Ik probeer mijn netwerk te vervangen. Dit bestond uit wat spul van Fritz, maar dat was me te beperkt. Ik heb een internet-only abonnement van tweak, en haalde met Fritz ongeveer 1Gbit. Nu heb ik een drietal routers waar ik OpenWRT op heb gezet, maar als ik een van deze als gateway gebruik haal ik maar 400 Mbit. Zet ik mijn oude Fritz ertussen, dan haal ik wel weer 1Gbit. Ik gebruik bij mijn andere OpenWRT routers de WAN poort als LAN, en haal daarbij ook 1Gbit. De WAN poort kan het dus ook prima hebben. Ik heb ook wat routers omgeruild, mocht eentje niet in orde zijn, maar dat maakte geen verschil. En weer met de Fritz als gateway, wel gigabit. De routers kunnen dus wel gigabit aan, aangezien ik zelfs een extra stap toevoeg en daarmee gigabit weet te halen. Alleen wil ik die Fritz er compleet uit hebben. Ik wil al mijn port forwards, VLAN dingen, alles eigenlijk direct op mijn OpenWRT gateway. Als ik die als gewone non-gateway router gebruik is dat weer een tussensprong die in de weg zit. Gebruik ik de Fritz als DMZ'ed tussenstap, dan heb ik een dubbele NAT waar ik niet op zit te wachten (op IPv4 althans, wat er precies op IPv6 gebeurt weet ik niet eens).
Dus tja, wat gaat er hier fout? Waarom haal ik geen gigabit wanneer ik OpenWRT als gateway gebruik, terwijl het in alle andere configuraties wel werkt? Waarschijnlijk een of andere mismatch in mijn routerinstellingen en Tweak, maar geen idee waar ik het moet zoeken.
Dus tja, wat gaat er hier fout? Waarom haal ik geen gigabit wanneer ik OpenWRT als gateway gebruik, terwijl het in alle andere configuraties wel werkt? Waarschijnlijk een of andere mismatch in mijn routerinstellingen en Tweak, maar geen idee waar ik het moet zoeken.