Acties:
  • 0 Henk 'm!

• losbuijsos
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-04 12:41
Beste Tweakers,

Graag jullie advies over de volgende offertes. Ik heb een beetje het gevoel alsof ze vel te hoog in prijs zijn. En vraag me af of de micro-omvormers wel nodig zijn op dit simpele dak.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-A0ssJ0grgxDbuivW2x29sbfF0g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dvcv2sLRZwdkBoRAaMFze2Wd.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
We hebben in de VVE afgesproken dat iedereen 1/3e van het dak mag volleggen. Het dak is 9.3 x 6m = 55m2 - 5m2 (lichtkoepel) = 50m2 totale dakoppervlak / 3 = 17m2 per huishouden.

Helaas willen de onderburen niet tegelijk meedoen, dus zijn we veroordeeld om het klein te houden.
Schaduw
Het gaat om een volledig plat dak, zonder last van schaduw. Geen hoge bomen in de buurt of andere gebouwen.
Jaarverbruik
2200kWh, maar met twee jonge kinderen wordt dit wellicht hoger. We wonen in een appartement dus ik denk dat het opladen van een (toekomstige) elektrische auto in de toekomst moeilijk wordt. En voordat we een warmtepomp nemen moeten we eerst nog veel investeren in de isolatie.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase aansluiting.
Budget en doel
Zo kostenefficiënt zelf energie opwekken. Liefst meteen zoveel mogelijk neerleggen, maar het moet natuurlijk wel uit kunnen.
Wie gaat het project uitvoeren
Een vakman gaat het werk uitvoeren.
Bijhouden van data
Data van fabrikant voldoet.
Reeds verkregen offertes
Twee offertes gekregen:
Offerte 1:
6 Jinko Tiger 415 FB
2520 Wp
Growatt MIC 2500 TL-X
Kosten: 4794,- (EX BTW)
Euro/WP = 1.90

Offerte 2:
7 Jinko Tiger 415 FB
2905 Wp
Enphase IQ7+ micro-omvormers
Kosten: 6384,- (EX BTW)
Euro/WP = 2,19

Ik heb bij nog meer bedrijven offertes aangevraagd maar gezien de drukte reageren er heel veel niet meer.
Regio
Amsterdam
Vragen
- Kan het niet goedkoper of is dit gezien de marktomstandigheden normaal?
- Moet ik voor micro-omvormers gaan of niet? Aangezien het een plat dak is zonder schaduw lijkt mij het niet nodig, maar de verkoper zei van wel. Graag jullie advies.

Heel erg bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door losbuijsos op 02-12-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:46
Dit is een situatie die veel efficiënter te doen in door dit met de 3 eigenaren tegelijk te doen. Dan hoeft het immers niet precies in de vakjes van 17m2 wat al niet veel is.

Dan oost-west leggen want dan past er domweg weer meer.

Al die die panelen dan weer eerlijk verdelen naar de huis aansluitingen.

Dit alles moet iedereen meer opbrengst geven tegen lagere kosten want nu heb je kleine onaantrekkelijke klussen voor de installateurs.

Het kan overigens heel goed dat met de 2x3 a 4 per oriëntatie per huishouden de micro’s de juiste oplossing worden.

Willen niet alle eigenaren nu leggen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:19
Willen je onder-/bovenburen niet meteen meedoen? Dat gaat het gegarandeerd goedkoper maken en >20 panelen is veel interessanter voor een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• losbuijsos
Thanks voor jullie reactie. Helaas willen de buren niet meedoen en kunnen we het dak niet meteen volleggen. (heb ik ook aangepast in de post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik ga toch doorvragen: waarom willen ze niet meedoen en zichzelf (en jouw) dus in de vingers snijden?

Is het geen zin in de moeite?
Geen geld? (Energie bespaar lening kan op individueel of vve niveau geloof ik, en kost heel weinig in rente)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• losbuijsos
Hoi Ronald,

Onder me zit een huurhuis waarin ze ook nog geen centrale verwarming hebben aangelegd. En op de begane grond hebben ze ook geen zin om hierin te investeren (trouwens ook nog geen centrale verwarming). Ik heb geprobeerd ze over te halen, maar vooral geen zin in gezeik :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Jammer…

Okay 5 panelen portrait west, 3 panelen landscape oost rug aan rug.

Dat is ruwweg 2,80x5,50 aan dakgebruik bij slimme keuze van panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 19:31

timovd

Voorsprong door techniek

In beide offertes worden FB (full black) panelen aangeboden. Het lijkt mij niet dat dit een belangrijk criterium voor je is. Alu frame en witte sheet is waarschijnlijk toch niet zichtbaar en de panelen worden daarmee minder warm.
Het aanbod FB panelen is de laatste jaren daarentegen flink veel groter geworden dan "minder mooie" kleuren (white sheet met black frame, etc.)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1