Hallo allen,
Ik heb een tijdje geleden een Powercolor Fighter RX 6600 gekocht, geplaatst in een nieuw ITX-systeempje met zelfbouw-kast (hout). Die heeft 2 intake en 2 outtake fans, naast natuurlijk een CPU-fan, allen van noctua, allen op laag toerental. Er hangt één intake-fan direct onder de videokaart, zeer dichtbij, dus die blaast direct het koelblok van de videokaart in, dus de airflow en koeling is op zich erg goed. De kaart is een klein beetje geündervolt (1080mV i.p.v. 1150mV).
Toch heb ik twee problemen met de geluidsproductie van de videokaart:
Zelf al geprobeerd:
Ik heb een tijdje geleden een Powercolor Fighter RX 6600 gekocht, geplaatst in een nieuw ITX-systeempje met zelfbouw-kast (hout). Die heeft 2 intake en 2 outtake fans, naast natuurlijk een CPU-fan, allen van noctua, allen op laag toerental. Er hangt één intake-fan direct onder de videokaart, zeer dichtbij, dus die blaast direct het koelblok van de videokaart in, dus de airflow en koeling is op zich erg goed. De kaart is een klein beetje geündervolt (1080mV i.p.v. 1150mV).
Toch heb ik twee problemen met de geluidsproductie van de videokaart:
- De fans van de videokaart zijn een stuk luider dan de rest van de fans. Ik heb met MSI afterburner een custom fan curve ingesteld, maar het lijkt niet mogelijk te zijn om op minder dan 35% te draaien, wat een stuk hoger is dan de 20% waarop de (toch al stillere) noctua's op draaien.
- De kaart is semi-passief dus in idle staan de fans dus uit. De grens lijkt hard op 50 graden te liggen. De GPU wordt echter nauwelijks warmer dan 50 graden vanwege de intake-fan, onder load heeft hij 2 minuten nodig om de 50 graden te bereiken. Gevolg is dus dat de fans zo nu en dan kort opspinnen, de temperatuur tot onder de 50 graden laten zakken, en dan even later weer uitgaan, even later weer aan, enzovoorts. In combinatie met punt 1 natuurlijk rete-irritant. Ik merk ook dat de fans direct afslaan als ik in-game naar een 2D-menu/scherm ga, dus hij is zijn warmte dan meteen kwijt.
Zelf al geprobeerd:
- In afterburner met custom fan curves klooien om de kaart gewoon helemaal passief te draaien, of op een heel laag toerental. Ik denk dat de intake-fan de kaart prima op een gezonde temperatuur kan houden. Maar boven de 50 graden slaan de fans aan naar 35%, of ik nou wil of niet. Is denk ik hard in de firmware ingebakken.
- De kaart nog wat beter koelen om hem zo fanless onder de 50 graden te houden. Dus de intake-fans op 30%, undervolten, en zorgen dat de intake-fan onder de videokaart puur door het koelblok heen blaast door de kieren af te dekken. Dat scheelt allemaal best wat maar na een paar minuten tik ik toch net de 50 graden aan, en dan begint het gejojo weer, al is de frequentie van het jojo'en dan een stuk lager.
- De fans gewoon altijd laten aanslaan. Door de fan curve in te stellen vanaf 40 graden, of met custom profielen per game in Adrenalin. Dat stopt het jojo'en onder load wel, maar het is nog steeds luidruchtiger dan gewoon op de intake-fan draaien.
[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 02-12-2022 14:29 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.