Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn probleem
Ik heb een Intel Nuc met daarop Proxmox die twee VM's draait (Home Assistant en een Ubuntu server die Dockers draait). Deze backup ik netjes regelmatig op de Synology die ik heb staan.

Nu ben ik op zoek naar een alternatieve wijze om de VM's van proxmox te draaien, mocht de Intel Nuc omvallen.

De Synology heeft de mogelijkheid tot draaien van VM's en heeft genoeg RAM geheugen om dat aan te kunnen. CPU is helaas minder krachtig dan de Nuc.

Helaas is het niet mogelijk om de VM's van Proxmox direct in de Synology VM te gooien. Dat is niet compatibel.

Mijn idee
Kan ik Proxmox op Synology VM draaien en daarin de VM's draaien mocht dat nodig zijn?
Dat is dus Virtualisatie op virtualisatie, gaat dat wel goed? Het hoeft niet lang zo te draaien, maar moet wel mogelijk zijn.

Wat ik heb gevonden
Wanneer je zoekt op Synology en Proxmox zie ik alleen resultaten rondom het koppelen van Synology opslag aan Proxmox tegen. Dat heb ik geconfigureerd staan, maar is niet wat ik nu zoek.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat je zoekt is of de Synology hypervisor nested virtualization ondersteunt.

Dit lijkt niet het geval te zijn, helaas.

Synology kan wel middels ABB (active back-up for business) back-uppen en restoren naar Hyper-v en Vmware ESXi, daar zou je je NUC ook naar kunnen ombouwen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:32

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Als het systeem zo belangrijk voor je is, waarom niet een 2de NUC aanschaffen en deze clusteren in ProxMox? Of op zijn minst een NUC op de plank leggen just in case..

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Allemaal mogelijk. Dit is wat ik nu heb liggen de hoop is dat het zo al zou werken, want de eenvoudigste manier.

Kan VMware dan wel proxmox vms aan? Want anders betekent het dat ik alsnog opnieuw moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:29
Welke Synology heb je? Kan die geen Docker containers draaien? Dan zou je Home Assistant ook naar Docker kunnen zetten en op die manier bij een crash op je Synology de containers starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Jelte schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:10:
Allemaal mogelijk. Dit is wat ik nu heb liggen de hoop is dat het zo al zou werken, want de eenvoudigste manier.

Kan VMware dan wel proxmox vms aan? Want anders betekent het dat ik alsnog opnieuw moet beginnen.
Nee Proxmox VM’s krijg je alleen naar XCP-NG of KVM zonder bergen kunst en vliegwerk. Je zult dan moeten kijken naar een zgn. V2V migratie om van QEMU/QCOW/Proxmox naar VMware te gaan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@nelizmastr Dank voor je antwoord. Dan is het niet anders. Dan ga ik een keer een andere oplossing bedanken.

En ja mijn Nas kan docker draaien. Maar mijn ervaring met het restoren van een backup van Home Assistant is niet positief. Voor kleinere installaties werkt het prima, maar mijn installatie is inmiddels aardig gegroeid.

Voor de Ubuntu server met daarin docker is het niet zo'n issue. Daarvan kan ik de relevante folder backuppen en die synchroniseren naar de NAS. Dat is zo weer online. Voor Home Assistant is het dus wat lastiger.

First world problems...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:21
Ik wil het topic niet kapen, maar ik plan iets soortgelijk.

Mijn situatie nu is dat ik een VM met Home Assistant en een 10-tal docker containers draai op mijn Synology DS220+. Aangezien de Synology nog voor foto-opslag, camera bewaking, backups etc gebruikt wordt, zit ik nu met een single point of failure.

Het plan is een mini-pc op te zetten met Proxmox, met daarin een VM voor Home Assistant en docker containers. Backups hiervan gaan naar de NAS.
Moest deze mini-pc dan omvallen, dan zou ik de VMs en containers op de Synology terug aanzetten en de HA backup terug plaatsen/data overzetten.

Het is niet zo automatisch, maar op deze manier zou je ook verder kunnen met je huidige hardware. Tenzij er iemand gaten in kan prikken?
Disclaimer - ik ben een totale Proxmox-noob en net begonnen met me in te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@SonnyBBQ het kan dus niet. Proxmox vms draaien niet op Synology.

Nu kun je nog andere virtuele server software kiezen. Dus doe dat, of accepteer de nadelen.

Ik zorg voor backups van de vms. Mocht het misgaan dan kan ik altijd even proxmox ergens anders op installeren, of iets in Windows regelen tot ik nieuwe hardware heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:21
Ik was waarschijnlijk niet zo duidelijk, maar zowel de Synology en Proxmox hebben hun eigen VM. Ik zou niet de VM overzetten, maar de Home Assistant backup op de andere VM plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:41
Ik heb dezelfde config draaien als de TS, 1 Nuc met proxmox en een Synology waar Proxmox elke nacht een backup naar toe schrijft van de VM's.

Vorig jaar mijn NVMEssd gecrashed van mijn proxmox NUC, tijdelijke SATA SSD erin (had ik liggen, want had bedacht dat dat het grootste risico zou zijn). Proxmox geinstalleerd en VM's terug gezet vanaf mijn Synology. Ik was binnen klein uurtje weer up and running. Nieuwe NVME besteld, en het geheel weer over gezet.

Je kan allemaal leuke constructies verzinnen, waarbij je clusters maakt en op alle mogelijke manieren redundantie inbouwt, de belangrijkste vraag die ik mijzelf gesteld heb, hoe erg is het als het een half dagje oid niet werkt. Ik heb een sata SSD op de plank liggen een extra geheugen module en een spare voeding, ik denk dat ik daarmee prima kan overleven, ja het kost misschien even wat handwerk, maar de image backups van proxmox zijn naar mijn ervaring super makkelijk 1op1 om te zetten. Je zou eventueel nog voor elke Proxmox update een image kunnen trekken van je schijf met clonezilla oid, zodat je nog makkelijker terug kan, maar vind ik te veel moeite.

(Oh ja en data waarvan ik graag wil dat ik daar niks van mis (P1 meter, zonnepanelen) lees ik uit via mijn NAS en stop ik in databases (InfluxDB) op mijn NAS, dit soort historische & live data in home assistant opslaan vind ik sowieso gedoe, vanwege de hoeveelheid updates die HA heeft, en kans op breken daarmee vergroot.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dat is ook mijn backup idee geworden. Ik rommel wel wat met mijn desktop tot er nieuwe hardware is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPY1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-04 20:59
Wellicht niet helemaal de oplossing. Maar ik heb in proxmox server de Synology DSM als VM geïnstalleerd. In plaats van een NAS aan te schaffen heb een 4 schijven USB Bay gekocht en aan de proxmox server gehangen. (ICY Box IB-3804-C31). Hier een link naar een YouTube instructie hoe dit te doen. Dit werkt fantastisch en een USB schijven Bay is de helft goedkoper.
YouTube: Build NAS like Synology on Proxmox | 7.1
Pagina: 1