Eigenaarschap gedeelde schuur/ asbestinventarisatie nodig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chanziz
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:55
TL;DR:
1. Hoe is het eigenaarschap geregeld als een schuur deels op eigen- en deels op grond van de buren staat?
2. Als mijn deel van de schuur <35m2 is, is asbestinventarisatie dan noodzakelijk in geval van sloop?

Beste Tweakers,

Ongeveer een halfjaar geleden heb ik, tegelijk met mijn buren, een stuk tuingrond van +-150m2 gekocht. De achterbuurman gaf aan dat hij een stuk van zijn tuin wou verkopen en zowel ikzelf als de buren hebben onze tuinen uitgebreid door ieder een stuk te kopen.

Ik ben blij met het nieuwe stuk grond, alleen is er 1 "probleem". Op de grond van de buren en mijzelf staat een schuurtje (totaal +-10 x 4 meter). Deze schuur staat deels op grond van de buren en deels op mijn grond, waarbij +-1,5 x 4 meter op mijn grond staat en de rest op grond van de buren.

Met de buren heb ik besproken dat we beiden het schuurtje willen slopen, echter kunnen we het niet eens worden over een eerlijke verdeling van opgevraagde offertes.

Nu heb ik het plan opgevat om dat kleine stukje schuur dan maar zelf plat te gooien. Complicerende factor: er zit asbest in het dak. Het zijn geschroefde platen die een particulier -in principe- zelf mag verwijderen. Indien toegestaan zal ik dit dus zelf verwijderen.

In artikel 4 paragraaf 3.a. van het Asbestverwijderingsbesluit (Linkje) staat onder andere dat een particulier geen asbestinventarisatie hoeft te laten uitvoeren als de totale oppervlakte van de te verwijderen asbesthoudende platen maximaal vijfendertig vierkante meter per kadastraal perceel bedraagt.

Daarin lees ik dat ik, als eigenaar van een stukje schuur van max 6m2, op eigen kadastraal perceel, geen inventarisatie hoef te laten doen.

1. Klopt mijn interpretatie van laatstgenoemde?
2. Ik kan niet inschatten of het schuurtje als gedeeld eigendom beschouwd wordt en dus als geheel gesloopt moet worden (en dus groter dan 35m2 is/ meer afval dan 10m3 heeft), of niet. M.a.w. hoe is het eigendom geregeld?
3. Zie ik nog wat over het hoofd?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

NB.1.
Ik snap dat ik deze vraag ook bij de gemeente neer kan leggen, maar ik wil eerst vooronderzoek gedaan hebben.
N.B.2.
Ik heb al een heleboel gegoogled, maar ik vind alleen situaties waarbij een muur op de erfgrens staat. Dat is die niet relevant voor mij.

Beste antwoord (via Chanziz op 08-12-2022 17:01)

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:18:
[...]
Een muur etc kan mandelig zijn maar een schuur volgens mij niet.
Een muur op de erfgrens is inderdaad wettelijk mandelig (art. 5:62 BW), maar elke onroerende zaak kan mandelig zijn als het zich bevindt op twee erven. Dat volgt uit wat er staat bepaald in art. 5:60 BW.

Zie ook dit arrest (ro 6, mandelige trap, onrechtmatig geplaatst):

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:GHARL:2014:2162

Dat er sprake kan zijn van gedeeld eigendom zeg je overigens ook zelf:
Dat is dus iets anders dan een situatie waar de eigenaar van het ene erf deels bijvoorbeeld een uitbouw op de het erf van een ander plaatst. Maar hier gaat het om overdracht van grond met een onroerende zaak die al op de grond stond en dus nagetrokken is.

Zomaar beginnen met afbreken zonder duidelijkheid over de vraag of er sprake is van gezamenlijk eigendom lijkt mij geen verstandig plan.
Chanziz schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:12:
Nee, over de schuur is verder niks opgenomen. We hadden destijds het idee om samen een paar dagen te investeren om het schuurtje te slopen, maar dat loopt nu iets anders.
Maar wist de notaris ook niet van het bestaan van de schuur? Had de notaris dat kunnen weten? Bijvoorbeeld o.b.v. een tekening? Hebben jullie iets gezegd tegen de notaris over de schuur?
Weet je of er een bepaalde standaard is in geval er niks opgenomen is?
Tenzij @Rukapul of iemand anders met een onderbouwing komt die verder gaat dan 'volgens mij' lijkt het mij vooralsnog verstandig om uit te gaan van gezamenlijk ondeelbaar eigendom. En dat kun je niet eenzijdig afbreken of wijzigen. Wel kun je mogelijk de buren verplichten om mee te werken aan de sloop, als de schuur bij wijze van spreke op instorten staat en vermoedelijk is ook de aanwezigheid van asbest een reden om de buren te kunnen verplichten mee te werken aan het afvoeren daarvan op de voorgeschreven wijze.

Maar het laatste wat je wil is een burenruzie en procederen tegen je buren kan een goede reden zijn waarom een burenruzie ontstaat. Dus het is vooral zaak om verder te komen in overleg. Het is op zich mooi dat de buren de schuur ook liever kwijt zijn, maar dat betekent niet per se dat jij voor de kosten moet opdraaien. Om de vrede te bewaren kun je daar wel voor kiezen uiteraard.

Hou er tot slot vooral rekening mee dat het op een forum zoals dit onmogelijk is om alle relevante feiten te overzien en mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met wat ik noem bij jou/jullie. Het lijkt mij verstandig om eerst advies in te winnen, bijvoorbeeld bij de notaris waar jullie de grond hebben laten passeren. Een relatief goedkoop alternatief is contact opnemen met het Juridisch Loket.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:24
Praktisch gedacht: Wat denk je wat er gebeurt als je jouw stuk van de schuur gewoon weghaalt en op het gemeentelijk depot aflevert?
Dat lijkt me de makkelijkste oplossing, dat kan in een ochtendje dus weg is weg en gaan haan die ernaar kraait.
Dan kan de buurman mooi zelf met offertes aan de slag.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03:37
No Hands schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:40:
Praktisch gedacht: Wat denk je wat er gebeurt als je jouw stuk van de schuur gewoon weghaalt en op het gemeentelijk depot aflevert?
Dat lijkt me de makkelijkste oplossing, dat kan in een ochtendje dus weg is weg en gaan haan die ernaar kraait.
Alles moet wel ingepakt zijn, waarschijnlijk. Zelfs als het duidelijk gemarkeerd is als "niet asbest", moet het, omdat het "asbest gelijkend" is, als asbest behandeld worden. In de Haarlemmermeer hebben ze zakken, lange lengtes folie en tape die je gratis kunt ophalen bij de stort.
Even bellen met je lokale afvoer werkt verhelderend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Chanziz schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:52:
TL;DR:
1. Hoe is het eigenaarschap geregeld als een schuur deels op eigen- en deels op grond van de buren staat?
Daarover staat waarschijnlijk iets opgenomen in de notariële koopakte. Is de schuur bij de koop bij de notaris niet ter sprake gekomen?
Nu heb ik het plan opgevat om dat kleine stukje schuur dan maar zelf plat te gooien.
Als de schuur mandelig is, dan mag je niet zomaar zelfstandig de schuur afbreken (nog los van de asbest vraag)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22
Kun je niet samen met de buurman de asbest zelf demonteren en afvoeren. Als ik goed tel blijven jullie beide onder de max hoeveelheid. Gewoon netjes werken, juiste pbm's en goed verpakken. De risico's zijn dan prima beheersbaar en de kosten zijn niet veel meer dan de investering van jullie tijd. Daar is misschien makkelijker uit te komen dan uit de verdeling van een dure asbest sanering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:32
Chanziz schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:52:
Met de buren heb ik besproken dat we beiden het schuurtje willen slopen, echter kunnen we het niet eens worden over een eerlijke verdeling van opgevraagde offertes.
Is het zo dat jullie het beide weg willen hebben, of dat jij het weg wilt en de buren het goed vinden (maar ook goed zouden vinden als de schuur blijft staan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26
Real schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:27:
Als de schuur mandelig is, dan mag je niet zomaar zelfstandig de schuur afbreken (nog los van de asbest vraag)

Topicstarter mag zijn deel van de schuur afbreken zolang hij geen schade aan de buur berokkend. Gezien de buur ook wil slopen is die kans klein.

Ergo, gecontroleerd slopen zodanig dat de rest constructief in tact blijft is een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chanziz
Bedankt voor jullie reacties, ik heb weer wat te Googlen.
No Hands schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:40:
Ik ben dus een beetje bang dat de gemeente aan komt kloppen op het moment dat de buurman ook zijn deel sloopt. Dan is er namelijk een schuurtje gesloopt waar ?50m2? asbest op zit. Als ze dan moeilijk gaan doen omdat ze het als 1 geheel zien, had ik dat liever vooraf geweten.
Real schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:27:
[...]

Daarover staat waarschijnlijk iets opgenomen in de notariële koopakte. Is de schuur bij de koop bij de notaris niet ter sprake gekomen?

[...]

Nee, over de schuur is verder niks opgenomen. We hadden destijds het idee om samen een paar dagen te investeren om het schuurtje te slopen, maar dat loopt nu iets anders. Weet je of er een bepaalde standaard is in geval er niks opgenomen is?

Het begrip mandelig lees ik nu voor het eerst, daar ga ik eens op Googlen, ook bedankt @Rukapul
lithoijen schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:38:
Kun je niet samen met de buurman de asbest zelf demonteren en afvoeren. Als ik goed tel blijven jullie beide onder de max hoeveelheid. Gewoon netjes werken, juiste pbm's en goed verpakken. De risico's zijn dan prima beheersbaar en de kosten zijn niet veel meer dan de investering van jullie tijd. Daar is misschien makkelijker uit te komen dan uit de verdeling van een dure asbest sanering.
Aantal m2 van de buren is groter dan 35m2 omdat het dak in de punt loopt. Het zal niet heel veel schelen, maar 35m2 lijkt me een vaste grens. Daardoor zit de buurman dus wel aan de regels vast, maar ik betaal daar liever niet aan mee als het niet nodig is.
*Edit: daarom wil ik liever eerst zeker weten dat het eigendom echt gescheiden is op de erfgrens, en dat ik niet vastzit aan de inventarisatie/ sanering.
canonball schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:07:
[...]

Is het zo dat jullie het beide weg willen hebben, of dat jij het weg wilt en de buren het goed vinden (maar ook goed zouden vinden als de schuur blijft staan)?
We zijn er inderdaad beiden heel duidelijk in dat we het schuurtje weg willen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:18:
[...]
Een muur op de erfgrens is inderdaad wettelijk mandelig (art. 5:62 BW), maar elke onroerende zaak kan mandelig zijn als het zich bevindt op twee erven. Dat volgt uit wat er staat bepaald in art. 5:60 BW.

Zie ook dit arrest (ro 6, mandelige trap, onrechtmatig geplaatst):

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:GHARL:2014:2162

Dat er sprake kan zijn van gedeeld eigendom zeg je overigens ook zelf:
Dat is dus iets anders dan een situatie waar de eigenaar van het ene erf deels bijvoorbeeld een uitbouw op de het erf van een ander plaatst. Maar hier gaat het om overdracht van grond met een onroerende zaak die al op de grond stond en dus nagetrokken is.

Zomaar beginnen met afbreken zonder duidelijkheid over de vraag of er sprake is van gezamenlijk eigendom lijkt mij geen verstandig plan.
Chanziz schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:12:
Nee, over de schuur is verder niks opgenomen. We hadden destijds het idee om samen een paar dagen te investeren om het schuurtje te slopen, maar dat loopt nu iets anders.
Maar wist de notaris ook niet van het bestaan van de schuur? Had de notaris dat kunnen weten? Bijvoorbeeld o.b.v. een tekening? Hebben jullie iets gezegd tegen de notaris over de schuur?
Weet je of er een bepaalde standaard is in geval er niks opgenomen is?
Tenzij @Rukapul of iemand anders met een onderbouwing komt die verder gaat dan 'volgens mij' lijkt het mij vooralsnog verstandig om uit te gaan van gezamenlijk ondeelbaar eigendom. En dat kun je niet eenzijdig afbreken of wijzigen. Wel kun je mogelijk de buren verplichten om mee te werken aan de sloop, als de schuur bij wijze van spreke op instorten staat en vermoedelijk is ook de aanwezigheid van asbest een reden om de buren te kunnen verplichten mee te werken aan het afvoeren daarvan op de voorgeschreven wijze.

Maar het laatste wat je wil is een burenruzie en procederen tegen je buren kan een goede reden zijn waarom een burenruzie ontstaat. Dus het is vooral zaak om verder te komen in overleg. Het is op zich mooi dat de buren de schuur ook liever kwijt zijn, maar dat betekent niet per se dat jij voor de kosten moet opdraaien. Om de vrede te bewaren kun je daar wel voor kiezen uiteraard.

Hou er tot slot vooral rekening mee dat het op een forum zoals dit onmogelijk is om alle relevante feiten te overzien en mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met wat ik noem bij jou/jullie. Het lijkt mij verstandig om eerst advies in te winnen, bijvoorbeeld bij de notaris waar jullie de grond hebben laten passeren. Een relatief goedkoop alternatief is contact opnemen met het Juridisch Loket.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Ter aanvulling,

Hoewel het waarschijnlijk dus het beste is om er samen uit te komen, hoef je overigens geen slaande ruzie te hebben om toch een geschil aan een kantonrechter voor te leggen. Sterker nog, uiteraard wil je voorkomen dat je ruzie krijgt. En dan kan het juist handig zijn om samen vroegtijdig naar een rechter te stappen.

Veel mensen weten het niet, maar je kunt daarvoor op grond van artikel 96 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (art. 96 Rv) een kantonrechter vragen om te oordelen over het geschil. Je weet dan zeker dat iemand beslist die onafhankelijk is en verstand van zaken heeft.

Een beetje zoals bij de Rijdende Rechter, maar dan zonder een televisie-uitzending. Een art. 96 Rv procedure eindigt zo nodig ook in een officieel vonnis. Let wel op dat je in principe niet meer in hoger beroep kunt, maar dat is ook niet per se een probleem. Je wil immers duidelijkheid over een geschil waar je samen niet uitkomt. Als de mogelijkheid voor hoger beroep wel gewenst is, dan moet dat expliciet vooraf aan de procedure worden aangegeven aan de kantonrechter. In hoger beroep moeten jullie wel beiden een advocaat stellen en die kosten krijg je niet per se (geheel) vergoed. Ook niet als je gelijk krijgt,

Je hoeft voor een art. 96 Rv procedure dus ook geen deurwaarder in te schakelen en ook geen dagvaarding te schrijven. Jullie willen dan immers samen naar de rechter en dan is een dagvaarding wat onzinnig, overdreven duur en onnodig complex.

Een aantal rechtbanken heeft een eigen afdeling voor een art. 96 Rv procedure en daar hebben ze ook een en ander over op onderstaande website geplaatst:

https://www.rechtspraak.n...ge-civiele-procedure.aspx

Mochten jullie hiertoe samen willen overgaan en niet bij deze rechtbanken in de buurt wonen, dan is het denk ik handig om eerst even contact op te nemen met de griffie van de rechtbank bij jullie in de buurt om te vragen hoe ze een art. 96 Rv procedure ingeleid willen zien en of er een procesreglement wordt gehanteerd. Je zou kunnen vragen of je het aanmeldings-formulier van een van de drie rechtbanken in de hyperlink hierboven mag gebruiken, want dat is immers ook bij die rechtbanken in gebruik. Zie bijvoorbeeld het formulier van de Rotterdamse Regelrechter (onderaan). Die rechtbank hanteert griffierecht van zo'n €80, en deelt die kosten tussen beide partijen. Voor €40 per partij heb je dan een officiële uitspraak en dat is erg goedkoop.

https://www.rechtspraak.n...Paginas/regelrechter.aspx

Maar nogmaals: zonder rechter is beter uiteraard.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-08 19:00
Als je beide 25m2 goed ingepakt bij de gemeentewerf brengt, dan is er geen hond die de kadastrale gegevens gaat nakijken.
Of zelfs gaat nakijken wat je wegbrengt.

Gewoon inpakken, die asbest zakken zijn te koop bij de bouwmarkt.

En even samen in 2 ritjes wegbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:56
FRANQ schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:04:
Als je beide 25m2 goed ingepakt bij de gemeentewerf brengt, dan is er geen hond die de kadastrale gegevens gaat nakijken.

Dat dus

Al is dat samen wegbrengen in 2 ritjes misschien niet het meest handige, geen idee of men daar bij de milieustraat iets over gaat zeggen.

Goed en veilig verwijderen en dan inleveren en doorr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Mjah of je huurt gewoon een club in om de zaak te inventariseren en op te ruimen, je zou dan voor ongeveer 2K klaar zijn.

Elk 1K en geen gezeik of risico's...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:50

Of zelfs al doe je het in je eentje op 2 zaterdagen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand van de gemeentewerf/milieustraat spontaan (een seintje geeft aan een ambtenaar die) naar kadastrale gegevens gaat kijken.

Het enige wat je wil voorkomen is dat men denkt dat je het bedrijfsmatig doet, maar dat zal met een 'normale' auto + aanhanger niet direct een probleem zijn.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Freeaqingme schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:50:
[...]

Of zelfs al doe je het in je eentje op 2 zaterdagen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand van de gemeentewerf/milieustraat spontaan (een seintje geeft aan een ambtenaar die) naar kadastrale gegevens gaat kijken.

Het enige wat je wil voorkomen is dat men denkt dat je het bedrijfsmatig doet, maar dat zal met een 'normale' auto + aanhanger niet direct een probleem zijn.
Een aannemersbusje is inderdaad niet aan te raden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-08 15:55

Dat is niet bij elke gemeente het geval. Bij onze gemeente moet je een asbestmelding indienen, de betreffende ambtenaar controleert of het aantal m2 en of er al eerder asbest van het perceel is verwijderd. Bij goedkeuring krijg je een brief en moet je die bij de gemeentewerf laten zien, zonder die brief kan je geen asbest afleveren.

Dus ik zou niet zo stellig zeggen dat dit bij elke gemeente zo makkelijk kan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Milo85 schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:13:
[...]

Dat is niet bij elke gemeente het geval. Bij onze gemeente moet je een asbestmelding indienen, de betreffende ambtenaar controleert of het aantal m2 en of er al eerder asbest van het perceel is verwijderd. Bij goedkeuring krijg je een brief en moet je die bij de gemeentewerf laten zien, zonder die brief kan je geen asbest afleveren.

Ok, dat klinkt omslachtig.
Bij ons kom je gewoon aanzetten met een aanhanger vol, en dan zeggen ze dat je het in de container rechts achterin moet gooien. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:39
Bij ons in de gemeente moet je 5 dagen vooraf een sloopmelding doen via het Omgevingsloket.

https://www.infomil.nl/va...en%20sloopmelding%20nodig.

Lijkt er op dat je altijd een sloopmelding moet doen.
Dan zou je dus kans hebben dat er iemand van de gemeente kan komen kijken / controleren.

Maar er staat dan ook weer max. 35m2 per kadastraal perceel.
Als jullie nu de percelen op hebben laten delen mag je dus 2 x 35m2 afvoeren.
Als jij nou iets meer inlevert en je buurman iets minder, dan ben je er toch ook?

Lijkt me sterk dat de gemeente het dak gaat nameten en kijken of jij niet misschien 20m2 in hebt geleverd en je buurman 30m2 om maar onder die 35m2 te blijven.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:18

Dit was dus mijn eigen ervaring ook. Heb een gedeelde schuur met buurman. Totaal oppervlakte te groot om zelf te mogen doen. Maar ieder zijn eigen kant van de schuur viel onder de grens. Netjes beide een melding gemaakt bij de werf dat we asbest wilden lozen. Kregen vanuit daar de zakken. Een ochtendje dat dak leeggehaald en smiddags alles weggebracht. Nooit vragen over gehad vanuit de werf waar het vandaag kwam of vanuit de gemeente waar dat dak was gebleven.

[ Voor 6% gewijzigd door NACrat op 05-12-2022 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-08 13:47
Rensjuh schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:45:
Bij ons in de gemeente moet je 5 dagen vooraf een sloopmelding doen via het Omgevingsloket.

Dan zou je dus kans hebben dat er iemand van de gemeente kan komen kijken / controleren.
Als je slim bent doe je de 23e een melding er van. Grote kans dat er niemand langs komt tijdens/net na kerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:15

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier in de gemeente moet je ook een melding doen. Daarop krijg je een brief thuis en met die brief kun je het ingepakt en wel inleveren.

Qua sloop is het een beetje discutabel qua hoeveelheden. Hoe groot is het dakje totaal? Zit het rond die 2x35m² of is het aanzienlijk groter?
Officieel mag je de bekende 35m² pp inleveren, daar boven mag je een bedrijf laten komen.
Ik ga natuurlijk niet verkondigen, dat de gemeentewerf-werker niet ziet of het nu 35 of 37 m² is. Sowieso: 40m² zien ze wel degelijk, ze zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen en zien schrikbarend veel asbest voorbij komen. Dus let een beetje op qua hoeveelheden.

Wel is mogelijk om wat asbest 'achter te houden' (goed verpakt!) en op een later moment in te leveren. Iemand die ik ken heeft ook een schuur met 60m² asbest dak, en die verving eerst de westzijde en later pas de oostzijde. Omdat west er nu slechter aan toe is en alles in een keer vervangen te duur wordt.
Misschien kan familie/vriend op diens naam wat leveren.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
nog even een praktijkervaring ... ook ik heb enige jaren geleden een huis gekocht (niet man-delig) met daarbij een schuur met zo'n 25m2 asbest in het plafon.

Conform TS opening post eea. nagekeken en idd. 'mag het zelf doen' totdat ik het omgevingsloket benaderde om melding te maken ... daar was de boodschap: ja, maar dat zelf doen mag alleen als het asbest niet gespijkerd is (dus geschroefd - edit: weet niet helemaal meer zeker maar het was het een of het ander).

En toen moest ik de officiele molen in met de waarschuwing "doe geen gekke dingen, we weten nu wie u bent ..." en was ik uiteindelijk 3000 euro armer.

Edit: en dat is dus ook te lezen op wetten.nl (de link van TS) - had ik dat toen maar beter gelezen ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVdgxBURqvRsOAC07NL5HzAUnMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qoclIO52eY9R7hg97ykfzgVz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Boeryepes op 05-12-2022 11:11 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bmwfan008
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01-2023
Is het perceel wel gesplits en opgemeten door het kadaster??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-08 10:26
Scheelt het in deze niet dat het grootste stuk op het erf van de buren staat. Dan zijn ook de meeste kosten voor de buurman om het weg te laten halen. Je kunt daar in meegaan en dat je alleen jouw 6m2 betaald.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chanziz
Bedankt voor de reacties allemaal!
Real schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:52:
Kan zijn dat we terloops hebben benoemd dat er een gedeeld schuurtje op staat, maar daar zijn we in ieder geval niet diep op ingegaan. Op het kaartje stond alleen de kadastrale tekening, zonder gebouwen etc.

De buren willen het schuurtje net zo graag verwijderen als ikzelf, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Wel bedankt voor je verdere opmerkingen! Hopelijk hoef ik niet over "vervolgstappen" na te denken, maar fijn dat ik daar nu ook meer over weet!
Ronald.42 schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:02:
Mjah of je huurt gewoon een club in om de zaak te inventariseren en op te ruimen, je zou dan voor ongeveer 2K klaar zijn.

Elk 1K en geen gezeik of risico's...
Dat zou de makkelijke, maar volgens mij ook onnodig dure manier zijn.
Milo85 schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:13:

Ik heb het even opgezocht, bedankt voor deze opmerking. In mijn gemeente werkt het inderdaad ook op deze manier.
Rensjuh schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:45:

Maar er staat dan ook weer max. 35m2 per kadastraal perceel.
Als jullie nu de percelen op hebben laten delen mag je dus 2 x 35m2 afvoeren.
Als jij nou iets meer inlevert en je buurman iets minder, dan ben je er toch ook?

Lijkt me sterk dat de gemeente het dak gaat nameten en kijken of jij niet misschien 20m2 in hebt geleverd en je buurman 30m2 om maar onder die 35m2 te blijven.
De buren zijn opzich geen onaardige mensen, maar er zit al een behoorlijke geschiedenis aan dit verhaal. Daardoor heb ik nu besloten om zo min mogelijk samen met de buren te doen, juist om de relatie met de buren nog enigszins goed te houden.
Boeryepes schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:04:
nog even een praktijkervaring ... ook ik heb enige jaren geleden een huis gekocht (niet man-delig) met daarbij een schuur met zo'n 25m2 asbest in het plafon.

Conform TS opening post eea. nagekeken en idd. 'mag het zelf doen' totdat ik het omgevingsloket benaderde om melding te maken ... daar was de boodschap: ja, maar dat zelf doen mag alleen als het asbest niet gespijkerd is (dus geschroefd - edit: weet niet helemaal meer zeker maar het was het een of het ander).

En toen moest ik de officiele molen in met de waarschuwing "doe geen gekke dingen, we weten nu wie u bent ..." en was ik uiteindelijk 3000 euro armer.

Edit: en dat is dus ook te lezen op wetten.nl (de link van TS) - had ik dat toen maar beter gelezen ...
[Afbeelding]
Oei, zuur voor je.. Ik heb het nog even gecontroleerd en bij mij zijn de platen inderdaad geschroefd. Dankje!
Bmwfan008 schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:45:
Is het perceel wel gesplits en opgemeten door het kadaster??
Ja, het perceel is inderdaad gesplitst door het Kadaster en als bijlage aan het koopcontract toegevoegd.
MrNOnamE schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:04:
Scheelt het in deze niet dat het grootste stuk op het erf van de buren staat. Dan zijn ook de meeste kosten voor de buurman om het weg te laten halen. Je kunt daar in meegaan en dat je alleen jouw 6m2 betaald.
Dat is ook hoe ik er nu in sta. Als ik alles goed uitgezocht heb kan ik nu gewoon een melding bij de gemeente doen en zit ik niet aan een inventarisatie vast. Waar ik een beetje bang voor ben/ was is dat de gemeente het schuurtje als 1 geheel ziet, terwijl ik alleen van mijn eigen deel uitga. Vandaar mijn vraag over het eigenaarschap. Maargoed ik lees verschillende reacties waar dit geen probleem was. Dan heb ik mijn deel in ieder geval asbestvrij en kunnen de buren hun eigen plan trekken.
Pagina: 1