2 CV's op 1 thermostaat, aansturen met een Wifi relais

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetnas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-04-2024
Weet iemand welke Wifi schakelaar ik kan gebruiken om 1 van de 2 cv aan te zetten met mijn Nest Leanring Thermostat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBVLqPlJoOyqc11rJoWPszFd2m8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ppD2OGLC9Cs3lihdPj0Xrnyu.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via peetnas op 20-11-2023 16:46)

• Ysberg80
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 19:15
Met een dubbelpolig relais aangestuurd door een slimme stekker kan je dit vrij makkelijk realiseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHvkgVOCbXTqG2AwKhJI4cjsK-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQXdCQ8gNkfWYpehwy7u60Q4.jpg?f=fotoalbum_large

A1 + A2 aansluiten en stekker in de slimme stekker
12 + 22 aansluiting CV gas
14 + 24 aansluiting CV elektrisch
11 + 21 Nest thermostaat

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 11:26

Bob

Je zegt een van de twee, wat bepaalt welke er exact aan moet. Moet het random zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetnas
Ik bedoel overdag de Elektrische dan gaat de cv via mijn zonnepanelen, in de avond de Gas Cv.
Omdat ze op zolder zitten graag met een Wifi schakelaar maar ik weet niet welke...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:03
Ik denk dat er geen enkel Wifi-relais is dat zelf met je Nest thermostaat communiceert. Je zult aan de slag moeten met een pakket als HomeAssistant, wat verschillende merken integreert.

Als relais kun je dan bv. 2x een Shelly 1 gebruiken (geen Shelly 2.5. Het klinkt leuk dat die een dubbel relais heeft, maar je hebt waarschijnlijk wel een potentiaal vrij contact nodig om de ketel aan te sturen).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ysberg80
Met een dubbelpolig relais aangestuurd door een slimme stekker kan je dit vrij makkelijk realiseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHvkgVOCbXTqG2AwKhJI4cjsK-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQXdCQ8gNkfWYpehwy7u60Q4.jpg?f=fotoalbum_large

A1 + A2 aansluiten en stekker in de slimme stekker
12 + 22 aansluiting CV gas
14 + 24 aansluiting CV elektrisch
11 + 21 Nest thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetnas
Heeft u een voorbeeld (merk )van een dubbelpolig relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysberg80
peetnas schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:24:
Heeft u een voorbeeld (merk )van een dubbelpolig relais.
Deze heb je nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetnas
Ja zeker Mijn dank is groot.
Alleen kon ik de topic niet meer terugvinden (sorry ben er niet zo handig in)

Weet u ook of er 1 vaste Wifi (voor handmatig gebruik) schakelaar is voor in de huiskamer die ook te benaderen is via een App.....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysberg80
Ik gebruik zelf Zigbee stekkers/schakelaars. Je hebt dan een gateway (Hub) die je aansluit op je modem. Hieraan kan je schakelaars, slimme stekkers etc. toevoegen. Via de app kan je deze bedienen of instellen met welke schakelaar je een slimme stekker wil schakelen.

Er zijn meerdere goedkope merken zoals Tradfri (Ikea) of Tuya. Bij de Lidl hebben ze ook een hoop te koop wat op dit moment in de aanbieding is. Dit is volgens mij gewoon Tuya met een andere naam erop. Haal voor de zekerheid meerdere slimme stekkers, deze werken onderling als router en je het bereik vergroten. Mocht de zolder buiten bereik zijn van de gateway dan plaats je er 1 in een stopcontact op de 1e verdieping.

Zelf gebruik ik Home assistant omdat ik niet afhankelijk wil zijn van Cloud diensten en het daarbij behorende risico op uitval. Maar dit is een beetje te uitgebreid voor alleen het schakelen van een CV denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetnas
Inmiddels bijna 1 jaar verder en ik zit nog steeds met de hand te schakelen via 1 Shelly UNI.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STOmebJQXm64rPCr6IIcK98L0Kw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vl4SBXUTdpuom3aE899aLYCj.png?f=user_large

Kunt u mijn verder helpen inmiddels ook Home Assistant aan staan in mijn huis.

Hoe sluit ik de nest heat link aan via de home Assistant als de EASTRON SDM 630
bepaalt dat er wanneer er stroom wordt terug geleverd en dan moet de Elektrische Cv aangaan,
zodra er geen stroom wordt terug geleverd dan de Gas CV.
Pagina: 1