshoek. op plat dak zijn je keuzes beperkt tot 5, 10 of 15 graden, andere systemen zijn simpelweg niet te koop.
2. als je verschillende dakvlakken wilt kun je beter solaredge overwegen, of een omvormer met meerdere trackers (MPPTs). lastige is dat zo'n 3-fase goodwe niet lekker gaat op maar 6 paneeltjes in 1 string bijv. en meer zie ik je niet zo snel op een uitbouw leggen.
3. die 350 Wp panelen die je bij de bouwer kunt laten plaatsen zijn hopeloos verouderd. Beetje paneel nu begint bij 390Wp, alles lager dan 380 zou ik niet overwegen tenzij het bijna gratis is (dat is het natuurlijk niet, je betaalt waarschijnlijk gewoon 500 euro per paneel bij de aannemer voor panelen die vorig jaar al achterhaald waren)
4. spul verleggen naar ergens anders kan wel, maar uitbreiden neit want 350Wp is praktisch niet meer te koop. Nog een reden om zo weinig mogelijk van deze 2021-lijn van panelen af te nemen bij de bouwer. reken er ook op dat verleggen van panelen prima kan maar gewoon minimaal een halve dag extra werk is, dus qua installatiekosten heftiger dan gewoon nieuwe panelen leggen
Dank, hier kan ik wat mee!
Ronald schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:35:
En als de hele set niet te annuleren is deze op het dakdeel laten leggen wat de dakkapel niet gaat komen. De norm haal je met 18 op wnw ook wel.

Dan heb je niets te verleggen en kun je zelf het 2e dak om de dakkapel vol laten leggen
Ook een uitstekende optie.

Dank voor alle reacties. Ik heb op basis van deze en de eerdere reacties nogmaals gevraagd aan de bouwer wat de mogelijkheden zijn. Daarbij het probleem toegelicht, een aantal opties gegeven en gevraagd mee te denken:

1) Panelen op de voorkant van het huis te installeren.
2) Panelen en omvormer niet installeren en los op te leveren.
3) Niet de extra panelen en extra zware omvormer te installeren, dus annuleren terug naar de standaard zonnepanelen en omvormer.
4) Eventueel direct met de installateur te schakelen om na oplevering van het huis nog de panelen door hun te laten verleggen.

Waarschijnlijk ben ik te laat voor aanpassen. Dus mocht dat allemaal geen optie zijn, dan ga ik installateurs in de buurt af om te vragen of zij de panelen naar de voorkant van het huis kunnen verplaatsen en dan na plaatsing van de dakkapel de achterkant vol kunnen leggen. Maakt het daar nog uit of je gaat voor optimizers of micro-optimizers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Hoedje in de basis is voor een huis waar geen schaduw van bomen en vergelijkbaar speelt een basis string omvormer systeem optimaal - dat is ook wat er nu aangeboden is.

Schaduw van de dakkapel wordt door deze omvormers voldoende afgehandeld- als in het is de kosten en complexiteit van optimizers of micro omvormers niet waard.

50 graden daken zijn ideaal op een enkele string omvormer: de piekscheiding is erg sterk, dus een enkele relatief lichte omvormer is bruikbaar (waarschijnlijk voldoet de aangeboden omvormer voor beide daken)

Panelen eventueel op de dakkapel zou ik in dit geval geheel los zien. Meer dan 2 kan aan een klein GoodWe XS-je oid.

Het probleem is meer de aansprakelijkheid als je het niet door zelfde installateur laat doen

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 06-12-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Ronald schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:35:
@Hoedje in de basis is voor een huis waar geen schaduw van bomen en vergelijkbaar speelt een basis string omvormer systeem optimaal - dat is ook wat er nu aangeboden is.

Schaduw van de dakkapel wordt door deze omvormers voldoende afgehandeld- als in het is de kosten en complexiteit van optimizers of micro omvormers niet waard.

Panelen eventueel op de dakkapel zou ik in dit geval geheel los zien. Meer dan 2 kan aan een klein GoodWe XS-je oid.
Dus je raad dan aan om daarvoor een aparte omvormer te gebruiken. We moeten kijken of we dan voor panelen op dakkapel of het platte dak van de aanbouw gaan. Goed om te weten!

Hopelijk wil de bouwer een beetje meewerken. Op basis van hun antwoord ga ik offertes aanvragen met dit in het achterhoofd. Met de totaalprijs kunnen we dan de beslissing nemen of de dakkapel het nog waard is en hopelijk alles meteen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:46

FreakNL

Well do ya punk?

Ronald schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:47:
Meteen voor een nette met sleepdak gaan in plaats van zo'n lelijke* met een plat dak.. Die kunnen gewoon panelen dragen.

En als je toch bezig bent, doe gelijk de voor- en achterkant. Krijg je echt geen spijt van.

Vergunning is een non-issue, bijna alles wordt tegenwoordig toegekend en buiten dat wordt er ook nauwelijks gehandhaafd (alhoewel ik zelf dat risico niet zou nemen).

*imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:20
Ik zou nog wel een paar keer overwegen of je wel blij wordt van die dakkapel. Nu een forse extra investering (zeker als je ook met de zonnepanelen aan de slag moet), voor altijd een onderhoudsgevoelig ding op je dak, en elke zomer spijt vanwege de enorme hoeveelheid warmte die je ongewenst binnenhaalt. En dat voor een grotere zolder (dus nog meer troep die je onnodig bewaart ;) )met uitzicht.

Ook qua warmteverlies (in deze tijden lijkt me dat ook niet onbelangrijk) is zelf het best geïsoleerde kapel altijd veel slechter dan een gewoon dak (RC6+) met een paar Veluxen. Vooral de aansluitingen (wangen op pannendak, wangen op platdak kapel en kozijn op wangen) zijn heel moeilijk 100% warm te maken.

[ Voor 28% gewijzigd door hesselbeertje op 06-12-2022 10:01 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 13:55

AMDFreak

Intel is zo..

@hesselbeertje Tegenwoordig zijn zijn de wangen en dak van een dakkapel RC6 en hoger.. Alleen de kozijnen/glas is een verlies..

Verder zie je wel steeds meer en meer dat mensen een airco op zolder aanschaffen, waarbij de unit op de dakkapel staat.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:20
AMDFreak schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:10:
@hesselbeertje Tegenwoordig zijn zijn de wangen en dak van een dakkapel RC6 en hoger.. Alleen de kozijnen/glas is een verlies..

Verder zie je wel steeds meer en meer dat mensen een airco op zolder aanschaffen, waarbij de unit op de dakkapel staat.
Klopt, op papier allemaal RC fantastisch of hoger. In de praktijk blijkt (bijna) altijd dat een kapel veel meer warmte verliest dan een gewoon doorlopend dak met RC6+.

En die airco, waarom is die daar nodig? Juist, vanwege dat kapel die zo lekker warmte binnen haalt.

Ieder zijn keuze, maar ik deed t niet als de ruimte niet nodig is als extra slaapkamer bijvoorbeeld.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Hoedje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:48:
[...]

Dus je raad dan aan om daarvoor een aparte omvormer te gebruiken. We moeten kijken of we dan voor panelen op dakkapel of het platte dak van de aanbouw gaan
Je hebt per helling + richting een tracker nodig. Gemiddelde omvormer heeft er 2.

Eigenlijk alle 3 fase omvormers die bij dit paneel vermogen eigenlijk de enige optie zijn kunnen niet overweg met minder dan 6, eigenlijk 8 panelen. Losse omvormer voor de kleine groep is erg waarschijnlijk minder duur dan solaredge of micro’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
FreakNL schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:50:
[...]

Meteen voor een nette met sleepdak gaan in plaats van zo'n lelijke met een plat dak..

Vergunning is een non-issue, bijna alles wordt tegenwoordig toegekend en buiten dat wordt er ook nauwelijks gehandhaafd (alhoewel ik zelf dat risico niet zou nemen)
In onze wijk wordt geen vergunning verleend voor een dakkapel met sleepdak. Dus zo’n non-issue is dat niet.

@Hoedje Wij hebben afgelopen jaar 2 dakkapellen laten plaatsen en, ondanks de extra aangebrachte versteviging ten behoeve van het gewicht van de PV installatie, toch geen panelen op de dakkapel geplaatst. Wordt tegenwoordig ook steeds minder gedaan. En ook constructietechnisch heb ik liever niet al die kilo’s circa 20 jaar of langer op m’n dakkapel liggen.

Bij ons lagen de panelen al 3 jaar op het dak en hebben we door een 3e partij laten verwijderen en na plaatsing van de dakkapel met een nieuw legplan laten terugleggen. Wij hebben wel op voorhand gekozen voor Solar Edge omdat we bij aanschaf al wisten binnen 4 jaar een dakkapel te willen.

In jou geval zou ik de panelen nog niet laten installeren, en ze laten installeren na plaatsing van de dakkapel. Daar is tzt vast wel een partij voor te vinden. Er zijn genoeg zzp’ers die weten wat ze doen.

offtopic:
Ik heb met 2 dakkapellen boven niet alleen veel daglicht en ruimte voor hoge kasten gekregen, maar ook circa 25m2 extra ruimte en een totaal overbodig en nutteloos grote overloop tot extra kamer kunnen omtoveren.
Wat betreft de problemen met warmte die veel mensen benoemen, vallen echt wel mee. Één van onze dakkapel staat pal op het zuiden en het wordt wel iets warmer in de kamers, maar niet extreem. Zitten overigens ook maar 3 ramen in op 6 meter en voldoende blinde delen. Anders voelt het net een aquarium.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:46

FreakNL

Well do ya punk?

Raar dat ze daar geen vergunning voor geven. Staat toch veel mooier in het straatbeeld ook…
Pagina: 1