Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, ook met VR, en game development. Ik wil gebruik kunnen maken van Unreal's Lumen, dus dat betekent:
Video cards must be NVIDIA RTX-2000 series and higher, or AMD RX-6000 series and higher.
De type games vliegen echt over het gehele beschikbare spectrum. Van AAA tot inefficiënt in elkaar gezette indies.
En toekomstbestendig mag hij zijn. Ik heb dus zelf gekozen voor AM5
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil zo dicht mogelijk bij de 2000 blijven maar mocht 2500 nodig zijn dan kan het. En zijn mijn eisen te hoog voor dit budget, dan is het doorsparen maar dan hoop ik nog steeds dat er uit dit topic een mooi advies komt.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Crucial mx500 1TB ssd liggen.
Verschillende game controllers met soms niet beter dan USB2 als aansluiting.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een Nvidia RTX 2000 of hoger, of een AMD RX 6000 of hoger.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn sympathie ligt bij AMD voor zowel CPU als GPU. Voor de CPU wordt het sowieso AMD.
Vooralsnog heb ik zelf wel een Nvidia uitgekozen, voor de raytracing eigenlijk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo een laag mogelijk geluidsniveau is wel prettig. Het voorkomen van coil whining heeft een sterker voorkeur.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik wil een stabiel en snel systeem waarbij de onderdelen ook goed bij elkaar passen (is dat nog een ding, het goed balanceren van geheugenclock en cpu clock?).
Ik heb een bloedhekel aan coil whining en andere hoge tonen dus hoge kwaliteit componenten op moederbord en videokaart heeft een sterke voorkeur. Enkel van Asus weet ik dat de ROG en TUF series daar iets mee doen maar van verschillende bronnen lees ik dan weer tegenstrijdige berichten welke je nou precies moet hebben.
Er zit nu een normale SSD in maar ik zie in de pricewatch dat M.2 SSDs veel sneller zijn, ik vraag me af of dat daadwerkelijk iets gaat uitmaken.
Wat ik vooralsnog bij elkaar verzameld heb:
Versie 2 na enkele reacties:
Gamen, ook met VR, en game development. Ik wil gebruik kunnen maken van Unreal's Lumen, dus dat betekent:
Video cards must be NVIDIA RTX-2000 series and higher, or AMD RX-6000 series and higher.
De type games vliegen echt over het gehele beschikbare spectrum. Van AAA tot inefficiënt in elkaar gezette indies.
En toekomstbestendig mag hij zijn. Ik heb dus zelf gekozen voor AM5
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil zo dicht mogelijk bij de 2000 blijven maar mocht 2500 nodig zijn dan kan het. En zijn mijn eisen te hoog voor dit budget, dan is het doorsparen maar dan hoop ik nog steeds dat er uit dit topic een mooi advies komt.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Crucial mx500 1TB ssd liggen.
Verschillende game controllers met soms niet beter dan USB2 als aansluiting.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een Nvidia RTX 2000 of hoger, of een AMD RX 6000 of hoger.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn sympathie ligt bij AMD voor zowel CPU als GPU. Voor de CPU wordt het sowieso AMD.
Vooralsnog heb ik zelf wel een Nvidia uitgekozen, voor de raytracing eigenlijk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo een laag mogelijk geluidsniveau is wel prettig. Het voorkomen van coil whining heeft een sterker voorkeur.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik wil een stabiel en snel systeem waarbij de onderdelen ook goed bij elkaar passen (is dat nog een ding, het goed balanceren van geheugenclock en cpu clock?).
Ik heb een bloedhekel aan coil whining en andere hoge tonen dus hoge kwaliteit componenten op moederbord en videokaart heeft een sterke voorkeur. Enkel van Asus weet ik dat de ROG en TUF series daar iets mee doen maar van verschillende bronnen lees ik dan weer tegenstrijdige berichten welke je nou precies moet hebben.
Er zit nu een normale SSD in maar ik zie in de pricewatch dat M.2 SSDs veel sneller zijn, ik vraag me af of dat daadwerkelijk iets gaat uitmaken.
Wat ik vooralsnog bij elkaar verzameld heb:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700X Boxed | € 393,15 | € 393,15 |
| 1 | Moederborden | ASRock X670E Steel Legend | € 369,- | € 369,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR | € 949,- | € 949,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 79,42 | € 79,42 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 Bruin | € 95,- | € 95,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 189,- | € 189,- |
| 1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 650W | € 110,91 | € 110,91 |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 1TB | € 82,98 | € 82,98 |
| Totaal | € 2.268,46 | |||
Versie 2 na enkele reacties:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700X Boxed | € 393,15 | € 393,15 |
| 1 | Moederborden | ASRock X670E Steel Legend | € 369,- | € 369,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR | € 949,- | € 949,- |
| 1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 104,90 | € 104,90 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 Bruin | € 95,- | € 95,- |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF552C36BBEK2-32 | € 152,86 | € 152,86 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master V750 Gold-V2 | € 91,25 | € 91,25 |
| 1 | Solid state drives | Kingston NV2 1TB | € 69,65 | € 69,65 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.224,81 | ||
[ Voor 26% gewijzigd door Crazy Harry op 03-12-2022 17:17 . Reden: Versie 2 ]