Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• gram501
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-10 19:24
Situatie is als volgt:

Er zit op het platte dak een mechanische afvoerpijp van de badkamer

Hier overheen wil ik zonnepanelen leggen, maar deze zit dan dus in de weg.

Kan deze ingekort worden of verlegd worden?

Ook heb ik al gezien dat en special ventilatiepannen zijn voor dakpannen maar kunnen deze daar ook op?
Zie foto voor soort afvoer [ post 4

[ Voor 34% gewijzigd door gram501 op 02-12-2022 20:37 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Verlagen wil je lijkt mij niet, afgezien van of het praktisch kan: je krijgt zowel last van opspattend water dat binnen komt (bij harde regen), en gezien de hoge dakrand ook risico op overstromen, als je regenpijp eens verstopt zou zijn. Dat kan ook domweg doordat het water tijdelijk niet weg kan bij hevige regen. Is sowieso geen fijne situatie maar *zeker* niet als dit dan het laagste punt is.

Gewoon omheen bouwen en beetje schaduw accepteren?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik neem aan dat je panelen onder een hoek komen. Kan je dan niet zorgen dat de pijp net onder de panelen valt?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:32
Kap eraf en zonnepaneel erover heen. Volgens mij is het metalen deel net hoog genoeg om boven je dakrand uit te komen. Lager zou ik inderdaad niet gaan. Zoals hierboven beschreven. En anders zonnepaneel erover heen door overstek te gebruiken.

• gram501
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-10 19:24
Ja, zonnepaneel moet eroverheen
Kon ff niet zo snel dak foto vinden maar dit is de juiste: en het ziiden is rechts...
Wil dus geen schaduw van die pijp en oanelen eroverheen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHxOw8oFi59MsE5ug-UqpCJdUX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwMDoZ7lSgVnyPaMnRHeXaWA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 93% gewijzigd door gram501 op 02-12-2022 20:35 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Dapdodo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:22:
Kap eraf en zonnepaneel erover heen.
Gedurfd. Als het niet inregent, loop je wel wat meer kans op vogeltjes en andere dieren die dat ineens interessant vinden. Het zal ook vast niet volgens de regels zijn. Maar wellicht werkt het.

Als je over dit soort dingen na gaat denken blijkt er vaak in de loop van de tijd toch behoorlijk over het ontwerp nagedacht te zijn, met het risico dat je eigen variant op het meest onverhoopte moment belangwekkende features blijkt te missen 8)7

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:32
Waterdicht verslepen naar hoogste punt onder zonnepanelen, lijkt me de enige manier, ophogen is net teveel zo dicht bij de rand.
Pagina: 1