Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:19

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Mijn vraag
Nieuwe pc gebouwd maar wilt niet booten. Alle fans gaan draaien en de RGB verlichting brandt. Echter geen beeld en DRAM lampje op moederbord blijft branden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: AMD 7700X
CPU koeler: Noctua NH9US
Moederbord: Asus TUF Gaming B650M-Plus
Geheugen: Corsair Vengeance DDR5 2x16GB CMH32GX5M2B5600C36K
Videokaart: onboard
Voeding: Corsair RM650x
SSD: Samsung 980 Pro 1TB
Kast: Be Quiet Pure Base 500 FX

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het lampje op het moederbord (Q led) blijft branden bij DRAM. Ik vermoed dat er iets is met het geheugen. Ik weet niet of het compatibility is of dat het geheugen stuk is. Ik heb beide modules los van elkaar geprobeerd in alle 4 de banken zonder resultaat. De compatibility checker op de corsair website werkt niet |:( want ik kan geen moederbordfabrikant en type moederbord kiezen. Op de site van Asus zie ik bij dit type moederbord wel CMH32GX5M2B5600C40 staan. Volgens mij heeft dit geheugen alleen een wat betere CAS latency (36 ipv 40 zoals op de Asus site).

Kan iemand mij vertellen of dit geheugen toch compatible is of dat ik ander geheugen moet hebben? Ik heb gegoogled maar vind nergens een concreet antwoord.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Beste antwoord (via Techno Overlord op 02-12-2022 14:41)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je geheugen is niet compatible met Ryzen 7000 er staat geen eXpo op en is alleen getest op Intel https://www.corsair.com/u...2B5600C36K#tab-tech-specs. Asus kan aangeven dat die andere kit werkt, maar ga gewoon voor een AMD compatible kitje.

Edit: EXPO kitjes
categorie: Geheugen intern

[ Voor 34% gewijzigd door Damic op 02-12-2022 14:39 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:43

Thomg

Aww yiss

Hoe lang heb je gewacht?
Bij de eerste boot zou ik het een tijdje met rust laten vanwege memory training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:19

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Daar heb ik lang genoeg op gewacht.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je geheugen is niet compatible met Ryzen 7000 er staat geen eXpo op en is alleen getest op Intel https://www.corsair.com/u...2B5600C36K#tab-tech-specs. Asus kan aangeven dat die andere kit werkt, maar ga gewoon voor een AMD compatible kitje.

Edit: EXPO kitjes
categorie: Geheugen intern

[ Voor 34% gewijzigd door Damic op 02-12-2022 14:39 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasiro
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:08
Ik had dit ook eerst met een Prime ipv TUF en terwijl het ledje bleef knipperen (dus niet meer opnieuw probeerde) heb ik gewoon ff power cycled en toen wou het wel booten.

Best wel proberen om te ruilen voor een EXPO-kitje, wat je veel gepruts bespaard, want bij het activeren van XMP en/of EXPO profiel (ik had ook eerst een non-EXPO, dus gewoon XMP geprobeerd) worden er een stuk of 20 settings aangepast, velen waarvan ik eerlijk gezegd nog niet had gehoord :P

uiteindelijk ben ik er vandaag pas achter gekomen dat m'n ram gewoon te snel is voor m'n mobo dat max 5600(OC) ondersteund, terwijl het jouwe wél veel hogere snelheden ondersteund.

Zoek sowieso een kitje van op de QVL-lijst, want anders krijg je antwoorden van Asus zoals dit:
Wij kunnen geen instellingen aanraden, wij zijn niet in staat om dit te testen.
Als het geheugen niet op de QVL lijst staat dan wordt deze niet officieel ondersteund.
U kunt zelf experimenteren met de timings en voltages, of de standaard snelheden blijven gebruiken.
beetje m'n eigen schuld natuurlijk, maar een gewaarschuwd man is er 2 waard ;)