Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies voor aanpassing van de Grote Bak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rik_klaver
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-09 00:47
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik alleen de iMac tot m'n beschikking en dat is niet ideaal. Voor Logic Pro X en Scrivener, ja. WoW gaat ook nog, maar in mijn ervaring doet iets als Path of Exile, Blender en Daz het toch echt beter op de PC.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zie bijgevoegde lijst.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus ROG Crosshair VI Hero€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASUS ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenToshiba P300 (Bulk, SMR), 4TB€ 83,-€ 83,-
1BehuizingenThermaltake Core X9 Zwart€ 0,-€ 0,-
1CasemoddingNZXT Internal USB Hub (Gen 3)€ 21,-€ 21,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 133,90€ 133,90
1Optische drivesASUS BW-16D1HT Zwart€ 79,-€ 79,-
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 126,88€ 126,88
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 82,98€ 82,98
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 74,61€ 74,61
1GeheugenkaartlezersDelock 3.5" USB 2.0 Card Reader 5 slot + 1 x USB 2.0-A female€ 17,95€ 17,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 684,22

De lijst bevat de huidige onderdelen van de Grote Bak, maar ik neem niet alles mee. Het is mijn bedoeling om de CPU, de GPU en de nvme te vervangen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 209,-€ 209,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6800 Phantom Gaming D 16G OC€ 569,-€ 569,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Gaming Z Trio 8G LHR€ 645,-€ 645,-
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6800 16GB GDDR6€ 669,-€ 669,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 4TB€ 93,90€ 93,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 188,-€ 188,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.373,90

Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Twee videokaarten is overkill, ik hoef er maar één. De vraag is: welke?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Nee, ik heb in principe geen voorkeuren voor 'n bepaald merk, maar qua prijs zijn 3070Ti, 3080 en 3080 mij te duur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Natuurlijk kan een nvme van 1TB ook, maar zoveel duurder is 't dubbele niet. Ik geloof niet dat ik met mijn huidige voeding in de problemen kom.

Eventjes gezocht en tot mijn grote opluchting ontdekt dat ik 't moederbord vermoedelijk niet hoef te vervangen, maar mochten jullie beter weten: zeg dat dan! https://www.techspot.com/...D-older-am4-motherboards/

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
In de wenslijst heb ik drie videokaarten opgenomen; ik hoef er maar één. De reviews van de ASROCK 6800 zeggen vergelijkbare prestaties met een 3080 en dat is zéér welkom, maar gaat alles passen? Dat lijkt nou iets wat jullie weten.
O ja, ik laat het dit keer bouwen. De vorige keer (de huidige samenstelling van de Grote Bak) kwam ik er niet uit.
Zodra dat voor elkaar is: kleine bak klonen en dat loslaten op de NVME of de SSD van de Grote Bak, omdat je een bestaande installatie van Windows niet zo maar in een nieuwe configuratie kunt plaatsen. Als dat onderhand wel kan, weer 'n zorg minder.

P.s: ik heb ook 'n topic geplaatst bij Mac voor advies en ik dacht dat ik wel gereageerd had, maar op één of andere manier is dat niet door gekomen. Excuus! Ik heb toch niet gekozen voor een upgrade/update van de machine. :)

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:22
Dus als ik het goed begrijp kun je een kleine €1200 uitgeven voor een nieuwe CPU, GPU en 6TB opslagruimte? Gezien de videokaarten wil je op 1440p gamen? En wat videobeelden maken met Daz en Blender? Voor gaming is dan AMD de betere keuze voor de videokaart, maar voor Blender is dat juist weer NVidia (zie bv hier). De vraag is dan ook waar de nadruk op ligt: beste game prestaties of beste render/video prestaties?

• rik_klaver
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-09 00:47
@martyw Dank voor je reactie!

De WB Blue heb ik meegenomen omdat in de huidige configuratie een Toshiba P300 zit (ik geloof van 4TB). Die krijgt toch "maar" drie sterren en dat kan eigenlijk niet. Zo'n snob ben ik dan wel.

(kwartier later) Ik veronderstel dat ik dan de beste prestaties wil voor Blender en minder voor gaming. Settings als "ultra" doen me niet zoveel en ik ben niet echt van de modernste games.