Nvidia GeForce RTX3060 draaid op 99%

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggelaar
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-12-2022
Mijn vraag;
Waarom werkt mijn Nvidia GeForce RTX3060 op 99% tijdens het spelen van een niet te zwaar grafische online game? Koeler draaid als een malle om te temperatuur bij te blijven (tussen 70 en 80 graden)

Relevante software en hardware die ik gebruik;
Windows 11
Intel I7 11700 2.5 GHz met stock koeler
HP Pavilion Gaming TG01-2372nd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
Grafische instellingen lager zetten bied geen uitkomst en heb verschillende games geprobeerd. De koeling wil ik aan gaan passen is verreweg van optimaal in deze HP desktop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8rasy0sjRx9IB1vI4_GEwiaIjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPnFpIMBIleOBm5739rGQjck.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierkwadraat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-05 21:47
Je kan proberen MSAA uit te zetten in de grafische instellingen, waarschijnlijk rendert ie het spel in een hogere resolutie momenteel..

Oh, en de framerate cappen natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door bierkwadraat op 03-12-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:41
Je wilt juist 99% load hebben.

Maar wat is die niet zo zware game?

En een temp van tussen de 70 en 80 c is perfect voor een gpu

[ Voor 34% gewijzigd door freaky35 op 03-12-2022 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat is omdat de framerate cap uit de default settings gehaald is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzC8XcljgL6c_Y6IJLWhBti_N1k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5jvpHmkVArHq9MGSKgVEFCoq.png?f=user_large

Bovenaan zie je het pad. 0 bij maxFrameRate is oneindig en je kan de framerate cappen op 60, 90,...

Ik heb het niet ingesteld en mijn GTX 1660 geeft de onderstaande framerates:

1080p high settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tneWZIHwG98FdfyA6Vm64JV_AQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ObcWgmHEV8qhowQe9LYKuxNr.jpg?f=user_large

1080p very high:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oP_mL7RTkLahbpemNiLwJ0YU2Xc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vnYUe0CqeYQW1o4tm0cVhRFV.jpg?f=user_large

Ik kan wel voorstellen dat een RTX 3060 nog veel harder gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:10
Beter 99% GPU load dan 99% cpu load. Dat laatste geeft meer problemen.

En verder is de koeling van een Pavillon ronduit slecht. Koeling veranderen gaat niet in zo'n slechte OEM bak en overzetten in een beter koelende behuizing al helemaal niet zonder moederbord en voeding te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-05 13:42
freaky35 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:44:
Je wilt juist 99% load hebben.

Maar wat is die niet zo zware game?

En een temp van tussen de 70 en 80 c is perfect voor een gpu
Kleine nuance. Een load van 99% geeft aan dat je gpu goed belast is en je dus geen cpu bottleneck hebt.
Althans dat is de theorie. In praktijk kan je met een snellere cpu toch hogere fps halen ondanks dat je gpu load al 99% was.

Daarnaast wil je juist met bijvoorbeeld shooters geen 99% load hebben omdat 99% load tot wel 3x hogere latency kan betekenen.

Verder mee eens dat we zonder game en zelfs gebruikte settings niet kunnen oordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:22
Hoop oplossingen voor een probleem wat niet bestaat. De meeste software geeft max 99% aan. Dat is het antwoord op de vraag van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
*knip* offtopic

[ Voor 77% gewijzigd door br00ky op 03-12-2022 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

computerjunky schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:33:
[...]
Verder mee eens dat we zonder game en zelfs gebruikte settings niet kunnen oordelen.
Ik zag de game in de screenshot onder topprocessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-05 10:59
War Of Warships gaat het om. Ik wou hem downloaden en installeren om testen op mijn 3060 maar dat spel is 55GB groot en installeert gewoon op je harde schijf. Weet je zeker dat het een online game is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:33

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

chim0 schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:13:
War Of Warships gaat het om. Ik wou hem downloaden en installeren om testen op mijn 3060 maar dat spel is 55GB groot en installeert gewoon op je harde schijf. Weet je zeker dat het een online game is?
World of warships is online, je moet alleen de assets lokaal hebben :D zoals de meeste grote MP games.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Framecap/vsync gebruiken, 99% is geen probleem op zich.
Meer frames creëren dan dat je scherm weergeeft in dit soort games is zonde.

En stofzuigen doe je niet veel aan in dit soort prebuilds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

World of Warships kan je op 60 fps of refresh rate scherm cappen.

Schepen hebben traagheid en veranderen hun snelheid/koers niet zo snel als de tanks in World of Tanks. De schoten zijn meerdere seconden onderweg.

Het is belangrijker de intenties van de andere spelers in te schatten en wat meer naar links, rechts, dichterbij, verder,... mikken. Dan heb je beetje bedenktijd nodig ipv om ter eerste een doelwit zien en om ter eerste schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggelaar
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-12-2022
Excuus voor mijn late reactie. Allen bedankt voor de interesse en de adviezen. Het gaat idd om World of Warships en die speel ik op de geadviseerde grafische instellingen (alles op de hoogste instelling).
Begrijp ik het goed als ik mij geen zorgen hoef te maken voor de 99% GPU load? Vind het alleen zo gek dat het met dit spel en niet GTA of zo, mijn GPU maximaal lijkt te belasten en daarbij de koeler enorm tekeer laat gaan.
@Uszka Waarom zou ik mijn moederbord en voeding niet in een betere behuizing kunnen zetten? Die zijn toch niet specifiek ontworpen voor mijn Pavillon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-05 10:54

Thomg

Aww yiss

Biggelaar schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:17:
@Uszka Waarom zou ik mijn moederbord en voeding niet in een betere behuizing kunnen zetten? Die zijn toch niet specifiek ontworpen voor mijn Pavillon?
OEMs vinden het soms wel eens leuk om custom hardware te laten maken die alleen compatible is met eigen producten. Lees even uit welk moederbord je hebt, dan weet je rap genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandduin
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-05 17:20
Jouw PC ziet er erg vergelijkbaar uit als deze pc in een review van Gamers Nexus. Je zou dan niet het moederbord en voeding in een andere behuizing kunnen zetten.
De usb poorten aan de voorkant van je kast zitten vast aan het moederbord 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:32

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, elke applicatie is weer anders, en je hebt altijd een bottleneck.

CPU bottlenecks zijn een stuk lastiger dan GPU bottlenecks, zeker om te identificeren (want niet elke applicatie is goed in multithreaden, en als je je CPU op 25% ziet staan maar er komen toch niet meer frames, dan denk je: "hey, wa?" - om er achter te komen dat je een 8-core, 8-thread CPU hebt en een spel wat max 2-threads aan kan, wat is 25% van 8? 2).

GTA is notoir zwaar voor de CPU, én geen goeie schaler, en bovendien een spel uit de tijd dat de PS3 en X360 'mainstream' waren. Laat ik het zo zeggen: het is waarschijnlijker dat je daar een CPU cap hebt, dan een GPU cap.

Dat witrussische spel met die schepen is waarschijnlijk een stuk minder zwaar op de CPU.

Mbt. je stelling: "kan ik een OEM-bak in een andere kast zetten", zeg ik bewust: "Oef, het hangt er vanaf". Veel OEM's zijn de laatste jaren niet lekker met de ATX standaard omgegaan. Voeding vervangen is vaker niet mogelijk (behalve met een identieke) dan wel, en upgraden is lastig. Ik denk dat je er alleen achter komt door het ding open te maken, en te kijken: "is dit allemaal ATX?". Komt dan ook nog eens bij dat je om genoeg airflow te maken, je waarschijnlijk in een nieuwe kast ook meer (maar rustigere) fans wilt plaatsen. Paar mooie bruine Noctua's ofzo op 900rpm. Alleen zijn ook daar bij OEM bakkies problemen mee. Kan je de fancurves instellen? Is het temperatuur of belasting gestuurd? Is er uberhaupt een standaard 12V/PWM 4-pins aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 12:51

knightofn1

Don't say that word

Excuus voor mijn late reactie. Allen bedankt voor de interesse en de adviezen. Het gaat idd om World of Warships en die speel ik op de geadviseerde grafische instellingen (alles op de hoogste instelling).
Begrijp ik het goed als ik mij geen zorgen hoef te maken voor de 99% GPU load? Vind het alleen zo gek dat het met dit spel en niet GTA of zo, mijn GPU maximaal lijkt te belasten en daarbij de koeler enorm tekeer laat gaan.
..
in GTA wordt de framerate waarschijnlijk begrenst, waarom probeer je de oplossing van Rapture niet ?

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TccT
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-01-2024
Mocht je de koeling aan willen passen, de processorkoeler is hier vervangen door een Wraith Prism en verplaatst naar voren bovenin. Dit scheelt bij mij meer dan 10 graden. Zie dit filmpje voor meer duidelijkheid:

YouTube: HP Pavilion TG01 Cooling Upgrade Noctua CPU Heat sink and Fan Instal...

Met een beetje tweaken is het een fijne compacte kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:10

Ja, specifiek voor die behuizing. Frontconnectors en powerbutton zitten vast aan het moederbord en het moederbord heeft een niet standaard formaat. montagegaten komen ook niet overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:22
Inderdaad.

Het is ook je bedoeling dat je GPU maximaal belast word bij gamen.

Dit topic is ondertussen echt een oplossing op zoek naar een probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 06-12-2022 18:17 ]

Pagina: 1