Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baumeister_nl
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-12-2022
Mijn vraag
Goedemiddag,
Heb van de week een Remeha Elga Ace aangesloten. (Gekocht in België). Vriend van me is Airco monteur, die heeft alles afgeperst etc. De Elga werkt maar ik krijg een foutmelding op de ketel H.00.81 (geen kamerthermostaat). Die zit nu natuurlijk op de Elga. Ketel en warmtepomp zijn via de open therm bus verbonden.
Als ik de stekker van OT afhaal krijg ik meteen een foutmelding.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Alvast bedankt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Remeha Elga Ace 6kW
Remeha Calenta Ace
Remeha Twist thermostaat

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alles opnieuw opgestart etc.

Beste antwoord (via baumeister_nl op 04-12-2022 10:29)

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@baumeister_nl
Misschien de ketel even uitzetten en weer aan, misschien dat deze dan het OT signaal wel goed oppakt.

Misschien toch wat geëtter in de bedrading… even vervangen en kijken of probleem dan wel weg blijft.

Connectoren even loshalen en weer opnieuw aandrukken. Of schroefjes op connectoren iets aandraaien.

Indien bovenstaande niet helpt ketel eventueel op aan/uit contact Elga ACE aansluiten.
Of maandag Remeha even bellen voor overleg.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

baumeister_nl schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:40:
Mijn vraag
Goedemiddag,
Heb van de week een Remeha Elga Ace aangesloten. (Gekocht in België). Vriend van me is Airco monteur, die heeft alles afgeperst etc. De Elga werkt maar ik krijg een foutmelding op de ketel H.00.81 (geen kamerthermostaat). Die zit nu natuurlijk op de Elga. Ketel en warmtepomp zijn via de open therm bus verbonden.
Als ik de stekker van OT afhaal krijg ik meteen een foutmelding.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Alvast bedankt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Remeha Elga Ace 6kW
Remeha Calenta Ace
Remeha Twist thermostaat

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alles opnieuw opgestart etc.
Ketel op de aan/uit of opentherm contact (CB-12 print)
ETwist aansluiten op de R-Bus contact. (EHC-07 print)
Zie de installatie handleiding blz 23 en 33 bijvoorbeeld.

(ETwist op R-Bus zonder opentherm-gateway aansluiten!)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baumeister_nl
Bedankt voor je reactie.
Ja, heb ik zo aangesloten. Er is maar één R-bus contact. Hoe zit dat dan met de opentherm-gateway?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

baumeister_nl schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:17:
Bedankt voor je reactie.
Ja, heb ik zo aangesloten. Er is maar één R-bus contact. Hoe zit dat dan met de opentherm-gateway?
De ETwist opentherm gateway is bedoeld voor opentherm ketels, of Remeha ketels welke nog geen R-Bus contact hebben.

Als je een ETwist (R-Bus) gaat aansluiten op een Gateway (OT) en vervolgens weer op een R-Bus contact, dan begrijp je dat dit niet lekker kan gaan werken.
Ook al is de R-Bus contact ook OT geschikt.

Of omdat je hem uit België hebt gehaald heeft Remeha dit geblokkeerd…
Dus Be Elga ACE + NL ETwist is error?

[ Voor 14% gewijzigd door DutchWing op 03-12-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baumeister_nl
De ETwist en de Elga werken prima samen. Kan alle instellingen uitlezen. Zal zo maar eens kijken welke port van de ketel ik moet gebruiken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baumeister_nl
Bijgaand nog een paar foto’s. ETwist zit niet op een Gateway aangesloten maar rechtstreeks op de Elga (witte kabel) en dan een grijze kabel van de Elga naar de Calenta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baumeister_nl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hssUbKLMdcRSrPWSUO-Np_xU7ZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7N3Cm90yCYL6CUffeN2nbl2z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/et2823YuqQdXRrLvXEuOZu38reI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jL3s0oGVkbCc1iP8lgcfMsPq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oH4rFPzM2KzbYray6j43jLMjRFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKMjSRPJKmTwFIdNGd70CQWh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjZLbFsBDbn4vy9-d_6wW_gjajU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbsxjssWGbCWcJk2CVPSfIxK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@baumeister_nl
Misschien de ketel even uitzetten en weer aan, misschien dat deze dan het OT signaal wel goed oppakt.

Misschien toch wat geëtter in de bedrading… even vervangen en kijken of probleem dan wel weg blijft.

Connectoren even loshalen en weer opnieuw aandrukken. Of schroefjes op connectoren iets aandraaien.

Indien bovenstaande niet helpt ketel eventueel op aan/uit contact Elga ACE aansluiten.
Of maandag Remeha even bellen voor overleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baumeister_nl
Opgelost. Heb alles teruggezet naar de fabrieksinstellingen en hij pakje het signaal meteen op. Was alleen ff puzzelen omdat ik niet in het menu kon. Alle knopjes ff indrukken en in eens stond er „reset all“. Bedankt voor het meedenken
Pagina: 1