Valleiding (afvoer) optimale diameters

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cogi
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-11-2023
Dag iedereen,

110mm afvoeren zijn reeds in de betonplaat gegoten bij ons, dus daar heb ik al geluk.
Nu zijn er echter 2 valleidingen die van boven komen waar ik twijfels heb over de diameter.

1 x douche (zit niets anders op): mag die gewoon met een 50mm valleiding een verdieping naar beneden tot aan de 110mm? Of toch beter 75mm ofzo?

Wasmachine + spoelbak
ik denk dat wasmachine en spoelbak beiden op 40mm mogen?
Deze komen beiden dan toe op een 50mm
Maar dan.. die 50mm aanhouden voor de valleiding? Of toch 75mm nodig?

Alvast bedankt! Better safe than sorry I guess :)

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:10
Beste optie is om topbeluchting te voorzien. Dat is niet zo'n goedkope vluchten die vroeg of laat begint te stinken, maar de valleiding doortrekken tot door het dak, dan kan over- en onderdruk altijd vereffend worden.
Eventueel kan je 'valsspelen' door je 2 valleidingen te verbinden, waardoor ze elkaar belichten (kans dat ze beide volledig vol met water staan is erg klein.

O ja, voor die douche, overweeg een doucheWTW, 30% gratis warm water is interessant.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:45
https://www.google.com/ur...Vaw1hL24BYKFQgk6iaroHoPFR

Technisch handboek binnenriolering van Dyka of Wavin staan alle ontwerprichtlijnen in.

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02-2025

Consigliere

Engineer

cogi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:48:
Dag iedereen,

110mm afvoeren zijn reeds in de betonplaat gegoten bij ons, dus daar heb ik al geluk.
Nu zijn er echter 2 valleidingen die van boven komen waar ik twijfels heb over de diameter.

1 x douche (zit niets anders op): mag die gewoon met een 50mm valleiding een verdieping naar beneden tot aan de 110mm? Of toch beter 75mm ofzo?
[...]
Wasmachine + spoelbak
ik denk dat wasmachine en spoelbak beiden op 40mm mogen?
Deze komen beiden dan toe op een 50mm
Maar dan.. die 50mm aanhouden voor de valleiding? Of toch 75mm nodig?
[...]
Alvast bedankt! Better safe than sorry I guess :)
8)
Mooi dat mijn idee niet werkte met antwoorden.
Maar beide wordt een ø75

[ Voor 4% gewijzigd door Consigliere op 06-12-2022 09:25 ]

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput