Vraag

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 10:42
Ter vervanging van mijn huidige machine
I7 6700K
32GB
1080 8GB

Is de bedoeling dat de pc weer 7 a 8 jaar door kan zonder al teveel upgrades.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Machine bijna de hele dag gebruikt gaan worden. Voor Thuiswerken, maar ook gamen(COD, Fifa, F1 Red Dead Redemption etc.), downloaden, videobewerking. (Premiere Pro en anderen)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Systeem mag ongeveer 2800 euro kosten. Als er goede redenen zijn om iets meer te doen kan dit wel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2 x 24inc iiYama G-master G82488HSU schermen, Logitech 910 keyboard, Hyperx gaming muis, 6 x hdd 10TB l

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Graag een Asus moederbord en een Intel processor. Altijd goede ervaringen mee gehad en wil bij deze merken blijven. AMD GPU is geen optie vanwege de Cuda cores in bijvoorbeeld Premiere Pro.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Lekker stil systeem, verder niet veel eisen.Lucht gekoeld, geen ervaring met watercoolers.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag advies over de componenten en of het allemaal met elkaar samenwerkt.
* Twijfel over DDR5 of DDR4.
* Als ik bij de noctua tool kijk zie bijvoorbeeld dat deze cooler niet op de normale manier kan.
https://ncc.noctua.at/mot...690-A-Gaming-WiFi-D4-5375
Graag tips over andere goede en stille luchtcoolers. Liefste Noctua
De U9S zou moeten passen, maar is dat voldoende voor de I7?.
* Videokaart is wel belangrijk, maar moet ook wel leuk blijven qua prijs. Wel een Nvidia variant vanwege videobewerking

Sorry dat ik het plaatje erin gezet heb, heb de onderdelen gekoppeld. Dacht dat ik het dan netjes in de post kreeg. Maar dat is dus verkeerd gedacht.

[Voor 20% gewijzigd door elan op 03-12-2022 15:15]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:55
De i7-13700K gaat ook met de beste luchtkoelers throttelen, zie de test alhier, als je het maximale uit deze CPU wilt halen heb je een waterkoeler nodig.....

Ook zou ik naar DDR5 geheugen gaan met dit budget, heb je echt 64 GB nodig?

[Voor 3% gewijzigd door martyw op 03-12-2022 16:30]

• elan
Bedankt voor je antwoord.

Welke waterkoeler is aan te raden? Heb nog nooit een waterkoeler gehad. En dan het beste de ventilators aan de bovenkant van de kast?

DDR5 is inderdaad wel fijn, maar de moederborden zijn nogal duur vind ik, ook het geheugen is flink aan de prijs. Maar zie er wel voordelen in.

Wil alleen wel veel sata connectoren hebben en dat is op een DDR5 bord vaak een probleem

Zal even een nieuwe setup zoeken en deze posten, hoe kan die netjes hierin krijgen?

[Voor 10% gewijzigd door elan op 03-12-2022 16:39]

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:32

Eentje

houd van de vijver

in dit topic kun je precies vinden hoe het werkt.
Handleiding Pricewatch

There eent no place like home

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

elan schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:37:
Bedankt voor je antwoord.

Welke waterkoeler is aan te raden? Heb nog nooit een waterkoeler gehad. En dan het beste de ventilators aan de bovenkant van de kast?
Een all-in-one (AIO) koeler is het makkelijkste, daar zijn bijzonder veel opties voor: categorie: Waterkoeling

Aangezien de 13700K nogal wat hitte kan produceren is een koeler met 3 fans wel aan te raden. Dan kan je bijvoorbeeld voor een Arctic Liquid Freezer II 360 gaan: uitvoering: Arctic Liquid Freezer II 360
Er zijn ook duurdere opties al zit het verschil voor een groot deel in de ledjes en het design.
Mocht je een flinke lijst met tests willen zien: YouTube: Best CPU Coolers 2021: Air Coolers & Liquid Coolers for AMD and Inte...

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• elan
Bedankt voor je antwoorden.

Zie wel dat ddr5 moederborden weinig sata poorten nog hebben. Terwijl dat voor mij juist een must is.
Ga wel even een nieuwe setup zoeken en dan hier zetten.

Is waterkoeling betrouwbaar? Heb er totaal geen ervaring mee.
Wil niet dat hij gaat lekken en de rest van mijn systeem mee neemt.

• elan
Dit is nu het nieuwe systeem.

Heb wat dingen los gelaten.
Geen Asus bord, maar een MSI dit vanwege de hoeveelheid sata poorten.
Waterkoeler gekozen op aanraden.

Neem 2 x de geheugen kit hieronder. Zodat ik toch op 64GB uitkom.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 469,99€ 469,99
1MoederbordenMSI MPG Z690 CARBON WIFI€ 339,-€ 339,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Suprim X 8G LHR€ 729,-€ 729,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Dark Tint Zwart€ 179,90€ 179,90
1WaterkoelingNZXT Kraken X73 RGB - Zwart€ 199,-€ 199,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B5200Z40€ 209,92€ 209,92
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 139,01€ 139,01
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 188,-€ 188,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 74,61€ 74,61
Totaal€ 2.528,43

Zien jullie nog verbeter punten?

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

elan schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 17:04:
Is waterkoeling betrouwbaar? Heb er totaal geen ervaring mee.
Wil niet dat hij gaat lekken en de rest van mijn systeem mee neemt.
Deze soort waterkoeling is volledig afgesloten en wordt volledig gemonteerd inclusief vloeistof geleverd. Zonder boormachine kan je ze in principe niet eens openmaken :)

Waar je alleen wel goed op moet letten is de afmeting van het apparaat, het past niet in iedere kast en bij sommige kasten verlies je andere mogelijkheden daarmee. Volgens de fractal site zou er zelfs een 420mm versie (4 fans) bovenin moeten passen: https://www.fractal-desig...ine-7/black-tg-dark-tint/
Maar het kan best zijn dat je in dat geval ruimte voor harde schijven verliest ofzo. Dat is iets wat je via reviews zal moeten uitzoeken vrees ik

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:36
Gezien videobewerking bij de vereisten staat, zou ik toch eerder neigen naar een pci-e 4.0 SSD (ipv 3.0). Als windows direct storage (ooit) van de grond komt zal dit voor je games niet slecht zijn.
Ook snap ik niet goed het nut van een extra 500GB SSD.
Moest je bij Amazon.com.be kunnen bestellen, kan je deze Corsair voor grofweg dezelfde prijs krijgen als de 970. Maar hij is wel dubbel zo snel. Pricewatch pagina.
Edit: blijkbaar linkt tweakers naar de 1tb versie op amazon be.

Verder vind ik het geheugen maar traagjes out of the box. Gezien de grote prijsverschillen tussen BE-NL, zou ik in de pricewatch eens kijken naar welk geheugen het eerste binnen je budget valt.
Neem 2 x de geheugen kit hieronder. Zodat ik toch op 64GB uitkom.
Je gaat ook best voor 2 sticks ipv 4.

[Voor 21% gewijzigd door DenHond op 04-12-2022 13:17]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

martyw schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:29:
De i7-13700K gaat ook met de beste luchtkoelers throttelen, zie de test alhier, als je het maximale uit deze CPU wilt halen heb je een waterkoeler nodig.....

Ook zou ik naar DDR5 geheugen gaan met dit budget, heb je echt 64 GB nodig?
Onzin, en hij gaat ook niet overclocken.

[Voor 16% gewijzigd door Hackus op 03-12-2022 22:35]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:55
Hackus schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:32:
Onzin, en hij gaat ook niet overclocken.
Ik denk dat de Tweakers test meer naar deze tabel keek

(https://www.techpowerup.c...el-core-i7-13700k/22.html)
252 Watt is veel voor een luchtkoeler... Laat staan 261 Watt, als er toch ooit een OC gaat komen.

[Voor 26% gewijzigd door martyw op 03-12-2022 23:13]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De Noctua kan 250w goed koelen. Het is geen koeler van 4 tientjes als Coolermaster
uitvoering: Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700 Ook zijn uitersten getest, en draai je dat in praktijk niet allday. In die gedachte zou iedereen een uitvoering: Arctic Liquid Freezer II 360 moeten gebruiken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• elan
Heel erg bedankt voor alle antwoorden en tips.
Merk dat ik na het bouwen van mijn huidige pc het niet meer zo goed gevolgd heb als zou moeten ;-)

@Wolfboy bedankt voor de tip en uitleg over de watercooling, ga dat doen. Ook omdat ik het eigenlijk wel heel mooi vind, maar zeker als de CPU daardoor meer van zijn kracht kwijt kan. Heb het zeker niet dagelijks nodig, maar wel prettig als het kan

@DenHond De 500GB ssd is puur om windows op te installeren en de benodigde software. Verder niets. De 2TB ssd is als scratch disk voor de videobewerking en om projecten daar op te renderen. In het systeem komen verder nog 6x Sata disks voor opslag en andere zooi. Verschillende harddisk capaciteiten maar niet kleiner als 8TB. Vandaar ook de keuze voor het MSI moederbord. Had liever Asus gehad, maar dat is niet te betalen met 6 sata poorten.

Wat betreft het geheugen, goede tip ga even kijken welk geheugen het snelste is binnen mijn budget. Wil wel 64GB vanwege de toekomstige ontwikkelingen en lekker vloeiend videobewerken.

Verder had ik graag de noctua cooler gebruikt, echter deze is niet compatible met het moederbord en vind watercooling ook wel mooi. Dus ga dat doen.

Is de keuze voor NXT 3 fans watercooler een goede?
Heb ik het goed dat als ik de radiator aan de bovenkant van de kast doe en de pomp op de CPU dat dit de goede manier van installeren is?

Heel erg bedank.t Ga aan het einde van de maand dit systeem bestellen en zal daarvoor nog even de excate config hier plaatsen. Als jullie het leuk vinden kan ik ook foto's maken van het systeem als deze klaar is.

• elan
1MoederbordenASUS ProArt Z690-CREATOR WIFI€ 479,-€ 479,-
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 3070 FTW3 Ultra Gaming, LHR€ 649,-€ 649,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Clear Tint Wit€ 159,99€ 159,99
1KabelsLian Li Strimer Plus V2 8-Pin€ 49,90€ 49,90
1KabelsLian Li Strimer Plus V2 24-pin Moederbord Kabel€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 109,90€ 109,90
1VentilatorenLian Li UNI FAN AL120 RGB Zwart 1-pack, 120mm€ 25,-€ 25,-
1VentilatorenLian Li UNI FAN AL120 RGB Zwart 3-pack, 120mm€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF556C40BBAK2-64€ 391,87€ 391,87
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 850W€ 164,-€ 164,-
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 84,15€ 84,15
Totaal€ 2.742,60

Kwam een ander moederbord tegen, waar ook 10gb op zit.
Ook het geheugen veranderd.
En de voeding. Willen jullie ook even kijken nog?

[Voor 32% gewijzigd door elan op 09-12-2022 09:53]

• elan
Laatste vraag voor ik het ga bestellen, is de voeding van 850watt voldoende?
Of toch liever een 1000w?
Komen totaal 6 harddisk, 2 ssd's in te zitten.
Maak me vooral zorgen vanwege de videokaart hoeveel deze gaat trekken.

[Voor 36% gewijzigd door elan op 09-12-2022 09:55]

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-06 08:51
elan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:54:
Ik heb begrepen met mijn eigen topic dat 850W wel genoeg moet zijn. Wel een suggestie om de i5 te nemen. De verschillen zijn erg klein, maar wel beter te koelen. Waterkoeling kent ook veel problemen. Daarnaast komt de i7-non K ook nog uit, deze is veel zuiniger. Als de prestaties gelijk zijn, is dat een goede optie.

[Voor 5% gewijzigd door honey op 09-12-2022 11:25]

Specs van pc

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:47
Een 13600k zou ik eerder overwegen met een luchtkoeler zoals een d15.
Je ziet nu wel regelmatig al dat een 13700k toch wel een enorme heethoofd is en het krap/te krap is in combinatie met een luchtkoeler.

Zeker met renderen bv zal die constant erg warm blijven.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

elan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:54:
Waarom wacht je niet ff op RTX 4070 ?

• elan
@Hackus zie inderdaad dat deze begin januari komt. Maar ben erg benieuwd naar de prijs. Kan nog wel even wachten tot januari met bestellen. Bedankt voor de tip.

Kan ook nog even mijn oude 1080 erin doen. En later vervangen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

elan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:32:
@Hackus zie inderdaad dat deze begin januari komt. Maar ben erg benieuwd naar de prijs. Kan nog wel even wachten tot januari met bestellen. Bedankt voor de tip.

Witte voeding met witte kabels
uitvoering: Corsair RM850 (2021) Wit
uitvoering: Corsair RM850x (2018) Wit

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:51
honey schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:23:
[...]

Ik heb begrepen met mijn eigen topic dat 850W wel genoeg moet zijn. Wel een suggestie om de i5 te nemen. De verschillen zijn erg klein, maar wel beter te koelen. Waterkoeling kent ook veel problemen. Daarnaast komt de i7-non K ook nog uit, deze is veel zuiniger. Als de prestaties gelijk zijn, is dat een goede optie.
problemen? leg eens uit dan?

• milotic
elan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:32:

slim

• honey
milotic schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:28:
[...]

problemen? leg eens uit dan?
Ik heb zelf geen ervaring met waterkoeling, maar wilde het een paar jaar geleden wel, omdat ik het mooi vond. Ik kreeg toen te horen dat waterkoeling nog wel de nodige problemen kent, zoals lekken bijv, ik heb er maar van af gezien. Maar mijn advies is vooral eerst goed te informeren bij mensen die het goed weten, voordat je het gaat nemen. Het heeft weinig voordelen boven een goede luchtkoeler, zeker omdat je ook niet gaat overklokken. Ook is het niet stiller.
Waterkoeling is anders, niet perse beter.

Specs van pc

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:44
Kun je beter geen NAS aanschaffen voor je data (6 x hdd 10TB)?Kun je daar ook direct mee downloaden.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:56
Tazzios schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:05:
Kun je beter geen NAS aanschaffen voor je data (6 x hdd 10TB)?Kun je daar ook direct mee downloaden.
Dat is ook waar ik aan dacht.

Kun je met een eenvoudiger moederbord en kast af. En je kunt aantal taken door NAS laten uitvoeren ipv je PC. Daarnaast scheelt het een boel warmte en ruimte in de PC.

[Voor 17% gewijzigd door Sethro op 10-12-2022 18:09]

• milotic
honey schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:58:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met waterkoeling, maar wilde het een paar jaar geleden wel, omdat ik het mooi vond. Ik kreeg toen te horen dat waterkoeling nog wel de nodige problemen kent, zoals lekken bijv, ik heb er maar van af gezien. Maar mijn advies is vooral eerst goed te informeren bij mensen die het goed weten, voordat je het gaat nemen. Het heeft weinig voordelen boven een goede luchtkoeler, zeker omdat je ook niet gaat overklokken. Ook is het niet stiller.
Waterkoeling is anders, niet perse beter.
Onzin dus

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:03
6 bay nas is best prijzig, plus voor je een goede data transfer hebt (2,5/10gbit) ben je nog wat euro's lichter.

NAS is zeker handig als je de extra functies gebruikt (backup/download station/server/altijd toegang).

Maar ze zijn ook prijzig

• elan
Dit is opslag wat ik nodig heb in mijn systeem.
Verschillende projecten en dergelijke.

Een nas heb ik al zit totaal 8 x 12TB in Raidz2 op.
Daarom heb ik ook voor dit moederbord gekozen, dan heb 10gb naar mijn nas.

• honey
Misschien is het handiger uit te leggen waarom het onzin is, dan heeft TS er ook wat aan. Nu is het een beetje infantiel.

Mijn antwoord was bedoeld als waarschuwing aan TS om vooral zelf onderzoek te doen in plaats van zomaar adviezen op te volgen. Waterkoeling is een onderwerp waar de meningen verdeeld zijn.

Specs van pc

• elan
honey schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:28:
[...]

Misschien is het handiger uit te leggen waarom het onzin is, dan heeft TS er ook wat aan. Nu is het een beetje infantiel.

Mijn antwoord was bedoeld als waarschuwing aan TS om vooral zelf onderzoek te doen in plaats van zomaar adviezen op te volgen. Waterkoeling is een onderwerp waar de meningen verdeeld zijn.
Heb inderdaad even getwijfeld over waterkoeling, maar heb besloten om bij mijn vertrouwde luchtkoeling te blijven. De Noctua die ik nu gekozen heb staat goed aangeschreven.
Uit meerdere testen blijkt dat hij het gewoon aan kan.
Ook ga de kast meer ventilatoren geven zodat de airflow goed zal zijn.

Ieder zijn eigen voorkeur voor Waterkoeling of Aircooler.
Denk dat dit net zoiets is als of je voor AMD of Intel kiest. Eigen voorkeur en ervaringen.

• Nyren
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-06 11:54
de cpu/gpu verhouding lijkt me een beetje scheef. Ik zou inderdaad minstens op een 4070 wachten

• elan
Wacht inderdaad even op de 4070.

Maak me alleen zorgen over de voeding is 850 watt voldoende voor dit systeem met een 4070 en 6 harddisks?

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

honey schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:28:
Ik denk dat er een beetje nuance nodig is hierbij :)

Kwa koeling heb je in principe 3 mogelijkheden tegenwoordig:
1. Luchtkoeling.
2. All-in-one waterkoeling. Een onderhoudsvrije en lekvrije waterkoelingssetup.
3. Custom loop waterkoeling

Luchtkoeling
De luchtkoeling is oud en vertrouwd, het werkt prima maar heeft een paar nadelen:
1. Het vereist veel ruimte rondom de CPU waardoor het lastiger werken is op het moederbord (i.e. stekkers aansluiten kunnen soms betekenen dat je de koeler moet verwijderen)
2. Het past niet altijd met hoge/grote geheugenmodules
3. De koelingscapaciteit is beperkt. Effectief ben je beperkt tot een oppervlakte van 1x 140mm

Voordelen:
1. Het is heerlijk eenvoudig. Het past of het past niet en behalve wat schroefjes vastdraaien en een kabeltje van de fan installeren ben je klaar.

All-in-one waterkoeling
Dit is een wat nieuwere koelingsoptie die vooral nut heeft zodra je veel hitte moet afvoeren. Voor een lichte CPU/videokaart is er weinig toegevoegde waarde, maar bij zwaardere apparaten kan het veel schelen.

De nadelen:
1. De slangen zitten vast aan de radiator en kunnen niet vervangen worden, je hebt dus een beperkt aantal plaatsen waar de radiator past.
2. Het is een duurdere optie dan luchtkoeling
3. De plaatsing van de radiator is van belang. De pomp gaat uiteindelijk stuk als hij droog loopt dus zorg er altijd voor dat de slangen van de radiator naar boven lopen ten opzichte van de pomp. De radiator bovenin de kast doen is dus perfect, aan de voorkant van de kast kan ook maar dan met de slangen aan de bovenkant.

De voordelen:
1. Je kan heel veel hitte afvoeren
2. Je kan kiezen waar de hitte terecht komt en het hoeft dus niet je hele kast op te warmen.

Custom loop waterkoeling
De meest flexibele maar ook meest complexe en dure optie.
De nadelen:
1. Kans op lekkages. De kans is niet heel groot en als je de goede componenten gebruikt zal het echt niet zomaar fout gaan, maar de kans is altijd aanwezig. Ik draai zelf al jaren een paar custom loops zonder problemen overigens, en ik heb het in eerste instantie als volledige n00b gedaan. Het is extreem eenvoudig tegenwoordig.
2. De prijs. Het is *duur*. Een volledige custom loop setup begint bij 400 euro en is al snel veel duurder dan dat.

De voordelen:
1. Flexibiliteit. Je kan er nagenoeg alles mee doen. Ik heb met waterkoeling bijvoorbeeld een mooie oude kast nieuw leven in kunnen blazen. Die had te weinig koelcapaciteit voor moderne systemen, maar met 2 slangetjes naar buiten en een forse radiator kan het systeem passief draaien.
2. Extreme koelcapaciteit. Als het systeem niet voldoende koelt kan je altijd een extra radiator toevoegen aan de loop.

• honey
Wolfboy schreef op maandag 26 december 2022 @ 05:09:
[...]
Ik denk dat er een beetje nuance nodig is hierbij :)

Kwa koeling heb je in principe 3 mogelijkheden tegenwoordig:
1. Luchtkoeling.
2. All-in-one waterkoeling. Een onderhoudsvrije en lekvrije waterkoelingssetup.
3. Custom loop waterkoeling

Luchtkoeling
De luchtkoeling is oud en vertrouwd, het werkt prima maar heeft een paar nadelen:
1. Het vereist veel ruimte rondom de CPU waardoor het lastiger werken is op het moederbord (i.e. stekkers aansluiten kunnen soms betekenen dat je de koeler moet verwijderen)
2. Het past niet altijd met hoge/grote geheugenmodules
3. De koelingscapaciteit is beperkt. Effectief ben je beperkt tot een oppervlakte van 1x 140mm

Voordelen:
1. Het is heerlijk eenvoudig. Het past of het past niet en behalve wat schroefjes vastdraaien en een kabeltje van de fan installeren ben je klaar.

All-in-one waterkoeling
Dit is een wat nieuwere koelingsoptie die vooral nut heeft zodra je veel hitte moet afvoeren. Voor een lichte CPU/videokaart is er weinig toegevoegde waarde, maar bij zwaardere apparaten kan het veel schelen.

De nadelen:
1. De slangen zitten vast aan de radiator en kunnen niet vervangen worden, je hebt dus een beperkt aantal plaatsen waar de radiator past.
2. Het is een duurdere optie dan luchtkoeling
3. De plaatsing van de radiator is van belang. De pomp gaat uiteindelijk stuk als hij droog loopt dus zorg er altijd voor dat de slangen van de radiator naar boven lopen ten opzichte van de pomp. De radiator bovenin de kast doen is dus perfect, aan de voorkant van de kast kan ook maar dan met de slangen aan de bovenkant.

De voordelen:
1. Je kan heel veel hitte afvoeren
2. Je kan kiezen waar de hitte terecht komt en het hoeft dus niet je hele kast op te warmen.

Custom loop waterkoeling
De meest flexibele maar ook meest complexe en dure optie.
De nadelen:
1. Kans op lekkages. De kans is niet heel groot en als je de goede componenten gebruikt zal het echt niet zomaar fout gaan, maar de kans is altijd aanwezig. Ik draai zelf al jaren een paar custom loops zonder problemen overigens, en ik heb het in eerste instantie als volledige n00b gedaan. Het is extreem eenvoudig tegenwoordig.
2. De prijs. Het is *duur*. Een volledige custom loop setup begint bij 400 euro en is al snel veel duurder dan dat.

De voordelen:
1. Flexibiliteit. Je kan er nagenoeg alles mee doen. Ik heb met waterkoeling bijvoorbeeld een mooie oude kast nieuw leven in kunnen blazen. Die had te weinig koelcapaciteit voor moderne systemen, maar met 2 slangetjes naar buiten en een forse radiator kan het systeem passief draaien.
2. Extreme koelcapaciteit. Als het systeem niet voldoende koelt kan je altijd een extra radiator toevoegen aan de loop.
Dank voor je toevoeging. Altijd fijn om een overzicht te hebben. Kun je iets vertellen over geluid?
Ik heb me laten vertellen dat luchtkoeling met een kwaliteitskoeler stiller is, in vergelijking met waterkoeling. Een stille computer vind ik zeer belangrijker en betaal daar graag wat extra voor. Het liefst hoor ik de PC gewoon niet.

Specs van pc

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:58
elan schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:03:
1MoederbordenASUS ProArt Z690-CREATOR WIFI€ 479,-€ 479,-
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 3070 FTW3 Ultra Gaming, LHR€ 649,-€ 649,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Clear Tint Wit€ 159,99€ 159,99
1KabelsLian Li Strimer Plus V2 8-Pin€ 49,90€ 49,90
1KabelsLian Li Strimer Plus V2 24-pin Moederbord Kabel€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 109,90€ 109,90
1VentilatorenLian Li UNI FAN AL120 RGB Zwart 1-pack, 120mm€ 25,-€ 25,-
1VentilatorenLian Li UNI FAN AL120 RGB Zwart 3-pack, 120mm€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF556C40BBAK2-64€ 391,87€ 391,87
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 850W€ 164,-€ 164,-
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 84,15€ 84,15
Totaal€ 2.742,60

Kwam een ander moederbord tegen, waar ook 10gb op zit.
Ook het geheugen veranderd.
En de voeding. Willen jullie ook even kijken nog?
De 3pack ventilatoren is duurder dan 3 losse, wellicht slimmer om in totaal 4 losse te bestellen.

• elan
De 3 pack is inderdaad duurder, maar bewust gekozen.
1 je krijgt er een controller bij, 2 je kan de losse fans niet aan elkaar doorkoppelen zoals wel met de 3 pack kan.
Voordeel is dan dat je maar 1 kabel nodig hebt voor 3 fans t.o.v meerdere kabels.

Ga trouwens meerdere 3 packs bestellen van lian li. De fans van de watercooling ga ik vervangen met deze, zodat je een eenduidige leds krijgt aan te sturen via 1 programma.

Blijft mijn vraag nog over de voeding.
De CPU, Videokaart en 6 schijven heb ik dan genoeg aan een 850 watt voeding of moet ik naar een 1000 watt voeding?

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:47
elan schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:35:
De 3 pack is inderdaad duurder, maar bewust gekozen.
1 je krijgt er een controller bij, 2 je kan de losse fans niet aan elkaar doorkoppelen zoals wel met de 3 pack kan.
Voordeel is dan dat je maar 1 kabel nodig hebt voor 3 fans t.o.v meerdere kabels.

Ga trouwens meerdere 3 packs bestellen van lian li. De fans van de watercooling ga ik vervangen met deze, zodat je een eenduidige leds krijgt aan te sturen via 1 programma.

Blijft mijn vraag nog over de voeding.
De CPU, Videokaart en 6 schijven heb ik dan genoeg aan een 850 watt voeding of moet ik naar een 1000 watt voeding?
Ik zou alles in PCPartspickers gooien en die checked je wattage :)

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

• elan
ColdBurn89 schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:43:
[...]

Ik zou alles in PCPartspickers gooien en die checked je wattage :)
Dank je voor de tip. Alles in gevoerd en zit dan op 733Watt.
Ga dan toch de 1000 watt voeding halen. Voor de zekerheid ;-)

• honey
elan schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:56:
[...]

Je moet dan wel even kijken of de voeding nog problemen gaat geven wat betreft omvang. Ik dacht dat de 1000W voedingen groter zijn.

MoBo zou je ook kunnen denken aan de: uitvoering: MSI Pro Z790-A WIFI
Welke waterkoeling heb je nu genomen?

[Voor 15% gewijzigd door honey op 26-12-2022 13:03]

Specs van pc

• elan
honey schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:40:
[...]

Je moet dan wel even kijken of de voeding nog problemen gaat geven wat betreft omvang. Ik dacht dat de 1000W voedingen groter zijn.

MoBo zou je ook kunnen denken aan de: uitvoering: MSI Pro Z790-A WIFI
Welke waterkoeling heb je nu genomen?
Goed punt van de omvang van de voeding. Gelijk even gekeken en pas prima in de Design 7.

Moederbord wil ik van Asus hebben. Deels omdat ik er altijd goede bevindingen mee heb.
Maar ook omdat er op het Moederbord wat ik gekozen heb ook 2 netwerkpoorten heeft. Een 10GB en een 2,5GB netwerkkaart.
Die 10GB heb nodig voor mijn nas.

De waterkoeling die ik gekozen heb is een NZXT Z73 RGB White.
Wel duur maar wel een goede voor zover ik kon zien.
Ga de fans van deze vervangen door de lian li fans.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

elan schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:56:
[...]

Daar kom je nooit aan, hooguit piek bij OC.

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-06 01:44
elan schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:06:
[...]

De waterkoeling die ik gekozen heb is een NZXT Z73 RGB White.
Wel duur maar wel een goede voor zover ik kon zien.
Ga de fans van deze vervangen door de lian li fans.
Ik heb deze AIO ook en niets meer dan pro’s vs mijn oude lucht kast. Kom van een 5 ghz OC i7 920 op een evga x58 class board. Ik zou met de hoeveelheid schijven ook kiezen voor een 1000 ipv 850, zeker als je een 4xxx wilt icm deze cpu. Ik heb een 3080TI en alleen 3x m.2 dus 850 trekt het prima.

Stroom rekening is nu ook gelukkiger met mij. Zonder load is het stil en full load hoor ik m’n voeding erger dan de fans. Dat probleem had ik met luchtkoeling niet, stofzuiger/straaljager…

Met kerst een Arctis Nova Pro wireless gekregen van de dame des huizes dus zelfs dat is opgelost :+

Leuke cooler, heb er wat gifjes/foto slides op staan draaien leuk voor de sfeer. Je kan er veel op instellen, jammer alleen dat het weer een software tooltje is, al is die van nzxt fijner dan die van asus waar ik ook een built van heb.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

honey schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:17:
[...]

Dank voor je toevoeging. Altijd fijn om een overzicht te hebben. Kun je iets vertellen over geluid?
Ik heb me laten vertellen dat luchtkoeling met een kwaliteitskoeler stiller is, in vergelijking met waterkoeling. Een stille computer vind ik zeer belangrijker en betaal daar graag wat extra voor. Het liefst hoor ik de PC gewoon niet.
Dat hangt uiteraard volledig van de ventilatoren af, maar gemiddeld gezien zal waterkoeling (beide varianten) stiller zijn dan luchtkoeling.

Heel simpel gezegd, op een grote luchtkoeler past maximaal 2x 140mm ventilatoren terwijl een doorsnee AIO koeler 3x 120mm heeft en eventueel zijn er ook 4x 120mm varianten te krijgen. Aangezien je meer ventilateren hebt kunnen ze veel langzamer draaien voor dezelfde hoeveelheid koeling en daardoor zijn ze een stuk stiller.

Ik heb in mijn server een overclocked amd 5950x zitten en zolang die niet voor langere tijd (i.e. meer dan een uur) op 100% draait hoeven de ventilatoren op mijn radiator helemaal niet aan. Dat is overigens wel met een hele grote radiator waar 9x 120mm op zou passen: https://www.alphacool.com...0mm-nova-radiator?c=20544

Ik heb er overigens 1x 200mm voor zitten die nagenoeg onhoorbaar is en alleen aan gaat als de temperatuur omhoog gaat.

• elan
Onderdelen vandaag besteld.
Ga voorlopig mijn oude 1080 gebruiken tot de 4070 er is.

Zal wel een foto maken van wanneer het systeem klaar is en posten.

Allen hartelijk bedankt voor de tips!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mosterd na de maaltijd, maar gezien de discussie over warmteafvoer en warmteproductie van de i7's: het is natuurlijk ook heel goed mogelijk om je CPU wat zuiniger af te stellen dan standaard. De laatste paar honderd MHz aan turbo nemen een relatief groot deel van het verbruik en dus ook van de warmteproductie voor hun rekening. Voor een AIO waarschijnlijk niet relevant, maar voor het totaalplaatje zijn al die zorgen over warmteafvoer dus vrij simpel weg te nemen met slecht minimaal prestatieverlies.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee