Huidige pc:
Intel i5-4570S 2.90GHz (on board grafische kaart)
8 Gb Ram
Crucial 128gb SSD (alleen voor installatie software)
MSI mini ATX moederbord
Scythe Ninja (1 fan 600 rpm)
Corsair RM 450 (semi passief) voeding
Western Digital HD 5 TB
Jonsbo U1 behuizing (binnenkant beplakt met Bitumen en schuim om resonanties en geluid te minimaliseren)
Het systeem is nagenoeg onhoorbaar. Leeftijd: ongeveer 9 jaar oud.
Ik merk dat het allemaal wat langzamer wordt. Het openen van vele tabbladen tegelijk. Gelijktijdig fotobewerken. Veel foto`s tegelijk open hebben staan. Muziek afspelen. Daarom denk ik aan vervanging.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Toekomstbestendige desktop pc die ongeveer weer 8-10 jaar mee kan. Sleutelwoord is: `geluidsarm`. De pc zal gebruikt worden voor browsen (veel tabbladen), muziekserver (aangesloten op Nvidia Shield in woonkamer), lichte foto en videobewerking (Adobe Photoshop). Misschien een simpele old school game.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 600 euro. Assembleren zal ik zelf doen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De Western Digital harde schijf van 5tb ga ik meenemen naar het nieuwe systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Stille voeding, stille processorkoeler.
On board grafische kaart. Ik twijfel nog tussen 16 of 32 gigabyte ram. Hoeft geen DDR5 te zijn. 32 gigabyte is meer toekomstbestendig, maar misschien overkill.
Zoveel mogelijk USB-poorten (minimaal 6)
2 aansluitingen voor de monitoren.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Corsair/Seasonic voor semi passieve voeding. Geen Biostar moederbord.
Tot nu toe systemen gehad met moederborden van Asus, Gigabyte en MSI. Daar geen problemen mee gehad. Ik weet niet hoe goed ASrock is. Ik heb altijd een voorkeur gehad voor Intel, maar ik wil AMD weer een kans geven. Volgens mij is dit ook een betere keuze wat betreft de on board gpu.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geluidsniveau moet zo stil mogelijk. Vandaar Semi passieve koeling. De ventilator van mijn huidige voeding heb ik nooit gehoord, omdat die pas aanslaat boven een bepaald wattage. Vandaar dat ik voor een zelfde soort voeding wil gaan.
Het moet een relatief zuinig systeem zijn omdat deze vaak aanstaat als ik thuis ben. Al mijn muziek en films staan op de harde schijf die via de Nvidia Shield afspeel in de woonkamer.
Er moeten 2 beeldschermen op aangesloten kunnen worden.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Advies over AMD of toch Intel. Ik heb jarenlang systemen gehad met Intel processoren, na een slechte ervaring met AMD (Athlon tijdperk). Hoe zit het met biosupdates om bepaalde types geheugen te kunnen gebruiken in combinatie met AMD/moederbord? Zijn deze kinderziektes er uit? Hoe stabiel is AMD. Moet ik nog rekening houden met bepaalde zaken? Is Intel toch beter, zuiniger? Alternatieven?
Intel i5-4570S 2.90GHz (on board grafische kaart)
8 Gb Ram
Crucial 128gb SSD (alleen voor installatie software)
MSI mini ATX moederbord
Scythe Ninja (1 fan 600 rpm)
Corsair RM 450 (semi passief) voeding
Western Digital HD 5 TB
Jonsbo U1 behuizing (binnenkant beplakt met Bitumen en schuim om resonanties en geluid te minimaliseren)
Het systeem is nagenoeg onhoorbaar. Leeftijd: ongeveer 9 jaar oud.
Ik merk dat het allemaal wat langzamer wordt. Het openen van vele tabbladen tegelijk. Gelijktijdig fotobewerken. Veel foto`s tegelijk open hebben staan. Muziek afspelen. Daarom denk ik aan vervanging.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Toekomstbestendige desktop pc die ongeveer weer 8-10 jaar mee kan. Sleutelwoord is: `geluidsarm`. De pc zal gebruikt worden voor browsen (veel tabbladen), muziekserver (aangesloten op Nvidia Shield in woonkamer), lichte foto en videobewerking (Adobe Photoshop). Misschien een simpele old school game.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 600 euro. Assembleren zal ik zelf doen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De Western Digital harde schijf van 5tb ga ik meenemen naar het nieuwe systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Stille voeding, stille processorkoeler.
On board grafische kaart. Ik twijfel nog tussen 16 of 32 gigabyte ram. Hoeft geen DDR5 te zijn. 32 gigabyte is meer toekomstbestendig, maar misschien overkill.
Zoveel mogelijk USB-poorten (minimaal 6)
2 aansluitingen voor de monitoren.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Corsair/Seasonic voor semi passieve voeding. Geen Biostar moederbord.
Tot nu toe systemen gehad met moederborden van Asus, Gigabyte en MSI. Daar geen problemen mee gehad. Ik weet niet hoe goed ASrock is. Ik heb altijd een voorkeur gehad voor Intel, maar ik wil AMD weer een kans geven. Volgens mij is dit ook een betere keuze wat betreft de on board gpu.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geluidsniveau moet zo stil mogelijk. Vandaar Semi passieve koeling. De ventilator van mijn huidige voeding heb ik nooit gehoord, omdat die pas aanslaat boven een bepaald wattage. Vandaar dat ik voor een zelfde soort voeding wil gaan.
Het moet een relatief zuinig systeem zijn omdat deze vaak aanstaat als ik thuis ben. Al mijn muziek en films staan op de harde schijf die via de Nvidia Shield afspeel in de woonkamer.
Er moeten 2 beeldschermen op aangesloten kunnen worden.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Advies over AMD of toch Intel. Ik heb jarenlang systemen gehad met Intel processoren, na een slechte ervaring met AMD (Athlon tijdperk). Hoe zit het met biosupdates om bepaalde types geheugen te kunnen gebruiken in combinatie met AMD/moederbord? Zijn deze kinderziektes er uit? Hoe stabiel is AMD. Moet ik nog rekening houden met bepaalde zaken? Is Intel toch beter, zuiniger? Alternatieven?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600G Boxed | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte A520M S2H | € 76,- | € 76,- |
| 1 | Behuizingen | Jonsbo UMX3 Zwart | € 101,40 | € 101,40 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Ninja 5 | € 57,99 | € 57,99 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-2666C19D-32GIS | € 79,90 | € 79,90 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-550 | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Solid state drives | Crucial BX500 500GB | € 36,53 | € 36,53 |
| Totaal | € 560,72 | |||