Inductieplaat tot inductie oven

Pagina: 1
Acties:
  • 781 views

Vraag

• Delib1t
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-01-2024
Hoi,

Geweldig die inductie kookplaten maar als ik nu een staal bakje met gepast isolatie materiaal laat maken heb ik dan een goede inductie oven?

Dus 4 pitjes onder het glazen plaat tot oven omvormen.

Hoe goed is het glas warmte bestendig?
Oven deuren hebben glas maar stel dat ik er wat drank over heen laat vallen...

Ook zou dan de controle unit moeten aangepast worden om mezelf niet te verbranden... oftoch

[ Voor 12% gewijzigd door Delib1t op 03-12-2022 12:33 ]

Alle reacties

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 22:09

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Nog even los van het glas van de kookplaat: hoe ga je de temperatuur op betrouwbare wijze regelen? Welk voordeel verwacht je boven een gewone oven?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sommige inductie platen kan je niet alleen op "vermogen" maar ook op temperatuur regelen..
mijn losse 1KW plaatje kan ik bv op 60 graden zetten.. hoe die dat exact meet weet ik niet.. maar als ik er een pan water op zet, begint die in elk geval met "vol vermogen" en als de temperatuur rond de 60 zit gaat die gewoon elke keer kortstondig aan / uit

404 Signature not found

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-01 14:03
Los van de praktische problemen, vraag ik me af of het gaat werken. Inductie werkt dmv. een magnetisch veld. Dat veld komt net door de plaat heen om de inhoud op de bodem van de pan te laten trillen en zo te verwarmen. In een oven is de afstand veel groter.

Je kunt immers ook geen pan water verwarmen door de pan 20cm boven de kookplaat te houden.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:42

Kheos

FP ProMod
ovenbouw is echt een vak apart, dus je zul heel wat meer huiswerk moeten voeren dan dit.
je hebt het over warmteopname, warmteafgifte, warmtetransport, isolatie waarden... van alle gebruikte materialen, convectiestromen en inductiestromen... daar zitten de nodige calculaties achter.
Als jet het fout doet hou je een stalen brooddoos over waar je nog geen tosti in kunt opwarmen en die met wat pech je glazen kookplaat naar de knoppen helpt.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-01 06:55

rdejongjr

Gnome

Nee daar zijn ze niet voor ontworpen of op aan te passen, hooguit een inductieplaat met grillplaat maar dan houd het wel op.
Tevens is het nut van een oven dat de gehele ruimte ongeveer even goed verwarmd wordt of juist van bovenaf flink kunt grillen, ook dat red je niet als de warmte enkel van onderen komt.
Als je dit in fantasiewereld toch voor elkaar zou krijgen kost het dusdanig veel dat je daar een prima losstaande oven voor kan halen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01

BCC

“Pakt kipfilet in in aluminiumfolie “

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Delib1t
Een stalen bak met freon in de dubbele wanden (3 dubbel als je isoleren wil).

Dan is de bak een warmte element geheel rond.

Niet het moeilijkst als je met frigo gewerkt hebt.
Die doen dat met de koude ongeveer even goed als met de warmte zolang de freon maar in een vacuum (onderdruk) blijft.

Dat deeltje snap ik maar dat glas deeltje weet ik het niet.
Misschien extra laag veiligheid glas dan.

Lijkt mij mogelijk...

Denk ik nog even verder dan kan ik de bak onder de inductieplaat gebruiken terwijl ik mijn pit vrij heb.
Dus hoe technisch kan zoiets?
SMSfreakie schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:37:
sommige inductie platen kan je niet alleen op "vermogen" maar ook op temperatuur regelen..
mijn losse 1KW plaatje kan ik bv op 60 graden zetten.. hoe die dat exact meet weet ik niet.. maar als ik er een pan water op zet, begint die in elk geval met "vol vermogen" en als de temperatuur rond de 60 zit gaat die gewoon elke keer kortstondig aan / uit
Welk isolatie materiaal is het best geschikt?

[ Voor 44% gewijzigd door Delib1t op 03-12-2022 13:49 ]

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-01 10:15

HUW

Wat wil je hiermee eigenlijk bereiken?

• Delib1t
Van de keuken tot in de keuken van de Mobilhome.

Alles lekker altijd bij de hand.
Ook microgolf kan in tandem aangesloten worden.
Het freon bakje maakt alles veel gezonder.

Raar de het niet verkocht wordt.

De fritketel ontbreekt enkel in de alles in 1 oplossing.

[ Voor 57% gewijzigd door Delib1t op 03-12-2022 14:14 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:39

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik vraag me af waar we heen willen. Enig realisme is wel op zijn plaats, ik doe het topic op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.