Z790 Tomahawk (CPU voeding, heb ik 2* 8 pins nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f_algera
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-07 15:10
Dag allen,

Recentelijk heb de MSI Tomahawk Z790 gekocht. Hierin heb ik de Intel 13600K in gedaan.

uitvoering: MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI

Als voeding heb ik de Corsair RM 750x

Nu heb ik volgende gesleevde voedingskabels gekocht:
uitvoering: Corsair Premium Individually Sleeved PSU Cables Starter Kit Type ...

Echter ik kom er achter dat bij deze gesleevde kabels slechts 1x 8 pins hebben terwijl het moederbord 2*8pins ondersteund.

Is 1 keer 8 Pins voldoende of dien ik 2* 8pins te gebruiken? In dat geval ben ik bang dat ik de duurdere versie van de gesleevde zal moeten kopen: uitvoering: Corsair Premium Individually Sleeved PSU Cables Pro Kit Type 4 Ge...

Reden dat ik vraag is of 1*8 pins alle power kan leveren voor de 13600K of dat ik beter extra kan investeren in een 2de 8 pins gesleevde kabel. Op internet lees ik dat een 2de 8pins alleen voor hardcore overclocking bedoeld is.

[ Voor 37% gewijzigd door f_algera op 02-12-2022 22:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat heb je zelf al gevonden? Beetje googlen op CPU_PWR2 en je hebt sneller je antwoord dan hier een topic openen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Handleiding -> pagina 40

Ik zou dus (gewoon) verplicht alles aansluiten; neem toch aan dat de reden voor 2x 8-pins duidelijk uitgelegd is bij dit soort moederborden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f_algera
Normaliter zal ik gewoon de 2*8 pins van de RM750X is het moederbord stoppen.

Echter de vervangende gesleevde kabels die ik gekocht heb daar zit slechts 1 keer 8 pins bij.

Op internet lees ik dat de 2de 8pins voor de CPU overdreven is. Echter geeft de moederbord handleiding wel aan op 2* 8 pins te gebruiken.

Het is bij mij niet duidelijk of ik gewoon 1*8 pins zal gebruiken of dat ik beter extra kan investeren in de nog meer vervangende gesleevde kabels die 2*8 pins ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je wil wel sleeven, niet de extra kosten voor een extra 8-pin sleeve; sluit het spul aan met 1x 8-pin en we lezen vanzelf wel een keer of & hoe instabiel je systeem op sommige momenten is?

Je setup (voor zover ik links en rechts wat info vindt) kost goed 3K aan apparatuur; dan ga je bezuinigen op een kabeltje / voeding van 100 Euro?

Is er geen ander bedrijf die individuele 8-pin kabels kan sleeven die wel bij de huidige starter kit past?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f_algera
MAX3400 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:46:
Je wil wel sleeven, niet de extra kosten voor een extra 8-pin sleeve; sluit het spul aan met 1x 8-pin en we lezen vanzelf wel een keer of & hoe instabiel je systeem op sommige momenten is?

Je setup (voor zover ik links en rechts wat info vindt) kost goed 3K aan apparatuur; dan ga je bezuinigen op een kabeltje / voeding van 100 Euro?

Is er geen ander bedrijf die individuele 8-pin kabels kan sleeven die wel bij de huidige starter kit past?
€ 1800 dus met de 3K is het hoog ingeschat.

Momenteel ben ik € 60 kwijt voor de huidige gesleevde kabels die ik recentelijk heb gekocht. € 100 als ik de uitgebreidere variant wil die 2* 8 pins voor de CPU heeft.

Online lees ik dat door 1*8pins tot wel 300 watt kan. Als ik de review van de 13600K dan zie ik dat die all core load niet boven de 180 watt komt. In dat geval is het de vraag of de additionele € 40 wil uitkomen poor voor het feit dat er een 'overtollige' 2de 8 aansluiting op zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f_algera
br00ky schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:33:
Wat heb je zelf al gevonden? Beetje googlen op CPU_PWR2 en je hebt sneller je antwoord dan hier een topic openen ;).
Waarom ik dit topic start gaat meer over de powerlimieten en de toegevoegde waard van 2*8 pins.

Enerzijds kan ik conform de handleiding aansluiten en voor 2* 8pins gaan maar gelijktijdig lees ik online dat 2*8 pins overdreven is en alleen voor hardcore overclocking is.De discussie gaat dan meer over of de 2de 8pins connecter daadwerkelijk functioneel voordeel heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
f_algera schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:55:
[...]

Waarom ik dit topic start gaat meer over de powerlimieten en de toegevoegde waard van 2*8 pins.

Enerzijds kan ik conform de handleiding aansluiten en voor 2* 8pins gaan maar gelijktijdig lees ik online dat 2*8 pins overdreven is en alleen voor hardcore overclocking is.De discussie gaat dan meer over of de 2de 8pins connecter daadwerkelijk functioneel voordeel heeft
Laat dat nou net ontbreken in je openingspost ;). Nu leek het alsof je helemaal blanco was met betrekking tot die tweede CPU_Power. Zoals hierboven gezegd door @MAX3400 , ik zou de boel aansluiten en gaan doen met je pc wat je ermee wilt doen. Als het stabiel blijft = profit, zoniet, kan je altijd nog een ander kabeltje bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f_algera
Ik neem toch maar die extra € 40 voor lief. Dan slaap ik toch rustiger.

Dan hoef ik er ook niet over in te zitten of eventuele instabiliteit kan liggen aan het ontbreken van de 2de 8pins.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:19

auto660

1991 240 GL Brick

Ik zou mij er niet zo druk om maken, een enkele 8pin is naar mijn mening genoeg voor die CPU. De pins in de connector zijn individueel gespecced op 9A, met een onofficiële derate naar 7A wanneer deze in de 8pin connector worden gebruikt. Je hebt 8pins/4paren dus 4*7*12= 336W. Meer dan genoeg lijkt mij. De oudere high-end AM3+ borden hadden bijvoorbeeld ook maar een enkele 8pin stekker en daar werden zonder problemen FX9590's mee geoverclocked, dan heb je het over een cpu welke standaard 200W verbruikt.

Bij overbelasting van de connector verwacht ik eerder dat deze smelt dan dat er instabiliteit voorkomt... Dat kleine beetje extra voltage drop gaat het verschil niet maken.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
f_algera schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:04:
Ik neem toch maar die extra € 40 voor lief. Dan slaap ik toch rustiger.

Dan hoef ik er ook niet over in te zitten of eventuele instabiliteit kan liggen aan het ontbreken van de 2de 8pins.
In dat geval had je het topic natuurlijk helemaal niet hoeven te openen :+ . Maar helemaal prima, vooral doen waar je je het prettigst bij voelt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f_algera
auto660 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:24:
Ik zou mij er niet zo druk om maken, een enkele 8pin is naar mijn mening genoeg voor die CPU. De pins in de connector zijn individueel gespecced op 9A, met een onofficiële derate naar 7A wanneer deze in de 8pin connector worden gebruikt. Je hebt 8pins/4paren dus 4*7*12= 336W. Meer dan genoeg lijkt mij. De oudere high-end AM3+ borden hadden bijvoorbeeld ook maar een enkele 8pin stekker en daar werden zonder problemen FX9590's mee geoverclocked, dan heb je het over een cpu welke standaard 200W verbruikt.

Bij overbelasting van de connector verwacht ik eerder dat deze smelt dan dat er instabiliteit voorkomt... Dat kleine beetje extra voltage drop gaat het verschil niet maken.
Thx, dit was het antwoord waar ik hoopte. Nu kan ik weer rustig slapen en hoef ik ook geen extra geld uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:27
Had je beter een witte RMx kunnen kopen. Die komt met gesleevde kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f_algera
Uszka schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:11:
Had je beter een witte RMx kunnen kopen. Die komt met gesleevde kabels.
Die witte variant heb ik ook maar echt volledig gesleeved kan je die niet noemen. Slecht delen ervan maar de uiteindes (hetgeen wat je ziet) in ieder geval niet

[ Voor 10% gewijzigd door f_algera op 02-12-2022 23:31 ]

Pagina: 1