Toon posts:

Alle apps uitgelogd na transfer naar nieuwe iPhone

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik heb een nieuwe iPhone SE, en heb die ingesteld door alles vanaf mijn oude iPhone SE over te zetten. De nieuwe telefoon is daarna ingelogd met mijn Apple ID, alle apps en bestanden staan er prima op.

Echter alle apps zijn (waar relevant) uitgelogd. Bijv. Spotify, ProtonMail, KeePassium, bank app, maar de ergste is m'n Authenticator app die helemaal geen codes heeft.

Dat vind ik zwaar irritant, want juist dat is wat ik graag over gezet wil hebben. M'n bestanden heb ik elders ook wel, apps kan ik altijd downloaden, maar juist al die losse apps instellen is echt een rotwerk.

Ik had het eerst gedaan via de Quick Setup, dat de telefoons wireless dingen overzetten. Toen dat dus niet naar wens werkte ging ik op internet zoeken en kwam deze tegen: https://discussions.apple.com/thread/250388136

Dus dat is het volgende wat ik probeerde: in iTunes een verse backup gemaakt van m'n oude telefoon. Daarna m'n nieuwe ingeplugd en die nieuwste backup teruggezet. Maar de status is vervolgens bijna precies hetzelfde als bij Quick Setup (ik moest wel het wachtwoord van m'n Apple ID invullen dit keer, super irritant want die is vet lang): alle apps zijn signed out en hebben m'n account info niet (ook nu heeft de authenticator geen codes).

Dus mijn concrete vraag: is dat alles overzetten überhaupt wel mogelijk (misschien is het een - onduidelijke - restrictie voor de veilig). En dus zo ja, wat kan ik dan nog proberen?

Alle reacties

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Nee die is uberhaupt niet mogelijk, backups onthouden geen wachtwoorden van apps. Ik geloof dat de technische reden is dat wachtwoorden versleuteld opgeslagen worden met de TPM chip van je iPhone. Een andere iPhone betekend een andere TPM module dus de wachtwoorden zijn onleesbaar. En dat is maar goed ook, want wachtwoorden wil je simpelweg nooit leesbaar opslaan. Zeker je Authenticator data, het zou betekenen dat ik met een backup toegang kan krijgen tot alle accounts die jij bezit.

Veel apps hebben echter wel de optie om makkelijk van telefoon te verhuizen, zeker een Authenticator app. Als je de oude telefoon nog hebt kun je de gegevens vaak makkelijk over zetten. Voor Google Authenticator kun je dat hier vinden, voor andere apps bied Google/DuckDuckGo een uitkomt. DigiD en bank-apps bieden ook vaak deze functionaliteit.

Tot slot, gebruik dit ook als gelegenheid om eens uit te zoeken of je nu nog wel opnieuw zou kunnen beginnen. Heb je de back-up codes voor je tweestaps verificatie bijv. netjes op een veilige plek opgeslagen? Als je er nu achter komt dat je zonder je oude iPhone eigenlijk niet opnieuw kunt beginnen heb je een groot risico als je ooit je telefoon verliest :)

[Voor 24% gewijzigd door n9iels op 02-12-2022 20:51]

• Rainbow
  • Niet online
Ah wat balen zeg!! Ik had gedacht, de backup is encrypted en beveiligd met een wachtwoord, dat komt wel goed. Hoop werk voor de boeg dan haha..

Ik gebruik zelf Microsoft Authenticator, maar de enige manier die ik kon vinden om dat over te zetten is via een iCloud Backup van binnen de app zelf, waar je dan weer een Microsoft account voor nodig hebt (hoe raar is dat..., daar heb ik echt geen behoefte aan).

Wel goeie tip dat laatste. Ik ga er inderdaad vanuit dat m'n recovery codes netjes zullen werken. Misschien wel een goed idee om te te doen alsof m'n oude telefoon niet meer werkt inderdaad, en dan via de recovery procedure al die accounts herstellen. Kost meer werk, maar wel goeie dry run. (Ik weet nog dat ik bij m'n webhoster had geklaagd, die ondersteunen wel 2FA maar hebben geen recovery procedure, zeiden oh maar dan bel je klantenservice toch, die kunnen je account dan wel unlocken ... eh ja dus eigen is je account niet beveiligd dus daar).

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Er staat me iets van bij dat je dit wel voor elkaar kan krijgen door vanaf de oude iPhone een versleutelde (wachtwoordbeveiligde) lokale kopie naar iTunes te maken, en vervolgens die versleutelde lokale kopie weer te herstellen naar de nieuwe iPhone. Dus niet via iCloud of de ingebouwde transfer.

Ik haal uit je posts niet helemaal of je ook de backup zelf met wachtwoord beveiligd hebt, dus excuus als dit al de precieze route is die je geprobeerd hebt.

[Voor 21% gewijzigd door spone op 02-12-2022 22:35]

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-03 20:02
Rainbow schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:21:
Ik gebruik zelf Microsoft Authenticator, maar de enige manier die ik kon vinden om dat over te zetten is via een iCloud Backup van binnen de app zelf, waar je dan weer een Microsoft account voor nodig hebt (hoe raar is dat..., daar heb ik echt geen behoefte aan).
Goed moment om Google Authenticator te overwegen dan. Daar kan het gewoon met QR code(s) lokaal.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

Dit is gewoon super irritant gedrag. Dit betekend concreet dat het feitelijk onmogelijk is om échte backups te maken van iPhone. Maar er is niet zo veel aan te doen.

• Haga
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Als je een nieuwe IPhone wil gaan gebruiken, dan krijg je op enig moment de keuze:
“Overzetten vanuit ICloud”
Of
“Overzetten vanaf je huidige IPhone”

Vorige week twee nieuwe 13 mini’s in gebruik genomen.

Bij die van mij “overzetten vanuit ICloud” gedaan en geen problemen met overzetten van data/apps/wachtwoorden enz.
Gelukkig maar, heb alleen al vijf Watches die overgezet moeten worden.

Mijn vrouw had gekozen voor “Overzetten van je huidige IPhone”.
En inderdaad een aantal apps daarna handmatig weer moeten inloggen en haar watches (zij heeft er gelukkig maar twee 😉) weer helemaal opnieuw moeten koppelen en instellen.

Dus ja, complete Backup gebruiken kan dus wel.

• Rainbow
  • Niet online
@spone Yes, dat is de 2e manier die ik had geprobeerd inderdaad, via iTunes handmatig een backup maken naar de PC, beveiligd met een wachtwoord. En die dan terugzetten op de nieuwe telefoon. Dat werkte voor mij dus net als overzetten van telefoon naar telefoon (apps uitgelogd).

@Haga Ja ik kan me voorstellen dat als je dit vaker doet (bijv. ook als je elk jaar het nieuwste model wilt) het enorm irritant zou zijn als dit niet werkt! Ik gebruik zelf geen iCloud backups, ben er niet zo'n fan van om mijn bestanden e.d. in de Apple cloud te hebben staan, dus ik maak alleen backups naar m'n PC. Het is ook wel gek als het direct van telefoon naar telefoon niet werkt, maar via iCloud wel,... je zou toch qua veiligheid denken dat het eerste wel ondersteund zou zijn (keys e.d. direct transferren) maar het 2e wat meer omstreden zou zijn (keys in iCloud opslaan).

Ik zat na deze nieuwe replies nog te denken dat het misschien aan het model kan liggen. Ik ging van een 1e generatie SE naar een 2e generatie SE, misschien is dat een probleem in compatibiliteit dat dit niet werkt, maar dus tussen modernere wel. Maar dat zou weer niet verklaren waarom het voor jou vrouw niet werkte..
rr7r schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 02:01:
[...]

Goed moment om Google Authenticator te overwegen dan. Daar kan het gewoon met QR code(s) lokaal.
Ja, eigenlijk wel hè. Ik gebruikte in het verre verleden Google Authenticator maar toen ik ging "ungooglen" heb ik die weggedaan. Voor m'n werk had ik toch al Microsoft Authenticator nodig, dus ging ik die ook maar gebruiken voor m'n privé codes. Recentelijk (na ander werk, MS Authenticator niet meer nodig) nog naar open source alternatieven gekeken, maar die zijn er niet echt (met een sync/backup functie) voor zover ik kon vinden. Aan de andere kant maakt Google Authenticator ook geen daadwerkelijk gebruik van Google systemen/account, dus dat zou eigenlijk ook geen probleem moeten zijn.

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Step Two is aan authenticator app die naar icloud synct

• Rainbow
  • Niet online
AP3X schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:15:
Step Two is aan authenticator app die naar icloud synct
Ziet er goed uit maar wel jammer van de limiet van 10 accounts en dat je moet betalen als je er meer wilt. Ik heb er fors meer en vind het die $10 echt niet waard.

[Voor 0% gewijzigd door Rainbow op 03-12-2022 15:33. Reden: typo]

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:33
Rainbow schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:33:
[...]

Ziet er goed uit maar wel jammer van de limiet van 10 accounts en dat je moet betalen als je er meer wilt. Ik heb er fors meer en vind het die $10 echt niet waard.
Je kunt sinds iOS 15 (?) ook TOTP codes Keychain opslaan. Dan wordt alles via iCloud gesynchroniseerd en hoef je geen extra app te installeren.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-03 20:02
oohh schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:38:
[...]

Je kunt sinds iOS 15 (?) ook TOTP codes Keychain opslaan. Dan wordt alles via iCloud gesynchroniseerd en hoef je geen extra app te installeren.
Dat wist ik dan weer niet. Maar staat wel alles online en dat is wel in strijd met 2FA principe.

[Voor 10% gewijzigd door rr7r op 03-12-2022 17:33]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee