400 Mbit max snelheid op OpenWRT (ipv gigabit)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik probeer mijn netwerk te vervangen. Dit bestond uit wat spul van Fritz, maar dat was me te beperkt. Ik heb een internet-only abonnement van tweak, en haalde met Fritz ongeveer 1Gbit. Nu heb ik een drietal routers waar ik OpenWRT op heb gezet, maar als ik een van deze als gateway gebruik haal ik maar 400 Mbit. Zet ik mijn oude Fritz ertussen, dan haal ik wel weer 1Gbit. Ik gebruik bij mijn andere OpenWRT routers de WAN poort als LAN, en haal daarbij ook 1Gbit. De WAN poort kan het dus ook prima hebben. Ik heb ook wat routers omgeruild, mocht eentje niet in orde zijn, maar dat maakte geen verschil. En weer met de Fritz als gateway, wel gigabit. De routers kunnen dus wel gigabit aan, aangezien ik zelfs een extra stap toevoeg en daarmee gigabit weet te halen. Alleen wil ik die Fritz er compleet uit hebben. Ik wil al mijn port forwards, VLAN dingen, alles eigenlijk direct op mijn OpenWRT gateway. Als ik die als gewone non-gateway router gebruik is dat weer een tussensprong die in de weg zit. Gebruik ik de Fritz als DMZ'ed tussenstap, dan heb ik een dubbele NAT waar ik niet op zit te wachten (op IPv4 althans, wat er precies op IPv6 gebeurt weet ik niet eens).

Dus tja, wat gaat er hier fout? Waarom haal ik geen gigabit wanneer ik OpenWRT als gateway gebruik, terwijl het in alle andere configuraties wel werkt? Waarschijnlijk een of andere mismatch in mijn routerinstellingen en Tweak, maar geen idee waar ik het moet zoeken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Waarsch trekt de cpu van je router het niet en/of hardware nat staat/kan niet ingeschakeld.

Welk model hebben we het over?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:49
Amanoo schreef op zondag 4 december 2022 @ 02:58:
Ik gebruik bij mijn andere OpenWRT routers de WAN poort als LAN, en haal daarbij ook 1Gbit. De WAN poort kan het dus ook prima hebben.
Hier ga je de mist in. Poorten in een router zitten (overwegend) aan een switch chip, die laag 2 wirespeed in hardware afhandelt. Als je de poort 'als LAN' gebruikt configureert OpenWRT de switch chip, en vervolgens is de CPU niet meer nodig om frames van de ene naar de andere poort te krijgen.

Als je van LAN naar WAN gaat als router dan is de CPU wél vereist en dan is 400 Mbit/s geen raar getal voor een ARM/MIPS SoC. Reden dat de Fritzbox wél 1 Gbit/s haalt is dat zijj (chipspecifieke) offloading van layer 3 gebruiken; iets dat OpenWRT niet (of bij hoge uitzondering) heeft geïmplementeerd.

Er zijn maar zeer weinig ARM SoCs die 1 Gbit/s kunnen routeren. Je komt al snel uit bij x86. Aan het eind van dit topic staan een aantal aardige suggesties: Zelfbouw project: Firewall / Router / AP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:06
Eens met laurens0619 en Thralas: WAN to LAN speed is iets heel anders dan LAN to LAN speed.

3rd-party firmware als OpenWRT haalt soms ook niet het maximale uit je router, omdat eventuele hardware acceleration die de SoC biedt niet altijd ondersteund wordt.

Ik weet niet wat voor routers je gebruikt, maar je zou eerst de originele firmware van de fabrikant op je router kunnen zetten om te kijken of-ie dan een hogere WAN to LAN speed haalt.

Als alternatief zou je 'm ook kunnen opzoeken op https://www.smallnetbuilder.com/ om te zien wat de maximale WAN to LAN speed is zoals de router out-of-the-box wordt geleverd.

Dan weet je of het een beperking is van de router of van de implementatie van OpenWRT op jouw rourter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
laurens0619 schreef op zondag 4 december 2022 @ 07:11:
Waarsch trekt de cpu van je router het niet en/of hardware nat staat/kan niet ingeschakeld.

Welk model hebben we het over?
ASRock G10. Dat is wel inderdaad een ARM, waarvan sommigen hier zeggen dat die er nogal eens moeite mee hebben. Maar wel een dual core ARMv7 Qualcomm Atheros van 1,4GHz. En een netwerk subsystem van 733MHz dual core. Ik had verwacht dat een snelle ARM eerder overengineering zou zijn dan een bottleneck.

[ Voor 37% gewijzigd door Amanoo op 04-12-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Amanoo maar waarom openwrt

De tijd dat je een stabielere/snellere router met openwrt krijgt is wel voorbij.’je krijgt er meet functies van maar stock is vaker stabieler/sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
laurens0619 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:32:
@Amanoo maar waarom openwrt

De tijd dat je een stabielere/snellere router met openwrt krijgt is wel voorbij.’je krijgt er meet functies van maar stock is vaker stabieler/sneller
Omdat ik een WiFi mesh wilde met meerdere SSID's en verschillende VLAN's. En er bleken maar bar weinig routers te zijn die dat kunnen. Het alternatief was Ubiquiti, maar dat is ook meteen een flinke klap duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:06
De ASRock G10 haalt volgens deze test:

https://www.tweaktown.com...-router-review/index.html

een WAN to LAN speed van 863.37 Mbps.

De hardware biedt met de originele firmware dus veel meer dan de door jou gemeten 400 Mbps.

Vermoedelijk omdat OpenWRT niet het maximale uit de hardware kan halen, of hardware NAT accelaration staat niet aan (weet niet of OpenWRT daar een setting voor heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
ReneK schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:38:

De hardware biedt met de originele firmware dus veel meer dan de door jou gemeten 400 Mbps.

Vermoedelijk omdat OpenWRT niet het maximale uit de hardware kan halen, of hardware NAT accelaration staat niet aan (weet niet of OpenWRT daar een setting voor heeft).
Ik begrijp van internet dat NAT hardware acceleratie beperkt is tot de mt7621 SoC. Dan heb ik misschien (in ieder geval voor de gateway) de verkeerde router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Amanoo schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:34:
[...]

Omdat ik een WiFi mesh wilde met meerdere SSID's en verschillende VLAN's. En er bleken maar bar weinig routers te zijn die dat kunnen. Het alternatief was Ubiquiti, maar dat is ook meteen een flinke klap duurder.
Specifieke reden voor die vlans?
Guest wifi kan ook zonder guest wlan iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je echt >400Mbps WAN-to-LAN nodig?

Voordat je geld gaat uitgeven en de boel overhoop gaat gooien lijkt dat me een relevante. Ja, het is trager dan 1Gbps, maar als je er geen hinder van ondervindt is huidige situatie allicht prima. Ik ben op gegeven moment van 250Mbps naar 700Mbps naar 500Mbps naar 350Mbps gegaan. Allemaal prima meetbaar (en haalbaar via mijn MikroTik router), maar geen enkel merkbaar verschil. Grote kans dat bij 400Mbps de andere kant van de verbinding toch altijd de beperkende factor zal zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
laurens0619 schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:25:
[...]

Specifieke reden voor die vlans?
Guest wifi kan ook zonder guest wlan iig
Een IoT netwerk. Het IoT WiFi mesh mag geen internetverbinding maken, maar moet wel toegang hebben tot mijn server. Ik heb wel Fritz spul wat ook guest WiFi ondersteunt, en daarvan kan ik internettoegang ook uitschakelen, maar dat krijgt dan een compleet ander subnet en kan niet zonder meer met mijn server verbinden. Of ik moet de server op guest zetten, maar dan kan ik er zelf niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:25:
Heb je echt >400Mbps WAN-to-LAN nodig?

Voordat je geld gaat uitgeven en de boel overhoop gaat gooien lijkt dat me een relevante. Ja, het is trager dan 1Gbps, maar als je er geen hinder van ondervindt is huidige situatie allicht prima. Ik ben op gegeven moment van 250Mbps naar 700Mbps naar 500Mbps naar 350Mbps gegaan. Allemaal prima meetbaar (en haalbaar via mijn MikroTik router), maar geen enkel merkbaar verschil. Grote kans dat bij 400Mbps de andere kant van de verbinding toch altijd de beperkende factor zal zijn.
Ik draai wel een server, met plannen om die in de toekomst uit te breiden. Dan is het fijn als mensen niet direct mijn lijntje helemaal voltrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Amanoo schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:29:
[...]

Ik draai wel een server, met plannen om die in de toekomst uit te breiden. Dan is het fijn als mensen niet direct mijn lijntje helemaal voltrekken.
"Een server" kan veel dingen betekenen. Wat serveer je - en wat moet je router daarvoor doen (VPN?TLS?) Hoeveel verkeer heb je nu? Hoeveel verwacht je te hebben in de toekomst? Wanneer is die toekomst?

Zeker als het gaat om beveiligde verbindingen komt er behoorlijk wat kijken bij zeer hoge bandbreedtes. Als je "400Mbps" noemt, is dat zoals het klinkt de uitkomst van een speedtest, of is dat de volume verkeer die je nu serveert? Als het een speedtest is zou je ook eens een test moeten doen van wat je max van je server kunt trekken - en als dat een ander getal oplevert kijken waar de bottleneck zit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:41:
[...]

"Een server" kan veel dingen betekenen. Wat serveer je - en wat moet je router daarvoor doen (VPN?TLS?) Hoeveel verkeer heb je nu? Hoeveel verwacht je te hebben in de toekomst? Wanneer is die toekomst?

Zeker als het gaat om beveiligde verbindingen komt er behoorlijk wat kijken bij zeer hoge bandbreedtes. Als je "400Mbps" noemt, is dat zoals het klinkt de uitkomst van een speedtest, of is dat de volume verkeer die je nu serveert? Als het een speedtest is zou je ook eens een test moeten doen van wat je max van je server kunt trekken - en als dat een ander getal oplevert kijken waar de bottleneck zit.
Diverse dingen. Game servers, filehost, en ik had nog plannen om voor een vriend een VM te maken die ook iets dergelijks doet. Gebruik is beperkt tot niet heel veel mensen, maar wel mensen die zelf ook snel internet hebben. Die trekken dat wel vol.

Het was met een speedtest. Het exacte maximum van mijn server weet ik niet, maar dat zal wel in de buurt van gigabit liggen. Ik heb net eerder spelen al wel eens iets in de richting van 800-900Mbit gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:10
ReneK schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:38:

pppoe..... Kan best een verschil uitmaken voor de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Rolfie schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:47:
[...]

pppoe..... Kan best een verschil uitmaken voor de performance.
Naar ik lees doet Tweak niets met pppoe. Tot zover ik kan zien, kan ik daar niet echt iets mee doen.
Pagina: 1