Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp bij knijpen radiator om retourtemperatuur te tunen

Pagina: 1
Acties:

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Mijn verticale keukenradiator heeft een zeer suboptimale retourtermperatuur (6% kouder dan aanvoer) gemeten met een Guide PC210 warmtebeeldcamera. Ik wil daarom de flow sterk knijpen. De radiator zelf wordt wel netjes overal warm (bovenaan wel beter dan onder, ik denk dat de installateur hem beter onderaan had kunnen aansluiten)

Echter zit er een thermostaatklep op, waarvan ik met geen mogelijkheid beweging krijg in dat middelste 6 kantje met sleutel 11 (waarvan ik begreep waarmee je de flow kunt limiteren). Ik heb hem zelfs al een beetje 'afgerond' (omdat het meer sleutel 10,6 lijkt ofzo) en ook met een Bacoh en waterpomptang lukt het niet. Met die grote zeskant draai je het hele ding eruit (en gaat-ie water lekken). Kan je met deze klep wel flow limiteren?

Ernaast zit nog een andere 'dop' op de retour, waarvan ik geen idee is wat het is. Ik durf er niet goed aan te draaien. Hebben jullie eventueel advies wat dit voor dop is? Ik hoop met de huidige materialen de flow goed te kunnen limiteren. Laatste redmiddel is er een normale klep op te (laten) zetten en zo de flow te limiteren, maar ik hoop dat te voorkomen.

Zo zien die klep en 'retourdop' eruit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZASDQjoUeHQ4digdvJ0XYaqZpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iYF5bjVuHAqjEBRWxe1ADBbO.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztTyP5vTQHfwGK8njD0yT5y8VA4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PLZ4vNvmUlcpJviGNwYv7ec5.png?f=fotoalbum_large

En omdat het mooie plaatjes zijn, ook een foto van de hele radiator in actie :). Don't judge my halfsteens muur van < 14 graden btw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kD-NhctwhaZs80oo6eZWGeh6l5k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fVRf0CH93wNa6zCfzgWrZQxP.png?f=fotoalbum_large

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die dop kan er af, daar zal het regelventiel onder zitten. Als je het niet aandurft, rustig losdraaien en er een doekje bij houden, maar komt goed denk ik.
Wat je zult zien is dat er iets van een inbus achter zit waarmee je de boel kunt regelen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Nice, die zie ik!. Ik ga die eens proberen, die kan je wel achterlijk ver dicht draaien lijkt het. Eerst maar ff opstoken naar 21 graden om te zien of het werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xp94N44OyI1ayfIXL54-aOi3u0M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ic0nwTauikOjcfH1WQnO5sYu.png?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door JvS op 03-12-2022 12:30 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de inbus in het voet ventiel zou er niet uit mogen kunnen doorgaans (thans mij nog nooit gelukt..)
en indraaien is inderdaad afsluiten.. dus helemaal ingedraaid zou de er geen water door heen mogen gaan :-)

404 Signature not found

• Rol-Co
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Yep, met de inbus de retour afregelen voor de stroming

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ja ik heb hem nu echt enorm ver ingedraaid en ga paar keer meten en dan los draaien, net zo lang tot retourtemperatuur 20% minder is dan aanvoer.

• SMSfreakie
  • Niet online
zou ik ook doen.. volledig ddicht en dan langzaam openen :) wel de aanvoer even maximaal open dan he ;)

404 Signature not found

• Wout Moerman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:24
JvS schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:33:
Ja ik heb hem nu echt enorm ver ingedraaid en ga paar keer meten en dan los draaien, net zo lang tot retourtemperatuur 20% minder is dan aanvoer.
Is 20% een goede retourtemperatuur? Ik zag laatst als advies dat de retourtemperatuur halverwege de aanvoer en de omgevingstemperatuur moet zitten.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
SMSfreakie schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:35:
zou ik ook doen.. volledig ddicht en dan langzaam openen :) wel de aanvoer even maximaal open dan he ;)
Ja ik moest mn al warme huis nog warmer stoken daarvoor, dus ik ga hem morgenochtend even meten :).

Allen bedankt in elk geval!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Nice, ik heb de radiator in de woonkamer "bank" en keuken bijgesteld. Die zijn nu ok. Alleen is nu de andere radiator in mn woonkamer een soort van de 'makkelijkste flow' geworden, want nu is die weer dichter naar elkaar toegekropen qua input / output.

Verder is de radiator in de keuken nu veel minder warm, dus die lijkt nu wel ietsje teveel geknepen? Ik ga hem nog een beetje bijstellen. De retour bij de ketel is wel laag nu, dus die werkt nu wel op HR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8C0FeQbB5KSE3yT5y0R9ZzxVNiM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c1fDrXuzj5GVm4smf4S9Ey2A.png?f=user_large

Pagina: 1