Warmteafgifte vloerverwarming vs LTV radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:27
Vanwege mogelijk renovatiewerk van de begane grond van onze woning (bouwjaar 1910) ben ik me wat aan het inlezen over droogbouw vloerverwarming en LTV radiatoren. En er is iets dat ik als leek niet helemaal kan plaatsen.

Ik was in de veronderstelling dat vloerverwarming in het algemeen effectiever is dan LTV radiatoren en dat vloerverwarming dus altijd te verkiezen is boven radiatoren. Maar je moet het dan nog wel warm krijgen.

Fabrikanten van vloerverwarming schermen vaak met getallen van maximaal 100 W/m2. Voor een woonkamer van 26m2 zou dat dus neerkomen op maximaal 2600m2. Maar als ik dan bijvoorbeeld op de site van warmteservice kijk naar de opbrengst van LTV radiatoren levert een radiatorconvector van 60x70cm bij 55/45 graden al zo'n 750W en eentje van 40x280cm al bijna het dubbele. We hebben nu twee radiatoren van 50x260cm hangen dus dan zou ik met LTV radiatoren meer afgifte kunnen halen dan met vloerverwarming. Klopt die conclusie?

Dat laatste is wat mij betreft wel belangrijk want het liefst gaan we wat verwarming betreft aan de veilige kant zitten. Het laatste wat we willen is vloerverwarming nemen op de begane grond, daar de radiatoren weghalen en het dan alsnog koud hebben in een niet perfect geisoleerde woning. Het is wat ons betreft ook alles of niets. Boven laten we de radiatoren hangen maar als (met de nadruk op als) we beneden vloerverwarming nemen willen we in die ruimtes ook geen radiatoren meer. Met het esthetische aspect hebben we wat dat betreft meer dan het altijd genoemde comfort.

De renovatie betreft overigens het vervangen van de houten vloer door een droogbouw renovatievloer. En tegelijk isoleren we gelijk de borstweringen onder de kozijnen in de woonkamer. Kozijnen zijn hier praktisch allemaal HR++ maar dak en gevelisolatie is verder matig tot niet aanwezig.

Nu hebben we nog een oude HR gasketel maar over enkele jaren een hybride systeem is in overweging. Bij het isoleren moeten de radiatoren in de woonkamer er toch af dus als we (mettertijd) LTV radiatoren zouden willen is dit volgens mij het moment om ze nu te vervangen door hybride radiatoren.

[ Voor 9% gewijzigd door D-e-n op 03-12-2022 01:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:05
Je kent het verhaal over appels en peren?

Vloerverwarming stuurt water van minder dan 35 graden de vloer in. In het algemeen via een open, mengende verdeler.

Vloerverwarming werkt dus ook met lauw warmtepomp water goed. Je wil dan hooguit de meng functie uit kunnen schakelen of een gesloten verdeler gebruiken.

Radiatoren doen dan bij dergelijke temperatuur bijna niets. LTV een fractie meer bij gelijke afmetingen. Beide kun je helpen met fans, de LTV wat meer.

Eerst zal je moeten weten wat daadwerkelijk de warmte behoefte is van die kamer, en eigenlijk alles in je huis. Anders kun je niets.

Wat staat er nu aan radiator, en bij welke CV temperatuur houdt je het nog net warm?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:27
Ronald schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 06:42:

Wat staat er nu aan radiator, en bij welke CV temperatuur houdt je het nog net warm?
Nu hebben we twee radiatoren van 500x2600 hangen, type 20. Daar gaat gewoon op hoge temperatuur water doorheen (+70 graden denk ik). Lagere temperatuur heb ik niet geprobeerd maar dat heeft, vermoed ik, ook weinig zin zonder de voorgenomen isolatie maatregelen.