Hi, Afgelopen week ben ik aan de alag gegaan met mijn nieuwe pc build. De keuze gemaakt voor Gigabyte z790 elite ax met een i7 13700 en corsair ddr5 7200 CMH32GX5M2X7200C34 en een arctic freezer ii 360 aio. Psu is de cooler master 1050 v2 fully modular (met dus 1x 8 pin cpu en een 1x 4+4)
Bij eerste boot ging direct cpu led aan op mobo, solid oranje. Na onderzoek lijkt het door incompatible ram te komen, nieuwe gekocht die wel op QVL lijst staat: Kingston ddr5 6400 KF564C32RSK2-32 .
Resultaat was helaas hetzelfde.
Heb intussen van alles geprobeerd om zaken uit te sluiten:
1. Psu kabels erin en eruit
2. Alleen 8 pin en mobo psu erin
3. Mobo en 8 + 8 pin in cpu psu
4. Mobo en 8 + 4 pin in cpu psu
5. Ram in verschillende slots (single channel)
6. CPU erin en eruit, gecontroleerd op zichtbare krassen of andere vaagheden.. lijkt goed.
7. Mobo starten zonder ram, cpu en combinaties daarvan.
8. Psu van bestaande systeem dat werkt gemonteerd (heeft echter maar 1x 8pin cpu dus kon geen 8+4 of 8+8 op de cpu testen (mobo heeft 2x 8, handleiding zegt 8 + 4 en op het internet lees ik dat het sowieso moet werken met 1x8 en dat die andere 4 of 8 pas nodig zijn bij oc)
9. Bios update met qflash plus zonder beeld.. (deed het wel conform handleiding..) nog steeds cpu led oranje
Ben intussen einde raad. Omdat ik mobo bij een andere shop heb gekocht dan de rest (geen voorraad) vraag ik me af wat nu wijs is. 1 van de 2 vragen te controleren voor onderzoekkoste ? En dan die van het mobo of van ram, psu en cpu of elk onderdeel naar de shop terugsturen waar het vandaan kan?
Als er nog overige ideeen zijn om oorzaken uit te sluiten let me know!
Bij eerste boot ging direct cpu led aan op mobo, solid oranje. Na onderzoek lijkt het door incompatible ram te komen, nieuwe gekocht die wel op QVL lijst staat: Kingston ddr5 6400 KF564C32RSK2-32 .
Resultaat was helaas hetzelfde.
Heb intussen van alles geprobeerd om zaken uit te sluiten:
1. Psu kabels erin en eruit
2. Alleen 8 pin en mobo psu erin
3. Mobo en 8 + 8 pin in cpu psu
4. Mobo en 8 + 4 pin in cpu psu
5. Ram in verschillende slots (single channel)
6. CPU erin en eruit, gecontroleerd op zichtbare krassen of andere vaagheden.. lijkt goed.
7. Mobo starten zonder ram, cpu en combinaties daarvan.
8. Psu van bestaande systeem dat werkt gemonteerd (heeft echter maar 1x 8pin cpu dus kon geen 8+4 of 8+8 op de cpu testen (mobo heeft 2x 8, handleiding zegt 8 + 4 en op het internet lees ik dat het sowieso moet werken met 1x8 en dat die andere 4 of 8 pas nodig zijn bij oc)
9. Bios update met qflash plus zonder beeld.. (deed het wel conform handleiding..) nog steeds cpu led oranje
Ben intussen einde raad. Omdat ik mobo bij een andere shop heb gekocht dan de rest (geen voorraad) vraag ik me af wat nu wijs is. 1 van de 2 vragen te controleren voor onderzoekkoste ? En dan die van het mobo of van ram, psu en cpu of elk onderdeel naar de shop terugsturen waar het vandaan kan?
Als er nog overige ideeen zijn om oorzaken uit te sluiten let me know!
[ Voor 8% gewijzigd door Rabberax op 03-12-2022 23:14 ]