Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 00:20
Beste Tweakers,

Net als de rest van Nederland willen wij investeren in zonnepanelen. Nu moet ik zeggen dat ik weinig kaas gegeten heb van dit onderwerp, maar ik wel een idee heb wanneer ik veel te veel betaal. Dit laatste zou ik graag eens bij jullie willen verifieren. Om deze reden ben ik dit topic gestart om zo de offerte(s) welke ik van de Zonnefabriek heb ontvangen met jullie te delen en om advies te vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJR7-T_DQhD9g1KkX1AJDIUjTSo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iB22OzzIt80GPhW0iSwNmvqO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQIzuNVlaVEqc5bUv9Ltc_xyeJA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uwl8kdsFlsRemzKHacmFyVlE.png?f=user_large

Op onderstaande afbeelding staat de situatie van onze woning tijdens de verbouwing. In Paint heb ik daar de dakkapellen aan toegevoegd. Het schuurtje in de tuin (met kruis) zal gesloopt gaan worden. Idealiter had ik zonnepanelen op de daken van de dakkapellen gelegd, maar Zonnefabriek geeft aan dat dit niet kan (mits expliciteit tijdens de bouw aangegeven). Zij nemen hier geen verantwoordelijkheid voor. De panelen zijn nu getekend op het schuine dak aan de achterkant van de woning en op de uitbouw (welke op het plaatje nog niet is gerealiseerd, maar in de praktijk wel).

Onze tuin ligt op het zuiden en we hebben weinig last van schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIoDsXb3h_h6JmBSXCDcIuGd2yE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/97INqzICDXR1mHbzEMVNdull.png?f=user_large

Als ik kijk naar het totaal bedrag van ongeveer 12k excl. btw, heb ik het idee dat ik veel te veel betaal voor deze installatie. Aangezien we één elektrische auto hebben wil ik zo rond de 5000 kWh per jaar opbrengen. Als ik het verkoopverhaal hoor over Sunpower, dan zouden deze panelen veel minder degraderen, heb je 40 jaar garantie en zijn het al met al 'veel betere panelen' dan andere merken. Maakt dit daadwerkelijk verschil of is dit vooral een verkooppraatje.

Mocht ik hier nog informatie aan toe moeten voegen om tot fatsoenlijke tips te komen, dan hoor ik het graag. Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Om een goed vergelijk te maken kun je terugrekenen naar Euro (ex btw) per watt piek.

In de offerte wordt 13x430 ° 5590 watt piek aangeboden, komt dus neer op 2,14 euro per watt piek.
Dat is inderdaad behoorlijk duur.
Voorheen kon je rond de 1 euro p/wp offertes krijgen, met prijsstijgingen afgelopen jaar zit de bodem vaak meer rond de 1,20 p/wp.

Opvallend vind ik dat hier al bijna 600 euro ex per paneel gevraagd wordt, hetzelfde panneel staat bij solar outlet voor 405 incl btw.

Je voorgevoel is dus goed, advies is dus om nog wat extra offertes aan te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Wow dat is wel heel duur. Ik heb in Juni dit jaar 17 panelen laten leggen voor 5500 excl btw. Wel iets minder vermogen per paneel. Zat op ongeveer € 0,88 per p/wp.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchphantom
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-04 10:12
Dat is wel erg duur volgens mij.

Ik heb de mijne 2 weken geleden net gekregen.
5500,- ex btw.
15x longi 410 wp
goodwe gw6k dt omvormer

omgerekend 89ct per wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

< 1euro/wp inclusief plaatsen is wel echt EXTREEM goedkoop voor deze tijden

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Yaay schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:56:
Om een goed vergelijk te maken kun je terugrekenen naar Euro (ex btw) per watt piek.

In de offerte wordt 13x430 ° 5590 watt piek aangeboden, komt dus neer op 2,14 euro per watt piek.
Dat is inderdaad behoorlijk duur.
Voorheen kon je rond de 1 euro p/wp offertes krijgen, met prijsstijgingen afgelopen jaar zit de bodem vaak meer rond de 1,20 p/wp.

Opvallend vind ik dat hier al bijna 600 euro ex per paneel gevraagd wordt, hetzelfde panneel staat bij solar outlet voor 405 incl btw.

Je voorgevoel is dus goed, advies is dus om nog wat extra offertes aan te vragen.
Ik zie op solar outlet wel een 415 WP full black voor 405 incl. btw, maar niet de 430 WP uit de offerte. Laatstgenoemde zal ongetwijfeld nog weer wat duurder zijn.

Daarnaast blijkt Zonnefabriek pas rond juli te kunnen leveren. Ook dat is niet echt ideaal, hoewel ik niet weet hoe dit bij anderen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ah sunpower. Ja als je veel geld wilt betalen dan moet je dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
JvS schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:52:
ah sunpower. Ja als je veel geld wilt betalen dan moet je dat doen.
Ik wil niet per se veel geld betalen. Wat ik wel wil is een goede offerte met goede spullen die de komende 25 jaar nog mee kunnen gaan. Merken zeggen me niet zoveel in de wereld van zonnepanelen, maar ik begrijp hieruit dat Sunpower te duur is voor wat je krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja een paneel is een paneel. Merken als Trina, JA Solar, Longi, Jinko, zijn allemaal prima panelen en VEEL betere value for money

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Ja, met SunPower zijn dit echt geen gekke bedragen. Top spul.

Omvormer ook SMA. Geen Chinese “rotzooi”; maar degelijk spul. (Ja ik schaal Growatt Goodwe Huawei onder Chinese “rotzooi”.) discussie niet nodig. :)

Anyway.

Kan het goedkoper? Ja. Deze panelen leveren wel op langere termijn meer op dan vergelijkbaar vermogen ander merk. Degradatie is minder. Ik zie zelfs hogere opbrengsten per Wp op korte termijn in een jaar voorbij komen.

Maar goed. 584.- per paneel is echt wel veel. Ook voor SunPower :) shoppen loont wel

Is het je waard? Dat is de vraag.
Je legt echt goed spul op je dak. Blijf je er nog 15-20 jaar wonen?

Houd rekening eventueel met upgraden toekomst ivm meer elektra verbruik. Dan kan je wat rekenen wat verstandig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 02-12-2022 18:27 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Crazy- schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:26:
Ja, met SunPower zijn dit echt geen gekke bedragen. Top spul.

Omvormer ook SMA. Geen Chinese “rotzooi”; maar degelijk spul. (Ja ik schaal Growatt Goodwe Huawei onder Chinese “rotzooi”.) discussie niet nodig. :)

Anyway.

Kan het goedkoper? Ja. Deze panelen leveren wel op langere termijn meer op dan vergelijkbaar vermogen ander merk. Degradatie is minder. Ik zie zelfs hogere opbrengsten per Wp op korte termijn in een jaar voorbij komen.

Maar goed. 584.- per paneel is echt wel veel. Ook voor SunPower :) shoppen loont wel

Is het je waard? Dat is de vraag.
Je legt echt goed spul op je dak. Blijf je er nog 15-20 jaar wonen?

Houd rekening eventueel met upgraden toekomst ivm meer elektra verbruik. Dan kan je wat rekenen wat verstandig is.
Wat betreft de omvormer, zijn Solar Edge, Growatt en Enphase goede merken? Ik zit nu naar andere leveranciers te kijken en die leveren dan weer geen SMA.

Wat betreft Sunpower lees ik dat ze het hoogste rendement hebben en de laagste degradatie. Ik wil voor dit merk dus nog wat meer offertes vergelijken.

We hebben zojuist een flinke verbouwing achter de rug, dus verhuizen binnen 10-15 jaar zou wel kapitaalvernietiging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:38
Ik vraag me af waarom je 40 jaar garantie wilt. Als je wat goedkopere spullen zoekt ben je voor de helft van het geld klaar. Dan heb je geen garantie nodig ( die je vaak ook nog wel krijgt voor een aantal jaar) Met een terugverdientijd van zo’n twee jaar is het ook allemaal niet zo spannend meer.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Tupolev schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:12:
Ik vraag me af waarom je 40 jaar garantie wilt. Als je wat goedkopere spullen zoekt ben je voor de helft van het geld klaar. Dan heb je geen garantie nodig ( die je vaak ook nog wel krijgt voor een aantal jaar) Met een terugverdientijd van zo’n twee jaar is het ook allemaal niet zo spannend meer.
Waarom zou iemand dan überhaupt nog Sunpower kopen? Mijn idee is dat het hogere rendement en de lagere degradatie zichzelf na een aantal jaar terugverdiend.

Of zit ik daar helemaal naast en moet ik inderdaad voor zo’n goedkoop mogelijke installatie gaan?

Zoals je merkt ben ik echt nog wel zoekende in wat een goede investering is op dit gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

synorluna schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:53:
[...]

Wat betreft de omvormer, zijn Solar Edge, Growatt en Enphase goede merken? Ik zit nu naar andere leveranciers te kijken en die leveren dan weer geen SMA.

Wat betreft Sunpower lees ik dat ze het hoogste rendement hebben en de laagste degradatie. Ik wil voor dit merk dus nog wat meer offertes vergelijken.

We hebben zojuist een flinke verbouwing achter de rug, dus verhuizen binnen 10-15 jaar zou wel kapitaalvernietiging zijn.
Tja als ik antwoord geef: ik ben SolarEdge “fanboy” zeg maar, met 60 installaties onder m’n hoede allemaal SolarEdge ;-)

Ik doe niets anders. Puur omdat ik de klanten de juiste garanties kan afgeven.

Vind de service & garanties (12 jaar tot zelfs 25 op een omvormer) echt perfect, prachtig ecosysteem, erg modulair etc.

Kost meer dan goedkope omvormers, soms net zo duur als SMA setjes, goedkoper dan MicroOmvormers. (Tenzij minder dan 6-8 panelen).

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 02-12-2022 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
@synorluna na 25 jaar 82% voor de slechtste, 92% voor de beste.

En mijn rock bottom Chinese Jinko’s hebben garantie voor 87%. Hangen dan weer wel aan solaredge vanwege de situatie.

Nee voor de opbrengst haal je geen sunpower.

Leg voordelig, herbouw dat schuurtje en leg dat ding vol; nee maak het dak van panelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 02-12-2022 21:22 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Ronald schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:20:

Nee voor de opbrengst haal je geen sunpower.
Zijn er dan panelen welke eruit springen als het gaat om opbrengst en prijs/kwaliteit. De offerte welke ik heb ontvangen bestaat uit panelen van 430 WP, maar kosten dan weer de hoofdprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

synorluna schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:18:
[...]

Zijn er dan panelen welke eruit springen als het gaat om opbrengst en prijs/kwaliteit. De offerte welke ik heb ontvangen bestaat uit panelen van 430 WP, maar kosten dan weer de hoofdprijs.
Hyunda
Trina
JA Solar
Jinko
Phono
Longi
Denim

Ach en zovelen…. Veel goede/prima merken. Handjevol “slechte” budget merken. En dat zie je dan echt aan de panelen. Zwarte panelen zijn dan gewoon blauw. Etc.

Maar die hierboven allemaal prima spul

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
synorluna schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:18:
[...]

De enige positieve uitschieter is wat mij betreft REC Twinpeak.

Die zijn bij nette installateurs maar een paar tientjes per paneel meer dan de bekende Chinese merken. Veel minder dan sunpower.

Met PV geld helaas: no replacement for displacement.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:38
synorluna schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:27:
[...]

Waarom zou iemand dan überhaupt nog Sunpower kopen? Mijn idee is dat het hogere rendement en de lagere degradatie zichzelf na een aantal jaar terugverdiend.

Of zit ik daar helemaal naast en moet ik inderdaad voor zo’n goedkoop mogelijke installatie gaan?

Zoals je merkt ben ik echt nog wel zoekende in wat een goede investering is op dit gebied.
Mensen betalen graag voor dit soort “garanties” In de praktijk kun je enkel vertrouwen op de mooie beloftes van de fabrikant, je hebt geen enkele manier om te controleren of jouw panelen niet meer degraderen.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

synorluna schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:27:
[...]

Tja, ze hebben marketing gewoon goed voor elkaar. Ze verkopen een goed gevoel en een gevoel van zekerheid. Dat werkt. Alleen is dat op tweakers waar de koude kWh's per bestede euro belangrijker vinden niet gesteund.

De prijs ligt ZOVEEL hoger dan de andere panelen en dar zelfs de geclaimde verbetering (die vergeleken wordt met panelen van 15 jaar geleden) niet te rechtvaardigen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:12

ErikVers

e-Duurzaam

@synorluna woon je in Gelderland, Flevoland of Overijssel stuur me dan bij interesse een pb. Offerte tussen de €1,00 en 1,30 per WP is gebruikelijk incl 10 jaar garantie.

Nb
Voor bedrag in de TS kan iedere aanbieder ongeacht product wel 40 jaar aanbieden ivm de overwinst 😀
Hier kun jij natuurlijk niks aan doen, jij vraagt gewoon een voorstel….. Vraag me vooral af waarom een bedrijf deze insteek kiest

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:57
Deze offerte is inderdaad duur, zelfs in deze tijd, voor een groot deel door de gebruikte spullen. SMA is "made in Germany", en Sunpower panelen kosten 2-3x meer dan een budget merk. Zo kom je zelfs met een string omvormer heel hoog uit. Het zijn wel allemaal top spullen en het bedrijf is van de enkele ervaringen die ik uit tweede hand heb gehoord ook kundig.

Ik moet zeggen, de prijs voor het monteren en verdere materialen, tja, dat zal overal wel zoiets zijn. Het geld zit hem hier echt in de panelen en omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
ErikVers schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:36:
@synorluna woon je in Gelderland, Flevoland of Overijssel stuur me dan bij interesse een pb. Offerte tussen de €1,00 en 1,30 per WP is gebruikelijk incl 10 jaar garantie.

Nb
Voor bedrag in de TS kan iedere aanbieder ongeacht product wel 40 jaar aanbieden ivm de overwinst 😀
Hier kun jij natuurlijk niks aan doen, jij vraagt gewoon een voorstel….. Vraag me vooral af waarom een bedrijf deze insteek kiest
Dank voor je aanbod! Ik zit in Noord-Holland, dus die vlieger gaat dan niet op.

Ondertussen heb ik een tweede offerte van hetzelfde bedrijf gekregen met Q-cells. Deze zal ik zo ook nog even delen ‘ter lering en vermaak’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Q-cells offerte van Zonnefabriek. Deze prijs is al wat beter dan de vorige, maar gekeken naar voorgaande reacties kan het nog wel een stuk beter. In dit geval kom ik uit op 1,72/WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0O8ihvs5MlzJjLvuedUH0mp6c7Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wJVYtam7cW4GmaGnEG91kpGZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBD6A2OXWkK1lmYkkncoHNggIjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MGOKcc69eywjxZBlHXUTLLyN.png?f=user_large

[ Voor 46% gewijzigd door synorluna op 03-12-2022 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

synorluna schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:41:
[...]

Dank voor je aanbod! Ik zit in Noord-Holland, dus die vlieger gaat dan niet op.

Ondertussen heb ik een tweede offerte van hetzelfde bedrijf gekregen met Q-cells. Deze zal ik zo ook nog even delen ‘ter lering en vermaak’.
Thanks voor je reactie en ter info:

13xJA Solar 395WP met 5K 3 fase GoodWe op een schuin dak gemonteerd en wel all in komt exclusief BTW op €5763,40 inclusief garantie voor 10 jaar op onderdelen en arbeid. Waar ze die 3000 ex btw dan vandaan toveren? Dat is best veel extra marge en ik verdien ook gewoon nog prima op bovenstaande....

Dus dan heb je een goede richtlijn om naar te zoeken. Succes iig :)

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 03-12-2022 14:08 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 14:57
ErikVers schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:07:
Thanks voor je reactie en ter info:

13xJA Solar 395WP met 5K 3 fase GoodWe op een schuin dak gemonteerd en wel all in komt exclusief BTW op €5763,40 inclusief garantie voor 10 jaar op onderdelen en arbeid. Waar ze die 3000 ex btw dan vandaan toveren?
Die omvormer kost ex BTW dan ook nog niet de helft van de SMA (ook bij random webshops), en daar heb je dan al de helft van het verschil in prijs. Of het dat verschil waard is, is een andere vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Wilke schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:15:
[...]

Die omvormer kost ex BTW dan ook nog niet de helft van de SMA (ook bij random webshops), en daar heb je dan al de helft van het verschil in prijs. Of het dat verschil waard is, is een andere vraag.
Dat is ook de reden dat ik aangeef wat je krijgt voor dat geld.

De helft zie ik ff niet maar ter info; Een SMA Sunny Tripower 5.0 heeft bij mij een meerprijs van €599,- uiteraard ex btw en die is ook niet meer van toepassing hé in 2023 👍

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 03-12-2022 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten als ik naar andere leveranciers/installateurs zoek? Het aantal aanbieders is enorm, dus ik kan me voorstellen dat er ook een hoop beunhazen tussen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wel 100 dingen. Gewoon je offertes en vragen die je hebt in dit topic posten, dan komt het wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Je hebt beunhazen/cowboys en je hebt betrouwbare partijen. Zonnefabriek levert degelijk werk en heeft uitstekende service. Dat kost geld, maar je zit dus niet voor een dubbeltje op de eerste rang. Hun prijzen vergelijken met webshops is appels met peren vergelijken.

SunPower is de Rolls-Royce onder de zonnepanelen. Ik kan bij die van mij na 6 jaar nog geen enkel spoor van degradatie meten, dus het lijkt dat de specs aan de voorzichtige kant zijn.
In de praktijk heb je misschien geen 40 jaar garantie nodig, maar het geeft mij wel vertrouwen dat een bedrijf die garantie af wil geven. Dat straalt vertrouwen in hun product uit.

Het is misschien voor 80% van de Nederlanders die alleen naar de centen kijken en nog nooit van "goedkoop is duurkoop" gehoord hebben dus geen goede keuze. De 20% van de Nederlanders die snappen dat goede producten en service geld mogen kosten hebben aan de Zonnefabriek + Sunpower-combinatie een uitstekende keuze.

Met de huidige tarieven is het ook wat minder spannend: Maakt het nou echt zoveel uit of een installatie die minimaal 25 jaar op je dak ligt na 2 of na 7 jaar terugverdiend is? Terugverdienen doet het zich toch wel en daarna blijf je er geld mee besparen.

Maak vooral je eigen keuze !

(ik heb verder geen enkele relatie met Zonnefabriek of Sunpower anders dan dat ik tevreden klant ben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat is dit nou voor verhaal met lelijke suggestie dat de niet sunpower panelen "goedkoop is duurkoop" is en de suggestie dat het voor beunhazen is.

Ik ben het met je eens dat cheape shit vaak duurkoop kan zijn. Maar in het geval van zonnepanelen is het gewoon niet zo. Sunpower is een goede keus als je dat een goed gevoel van zekerheid geeft. Dat mag best wat kosten.

Maar pretendeer nou niet dat de rest van wat hier aangeraden wordt slecht is en voor mensen die het niet snappen. Het is gewoon geen verstandigere keus om sunpowers te nemen (tenzij je het voor het gevoel van zekerheid doet). Een zonnepaneel ligt op een dak en levert energie. Dat doet een Jinko merkbaar net zo goed als een sunpower.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Als dat een serieus punt zou zijn dan had elke Nederlander een RR voor de deur staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
JvS schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:26:
Wat is dit nou voor verhaal met lelijke suggestie dat de niet sunpower panelen "goedkoop is duurkoop" is en de suggestie dat het voor beunhazen is.
Ik geloof niet dat ik dat zo gezegd of bedoeld heb. Zoals met alles heb je ook met zonnepanelen grofweg 3 categoriën: budget, middenmoot en high-end. Sunpower is high-end.
Ik zeg/weet niks over de andere merken die hier genoemd worden.
Maar pretendeer nou niet dat de rest van wat hier aangeraden wordt slecht is en voor mensen die het niet snappen.
Dat deed ik ook niet, daarom schreef ik "Maak vooral je eigen keuze"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:51
Ik heb een de offerte van zonnefabriek getekend.
Zeer kundige mensen.

Ik tegenstelling tot sommige andere bedrijven die geen eens willen langskomen en alleen maar op de Google maps een tekening willen maken.

Ik wil gewoon iemand die alles met mij doorneemt enzovoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
joke_name schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:34:
Ik heb een de offerte van zonnefabriek getekend.
Zeer kundige mensen.

Ik tegenstelling tot sommige andere bedrijven die geen eens willen langskomen en alleen maar op de Google maps een tekening willen maken.

Ik wil gewoon iemand die alles met mij doorneemt enzovoort.
Helemaal mee eens. Zonnefabriek is hier ook geweest en we hebben een heel prettig gesprek met de verkoper gehad. Zit nu in een verkooptraject met een andere partij en die vraagt mij om het dak op te meten waar de panelen moeten komen. Dat gaat hem dus niet worden. Desalniettemin is de prijs van Zonnefabriek wel echt flink en kunnen ze pas tegen juli/augustus 2023 leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door synorluna op 09-12-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
@JvS en anderen: Goed, vandaag heb ik een nieuwe (eigenlijk 3) offerte(s) ontvangen. Het gaat om 14, 16 en 19 panelen. Het is even afhankelijk van de exacte maten van het dak van de dakkapellen om zeker te weten wat mogelijk is, maar voor nu ben ik erg benieuwd hoe jullie kijken naar de offerte van 19 panelen.

Wat me direct opvalt is dat de omvormer van Hoymiles is, wat een nog niet zo’n heel bekend Chinees merk is voor zover ik weet. Daarnaast vroeg ik me ook af of we met deze installatie de extra capaciteit die we opwekken kunnen opslaan in een accu in de toekomst of dat we dan een ander soort omvormer zouden moeten hebben.

Op dit moment verbruiken we niet zoveel energie als gecalculeerd in onderstaande offerte. In eerste instantie zijn we op zoek naar een capaciteit van 5000 kWh. Maar omdat we meer panelen kwijt zouden kunnen en ook meer zullen gaan verbruiken in de toekomst (gezinsuitbreiding etc.) wilde ik ook weten wat het maximaal haalbare is en of dit uberhaupt zinvol is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZP81bdakH889a5mCde1h8kvX7Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mk6dv4RddVJkFEXdb2mVHlYv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUB0sNo8wgZmHuc_O0-4FUugYY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HZ17H33UK3mgTMJ1Ys07PEh7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door synorluna op 14-12-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Nog een kleine toevoeging op bovenstaande: als we in de toekomst een elektrische auto willen laden dmv deze panelen, moet ik dan nog specifiek ergens op letten bij omvormers of is dat enkel afhankelijk van de laadpaal? We hebben nog geen laadpaal op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:15
Ik haak graag in op dit topic, daar wij gisteren ook een offerte van Zonnefabriek hebben ontvangen. In de familie zijn er zeer goede ervaringen met Sunpower, vandaar de aanvraag ook bij hun.
Later begreep ik dat de buren ook via hun hebben geïnstalleerd en ziet er keurig uit met goede ervaring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obVFHWvjKxkXsaX7zbXWAfRtflU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QrYjBcPwJN5IByDbYpXcRb5Y.jpg?f=user_large

De korting is omdat ik de aanleg van de kabel van de meterkast naar de omvormer zelf verzorg.
Sunny Home Manager leveren zij voor 973 incl. BTW. Staat alleen niet op de offerte.
Ik heb de prijs per paneel (695,75 incl.) en van de omvormer vergeleken met anderen. Hierop de vraag aan Zonnefabriek gesteld of er gezien de grote verschillen mogelijkheden zijn om dichter tot elkaar te komen.
De reactie zal ik desgewenst delen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ralph88 op 23-12-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 23:08
Ralph88 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:23:
Ik haak graag in op dit topic, daar wij gisteren ook een offerte van Zonnefabriek hebben ontvangen. In de familie zijn er zeer goede ervaringen met Sunpower, vandaar de aanvraag ook bij hun.
Later begreep ik dat de buren ook via hun hebben geïnstalleerd en ziet er keurig uit met goede ervaring.

[Afbeelding]

De korting is omdat ik de aanleg van de kabel van de meterkast naar de omvormer zelf verzorg.
Sunny Home Manager leveren zij voor 973 incl. BTW. Staat alleen niet op de offerte.
Ik heb de prijs per paneel (695,75 incl.) en van de omvormer vergeleken met anderen. Hierop de vraag aan Zonnefabriek gesteld of er gezien de grote verschillen mogelijkheden zijn om dichter tot elkaar te komen.
De reactie zal ik desgewenst delen.
En al reactie ontvangen en wanneer gaan ze bij jou leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
Figo112 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:49:
[...]

En al reactie ontvangen en wanneer gaan ze bij jou leggen?
Prijs kon hij weinig aan doen om prima redenen. Klein beetje korting er nog bij gekregen.
Heb het geheel vergeleken met anderen die recent zonnepanelen hebben laten leggen. Redelijk gelijk. In het achterhoofd dat Sunpower wel de betere panelen zijn en zij het met eigen mensen regelen en komen leggen. Had er goed gevoel bij en akkoord gegaan.
Hij zei dat de black panelen (415) niet de meeste verkochte zijn, dus misschien vlotter, maar hij verwachte mei/juni. Hing van de omvormer (SMA STP 8.0) af op dit moment geloof ik.

Waar ben jij uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ralph88 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:07:
[...]

Prijs kon hij weinig aan doen om prima redenen. Klein beetje korting er nog bij gekregen.
Heb het geheel vergeleken met anderen die recent zonnepanelen hebben laten leggen. Redelijk gelijk. In het achterhoofd dat Sunpower wel de betere panelen zijn en zij het met eigen mensen regelen en komen leggen. Had er goed gevoel bij en akkoord gegaan.
Hij zei dat de black panelen (415) niet de meeste verkochte zijn, dus misschien vlotter, maar hij verwachte mei/juni. Hing van de omvormer (SMA STP 8.0) af op dit moment geloof ik.

Waar ben jij uitgekomen?
Ik heb het via zekerzon gedaan, onderdeel van zonnefabriek enige verschil is dat ze niet eerst bij je komen voor een intake dus meer op afstand en pas bij de schouw, installatieteam etc is allemaal zelfde, maar prijzen wel goedkoper dan bij zonnefabriek. Maar wachttijden zijn inderdaad ook dezelfde. Kwa prijs kom ik voplor 11 sunpower panelen en sma omvormer op een prijs van 1.40 per wattpiek. Dus opzich prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
Figo112 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:03:
[...]

Ik heb het via zekerzon gedaan, onderdeel van zonnefabriek enige verschil is dat ze niet eerst bij je komen voor een intake dus meer op afstand en pas bij de schouw, installatieteam etc is allemaal zelfde, maar prijzen wel goedkoper dan bij zonnefabriek. Maar wachttijden zijn inderdaad ook dezelfde. Kwa prijs kom ik voplor 11 sunpower panelen en sma omvormer op een prijs van 1.40 per wattpiek. Dus opzich prima.
Hm, daar heb ik onvoldoende bij stilgestaan ... had nog wel wat kunnen schelen.
SMA + 18 panelen betaal ik 1,73 per wattpiek. Heb je ook de 415 black panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ralph88 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Hm, daar heb ik onvoldoende bij stilgestaan ... had nog wel wat kunnen schelen.
SMA + 18 panelen betaal ik 1,73 per wattpiek. Heb je ook de 415 black panelen?
Volgens mij leveren ze bij mij de sunpower performance 6 panelen weet niet of er veel verschil is met de maxeon serie, maar ik zou in jou geval toch kijken of je daarmee goedkoper kan uitkomen. Voor mij was 1,40 per wattpiek toch de max wat ik wilde uitgeven aan premium materiaal.
Met jouw aantal panelen zou je in mijn geval zelfs onder de 1.30 per watt piek moeten uitkomen. Ik kwam met de andere offerte met 14 panelen namelijk al op 1.30 per watt piek, lijkt mij erg goede prijs voor een sunpower panelen en SMA omvormer.
Je kan via zonnefabriek vragen of je het via zekerzon kan laten lopen als je tenminste nog in de bedenk periode van 14 dagen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
Figo112 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Volgens mij leveren ze bij mij de sunpower performance 6 panelen weet niet of er veel verschil is met de maxeon serie, maar ik zou in jou geval toch kijken of je daarmee goedkoper kan uitkomen. Voor mij was 1,40 per wattpiek toch de max wat ik wilde uitgeven aan premium materiaal.
Met jouw aantal panelen zou je in mijn geval zelfs onder de 1.30 per watt piek moeten uitkomen. Ik kwam met de andere offerte met 14 panelen namelijk al op 1.30 per watt piek, lijkt mij erg goede prijs voor een sunpower panelen en SMA omvormer.
Je kan via zonnefabriek vragen of je het via zekerzon kan laten lopen als je tenminste nog in de bedenk periode van 14 dagen zit.
Ik heb 31 december getekend, dus het kan nog net. Zal de beste man straks eens bellen met kijken wat hij kan doen voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Niet online

ELD

ocaj schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:11:

Ik kan bij die van mij na 6 jaar nog geen enkel spoor van degradatie meten, dus het lijkt dat de specs aan de voorzichtige kant zijn.
Dit is natuurlijk onzin. Hoe kun je verschillen van 0,25% meten terwijl de variaties op een dag/week/maand/jaar zo anders zijn. Mijn eerste Enphase set met NSP panelen van 2018 heeft in 2022 veel meer geleverd dan in 2018 maar ik zeg ook niet dat die set geen degradatie heeft.

ROI is voor mij het belangrijkst. Dus de kosten vs opbrengst, Sunpower is dan totaal niet interessant. De meeste panelen zijn na 10 tot 12 jaar aan vervanging toe omdat de nieuwe generatie panelen meer opbrengen.

[ Voor 3% gewijzigd door ELD op 10-01-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ralph88 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:11:
[...]

Ik heb 31 december getekend, dus het kan nog net. Zal de beste man straks eens bellen met kijken wat hij kan doen voor me.
Laat even weten of het gelukt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
ELD schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:58:
[...]

Dit is natuurlijk onzin. Hoe kun je verschillen van 0,25% meten terwijl de variaties op een dag/week/maand/jaar zo anders zijn. Mijn eerste Enphase set met NSP panelen van 2018 heeft in 2022 veel meer geleverd dan in 2018 maar ik zeg ook niet dat die set geen degradatie heeft.
Buiten een lab-opstelling is dit inderdaad niet heel betrouwbaar te meten, daarom was ik ook voorzichtig in mijn formulering en bracht ik het niet als feit. Wat ik doe is de opbrengst van de afgelopen 365 dagen per paneel optellen. Als je daarnaast ook nog de knmi-data meeneemt van de totale zonstraling over die 365 dagen kun je de efficiency aardig in beeld krijgen en omdat je de totalen over een jaar neemt geeft dat een redelijk rustig beeld.

Ik was nog van plan om dit een keer over 2, 3 of nog meer jaar uit te smeren en kijken of je dan een trend ziet. Vorig jaar echter de installatie nogal gewijzigd (extra panelen, andere omvormer), dus dat is nu niet meer makkelijk te vergelijken.
ROI is voor mij het belangrijkst. Dus de kosten vs opbrengst, Sunpower is dan totaal niet interessant. De meeste panelen zijn na 10 tot 12 jaar aan vervanging toe omdat de nieuwe generatie panelen meer opbrengen.
Zoveel mensen, zoveel meningen :)

Ik ben meer van het kamp "Consuminderen". Panelen die prima functioneren weggooien na 10 tot 12 jaar vind ik zonde, dus ik leg liever goed spul neer dat ik minimaal 25 jaar kan laten liggen. Dat vind ik dan weer belangrijk.

Financieel rendement is overigens significant beter dan sparen en ook dan (risico-arm) beleggen, dus als je het geld over hebt, dan is het een prima lange-termijn investering die zichzelf altijd terugverdient. Bij aanschaf ging ik uit van 5-10 % financieel rendement (jaaropbrengst in € / aanschafprijs). Ik heb het eigenlijk met de huidige energietarieven niet meer nagerekend, maar dat is waarschijnlijk veel meer geworden. Kun je er financieel meer uithalen door budget-spul te kopen en elke 5-10 jaar te vervangen, omdat nieuwere panelen meer opbrengen? Vast wel, maar daar doe ik het dus niet voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
Figo112 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:40:
[...]

Laat even weten of het gelukt is
We zijn er niet meer uitgekomen. Zou neerkomen op overnieuw beginnen was mijn gevoel. Heb het er uiteindelijk bij gelaten.
Neem de iets langere tvt voor lief in de wetenschap dat ik een premium set-up heb die jarenlang zonder zorgen zijn werk kan doen.

Heb jij al een update gekregen voor mogelijk levering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ocaj schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 00:06:
[...]

Ik ben meer van het kamp "Consuminderen". Panelen die prima functioneren weggooien na 10 tot 12 jaar vind ik zonde, dus ik leg liever goed spul neer dat ik minimaal 25 jaar kan laten liggen. Dat vind ik dan weer belangrijk.
[...]

Kun je er financieel meer uithalen door budget-spul te kopen en elke 5-10 jaar te vervangen, omdat nieuwere panelen meer opbrengen? Vast wel, maar daar doe ik het dus niet voor...
Alle panelen kan je prima 25 jaar laten liggen. Je hoeft dat helemaal niet elke 5-10 jaar weg te gooien. Dit heeft niets met consuminderen te maken, dit is gewoon een verkeerde weergave van de zaken. Ook over die 25 jaar verdient de meerprijs van zogenaamde "premium" panelen zich niet terug.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 17-01-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:35
Ik heb ook spul van De Zonnefabriek op het dak liggen. Kost inderdaad meer, maar je krijgt prima spul en prima service en afwerking. Feit blijft ook dat ik mensen ken die voor goedkoper gingen met Chinees spul. Zaak failliet en garantie op te halen in China. Ik wil niet per se zeggen dat je voor de Zonnefabriek moet gaan, maar zorg wel voor een betrouwbaar installatiebedrijf met een gezonde toekomst. Behalve als je natuurlijk handige Harrie bent en graag op daken komt en het zelf kan en doet.

Emos

Pagina: 1