Magnum vloerverwarming lange opwarmtijd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-04 20:49
Wij hebben sinds deze zomer een magnum vloerverwarming set liggen in de badkamer. Deze hebben we sinds kort ook in gebruik met de kou.
Het valt ons op dat de vloer er erg lang over doet om op te warmen. Vandaag even bijgehouden, handmatig de thermostaat op 40 graden gezet en in een uur tijd is de vloertemperatuur (volgens de vloersensor) met 0,7 graden gestegen (18,2 tot 18,9). Het gaat om ongeveer 3m2. De vloerverwarming trekt ongeveer 550w volgens mijn P1 meter.
Wij gebruiken de Magnum MRC Wifi thermostaat.

Online lees ik veel verhalen dat de vloer binnen een half uur wel warm moet aanvoelen maar warm heeft de vloer bij ons nog nooit aangevoeld. Hooguit iets minder koud dan eerst. Zijn er nog dingen die ik zelf kan proberen?

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:18
@Destynx
Ik zou mij kunnen voorstellen dat de mat te diep is aangebracht en dat het daardoor lang duurt. Sowieso duurt het vaak lang voordat vloerverwarming echt warm wordt. Je bent namelijk veel massa aan het opwarmen. Misschien heb jij wel dikke tegels dan gemiddeld.

Persoonlijk zou ik eerder een lekkere dikke badmat neerleggen tegen koude voeten.
En daarna snel sloffen aantrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Veel kans dat ze de mat té diep in de mortel / lijm gelegd hebben en/óf dat de mat te licht is voor het type (dikte) vloertegel. Je kunt daar achteraf niets meer aan veranderen zonder de vloer plus de mat te slopen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Dat klinkt wel logisch helaas. Denken jullie dat het de moeite is om er achteraan te gaan bij de aannemer?

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou bij de aannemer informeren over hoe diep het ligt e.d.

En als je het een halve dag aan hebt laten staan; is het ook niet warm? Maar, ja, elektrische vloerverwarming is best wel duur om te draaien, dus ook niet echt iets wat je wilt.

Bij ons loopt de normale vloerverwarming gewoon door in de badkamer, dan blijft het op temperatuur zonder dat het niet te betalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Accretion schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:57:
Ik zou bij de aannemer informeren over hoe diep het ligt e.d.

En als je het een halve dag aan hebt laten staan; is het ook niet warm? Maar, ja, elektrische vloerverwarming is best wel duur om te draaien, dus ook niet echt iets wat je wilt.

Bij ons loopt de normale vloerverwarming gewoon door in de badkamer, dan blijft het op temperatuur zonder dat het niet te betalen is.
Ik zal het inderdaad even navragen. Ik heb het nog niet een halve dag aan laten staan, ga ik wel even proberen.

Helaas hebben wij boven geen vloerverwarming. Ik heb er wel over nagedacht maar nu met een radiator er bij is de badkamer snel warm, de vv beneden duurt toch wel 2/3 uurtjes voordat het op temperatuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:05
Op zich is het heel simpel, die 500W gast ergens heen, en als dat 3 m2 in gaat dan moet dat vroeg of laat echt behoorlijk warm worden.

Als dat erg lang duurt zal het idd wat te diep zitten.

Wij hebben 2 m2 aan vrij vloeroppervlak, en 200W aan verwarmingsdraad in de lijm direct onder de tegels liggen (vrij standaard 60x60 spul, hoe dik zal dat zijn, een cm ofzo?). Die is idd na een half uur wel warm of in elk geval zeker voelbaar.

Weet je zeker dat de set continu aan blijft? Het komt nogal eens voor dat de sensor onhandig geplaatst is en daardoor steeds te snel afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wilke schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:26:
Weet je zeker dat de set continu aan blijft? Het komt nogal eens voor dat de sensor onhandig geplaatst is en daardoor steeds te snel afslaat.
Goed punt, als de sensor tegen de draad aan zit; zal die snel het idee hebben dat hij op temperatuur is.

En ja, het moet wel warmer worden als die langer aan staat; anders is er wellicht iets mis met de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Wilke schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:26:
Op zich is het heel simpel, die 500W gast ergens heen, en als dat 3 m2 in gaat dan moet dat vroeg of laat echt behoorlijk warm worden.

Als dat erg lang duurt zal het idd wat te diep zitten.

Wij hebben 2 m2 aan vrij vloeroppervlak, en 200W aan verwarmingsdraad in de lijm direct onder de tegels liggen (vrij standaard 60x60 spul, hoe dik zal dat zijn, een cm ofzo?). Die is idd na een half uur wel warm of in elk geval zeker voelbaar.

Ik zal het morgen ochtend even testen, laat ik hem gewoon op 05 uur beginnen en dan kijken we om 08 uur even wat we voelen. Dan kan ik ook gelijk via mijn P1 meter het verbruik in de gaten houden, dan zien we of het aan blijft of niet.

De thermostaat geeft de vloertemperatuur aan (constant rond de 18/19 graden ook als de vv aan staat) dus ik vermoed niet dat die hem af laat slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 08:07
Dit lijkt exact op de situatie die ik had nadat de aannemen klaar was met de badkamer met vloerverwarming. De voeler zat bij mij niet tussen de lussen waardoor het inleidend vermogen van de thermostaat niet werkte. Ik voelde wel merkbaar verschil na 1 uur. Maaar qua temperatuur viel het tegen. Tegel is eruit gehaald, voeler goed geplaatst en nu heb ik dagelijks een automatisch programma aanstaan en wordt het lekker op tijd warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
THxZ0NE schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:39:
Dit lijkt exact op de situatie die ik had nadat de aannemen klaar was met de badkamer met vloerverwarming. De voeler zat bij mij niet tussen de lussen waardoor het inleidend vermogen van de thermostaat niet werkte. Ik voelde wel merkbaar verschil na 1 uur. Maaar qua temperatuur viel het tegen. Tegel is eruit gehaald, voeler goed geplaatst en nu heb ik dagelijks een automatisch programma aanstaan en wordt het lekker op tijd warm.
Bij mij is de vloertemperatuur sensor pas later aangesloten en dat is via de leiding gedaan die naar de tegel liep, dus gewoon kabeltje met sensor er in duwen tot ie onderop zat. De tegel is er niet uit geweest om de sensor goed te plaatsen. Dat lijkt mij wel een goede om met de aannemer op de nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Even van BK >> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:54

paQ

Destynx schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:59:
[...]

Bij mij is de vloertemperatuur sensor pas later aangesloten en dat is via de leiding gedaan die naar de tegel liep, dus gewoon kabeltje met sensor er in duwen tot ie onderop zat. De tegel is er niet uit geweest om de sensor goed te plaatsen. Dat lijkt mij wel een goede om met de aannemer op de nemen.
Probeer even uit te vissen (op een kalm moment van je p1 meter) of het aan/uit is (of middels je tuya API moet dat ook wel te zien zijn) of dat het constant verbruik heeft.
In het eerste geval is het een kwestie van je thermostaat afstellen op de vloersensor. Grotere 'swing', en/of drempel paar graden verhogen.
In het laatste geval gaat de warmte ergens anders heen dan in je tegels. Dan zal het te diep liggen vrees ik.

Ik heb 550W aan kabelverwarming in de lijm direct onder de tegels. Helaas wel tegels van 12mm dik, dus dat duurt even. En ondanks dat de temperatuur nog niet erg gestegen is, voel je na 20-30 min echt wel warm aan de voetjes :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 08:07
Destynx schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:59:
[...]

Bij ons was er ook een buisje aangebracht en de voeler ging via het buisje naar de vloerverwarming. De voeler moet echter (ff uit mn hoofd) exact tussen 2 lussen liggen op gelijke hoogte. Dit was bij ons niet het geval na heel veel overleg en oude fotos te bestuderen. Als je de voeler eruit haalde en in je handpalm legde meette hij direct maar in de vloer meette hij steeds een koude vloer terwijl de vloer wel iets verwarmd werd.

Wat er bij ons gebeurde was dat het inlerend vermogen van de Ben Comforta thermostaat (Ben rebrand ze maar het is eigenlijk Magnum) niet werd benut. Althans dat was mijn theorie omdat bijna niemand er kaas van had gegeten maar naar mijn idee was dit common sense. Onze sensor lag dus verkeerd, kon geen juiste temperatuur meten, dus als ik een programma aanzette om iedere dag om 8:00 uur een warme vloer van 35graden te hebben wist het systeem nooit wanneer dat bereikt was en hoe vroeg de volgende dag het systeem moest beginnen met verwarmen.

Ik kan niet inschatten of bovenstaande op jouw situatie van toepassing kan zijn. Maar bij ons lag de vloerverwarming goed maar de voeler niet goed.

Een ding nog, ik vind dat ons systeem nu wel echt prima werkt maar dan wel met behulp van een weekprogramma. Zodra het kouder word zet ik het programma weer aan (oktober) en in de lente gaat hij weer op handmatig.

Wij hadden voor onze nieuwe badkamer ook elektrische vloerverwarming die veel sneller heet werd. Maar toen lagen er goedkope dunne tegels in en nu gigantisch grote en vrij dikke stenen tegels, meer massa dus. Ik zou dus echt inzetten op een weekprogramma en laat die eens minimaal 2 weken draaien. Koop bv ook een laser temperatuurmeter zodat je het werkelijk kan meten. Onze badkamer wordt aangenaam meeverwarmd door de vloerverwarming maar hebben ook nog een aparte radiator. Zonder de radiator aan maar met vloerverwarming is de badkamer aangenaam maar niet enorm heet.

Kortom kijk naar je eigen verwachtingen en misschien dat mijn bovenstaande ervaringen je kan helpen.

[ Voor 22% gewijzigd door THxZ0NE op 04-12-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
paQ schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:35:
[...]

Probeer even uit te vissen (op een kalm moment van je p1 meter) of het aan/uit is (of middels je tuya API moet dat ook wel te zien zijn) of dat het constant verbruik heeft.
In het eerste geval is het een kwestie van je thermostaat afstellen op de vloersensor. Grotere 'swing', en/of drempel paar graden verhogen.
In het laatste geval gaat de warmte ergens anders heen dan in je tegels. Dan zal het te diep liggen vrees ik.

Ik heb 550W aan kabelverwarming in de lijm direct onder de tegels. Helaas wel tegels van 12mm dik, dus dat duurt even. En ondanks dat de temperatuur nog niet erg gestegen is, voel je na 20-30 min echt wel warm aan de voetjes :)
Vandaag even ruim 2 uur de vloerverwarming aangehad, begonnen op 18.6 graden en staat nu op 19.5 (vloertemperatuur). Volgens P1 meter eigenlijk constant 500W extra verbruik de afgelopen 2 uur.

Het lijkt dus niet aan/uit te zijn. Die 500W moet toch ergens heen gaan denk ik dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nXkvEDtgoaRtnM1PDg8ySqGYpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0nCeCslWDlZrFYqVON1jEJF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

yep
maar, voelt de vloer warm met blote voeten?

500W aan verwarmingsvermogen is ook niet heel erg veel.
Er gaat veel 'verloren' in de massa natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
paQ schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:45:
yep
maar, voelt de vloer warm met blote voeten?

500W aan verwarmingsvermogen is ook niet heel erg veel.
Er gaat veel 'verloren' in de massa natuurlijk.
Nu een dikke 3 uur later voelt de vloer wel warm, deze is maximaal 20,2 graden geworden volgens de vloersensor. Heb hem ondertussen wel uit gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Destynx schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:53:
[...]

Nu een dikke 3 uur later voelt de vloer wel warm, deze is maximaal 20,2 graden geworden volgens de vloersensor. Heb hem ondertussen wel uit gezet.
sja, het werkt wel.
Maar met deze koude dagen duurt het wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Misschien even kijken wat het kost als ik de temperatuur in de vloer hou, bijverwarmen zal misschien minder kosten dan afkoelen en weer verwarmen. Heb op jaarbasis gelukkig 1000kWh overproductie van de paneeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-04 12:05
Ik zit precies in hetzelfde schuitje nu, vrij dikke tegels, vloerverwarming onder de egaline gelegd, en nog tegelijm. Trekt wel vermogen maar doet er traag over om op te warmen.

Hoe is het inmiddels met jou vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Plof schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:12:
Ik zit precies in hetzelfde schuitje nu, vrij dikke tegels, vloerverwarming onder de egaline gelegd, en nog tegelijm. Trekt wel vermogen maar doet er traag over om op te warmen.

Hoe is het inmiddels met jou vloerverwarming?
Geen verandering. Ik heb het geaccepteerd dat ik minimaal 2 uur van te voren de vloerverwarming aan moet zetten, dan is de vloer in ieder geval lauw. Kost ook de wereld niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EllesT
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-01 23:16
Hallo,
Wij hebben precies hetzelfde probleem en ook een Magnum thermostaat. De badkamer is 7 maanden oud. De elektrische vloerverwarming staat constant op 20 gr.Eind vd middag zet ik hem iets hoger nl op 26 gr. Na 4 uur is de vloertemperatuur met 2 gr gestegen en komt de temperatuur van de vloer niet hoger meer dan 22 gr. Ik heb een mail gestuurd naar de winkel waar wij alles hebben gekocht en ook door hun hebben laten installeren.

Je kunt nog proberen om de thermostaat te resetten. Dat heb ik nl ook gedaan en dat heeft bij ons in ieder geval niet geholpen.
Wordt vervolgd.
Pagina: 1