Natte ruit of natte muur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wouter1980
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-12-2022
Mijn vraag:

Wij slapen op zolder en daar zit ook een badkamer (met schuifdeur) die mechanisch wordt afgezogen (met lucht vanuit de zolder zelf en dan naar buiten).

In de ochtend van een koude dag hebben we echter kletsnatte ruiten. Die ruiten zijn echter zeer dun dubbel glas en meer dan 22 jaar oud. We overwegen derhalve dat glas te vervangen voor modern isolatieglas. Ik denk dat er veel minder zal condenseren tegen de ruiten. Op die zolder hebben we echter ook een flinke muur zonder spouw die behoorlijk koud kan worden (hoekhuis). Vooralsnog blijft die droog.

Ik vraag mij af of wij met beter isolatieglas straks in plaats van natte ruiten last zullen krijgen van een natte muur. Ik heb liever een natte ruit dan een natte muur, aangezien bij de ruiten nog met een trekker eea naar buiten kan trekken en ik bij een natte muur bang ben dat het stuc eraf komt zetten. Heeft iemand hier kijk op?

Ter info: de luchtvochtigheid op de zolder hangt in de ochtend zo rond de 60% (wel dus met natte ramen), dus dat is niet intens hoog (de badkamer wordt denk ik aardig afgezogen) en er staat altijd wel een raampje of rooster op een kier. Wel stoken we er niet/nauwelijks, dus is het er in de ochtend zomaar tegen de 12 graden ofzo. In de avond even verwarmen via de airco. Daar zit overigens een ontvochtiger in, maar die doet niet zoveel als het vocht op de ruiten (of de muur) zit lijkt me.

Beste antwoord (via Wouter1980 op 02-12-2022 13:53)

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-10-2025
twain4me schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:49:
condens op dubbelglas is een indicatie dat er meer moet worden geventileerd/verwarmd.

opzich is het zo dat de condens die op de ruit zit niet meer in de lucht zit en daarmee dat vocht dus niet meer elders neer kan slaan, maar het is niet zo dat dat vocht per definitie elders zal neerslaan in huis.
Onzin, Als je bijvoorbeeld enkel glas (of slecht dubbelglas) hebt en het is binnen 21 graden en buiten 0 kan je ventileren wat je wilt maar de krijg sowieso condens op de ruit. Dit heeft te maken met de oppervlakte temperatuur van het glas aan de binnenzijde. Als deze temperatuur lager is dan de natte bol temperatuur krijg je condens. Kijk maar een in een mollierdiagram van vochtige lucht.

Als je nu geen condens op je muren hebt zal je dat ook niet krijgen als je de ramen vervangt. De oppervlakte temperatuur van de muur binnen veranderd immers niet.

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Als het warmer blijft op zolder dan zal er minder condenseren. Glas zal een flink warmtelek zijn dus vervangen zal zorgen voor een stuk minder condens.

Verder kan klein beetje verwarmen en ventileren helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 02-12-2022 12:48 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
condens op dubbelglas is een indicatie dat er meer zou moeten worden geventileerd/verwarmd. uiteraard is dan niet geheel zwartwit, maar je huis en ventilatiegedrag onder de loep nemen kan nooit kwaad.

opzich is het zo dat de condens die op de ruit zit niet meer in de lucht zit en daarmee dat vocht dus niet meer elders neer kan slaan, maar het is niet zo dat dat vocht per definitie elders zal neerslaan in huis.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 02-12-2022 12:54 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-10-2025
twain4me schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:49:
condens op dubbelglas is een indicatie dat er meer moet worden geventileerd/verwarmd.

Onzin, Als je bijvoorbeeld enkel glas (of slecht dubbelglas) hebt en het is binnen 21 graden en buiten 0 kan je ventileren wat je wilt maar de krijg sowieso condens op de ruit. Dit heeft te maken met de oppervlakte temperatuur van het glas aan de binnenzijde. Als deze temperatuur lager is dan de natte bol temperatuur krijg je condens. Kijk maar een in een mollierdiagram van vochtige lucht.

Als je nu geen condens op je muren hebt zal je dat ook niet krijgen als je de ramen vervangt. De oppervlakte temperatuur van de muur binnen veranderd immers niet.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
A.M.H schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:54:
[...]

Als je nu geen condens op je muren hebt zal de dat ook niet krijgen als je de ramen vervangt. De oppervlakte temperatuur van de muur binnen veranderd immers niet.
ik zeg dat het een indicatie is.. niet dat het de wet is ofzo. dubbelglas wat elke dag beslaat is gewoon de eerste indicator (naast gezondheids klachten) dat er iets mis is met de ventilatie. ook slecht dubbelglas behoord niet aan de lopende band te beslaan.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 02-12-2022 12:57 ]

• Wouter1980
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-12-2022
Dank alvast voor deze reacties. Geeft in ieder geval comfort om door te zetten met het nieuwe glas. Kan ik daarna ook met een iets geruster hart de temperatuur daar iets hoger instellen (radiator op standje 1 en dan in de avond even de airco om snel op te toppen).

Voor die koude muur zonder spouw kan ik niks zinnigs bedenken: Ik zou daar alleen aan de binnenkant iets van 3cm tegenaan kunnen smeren (m'n trap loopt erlangs), maar ik vrees dat dat geen zoden aan de dijk gaat zetten.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Wouter1980 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:07:
Dank alvast voor deze reacties. Geeft in ieder geval comfort om door te zetten met het nieuwe glas. Kan ik daarna ook met een iets geruster hart de temperatuur daar iets hoger instellen (radiator op standje 1 en dan in de avond even de airco om snel op te toppen).

Voor die koude muur zonder spouw kan ik niks zinnigs bedenken: Ik zou daar alleen aan de binnenkant iets van 3cm tegenaan kunnen smeren (m'n trap loopt erlangs), maar ik vrees dat dat geen zoden aan de dijk gaat zetten.
Met 3cm kun je het thermische ontkoppelen en dat levert best wat op. Bijvoorbeeld door 2cm PIR en dan een 1cm gipsplaat ertegen te zetten.

• As1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-07-2023

As1

Hai ik heb in mijn jaren 70 huis oud dubbelglas.Tot ongeveer 3 graden snachts niks aan de hand.Gaat de temperatuur buiten daaronder dan loopt het water van de ramen.Heb een afzuigsysteem wat altijd aan staat.De luchtvochtigheid is nu 57% in huis.Zou dit probleem met hr++ glas opgelost zijn.

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

As1 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:55:
Hai ik heb in mijn jaren 70 huis oud dubbelglas.Tot ongeveer 3 graden snachts niks aan de hand.Gaat de temperatuur buiten daaronder dan loopt het water van de ramen.Heb een afzuigsysteem wat altijd aan staat.De luchtvochtigheid is nu 57% in huis.Zou dit probleem met hr++ glas opgelost zijn.
HR++ doet wel iets, maar de buitentemperatuur waarbij wat vocht condenseert schuift gewoon op t.o.v. slechter glas.
Wij hebben de hele woning HR++; op de bovenverdieping en de zolder zit er in de ochtend wel wat vocht langs de onderkant van het ramen/dakramen. Maar dat is alleen wanneer het vriest.

De luchtvochtigheid is in die ruimtes overigens zo'n 50 à 55%.
In de woonkamer is die ~40% en daar zijn de ramen tot nu toe helemaal droog.

Zolang het boven 0 blijft bevind de condens zich altijd aan de buitenkant van het raam.

www.ping-win.nl

Pagina: 1