Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Gaming, VR en game development

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crazy Harry
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 20:01

Crazy Harry

Altijd te laat

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, ook met VR, en game development. Ik wil gebruik kunnen maken van Unreal's Lumen, dus dat betekent:
Video cards must be NVIDIA RTX-2000 series and higher, or AMD RX-6000 series and higher.

De type games vliegen echt over het gehele beschikbare spectrum. Van AAA tot inefficiënt in elkaar gezette indies.
En toekomstbestendig mag hij zijn. Ik heb dus zelf gekozen voor AM5

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil zo dicht mogelijk bij de 2000 blijven maar mocht 2500 nodig zijn dan kan het. En zijn mijn eisen te hoog voor dit budget, dan is het doorsparen maar dan hoop ik nog steeds dat er uit dit topic een mooi advies komt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Crucial mx500 1TB ssd liggen.
Verschillende game controllers met soms niet beter dan USB2 als aansluiting.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een Nvidia RTX 2000 of hoger, of een AMD RX 6000 of hoger.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn sympathie ligt bij AMD voor zowel CPU als GPU. Voor de CPU wordt het sowieso AMD.
Vooralsnog heb ik zelf wel een Nvidia uitgekozen, voor de raytracing eigenlijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo een laag mogelijk geluidsniveau is wel prettig. Het voorkomen van coil whining heeft een sterker voorkeur.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik wil een stabiel en snel systeem waarbij de onderdelen ook goed bij elkaar passen (is dat nog een ding, het goed balanceren van geheugenclock en cpu clock?).
Ik heb een bloedhekel aan coil whining en andere hoge tonen dus hoge kwaliteit componenten op moederbord en videokaart heeft een sterke voorkeur. Enkel van Asus weet ik dat de ROG en TUF series daar iets mee doen maar van verschillende bronnen lees ik dan weer tegenstrijdige berichten welke je nou precies moet hebben.

Er zit nu een normale SSD in maar ik zie in de pricewatch dat M.2 SSDs veel sneller zijn, ik vraag me af of dat daadwerkelijk iets gaat uitmaken.

Wat ik vooralsnog bij elkaar verzameld heb:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 393,15€ 393,15
1MoederbordenASRock X670E Steel Legend€ 369,-€ 369,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR€ 949,-€ 949,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 79,42€ 79,42
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 95,-€ 95,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 189,-€ 189,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 110,91€ 110,91
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 82,98€ 82,98
Totaal€ 2.268,46

Versie 2 na enkele reacties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 393,15€ 393,15
1MoederbordenASRock X670E Steel Legend€ 369,-€ 369,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR€ 949,-€ 949,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 104,90€ 104,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 95,-€ 95,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF552C36BBEK2-32€ 152,86€ 152,86
1VoedingenCooler Master V750 Gold-V2€ 91,25€ 91,25
1Solid state drivesKingston NV2 1TB€ 69,65€ 69,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.224,81

[ Voor 26% gewijzigd door Crazy Harry op 03-12-2022 17:17 . Reden: Versie 2 ]

Beste antwoord (via Crazy Harry op 06-12-2022 21:34)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:22
Een videokaart die bijn 400 Watt kan trekken (link) en een CPU die meer dan 150 Watt slurpt als hij het druk krijgt (link) hebben minstens een 750 Watt voeding nodig, de Cooler Master V750 Gold-V2 is een uitstekende keuze. Neem ook een wat beter koelende kast, bijvoorbeeld de be quiet! Pure Base 500DX Zwart. Een Kingston NV2 1TB is sneller en goedkoper - het lijkt me niet de moeite waard om over SATA SSD's na te gaan denken....

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 02-12-2022 23:35 . Reden: SSD ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
Een videokaart die bijn 400 Watt kan trekken (link) en een CPU die meer dan 150 Watt slurpt als hij het druk krijgt (link) hebben minstens een 750 Watt voeding nodig, de Cooler Master V750 Gold-V2 is een uitstekende keuze. Neem ook een wat beter koelende kast, bijvoorbeeld de be quiet! Pure Base 500DX Zwart. Een Kingston NV2 1TB is sneller en goedkoper - het lijkt me niet de moeite waard om over SATA SSD's na te gaan denken....

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 02-12-2022 23:35 . Reden: SSD ]

• Crazy Harry

Crazy Harry

Altijd te laat

Topicstarter
martyw schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:31:
Oh, ik dacht 400+150 is minder dan 650W, dus dat komt goed met de voeding. Maar zo werkt dat dus niet?

Die kast had ik niet opgemerkt, waarschijnlijk doordat ik de glasplaten weggefilterd had in de pricewatch. Ik hoopte een dichte kast neer te zetten zodat wanneer er toch wat RGB in zit, ik niet tegen de kleuren aan zit te kijken. Geen ramp als met glazen wand beter koelt natuurlijk. De kast staat hoog om praktische redenen.
Zit er een verschil tussen geluidsisolatie van een glazen wand en metaal? Ik heb aangenomen dat het metaal beter zou zijn op dat vlak.

Die Kingston gaat het m worden dan :D

• martyw
Crazy Harry schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:44:
[...]

Oh, ik dacht 400+150 is minder dan 650W, dus dat komt goed met de voeding. Maar zo werkt dat dus niet?

Die kast had ik niet opgemerkt, waarschijnlijk doordat ik de glasplaten weggefilterd had in de pricewatch. Ik hoopte een dichte kast neer te zetten zodat wanneer er toch wat RGB in zit, ik niet tegen de kleuren aan zit te kijken. Geen ramp als met glazen wand beter koelt natuurlijk. De kast staat hoog om praktische redenen.
Zit er een verschil tussen geluidsisolatie van een glazen wand en metaal? Ik heb aangenomen dat het metaal beter zou zijn op dat vlak.

Die Kingston gaat het m worden dan :D
Het moederbord, de SSD en de koeling gebruiken ook nog stroom - reken daar zo'n 100 Watt voor - en je wilt een beetje marge houden, dan is 650 Watt echt krap.

Bij de kast gaat het vooral om de koeling - bij een dichte kast moeten ventilatoren harder draaien om de hitte die de CPU en GPU produceren af te voeren.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Crazy Harry schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:44:

[...]
[...]
is er geen geluidsdempend materiaal dat je in de kast kan aanbrengen?

[ Voor 14% gewijzigd door JJ Le Funk op 02-12-2022 23:50 ]

d:)b :henk d:)b

• martyw
JJ Le Funk schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:49:
[...]

is er geen geluidsdempend materiaal dat je in de kast kan aanbrengen?
Deze review vind ik verhelderend: Nieuwe serie Fractal Pop-kasten Review- Airflow met Pop Air of stilte met Pop Silent, met de higher end componenten die @Crazy Harry wenst zou ik voor de beter koelende kast kiezen.

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 02-12-2022 23:53 ]

• Crazy Harry

Crazy Harry

Altijd te laat

Topicstarter
martyw schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:47:
[...]

Het moederbord, de SSD en de koeling gebruiken ook nog stroom - reken daar zo'n 100 Watt voor - en je wilt een beetje marge houden, dan is 650 Watt echt krap.

Bij de kast gaat het vooral om de koeling - bij een dichte kast moeten ventilatoren harder draaien om de hitte die de CPU en GPU produceren af te voeren.
Kan ik dan niet beter voor de Corsair 4000D gaan? Die is nog wat koeler onder CPU last en minder geluid volgens deze vergelijking:
review: 19 midrange-ATX-kasten - De beste behuizingen van 60 tot 120 euro (die ik niet eerder ben tegengekomen)

• martyw
Crazy Harry schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:59:
[...]

Kan ik dan niet beter voor de Corsair 4000D gaan? Die is nog wat koeler onder CPU last en minder geluid volgens deze vergelijking:
review: 19 midrange-ATX-kasten - De beste behuizingen van 60 tot 120 euro (die ik niet eerder ben tegengekomen)
Dat is ook een uitstekende kast

• Crazy Harry

Crazy Harry

Altijd te laat

Topicstarter
Ik ben er nog niet uit met de kast. Iedere goede qua koeling en geluidsniveau heeft weer een probleem met weinig ruimte.
Dus voor de kast denk ik nu aan een full tower. Prijziger maar ook voor toekomstbestendigheid beter geschikt.

En 'geroezemoes' over corsair geheugen icm AMD.
Thomg in "Advies desktop samenstelling €2000,-"

Zo'n stelling van 1 persoon stelt natuurlijk niet heel veel voor maar gezien zijn profiel lijkt de user mij wel enige kennis te hebben en er zijn zoveel merken en typen geheugen om uit te kiezen dat 'better safe than sorry' prima toegepast kan worden.

[ Voor 45% gewijzigd door Crazy Harry op 03-12-2022 16:46 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:17

Thomg

Aww yiss

1 persoon :+

Maar ik zou gewoon deze
uitvoering: Kingston Fury Beast KF552C40BBK2-64
of deze
uitvoering: Kingston Fury Beast KF556C36BBEK2-32
halen, beiden doen 6000MHz zonder poespas. Dat is SK Hynix M-die :)

Qua voeding kom je waarschijnlijk wel weg met een 650W voeding (zoals uitvoering: Cooler Master V650 Gold-V2) maar ik zou gewoon lekker de V750 halen.
uitvoering: Cooler Master V750 Gold-V2

https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_ys9_eu.pdf
Pas bij ongeveer 30dBa ga je de voeding horen, maar dat gebeurd pas vanaf consistent 540W power draw, dan ga je zeker al je andere koeling horen.

Mocht je dat eng vinden kan je de V850 halen.
https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_TUc.pdf
Die schuift het naar 600W.

De RM850x (2018) haalt dit punt nooit en blijft altijd onder de 30dbA.
https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_C3N_eu.pdf

Tradeoff is hier wel dat de RM850x iets minder efficient is en wat duurder is.

• Crazy Harry

Crazy Harry

Altijd te laat

Topicstarter
Thomg schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:16:
1 persoon :+

Maar ik zou gewoon deze
uitvoering: Kingston Fury Beast KF552C40BBK2-64
of deze
uitvoering: Kingston Fury Beast KF556C36BBEK2-32
halen, beiden doen 6000MHz zonder poespas. Dat is SK Hynix M-die :)
Oh, ik had deze erin zitten voor nu:
uitvoering: Kingston Fury Beast KF552C36BBEK2-32 (scheelt 1 cijfer in productnr met de onderste die je noemt :P )

Die SK Hynix M-die is op een of andere manier extra goed?
Qua voeding kom je waarschijnlijk wel weg met een 650W voeding (zoals uitvoering: Cooler Master V650 Gold-V2) maar ik zou gewoon lekker de V750 halen.
uitvoering: Cooler Master V750 Gold-V2

https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_ys9_eu.pdf
Pas bij ongeveer 30dBa ga je de voeding horen, maar dat gebeurd pas vanaf consistent 540W power draw, dan ga je zeker al je andere koeling horen.

Mocht je dat eng vinden kan je de V850 halen.
https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_TUc.pdf
Die schuift het naar 600W.

De RM850x (2018) haalt dit punt nooit en blijft altijd onder de 30dbA.
https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_C3N_eu.pdf

Tradeoff is hier wel dat de RM850x iets minder efficient is en wat duurder is.
Ik heb na de vorige tips de V750-gold in mijn lijst gezet dus die blijft dan mooi :)

Is er voor de videokaart of moederbord nog een verbetering mogelijk qua hoogwaardige componenten? Bijvoorbeeld bij Asus, is het nu ROG of TUF wat je moet hebben daarvoor?
En hoe zit het bij andere merken? Ik kan er vrij weinig over vinden (is natuurlijk ook wel een heel specifieke vraag)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:17

Thomg

Aww yiss

Crazy Harry schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:32:
[...]

Oh, ik had deze erin zitten voor nu:
uitvoering: Kingston Fury Beast KF552C36BBEK2-32 (scheelt 1 cijfer in productnr met de onderste die je noemt :P )

Die SK Hynix M-die is op een of andere manier extra goed?

[...]

Ik heb na de vorige tips de V750-gold in mijn lijst gezet dus die blijft dan mooi :)

Is er voor de videokaart of moederbord nog een verbetering mogelijk qua hoogwaardige componenten? Bijvoorbeeld bij Asus, is het nu ROG of TUF wat je moet hebben daarvoor?
En hoe zit het bij andere merken? Ik kan er vrij weinig over vinden (is natuurlijk ook wel een heel specifieke vraag)
M-die doet strakste timings op 6000MHz, sneller kan toch niet met AMD.

Het heeft geen zin om te kijken naar merk en series, het enige wat vandaag uitmaakt is de kwaliteit van de koeler (en hoe goed deze uit de fabriek komt als je zelf niet wilt tunen).
Dus reviews.

• Crazy Harry

Crazy Harry

Altijd te laat

Topicstarter
Thomg schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:33:
[...]

M-die doet strakste timings op 6000MHz, sneller kan toch niet met AMD.

Het heeft geen zin om te kijken naar merk en series, het enige wat vandaag uitmaakt is de kwaliteit van de koeler (en hoe goed deze uit de fabriek komt als je zelf niet wilt tunen).
Dus reviews.
Dus de uitvoering: Kingston Fury Beast KF552C36BBEK2-32 is dan ook prima?
Scheelt een paar euro.
Pagina: 1