Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidpuist
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-02 14:15
Beste Tweakers leden,

Ik heb sinds black friday een nieuwe pc samengesteld met de volgende componenten:
- intel 13600k
- MSI z690 carbon wifi
- corsair 5600 mhz ram
- Corsair iCUE H150i RGB PRO XT 360mm

Nu doet alles het goed maar vind ik de idle temperaturen vrij hoog 40C. daarnaast heb ik een cinebench r23 10 minuten multicore test gedaan en dan gaat de CPU gelijk naar de 100C en boost de CPU niet hoger dan 4.6 ghz. ook bij singel core test komt die niet hoger dan 5.0 ghz. Qua scores kom ik wel in de buurt van wat hoort bij cinebench. De pomp van de koeler staat op gebalanceerd rond de 2400 rpm en ik heb geen overclock toegepast. het enige wat ik gedaan heb qua oc is xmp voor de ram aangezet. het maximale voltage wat door de CPU gaat is 1.443 volt.

Hoe kan dit? heb ik de CPU cooler verkeerd geinstaleerd of is dit normaal? ik had de CPU een stuk cooler verwacht met deze koeler. op google heb ik ook gezocht en daarbij kwam ik wel uit dat de temperatuur niet normaal is. maar wilde toch graag jullie feedback hebben.

Kortom, hoort de CPU gelijk 100C te worden bij een cinebench test of moet ik de cpu koeler opnieuw installeren of heb ik misschien een andere fout gemaakt? of is er gewoon niks aan de hand?

alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:08
1.440 dat is je probleem,dat is veel te hoog.

Kijk daarmee ook uit, want langdurig dat soort hoge voltage is wel schadelijk,zeker met stresstest.
Ook al is dit een automatisch door het moederbord gegeven voltage.

Zet eens een vast gelockt voltage en dan van bv 1.2 a 1.3

Zat er wel een 1700 kit bij deze AIO,net als wat bv megekko aangeeft:

https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

En heb je die gebruikt

[ Voor 38% gewijzigd door freaky35 op 03-12-2022 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sidpuist
freaky35 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:01:
1.440 dat is je probleem,dat is veel te hoog.

Kijk daarmee ook uit, want langdurig dat soort hoge voltage is wel schadelijk,zeker met stresstest.
Ook al is dit een automatisch door het moederbord gegeven voltage.

Zet eens een vast gelockt voltage en dan van bv 1.2 a 1.3

Zat er wel een 1700 kit bij deze AIO,net als wat bv megekko aangeeft:

https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

En heb je die gebruikt
Ik heb de mounting van de intel 1700 kit gebruikt.

daarnaast heb ik niks veranderd in mijn voltage. ik ga even kijken in de bios kijken of ik hem lager kan zetten.
eerste keer dat ik hier iets aan verander dus moet even op zoek naar de juiste setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
sidpuist schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:16:
[...]

Ik heb de mounting van de intel 1700 kit gebruikt.

daarnaast heb ik niks veranderd in mijn voltage. ik ga even kijken in de bios kijken of ik hem lager kan zetten.
eerste keer dat ik hier iets aan verander dus moet even op zoek naar de juiste setting.
Je kan eerst even intel extreme tuning utility proberen om het voltage te verlagen.

https://www.intel.com/con...ng-utility-intel-xtu.html

en daar kan je ook makkelijk met de turbo power limit spelen

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 03-12-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidpuist
Ik heb de core volt aangepast naar 1.3

in plaatst van in 10 sec naar 100C doet die er nu 30 seconden over om 100C te raken in cinebench.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 15:20
100 graden voor een 13600K is volgens mij niet raar. 13th gen Intel staat erom bekend vrij heet te zijn.
Dat is ook de reden waarom ik voor de 12600K heb gekozen. Die is een stuk minder warm en gebruikt minder Watt.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidpuist
Saeverix schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:34:
100 graden voor een 13600K is volgens mij niet raar. 13th gen Intel staat erom bekend vrij heet te zijn.
Dat is ook de reden waarom ik voor de 12600K heb gekozen. Die is een stuk minder warm en gebruikt minder Watt.
Maar zo snel naar de 100C in cinebench is toch niet gezond? vooral met een 360 rad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
sidpuist schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:33:

in plaatst van in 10 sec naar 100C doet die er nu 30 seconden over om 100C te raken in cinebench.
Zet maar nog lager, 1.3 is nog aan de hoge kant, je kan zeer waarschijnlijk nog een heel stuk omlaag.

Mijn 12700k bv boot gewoon met 1.1

Echter kijk er niet van op dat het systeem uitvalt/foutlmeldingen geeft Indien het toch te laag staat.
Dan kan je het voltage gewoon omhoog zetten totdat het stabiel word.

Undervolten van de cpu dus

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 03-12-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
sidpuist schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:39:
[...]

Maar zo snel naar de 100C in cinebench is toch niet gezond? vooral met een 360 rad?
Je hebt een cpu die nogal heet word en met hogere voltages dus ook zeer warm word.
Kijk voor de zekerheid alles na,of alles goed gemonteerd is en probeer dan opnieuw.

En cinebecnch is zeker wel erg belastend voor een cpu,vandaar dat je die hoge temps ziet

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 03-12-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een absolute spanning invoeren geeft kans op crashes bij zware belasting en/of zorgt voor onnodig hoog verbruik, probeer ook eens een offset voltage tool (bv. die van Intel of ThrottleStop IFVR). Die verlaagt of verhoogt de variabele spanning met een bepaalde hoeveelheid. Maar dan moet eerst de spanning variabel zijn -> BIOS instelling.

De PL1/PL2 beperken is sowieso een goed idee. De verhouding snelheid/verbruik is vanaf een bepaald punt heel slecht: heel weinig snelheidvermeerdering en heel veel energie. Bij een i3-12100 (4 cores, 8 threads) ligt dat punt al op 40W PL1/PL2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
sidpuist schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:33:

Zet je powerlimit ook eens op 250 watt en kijk dan wat de temp wordt.

Ik gebruik een 13700k met een powerlimit op 200 watt en hou die onder de 90 graden met een mugen 5 pcgh (luchtkoeler die je niet hoort)

Cinebenche R23 score is 28900

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 03-12-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:41
Sommige borden zetten een vrij hoge vcore, mijn gigabyte z690 ud ddr4 zet mn 12600kf standaard op 1,2v. Multi staat op 52 dus boost nu naar 5,2ghz. Mijn temps zijn ietsje beter dan TS maar ik draai met een scythe mugen 5 dus luchtkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:28
Heb je het plasticje van het koelblok afgehaald ?

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidpuist
Bedankt voor jullie hulp.
heb een paar goede tips gekregen. ik kan helaas de bios niet meer in. elke keer als ik het probeer dan loopt dei vast door op Del te drukken bij opstarten. ook via windows lukt hier niet blijft vast staan op de melding A1 op het MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik herinner me dat tijdens de reviewperiode van de 13th gen er reviewers waren waarbij de temperaturen compleet door het dak gingen, beetje hetzelfde als wat jij beschrijft. Dit was een probleem met MSI moederborden. Hebben ze waarschijnlijk wel een fix voor uitgebracht via een BIOS update. Draai je het meest recente BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
sidpuist schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:59:
Bedankt voor jullie hulp.
heb een paar goede tips gekregen. ik kan helaas de bios niet meer in. elke keer als ik het probeer dan loopt dei vast door op Del te drukken bij opstarten. ook via windows lukt hier niet blijft vast staan op de melding A1 op het MB.
Reset de BIOS met een jumper of reset knop op het moederbord (als die aanwezig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Vergeet niet de voeding uit te schakelen en de stekker er uit te halen, als je een cmos clear doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidpuist
spone schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:07:
Ik herinner me dat tijdens de reviewperiode van de 13th gen er reviewers waren waarbij de temperaturen compleet door het dak gingen, beetje hetzelfde als wat jij beschrijft. Dit was een probleem met MSI moederborden. Hebben ze waarschijnlijk wel een fix voor uitgebracht via een BIOS update. Draai je het meest recente BIOS?
I, heb de meest recente bios er op gezet. ook om de 13600k werkend te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
sidpuist schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:44:
[...]

I, heb de meest recente bios er op gezet. ook om de 13600k werkend te krijgen
En heb je het spul weer aan de praat en heb je de temps nog lager gekregen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidpuist
Ik heb via Intel ETU de core voltage 1.25 gemaakt met een core ofzet van0.150v. alsnog schiet die gelijk naar 100C.

Ik kom niet meer mijn bios in ook niet na clear CMOS. schermen blijven zwart. als ik hem herstart en dan niks doe ga ik gewoon naar windows.

Volgende weekend heb ik weer tijd en breng ik de koeler opnieuw aan. heb hiermee gewacht omdat ik geen thermal past in huis heb.

bij gaming merk ik wel dat die iets warmer is dan normaal (rise of the tomp rader 70C) maar voor de rest merk ik het niet. hopelijk ligt het aan de mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidpuist
Dag Tweakers,

Ik ben weer in mijn bios gekomen door om eer te flashen en een versie ouder te nemen.
Daar heb ik nu ook echt mijn voltages aan kunnen passen 1.250 met offset van 0.150.
Nu blijft de CPU rond de 86C steken met 4.6 Ghz clock (moet nog hoger kunnen denk ik. In een 10 minuten cinebech test. hieruit kwam een score van 23239 op de multicore test en een singel core score van 1942

Ik vind het nog steeds gek dat ik dit allemaal moest aanpassen in mijn bios om dit goed te krijgen. een on ervaren iemand zou zich hier geen raad mee weten. als er iemand is die meer onervaren dan mij is natuurlijk ;)

ik wil jullie bedanken voor de hulp en meedenken. waarschijnlijk valt er nog wat te tweaken maar voor nu ben ik er even klaar mee. Nu opzoek naar een GPU die de 1070 kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:41
meljor schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:43:
Sommige borden zetten een vrij hoge vcore, mijn gigabyte z690 ud ddr4 zet mn 12600kf standaard op 1,2v. Multi staat op 52 dus boost nu naar 5,2ghz. Mijn temps zijn ietsje beter dan TS maar ik draai met een scythe mugen 5 dus luchtkoeler.
Sorry, moet 13600kf zijn!
Pagina: 1