Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb een tijdje geleden een Powercolor Fighter RX 6600 gekocht, geplaatst in een nieuw ITX-systeempje met zelfbouw-kast (hout). Die heeft 2 intake en 2 outtake fans, naast natuurlijk een CPU-fan, allen van noctua, allen op laag toerental. Er hangt één intake-fan direct onder de videokaart, zeer dichtbij, dus die blaast direct het koelblok van de videokaart in, dus de airflow en koeling is op zich erg goed. De kaart is een klein beetje geündervolt (1080mV i.p.v. 1150mV).

Toch heb ik twee problemen met de geluidsproductie van de videokaart:
  1. De fans van de videokaart zijn een stuk luider dan de rest van de fans. Ik heb met MSI afterburner een custom fan curve ingesteld, maar het lijkt niet mogelijk te zijn om op minder dan 35% te draaien, wat een stuk hoger is dan de 20% waarop de (toch al stillere) noctua's op draaien.
  2. De kaart is semi-passief dus in idle staan de fans dus uit. De grens lijkt hard op 50 graden te liggen. De GPU wordt echter nauwelijks warmer dan 50 graden vanwege de intake-fan, onder load heeft hij 2 minuten nodig om de 50 graden te bereiken. Gevolg is dus dat de fans zo nu en dan kort opspinnen, de temperatuur tot onder de 50 graden laten zakken, en dan even later weer uitgaan, even later weer aan, enzovoorts. In combinatie met punt 1 natuurlijk rete-irritant. Ik merk ook dat de fans direct afslaan als ik in-game naar een 2D-menu/scherm ga, dus hij is zijn warmte dan meteen kwijt.
Heeft iemand goede ideeën om één of beide problemen op te lossen?

Zelf al geprobeerd:
  • In afterburner met custom fan curves klooien om de kaart gewoon helemaal passief te draaien, of op een heel laag toerental. Ik denk dat de intake-fan de kaart prima op een gezonde temperatuur kan houden. Maar boven de 50 graden slaan de fans aan naar 35%, of ik nou wil of niet. Is denk ik hard in de firmware ingebakken.
  • De kaart nog wat beter koelen om hem zo fanless onder de 50 graden te houden. Dus de intake-fans op 30%, undervolten, en zorgen dat de intake-fan onder de videokaart puur door het koelblok heen blaast door de kieren af te dekken. Dat scheelt allemaal best wat maar na een paar minuten tik ik toch net de 50 graden aan, en dan begint het gejojo weer, al is de frequentie van het jojo'en dan een stuk lager.
  • De fans gewoon altijd laten aanslaan. Door de fan curve in te stellen vanaf 40 graden, of met custom profielen per game in Adrenalin. Dat stopt het jojo'en onder load wel, maar het is nog steeds luidruchtiger dan gewoon op de intake-fan draaien.
Nog niet geprobeerd zijn met firmware klooien en fysiek met de GPU-fans klooien. Firmware-flashen ondersteunt powercolor niet dus daar begin ik liever niet aan wegens risico op bricken, en met fysiek modden heb ik risico op het verliezen van garantie (al sta ik d'r wel voor open als dat echt tot een goede oplossing leidt).

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 02-12-2022 14:29 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:53

Thomg

Aww yiss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Ik heb de ballen verstand van elektronica en solderen, heb tot nu toe in mijn level 1 keer gesoldeerd. Het werkte, maar daar is alles mee gezegd. Dus dat probeer ik liever niet uit op mijn videokaart van 300 euro, als ik niet zelfs de rest van de hardware ook sloop. :P

Desondanks bedankt voor de tip, want die fans gewoon op laag toerental laten draaien (op welke manier dan ook) moet qua warmteafvoer makkelijk kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

bwerg schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:32:
Ik heb de ballen verstand van elektronica en solderen, heb tot nu toe in mijn level 1 keer gesoldeerd. Het werkte, maar daar is alles mee gezegd. Dus dat probeer ik liever niet uit op mijn videokaart van 300 euro, als ik niet zelfs de rest van de hardware ook sloop. :P

Desondanks bedankt voor de tip, want die fans gewoon op laag toerental laten draaien (op welke manier dan ook) moet qua warmteafvoer makkelijk kunnen.
Hmm, van wat ik kan zien heb je 2 praktische oplossingen als je dit wilt regelen.
Eerste is om een microcontroller (of iets vergelijkbaars) gebruikt om het PWM signaal te lezen en deze dan zelf te schalen naar de nieuwe waardes, dus je mapped eigenlijk 35-100% naar 20-100% (dus 35% = 20%, 70% = 60% en 100% = 100%), maar dan moet je er wel een microcontroller tussen.
Een alternatieve oplossing is om er een LNA adapter tussen te proppen.

https://www.highflow.nl/a...mal-4-pin-fan-header.html
https://www.highflow.nl/a...n-adapter-amd-nvidia.html
uitvoering: Noctua NA-SRC7 4Pin Low-Noise Adapter (set van 3)

Werkt out of the box, maar word wel een zooitje.
Effectief hetzelfde als wat ik voorstelde in mijn vorige post, maar dan niet-soldeerbout-vriendelijk.

Voetnoot: Dit gaat er wel vanuit dat de fans het bikken om een lagere PWM/Vcc te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Een microcontroller ertussen voelt inderdaad wel als overkill. Maar gewoon iets tussen de PWM-adapter zetten klinkt wel verleidelijk. Is dat gewoon een standaard PWM-aansluiting die ook voor mobo's/CPU-fans/case fans gebruikt wordt? Want dan zou ik er ook gewoon een low-noise-adapter tussen kunnen zetten die mijn case-fans zat, dat is denk ik letterlijk de adapter die je linkte.

Alternatief wat ik me nu bedenk is gewoon die PWM-aansluitingen lostrekken en dat was 't dan :+ Niet subtiel, en minder prettig om geen temperatuursgestuurde fan meer op die videokaart te hebben, maar ik vermoed dat die GPU daarmee alsnog wel onder de 90 graden blijft, misschien nog wel veel minder. Dat is natuurlijk gewoon uit te proberen met een stresstest. En voor de echte panieksituaties zitten moderne GPU's toch wel vol met terugklok-beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zeker, die kan je dan ook gebruiken voor de GPU mits je de kabels maar converteert naar iets wat de LNA bikt.

PWM kan je lostrekken sure, kijk maar of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Simpelweg een low-noise adapter er direct tussen wordt 'm in ieder geval niet, daar is niet genoeg ruimte voor. De aansluiting van de PWM-kabel zit heel dicht tegen de heat-pipe aan (zie hier rechtsonder) en de noctua LNA heeft juist een vrij grote aansluiting. Maar er was wel net genoeg ruimte om de aansluiting van de fans los te peuteren. Dat werkt in ieder geval prima.

Ik ben nu stresstestjes aan het doen om te kijken op welke temperatuur ik eindig. Na 15 minuten lijkt het te stabiliseren op 81 graden, junction 88. Dat is op zich acceptabel maar zonder temperatuurgestuurde fans eigenlijk net wat hoger dan ik comfortabel vindt. Misschien even spelen met de PWM curves van de case fan, de rest van de kast zal het na 10 minuten load ook wel warm krijgen dus dat pakken sensoren op het mobo vast ook op.

Als de temperatuur toch te hoog wordt zou ik er alsnog kunnen proberen om er een LNA tussen te prakken, maar dan mag ik dus wel met de aansluitingen hannessen en/of solderen om dat in die krappe aansluiting te proppen. Waarbij het me wel zo verstandig lijkt om het koelblok eraf te halen, voordat ik de heatpipes zit dicht te solderen.

Maar dank voor de tips in ieder geval tot zover. Dat ik zelf niet op klooien met de PWM-kabel gekomen ben!

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 02-12-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

bwerg schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:36:
Simpelweg een low-noise adapter er direct tussen wordt 'm in ieder geval niet, daar is niet genoeg ruimte voor. De aansluiting van de PWM-kabel zit heel dicht tegen de heat-pipe aan (zie hier rechtsonder) en de noctua LNA heeft juist een vrij grote aansluiting. Maar er was wel net genoeg ruimte om de aansluiting van de fans los te peuteren. Dat werkt in ieder geval prima.
Daarom heb je de male-female en female-male adapters nodig. Snap sowieso niet wat je bedoelt want die LNA gaat nooit passen op de female of male header atm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Ah zo, ik snap 'm weer. GPU PWM en 'normaal' PWM zijn verschillende aansluitingen. Oke, dan maar eens die twee verloopjes bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Thomg schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:43:
[...]

Daarom heb je de male-female en female-male adapters nodig. Snap sowieso niet wat je bedoelt want die LNA gaat nooit passen op de female of male header atm.
Update: de verloopjes zijn binnen. Met een low-noise adapter is het al een stuk beter. Met twee nog meer. Dus ik ben sowieso tevreden. En zo niet, dan heb ik in totaal vier van die dingen, dus dat komt wel goed. :D

Verder heb ik dit weekend ook even gegamed met losgekoppelde fans, en met een hardware-monitor-overlay in beeld om de temperatuur zelf goed in de gaten te houden. In-game blijken de temperaturen zelfs dan erg mee te vallen, eerder 65-70 graden dan 90, dus de case-fan houdt hem prima koel. Op zich niet gek dat een stresstest een stuk hoger eindigt, al leek het verbruik hetzelfde.

Dank voor de tips iig, 't werkt helemaal hoe dan ook prima zo. :D

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 06-12-2022 20:40 ]

Pagina: 1