Mijn oude XPS15 L501x was aan vervanging toe. Ik heb de laatste 2 jaar hierop Linux mint gedraaid. Deels om trage hardware te compenseren, maar steeds meer vanuit liefde voor Linux. Ik ga binnenkort waarschijnlijk met een opleiding beginnen. Daarom heb ik een Asus Vivobook pro gescoord, met W11.
Vrijwel alles wat ik wil doen, kan ik in Mint, maar tegen het volgende loop ik wel aan:
Teams, met name het vergaderen zonder gebruik te maken van een werk-/schoolaccount is ellendig. 20 minuten van te voren beginnen met aanmelden om het maar aan de praat te krijgen. En ja, ik heb de Teams app geïnstalleerd. Dit moet dus echt anders.
In de studie die eraan komt, verwacht ik dat windows de standaard is en ik dagelijks meerdere keren via Teams bezig ben. Ik wil het liefst alles in Linux doen. Studie is trouwens voornamelijk programmeren/software engineering.
Verder ben ik bezig met wat spielerij richting security, waarvoor ik ook graag Kali zou hebben, liefst op deze zelfde laptop. Ik heb nog gedacht de oude laptop nieuw leven in te blazen voor kali, maar zit dan te kijken naar een euro of 200 aan nieuwe onderdelen (Accu is dood, usb-poorten begeven het op willekeurige momenten, en de gpu geeft altijd verstoord beeld na slaapstand). Dat is me gezien de leeftijd van de laptop wat te gortig.
Wie kan er advies geven?
Ik zie een aantal opties:
Verder zal ik er vast achter kunnen komen met een live usb stick, maar valt er qua linux i.c.m. de hardware nog iets aan problemen te verwachten? Nvidia rtx 3050, i7-11370H. Dat er een paar hotkeys niet doen wat er op staat kan ik mee leven.
Vrijwel alles wat ik wil doen, kan ik in Mint, maar tegen het volgende loop ik wel aan:
Teams, met name het vergaderen zonder gebruik te maken van een werk-/schoolaccount is ellendig. 20 minuten van te voren beginnen met aanmelden om het maar aan de praat te krijgen. En ja, ik heb de Teams app geïnstalleerd. Dit moet dus echt anders.
In de studie die eraan komt, verwacht ik dat windows de standaard is en ik dagelijks meerdere keren via Teams bezig ben. Ik wil het liefst alles in Linux doen. Studie is trouwens voornamelijk programmeren/software engineering.
Verder ben ik bezig met wat spielerij richting security, waarvoor ik ook graag Kali zou hebben, liefst op deze zelfde laptop. Ik heb nog gedacht de oude laptop nieuw leven in te blazen voor kali, maar zit dan te kijken naar een euro of 200 aan nieuwe onderdelen (Accu is dood, usb-poorten begeven het op willekeurige momenten, en de gpu geeft altijd verstoord beeld na slaapstand). Dat is me gezien de leeftijd van de laptop wat te gortig.
Wie kan er advies geven?
Ik zie een aantal opties:
- dual (triple?) boot en dan alles wat studiegerelateerd is in W11 doen, en security-stuff in Kali. Alle gewone zaken, zoals internetten, e-mailen, films kijken etc dan in Mint. Nadeel: kost meer schijfruimte, kan niet makkelijk bij bestanden die in ander os zijn gemaakt.
- Linux installeren en dan programma's als Teams in een W11-VM draaien. Nadeel: VM is zwaardere belasting, dus accu sneller leeg. Voordeel is dat ik het leeuwendeel van al het werk in Linux kan doen, zoals ik gewend ben en het liefst wil. Mogelijk nadeel: ik kan deze windows niet activeren? Hoe zit dit met een digitale licentie? Kun die in een VM overgenomen worden?
- W11 behouden as is en dan via WSL kali installeren, en ermee leven dat ik voorlopig in Windows 11 alles doe van werk, studie t/m films kijken etc. Lijkt een beetje onzinnig, omdat ik dan nog steeds met alle windows-nadelen zit m.b.t. privacy e.d.
Verder zal ik er vast achter kunnen komen met een live usb stick, maar valt er qua linux i.c.m. de hardware nog iets aan problemen te verwachten? Nvidia rtx 3050, i7-11370H. Dat er een paar hotkeys niet doen wat er op staat kan ik mee leven.