We zijn thuis aan het kijken naar energiebesparende maatregelen (en energie-opwekkende in het geval van zonnepanelen). Een van de zaken die op het programma staan is het vervangen van ramen en/of deuren.
Iedere keer als ik naar ramen kijk vraag ik me het volgende af: de U-waarde van goed glas is beter dan U-waarde van een goed kozijn:
Werkt uiteraard niet voor een raam dat open/toe moet kunnen, daar heb je natuurlijk wel een frame nodig. Ik heb ook aan inbraakgevoeligheid gedacht (kan je dan niet gewoon de kit lossnijden, zuignappen erop, en glas wegnemen), maar dat lijkt me ook geen punt voor een muur 'met slag', dan kan je er toch niet aan.
Kortom, waarom kopen we nog van die dure kozijnen als een afwerkingslatje en wat siliconen het beter en veel goedkoper doet
Iedere keer als ik naar ramen kijk vraag ik me het volgende af: de U-waarde van goed glas is beter dan U-waarde van een goed kozijn:
- Drievoudig glas of vacuümglas Uglass = ~0.60 W/m2K, BENG vacuum glas adverteert zelfs Uglass = 0.40 W/m2K
- bijv. passief gecertificeerde Schuco kozijn zoals een AWS 90.SI+, Uframe = 0.71 W/m2K
Werkt uiteraard niet voor een raam dat open/toe moet kunnen, daar heb je natuurlijk wel een frame nodig. Ik heb ook aan inbraakgevoeligheid gedacht (kan je dan niet gewoon de kit lossnijden, zuignappen erop, en glas wegnemen), maar dat lijkt me ook geen punt voor een muur 'met slag', dan kan je er toch niet aan.
Kortom, waarom kopen we nog van die dure kozijnen als een afwerkingslatje en wat siliconen het beter en veel goedkoper doet
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)