Isoleren muur zonder spouw bij weinig ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter1980
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-12-2022
Mijn vraag

Wij slapen op zolder van een hoekhuis. De zijmuur heeft geen spouw en wordt dus (zeer) koud. Aan de buitenkant zie ik geen mogelijkheden om de muur te isoleren. Aan de binnenkant loopt de trap naar de zolder er langs en is de ruimte ook maar beperkt tot max 3 cm.

Zijn er zinnige ingrepen te bedenken om hier iets mee te doen? Ik ben benieuwd!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:53
3 cm XPS er op plakken met tegellijm en dan behangen met een stevig soort behang.

Ik heb dat vroeger in mijn slaapkamer gedaan toen ik nog thuis woonde. En er jute behang opgeplakt. Was toen mode, nu zou je eerder een foliebehang gebruiken.

Volgens mijn bouwfysica boek mag je dat toepassen bij klimaatklasse III en lager. Klasse III is in de winter ca. 20 gr en R.V. 50%.
Weet niet of die klassen nog zo zijn, want het boek is van 1996. Maar de achterliggende natuurwetten zijn nog steeds hetzelfde.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wil je het voor de lange termijn oplossen, of gewoon wat fröbelen?

Indien het eerste, laat een expert kijken naar de mogelijkheden om van buiten de isoleren, en kijk anders binnen naar de mogelijkheden om de trap te verplaatsen om ruimte te maken.

Indien het laatste; 3cm PIR platen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:38

orf

Wouter1980 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:04:
Mijn vraag

Wij slapen op zolder van een hoekhuis. De zijmuur heeft geen spouw en wordt dus (zeer) koud. Aan de buitenkant zie ik geen mogelijkheden om de muur te isoleren. Aan de binnenkant loopt de trap naar de zolder er langs en is de ruimte ook maar beperkt tot max 3 cm.

Zijn er zinnige ingrepen te bedenken om hier iets mee te doen? Ik ben benieuwd!
Is de muur gestuct? Ik kon bij mijn muur extra ruimte winnen door de stuc eraf te hakken. Dat ging vrij snel met een boorhamer met een brede beitel. Daardoor kon ik 4cm PIR kwijt die ik met lijmpur op de bakstenen heb geplakt (ik heb de muur eerst in de voorstrijk gezet voor meer hechting). Op de PIR heb ik AK-gipsplaten geplakt met dezelfde lijm en de naden dichtgezet met band en nadenvuller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zou ook mijn suggestie zijn. PIR op de muur lijmen, kieren dichten met PUR schuim en dan AK gipsplaat ertegen lijmen. Naden met gaasband, afsmeren en klaar.

Er zijn ook platen te koop waar gips en PIR al verlijmd zijn. Dat is makkelijker werken maar wel iets duurder. Helemaal als je B-Keus PIR via Marktplaats koopt.

XPS zou ik niet kiezen want dat isoleert minder dan PIR. Als je iets meer ruimte hebt zou je ook nog kunnen kiezen voor 3cm PIR, hardboard, behang. Dan kun je alleen niets meer aan de muur hangen.

[ Voor 35% gewijzigd door Sethro op 02-12-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 17:41
Sethro schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:31:
Dan kun je alleen niets meer aan de muur hangen.
Iets langere schroeven en een plug die je 4 cm door moet duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
persoonlijk zou ik er toch altijd een brand werende afwerking overheen doen zoals gips als je brandbare isolatie materialen gebruikt zoals pir of xps. de oplossing die @orf geeft dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:49
twain4me schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:58:
persoonlijk zou ik er toch altijd een brand werende afwerking overheen doen zoals gips als je brandbare isolatie materialen gebruikt zoals pir of xps. de oplossing die @orf geeft dus.
Pir brand niet ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@Wouter1980
Al gedacht aan een extra muur plaatsen bij de trap? Daar heb je de restrictie voor de dikte van de isolatie niet. Het trapgat afsluiten naar beneden zal ook een hoop schelen, want de warme lucht van beneden gaat niet helemaal naar boven.
Daarnaast kan je dan de rest van de zolder normaal isoleren en verwarmen.

ps; een foto of plattegrond zou helpen om met je mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hangt een beetje van je definitie af, hou er een aansteker tegen en het zal branden, haal je de aansteker weg is het zelf dovend ;)
Pagina: 1