Ventilatoren installeren bij inbouwhaard

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 13:30
Goedenavond allen,

Wij zijn onlangs naar een woning verhuisd welke een inbouw haard heeft ( Barbas Universal 5 - 60).
Bij het openen en beter bekijken zag ik achter de klep 2 openingen met gaten en met wat google werk kwam ik er achter dat er een ventilator systeem geïnstalleerd kan worden.
https://www.ctlam-kachels...-voor-Barbas-inzetkachels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjFValnQsTBunsKWEww7ZYq9Cok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxCM1KH6660yPcuvSXvHUyQl.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen zoals je ziet, kost dit een kleine 600 euro en bedacht ik of dit niet goedkoper gemaakt kon worden, 2 fans (92mm) en iets van een fan controller en dan ben ik er lijkt me? Wellicht de draden goed beschermen tegen warmte.
Ik ben me er van bewust dat ik dan zelf de ventilator aan moet zetten en uit moet schakelen maar volgens mij kan hier een goeie oplossing voor gemaakt worden.

Hebben jullie hier nog ideeën over waarom wel of dit niet mogelijk is?

[ Voor 18% gewijzigd door marciej123 op 02-12-2022 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-04 13:14
@marciej123
Dat kan prima! Bij onze oudere Barbas inbouwhaard heb ik met een doorluskabel twee van deze gemonteerd: uitvoering: Scythe Kaze Flex 92mm PWM, 92mm

Als voeding gebruik ik een 12V adapter. Plus een Zalman Fanmate voor de snelheidsregeling. Voor de bedrading heb ik een klein gaatje in de zijkant van de kachel geboord.
Naast de ventilatoren bleef nog een spleet open, die heb ik opgevuld met een half doorgesneden stuk rubberen slang.

Het verschil in warmteafgifte is enorm. Aan het begin van het stoken laat ik de ventilatoren uit of langzaam draaien, anders duurt het te lang voordat je een fatsoenlijke verbranding krijgt.

Er is wel een risico dat er bij stroomuitval een hoopje gesmolten ventilatoren overblijft. Wie weet valt dat mee, doordat er zonder ventilatoren evengoed wat trek is.

[ Voor 10% gewijzigd door Skipper-93 op 03-12-2022 14:03 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 13:30
@Skipper-93 Kijk eens aan, dan gaan we eens kijken of we daar iets voor maken binnenkort!

Bedankt voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:30
Ik kan de bovenkant niet zien, maar bij mijn ouders zat er rond de achterkant van heel de kachel een kier/ ruimte, daar blies de ventilator lucht door wat inderdaad flink warmte opleverde. De fans waren wel van metaal 😉