Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloerverwarmingsverdeler wordt niet warm maar pomp wel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snoss
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-12-2022
Ben hier net nieuw op het forum, dus zeg het vooral als ik deze vraag op de verkeerde plek stel.

We hebben in de keuken vloerverwarming. Helaas wordt die niet warm.
Bij installatie 15 jaar geleden deed de vloerverwarming het gewoon. Een aantal jaar geleden (ik schat 4 of 5 jaar) werd het ineens koud in de keuken. Er kwam toen een monteur kijken, en die heeft er toen een nieuwe pomp in gezet. Daarna werd de bijkeuken een aantal maanden weer warm, maar helaas begon het probleem daarna weer.

De installatie ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wKjff8T/overzicht.jpg
met hier een close-up van de verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D7yTspf/closeup-verdeler.jpg
Qua modelnummers etc heb ik helaas geen idee.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

De verdeler komt niet boven de 20 graden uit. De buis van de ketel naar de verdeler en de pomp zelf daarentegen wordt best wel warm, zoiets als een radiator. Als ik de pomp uitzet wordt de verdeler warm, en de pomp koud. De aanvoer- en afvoerbuizen van de vloerbuizen blijven echter altijd koud.

Hebben jullie misschien tips?

mvg
snoss

[ Voor 3% gewijzigd door snoss op 02-12-2022 14:22 . Reden: plaatjes niet goed geüpload ]

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Begin met de "usual suspects":
- ik zie een thermostaatknop. Je zal de eerste niet zijn waarbij het pinnetje vast zit. Haal de knop er af en kijk of je het pinnetje kan indrukken en dat dit ook weer netjes naar buiten komt.
- staat de ronde grijze knop vol open?
- waarom hangt de temperatuursensor van de thermostaatknop los in de ruimte? Die hoort op de verdeler van de aanvoer te zitten om de max. temperatuur te meten en te begrenzen
- Doet de pomp het echt wel? Zit hij niet vast?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:23
probeer uit te sluiten of het aan de verdeler, pomp, de buizen in de vloer of je cv-ketel ligt

1) aanvoerbuis vanuit de CV-ketel zou heet moeten zijn, zo sluit je de CV-ketel uit
2) de nauwe ingangen van de knoppen kunnen verstopt zitten met roestdeeltjes na zoveel jaar (even een paar keer de 2 knoppen flink open en dicht draaien)
3) wat gebeurt als je de thermostaatkraan op 50C zet? Schiet dan de temperatuur op de verdeler omhoog?
4) de verdeler moet echt 35C kunnen worden, mocht de pomp niet werken zou op z'n minst de aanvoerbalk van de verdeler warm moeten worden, zo sluit je ook de pomp uit
5) zie links omcirkelt zijn twee ventielen, deze kun je in en uit draaien met een inbus. (waarschijnlijk heeft dit er niets mee te maken overigens)
6) zie rechts omcirkelt, dat is een temperatuur overbegrenzer, normaliter zit deze in de retourbalk van de verdeler. Waarom zit deze bij jou op de muur?
7) je verdeler heeft wat roest aan de buitenkant, met radiatoren zit er dan vaak ook roest aan de binnenkant.
8 ) heb je een ontluchter op de verdeler? na zoveel jaar kan er best veel lucht in de verdeler zitten, net als met een radiator waar teveel lucht in zit wordt het nooit echt warm

Je pomp lijkt vrij oud en is wss niet een energie zuinig label A pomp. Vervangen van de verdeler+pomp heb je dat als bijkomend voordeel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSNVi3FLy1LYGWtIkgPcxAeelsY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4LerKqxr3fUoTUMQRbwUTyOV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door el polini op 02-12-2022 14:42 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

el polini schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:37:
6) zie rechts omcirkelt, dat is een temperatuur overbegrenzer, normaliter zit deze in de retourbalk van de verdeler. Waarom zit deze bij jou op de muur?
Aanvoerbalk ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:23

• snoss
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-12-2022
1) aanvoerbuis vanuit de CV-ketel zou heet moeten zijn, zo sluit je de CV-ketel uit
klopt, die is heet
2) de nauwe ingangen van de knoppen kunnen verstopt zitten met roestdeeltjes na zoveel jaar (even een paar keer de 2 knoppen flink open en dicht draaien)
heb ik geprobeerd, maar dat hielp helaas niets. Met de kraan dicht liep de temperatuur natuurlijk wel naar beneden.
3) wat gebeurt als je de thermostaatkraan op 50C zet? Schiet dan de temperatuur op de verdeler omhoog?
Die staat in de foto op 50. Ik heb zelfs de dop er even afgehaald om te kijken of het zou helpen, maar de temperatuur bleef hardnekkig op 20 zolang de pomp aanstond.
4) de verdeler moet echt 35C kunnen worden, mocht de pomp niet werken zou op z'n minst de aanvoerbalk van de verdeler warm moeten worden, zo sluit je ook de pomp uit
Met de pomp uit loopt de verdeler op naar 30. Misschien dat als ik 'm een paar uur uitlaat dat de verdeler warmer wordt.
Je pomp lijkt vrij oud en is wss niet een energie zuinig label A pomp. Vervangen van de verdeler+pomp heb je dat als bijkomend voordeel
Dat is dus wel gek want mij is verteld dat die enkele jaren terug vervangen is. Misschien heeft de monteur een gebruikte pomp er in gezet?
5) zie links omcirkelt zijn twee ventielen, deze kun je in en uit draaien met een inbus. (waarschijnlijk heeft dit er niets mee te maken overigens)
7) je verdeler heeft wat roest aan de buitenkant, met radiatoren zit er dan vaak ook roest aan de binnenkant.
8 ) heb je een ontluchter op de verdeler? na zoveel jaar kan er best veel lucht in de verdeler zitten, net als met een radiator waar teveel lucht in zit wordt het nooit echt warm
Dit ga ik denk ik op zondag proberen.

Bedankt voor alle info!
Pagina: 1