Boxen klinken beetje schel bij hogere volumes

Pagina: 1
Acties:
  • 2.373 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25
Zoals ik al een paar keer heb gepost, heb ik pas geleden een set nieuwe JBL TI-600 (max. nom. vermogen 160W, afgeprijsd van 1000.-/stuk voor 450.-/stuk :) ) boxen gekocht. Deze aangesloten op mn Technics Receiver (SA-GX170, was destijds zo'n 400-500.-), en het klinkt allemaal heel lekker. Maar als ik dan mn versterker een beetje verder opendraai, zeg bij het 10e streepje van de 20 op de 80W versterker (wil wel eens gebeuren bij een goed nummer :) ), dan gaan de speakers toch een beetje schel klinken zeg maar (ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel??). Is dit nou de receiver of zijn dit toch de tekortkomingen van de speakers? Of ligt dit aan mn cd-speler (lijkt me minst waarschijnlijk, maar dit is de Technics SA-PD668, 5cd wisselaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33861

Op woensdag 29 augustus 2001 19:28 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
een set nieuwe JBL TI-600 (max. nom. vermogen 160W, verder opendraai, zeg bij het 10e streepje van de 20 op de 80W
dat is 50% open, en bij 75% ligt meestal de limiet van wat je versterker veilig kan doen (zonder al teveel vervorming)

met 80W uit je versterker tegen 160W van je speakers zou ik zeggen dat je _of_ de boel zo hard hebt staan dat het gewoon te hard is voor je oren, of je versterker houd op dat volume je speakers niet meer bij, en gaat hij clippen in het hoog.
Probeer eens een zwaardere versterker. (je hebt vast wel een kennis met een grotere amp)

je kun ook eens kijken naar hoe je luidsprekers zijn opgesteld. het kan zijn dat door de plaatsing een deel van het midden/laag niet goed doorkomt. Om dat te kompenseren zet je je versterker harder, met als gevolg dat het hoog veel te hard staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-06 20:35

Oceria

I've been in between....

Tsja, ik wil niet vervelend doen, maar van Technics is bekend dat het scherpe, "korrelig" klinkende apparatuur is.
De combinatie met JBL maakt het er niet beter op.
De oplossing (voor CD's in ieder geval) is een andere CD speler kopen, bijvoorbeeld Marantz, Denon of NAD en daar de juiste interlinks bij kiezen.
Heb je geen zin om weer nieuwe spullen te kopen, dan kun je natuurlijk ook nog eventjes kijken of het verplaatsen, of uitdraaien van de speakers wat helpt.
Succes!!

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
ligt volgens mij aan je versterker, ik had hetzelfde. andere versterker en het probleem was grootendeels opgelost (bij heel hard nog wel een beetje schel in het hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
Op woensdag 29 augustus 2001 19:44 schreef froppie het volgende:

[..]

dat is 50% open, en bij 75% ligt meestal de limiet van wat je versterker veilig kan doen (zonder al teveel vervorming)

met 80W uit je versterker tegen 160W van je speakers zou ik zeggen dat je _of_ de boel zo hard hebt staan dat het gewoon te hard is voor je oren, of je versterker houd op dat volume je speakers niet meer bij, en gaat hij clippen in het hoog.
Probeer eens een zwaardere versterker. (je hebt vast wel een kennis met een grotere amp)

je kun ook eens kijken naar hoe je luidsprekers zijn opgesteld. het kan zijn dat door de plaatsing een deel van het midden/laag niet goed doorkomt. Om dat te kompenseren zet je je versterker harder, met als gevolg dat het hoog veel te hard staat.
Het zijn mi niet mn oren die me in de steek laten. De speakers zijn (inderdaad verre van ideaal) beide links van mij opgesteld (ik zit ahw 90 graden naar rechts gedraaid met mn oren tov de ideale positie), maar als ik er recht voor ga zitten heb ik hetzelfde probleem nog steeds. Het zou idd kunnen zijn dat de versterker me in de steek laat, maar dan stelt ie me toch enigszins teleur in deze, zo hard staat ie nog niet lijkt me :?
Op woensdag 29 augustus 2001 19:58 schreef Oceria het volgende:
Tsja, ik wil niet vervelend doen, maar van Technics is bekend dat het scherpe, "korrelig" klinkende apparatuur is.
De combinatie met JBL maakt het er niet beter op.
De oplossing (voor CD's in ieder geval) is een andere CD speler kopen, bijvoorbeeld Marantz, Denon of NAD en daar de juiste interlinks bij kiezen.
Heb je geen zin om weer nieuwe spullen te kopen, dan kun je natuurlijk ook nog eventjes kijken of het verplaatsen, of uitdraaien van de speakers wat helpt.
Succes!!
Wat jij wil zeggen is dus dat het met name bij de cd-speler is waar de schoen knelt? Dit zou kunnen, aangezien ik er bij het afspelen van een mp3tje via mn pc minder last van lijk te hebben, dit kan overigens ook lijken, aangezien de wisselaar een veel hogere output heeft als mn pc, en dus bij gelijk volume van mn versterker veel harder klinkt.
Op woensdag 29 augustus 2001 20:10 schreef Clithopias het volgende:
ligt volgens mij aan je versterker, ik had hetzelfde. andere versterker en het probleem was grootendeels opgelost (bij heel hard nog wel een beetje schel in het hoog)
Dit lijkt mij ook de grootste boosdoener idd, maar het probleem is, in mijn omgeving zitten geen grote audioliefhebbers met flinke versterkers... zijn er in Eindhoven (of daar in de buurt) misschien audiozaken waar ik een versterker "op proef" kan krijgen??

Alvast bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22576

je versterker is ws idd niet krachtig genoeg om je boxen bij een hoger volume de spanning te geven die ze nodig hebben. niet te lang doen dit, bij vervroming gaat gegarandeerd je versterker eraan. en dan nog maar afw8 wat er gebeurd met je boxen. ik zou zeggen andere versterker (wat dacht je van een eindversterker??? en dan je technics als voorversterker te gebruiken?) of gewoon je volume iets dimmen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
Hmm dat valt me dan toch echt zwaar tegen van die receiver :( , maarja , deze kostte een jaar of 4 geleden zo'n 450.- ofzo... dus dan is ie misschien ookwel aan vervangen toe, maar dat kijk ik nog ff aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-06 13:44

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Kan ook aan je oren liggen.(waarschijnlijk)
Het oor is op lage volumes minder gevoelig voor hoog en laag. Hoog irriteerd makkelijk.
Clippen? niet ondenkbeeldig maar ik krijg een beetje déjà-vu gevoel.
Of aan je apparatuur(minder waarschijnlijk)?
Je wisselfilter kan op hoge volumes rare dingen gaan doen, als het (te)warm wordt.

No news is bad news.

Anoniem: 6071

Op woensdag 29 augustus 2001 20:27 schreef The-ZeroCool het volgende:
je versterker is ws idd niet krachtig genoeg om je boxen bij een hoger volume de spanning te geven die ze nodig hebben. niet te lang doen dit, bij vervroming gaat gegarandeerd je versterker eraan. en dan nog maar afw8 wat er gebeurd met je boxen. ik zou zeggen andere versterker (wat dacht je van een eindversterker??? en dan je technics als voorversterker te gebruiken?) of gewoon je volume iets dimmen.....
Je versterker vindt het over het algemeen makkelijker een blokgolf te produceren, dan je boxen het vinden om er eentje weer te geven. Ik denk dat dus eerder je boxen kapot, dan je versterker. Een versterker gaat meestal kapot aan teveel warmte, of een te lage impendantie (wat als bijprodukt meer warmte oplevert). Boxen kun je het beste met een clippende versterker slopen.

• Hans van Eijsden
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 10:14
Al aan de loudness-regeling gedacht? Deze is meestal zó gedimensioneerd dat wanneer deze ingeschakeld is, bij laag volume de lage tonen wat luider weergegeven worden, en wanneer het volume vervolgens opgedraaid wordt, blijven de lage tonen een beetje achter.. dat zou dus ook de reden kunnen zijn. Persoonlijk prefereer ik luisteren met alles in de middenstand, en loudness uit. Als ik dan het volume omhoog schroef, blijft het klankbeeld nog steeds even lineair voor het gehoor. Misschien dat dit het in jouw geval kan zijn.

https://www.hansvaneijsden.com

• Zeepoog
  • Laatst online: 01-02-2023
ik heb het bij mijn vorige sony meegemaakt dat hij verschillende frequenties oppompte bij hogere volumes.. 1 khz leek opeens veel meer aanwezig als ik mijn volume over de helft draaide.. en ik heb zowaar de indruk dat elke versterker van < 1200 gulden dit doet...

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-06 20:35

Oceria

I've been in between....

Op woensdag 29 augustus 2001 20:10 schreef Clithopias het volgende:
Afijn, met een nieuwe versterker heb je dus nog steeds het zelfde probleem. Het ligt dus niet zo zeer aan de versterker; die doet alleen maar wat hem opgedragen wordt door de CD speler, of waar je ook naar luistert. De bron moet goed zijn. Dat hebben die gasten van Linn al in de jaren 70 bewezen. Zorg dus eerst voor een goede CD speler en bijbehorende interlinks, en ga dan pas eens over de versterker nadenken.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Pagina: 1